Мультимедійна презентанція "Григір Тютюнник – майстер новели"

Про матеріал

У даній мультимедійній презентації представлено методику проведення лекції – дослідження з використанням інформаційно-комунікативних технологій, які розкривають нетрадиційний підхід до процесу навчання, сприяють розвитку дослідницьких здібностей студентів та вихованню естетичних почуттів засобами літератури.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІНИ“УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА”

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Сьогодні нашу літературу не можна уявити без творів Григора Тютюнника. Спадщина прозаїка кількісно невелика, але дуже вагома, бо чесно й відверто відтворює світ людських взаємин.

Номер слайду 4

Письменник правдиво викривав життєві негаразди. Проте його душа не озлобилася – вона була в нього чиста, світла, аж про­мениста. Співчутлива до людського горя й радісно усміхнена до добра й краси. Тому й твори його сповнені людського тепла, ласки й милосердя до всього живого й сущого.

Номер слайду 5

Любов – це найважливіше у житті людини почуття, без якого наше існування стає пустим та втрачається його сенс. Любов, це почуття, яке не залишив без уваги ні один письменник або поет. Це дуже просто пояснюється, бо любов супроводжує нас із самого народження до кінця днів своїх. Це й любов до матері, і любов до жінки або чоловіка, а також це любов до свого народу і своєї Батьківщини.

Номер слайду 6

Любов –  радість,  любов   – джерело натхнення, споконвічна тайна людського буття. І щасливий той, хто спізнав у своєму житті силу цього дивного почуття. Людина, серце якої не плакало від солодкої муки, душа якої не боліла коханим ім’ям, не може зрозуміти цього прекрасного почуття. А якщо Бог нагородив її цим неоціненним скарбом, то він робить людину красивішою, облагороджує її. У душі виникає щось незбагненно – животворне, народжується світ краси і гармонії.

Номер слайду 7

Багато творів написано про велике людське почуття. А які знаєте ви?

Номер слайду 8

Що ж таке кохання?

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Тема: Григір Тютюнник – майстер новели. Епіграф:«Найдорожчою темою, а отже й ідеалом для мене завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах».                                                   Григір Тютюнник

Номер слайду 11

 ПЛАН1. Григір Тютюнник – живописець правди, оборонець добра. 2. Диво народження любові (за новелою «Зав'язь»).3. Вічна загадка любові (за новелою «Три зозулі з поклоном»).

Номер слайду 12

Що називається новелою?Новела - один із прозових жанрів, близь­ких до оповідання; дуже стислий твір переважно про одну якусь незвичайну подію, що стала поворотною в долі персонажа чи кількох головних персонажів.  Хто з письменників звертався до жанру новели? Які новели ви знаєте? (В. Стефаник «Камінний хрест», «Новина», Г. Косинка «Мати», «На золотих богів», М. Хвильовий «Мати», М. Коцюбинський «Intermezzo» та ін..)  

Номер слайду 13

1 ПИТАННЯ. Григір Тютюнник – живописець правди, оборонець добра 

Номер слайду 14

Не раз він говорив своїм друзям: «Мені здається, що спочатку йде робота душі. Часом напружена, інколи прихована. Але постійна робота душі. І колись настає мить, що вигострилась думка до краю, біль серця такий, що воно обки­пає кров’ю, а напруга така, ніби кожен нерв, як напнута струна на скрипці, ледь-ледь торкни, і він застогне словом. Цей процес схожий, як ото лінза збирає сонячні промені в один пучок. Так і тут: думка, серце й нерви повинні сконцентруватися в слові». Зна­ходив таке слово, яке іншим не заміниш. Довгий шлях пошуку потрібного слова не зупиняв його, бо знав, що «у художнього слова одна-єдина функція. Ця функція зветься необхідністю».

Номер слайду 15

 СТОРІНКА 1. «Живописець правди»

Номер слайду 16

 СТОРІНКА 2. «У літературу прийшов уже збагачений досвідом чоловік»

Номер слайду 17

 СТОРІНКА 3. «Довгий шлях пошуку потрібного слова»

Номер слайду 18

 СТОРІНКА 4. «Єдине джерело творчої енергії»

Номер слайду 19

Біографічна довідка письменника. Народився Григір ……….. Тютюнник 7 грудня 1931 року в с. Шилівка на ……….. У 1937 році органи НКВС заарештували ………., який із заслання не повернувся. Григора виховував ………. з Донбасу. Мати вийшла заміж за іншого, і стосунки з сином стали складними. Учився в ………., закінчив ………. ремісниче училище, здобув спеціальність слюсаря, працював на заводі, у колгоспі, на будівництві. З 1951 по 1955 рік служив у радянській армії на флоті у ………., де почав писати оповідання ………., але під впливом ………. перейшов на українську.

Номер слайду 20

Біографічна довідка письменника. Вищу освіту здобув на філологічному факультеті ………. університету. Учителював, у 1963 році переїхав до ………. і працював у «Літературній газеті», на кіностудії ………., у видавництві «Молодь». Лише в тридцять років було надруковане його перше оповідання ……….. Часто ………. за «очорнення світлої радісної радянської дійсності». В атмосфері чиновницького диктату над літературою письменник не міг повністю реалізувати свій талант. Це й стало причиною ……….. Передчасно пішов з життя 7 березня 1980 року, похований на ……….. Посмертно нагороджений Національною премією України ………..

Номер слайду 21

Асоціативний ряду «Григір Тютюнник як людина»

Номер слайду 22

2 ПИТАННЯ. Диво народження любові (за новелою «Зав'язь»)

Номер слайду 23

Словникова робота. Художня деталь – це особлива риса, ознака, подробиця в портреті, поведінці персонажа, його навколишньому оточені, що часто повторюється письменником при змалюванні героїв і служить для розкриття якихось глибинних його характеристик. Символ (від гр. умовний знак, прикмета) – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.

Номер слайду 24

Назвіть головних героїв твору. Лінгвістична хвилинка. Софія (Соня) – гр. мудрість. Микола - гр. переможець народів. Лаврін - лат. житель міста Лаврента. Визначте тему новели. Що є головною думкою твору? Яка картина виникла у вашій уяві після прочитання новели?Про що йдеться у новелі «Зав'язь»?

Номер слайду 25

Робота в групах I група досліджує характер Миколи. II група – діда Лавріна. III група – Соні.

Номер слайду 26

Чи відповідають характери героїв їхнім іменам? Поясніть. Коли відбувається зародження кохання Миколки й Соні? Що ви знаєте про особливе значення, яке надається цій порі року в народній творчості? Чи випадково народження кохання припадає саме на цю пору?Розкрийте внутрішні переживання Миколки. Яких речень в новелі найбільше? У чому особливість оповіді? З чим асоціюється вираження глибокого, чистого почуття? Поясніть назву твору, її символічний зміст.

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Коли ще в творі зображено сад? Чи немає тут певного підтексту: зав'язь відбулась, але ще треба боротись, аби вона не пропала? Якщо прихід весни запрограмований самою природою, то чи пронесуть своє кохання, як першу зав'язь, чистим і великим, через усе життя Соня і Миколка?Чи не зміліють їхні душі і серця в життєвому вирі? Як характеризує Миколку його рішення допомогти й сусідам?Яка риса, на вашу думку, найголовніша у вдачі хлопця? За якими критеріями письменник оцінює людину?

Номер слайду 29

До чого закликає Гр. Тютюнник у новелі «Зав'язь»? Чи пронесуть своє кохання Миколка та Соня, чи не зміліють їхні душі і серця у життєвому вирі?Яку художню деталь ви ще помітили в новелі? Знайдіть цю деталь і поясніть її значення в творі. Чому саме на очі звертає увагу автор? Які ще образи, крім зав’язі та квітучого саду як всеперемагаючої сили життя, з’являються в новелі? Яка роль художньої деталі в творі?

Номер слайду 30

Вічна загадка любові (за новелою «Три зозулі з поклоном») 2 ПИТАННЯ.

Номер слайду 31

В основі новели «Три зозулі з поклоном» відчутні автобіографічні моменти. Образ оповідача, хлопця-студента, нагадує самого автора. Образ Михайла асоціюється з батьком письменника, свого часу також репресованого. Поштовхом до написання твору послужила, здавалося б, незначна подія: у 1976 році до Ірпінського будинку творчості завітав сліпий бандурист. Серед пісень, які він виконував, була «Летіла зозуля через мою хату…», де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про вічне, непереборне страждання людини.

Номер слайду 32

Перед тим, як перейти до характеристики образів головних героїв новели, пригадаймо сюжет. В основі цього твору – любовний трикутник: Софія – Михайло – Марфа. Стосунки цих людей надзвичайно складні. Чи випадково автор добирає такі імена для своїх героїв?

Номер слайду 33

Лінгвістична хвилинка. Михайло – (давньоєвр.) «рівний, подібний до Бога». Михайлові властивий логічний склад розуму. Робить все добре та вчасно, любить співати. Софія – (грецьк.) «мудрість, розум». Софія – ніжна, добра, вона здатна виявити співчуття до слабкої й беззахисної  істоти й надати посильну допомогу людині, що потрапила в скрутне становище. Марфа – (арамійськ.) «пані, господиня, володарка». Здавна вважалось, що дівчина на ім’я Марфа простодушна й мила. Їй не властива хитрість і злість, вона приємна й легка в спілкуванні. Добродушна, готова прийти на допомогу, доброзичлива й невимоглива.

Номер слайду 34

Як могли так чули одне одного Марфа і Михайло?Чому не одружилися Марфа і Михайло, отак один одного чуючи? Чому Софія не ображалася на молоду суперницю?Чи винен хтось у тому, що Марфа була нещасливою?Як поводилась Марфа, коли Михайло був у засланні?

Номер слайду 35

ОБГОВОРЕННЯ СИТУАЦІЇЗвернімо увагу: листоноша, який приніс вістку від Михайла, поблажливо дає Марфі пригорнути листа до грудей. Він розуміє і поважає її почуття. Чому Софія дозволяла Марфі брати лист?Хто ще з героїв новели наділений милосердям? Чи була Софія щасливою в шлюбі з Михайлом?

Номер слайду 36

Чому Михайло писав дружині про своє почуття до іншої?Які враження у вас від цього твору?

Номер слайду 37

Номер слайду 38

У яких прочитаних раніше творах українських письменників ми зустрічали «любовний трикутник»? Чи можемо ми засуджувати Марфу за те, що так ненароком, мимоволі втрутилася в сімейне життя Софії і Михайла?Що говорить Біблія про осуд?«Не судіть своїх ближніх. Не судіть і вас не будуть судити; і не засуджуйте, то й не будете засуджені; прощайте , то і вам простять.» Ми маємо бути дуже обережними з осудом, адже осуджуючи ближнього, ми заподіюємо часом несправедливість.

Номер слайду 39

Дослідити жанр, композицію, проблематику, символіку твору. Літературний рід: Жанр: Тема: Головна ідея твору: Проблематика твору:

Номер слайду 40

Літературний рід: епос. Жанр: новела. Тема: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання. Головна ідея твору: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу. Проблематика твору. Проблема кохання як найвищого вияву духовної краси. Зв'язок поколінь. Родинне життя. Репресії. Життя людини, відірваної від дому, від сім’ї у засланні. Збереження загальнолюдських цінностей. Вірність. 

Номер слайду 41

Де зустрічаються ці символи і що вони означають?Чому Михайло посилає Марфі «три зозулі з поклоном» Чи те саме значення має цей вислів у заголовку? Які ще символи зустрічаються у творі?Символи: сосна – символ рідного житла і самотності; ім’я Софія – «мудрість»; зозуля – смуток, тужлива звістка, туга; образ зневаженої людьми нещасної жінки;числівник «три» - символ щастя, оптимізму, сподівання на краще;ромашка - символ кохання;чорна хустина - горе, страждання; листи - зв'язок з родиною, з рідною домівкою.

Номер слайду 42

Яка деталь у новелі є наскрізною? Чому ж, на вашу думку, новела має таку незвичайну присвяту та чи виправдовує вона себе? Чи здатна в реальному житті людина на такі глибокі і довготривалі почуття, як у новелі «Три зозулі з поклоном»?Чим є любов для людини? Чи маємо ми право засуджувати це високе почуття? Що ви візьмете з цього твору для себе?  

Номер слайду 43

С Е Н К А Н Іменник (тема)Два прикметника (опис)Три дієслова (дія)Фраза з 4 слів (ставлення)Іменник (перефразування теми)

Номер слайду 44

Що таке любов(кохання)?»Результати анкетування. Кохання – це жити і дихати людиною. Це коли серце починає частіше битися, і ти стаєш добрим. Це почуття робить людину щасливою. Кохання – це безкорисна і радісна турбота. Любов ніколи на вимагає, вона тільки дає. Кохання – це те, від чого ти посміхаєшся, навіть коли утомився. Кохання – це коли серед мільярдів ти знаходиш людину, яка відчуває таку ж потребу у тобі, як і ти в ній. Кохання пробуджує бажання жити, спонукає бути кращим. Кохання – це турбота про кохану людину.

Номер слайду 45

Чи є Григір Тютюнник майстром новели?Чи можна сказати, що найдорожчою темою, а отже й ідеалом для письменника завжди були і залишаються доброта, самовідданість і милосердя людської душі в найрізноманітніших проявах?

Номер слайду 46

Сьогодні на занятті я навчився (лася)…Уперше я відчув (ла)…Я переконався (лася) в тому… Найбільше сподобалася відповідь…, тому що…Мої побажання тим, хто…

Номер слайду 47

Життя росте лишень з любові. Лишень краса людей навчає жить!Д. Павличко. Щастя – це коли ти любиш…Щастя – це коли тебе люблять… Щастя – це…

Номер слайду 48

БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ БІЛЬШЕ, НІЖ БУТИ БАГАТИМ, БО БУТИ КОХАНИМ – ЦЕ ЗНАЧИТЬ БУТИ ЩАСЛИВИМ!

Номер слайду 49

Написати творчу роботу на тему «Образ любові як втілення високої християнської цінності в новелах Г. Тютюнника». Домашнє завдання:

Номер слайду 50

pptx
До підручника
Українська література (рівень стандарту, академічний) 11 клас (Авраменко О.М., Пахаренко В.І., Мовчан Р.В.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
4149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку