Мультимедійна презентанція Традиції народного побуту й моралі, цінності національної етики в повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»

Про матеріал

У даній мультимедійній презентації представлено методику проведення інтегрованої лекції з використанням інформаційно-комунікативних та інтерактивних технологій на заняттях, які сприяють розвитку творчої особистості студента,формуванню читацької та професійної компетентності майбутніх спеціалістів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВІДКРИТЕ ЗАНЯТТЯ З ДИСЦИПЛІН«УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА» та «ВИРОБНИЦТВО ХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Які асоціації у Вас виникають, коли Ви чуєте словосполучення «Кайдашева сім’я»?style.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Які питання ви б хотіли сьогодні розглянути на занятті?

Номер слайду 7

Номер слайду 8

Номер слайду 9

Одним з кращих творів І. Нечуя-Левицького є повість «Кайдаше­ва сім'я» - твір, не схожий на будь-який інший ні у творчій спад­щині самого автора, ні в усій українській літературі. Із родини все починається. Українська етнопедагогіка подає ціліс­ну систему виховання особистості. І найважливіше місце в ній відво­диться вихованню людини-трудівника та людини з високими мораль­ними якостями. У повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» діють колорит­ні постаті: старий Кайдаш із його забобонами, улеслива Кайдашиха, суворий Карпо, «бриклива» Мотря, тиха Мелашка, запальний Лаврін.

Номер слайду 10

Тема: «Традиції народного побуту й моралі, цінності національної етики в повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»»Епіграф: Звичаї народу – це ті прикмети, за якими розпізнають народ не тільки у його історичному минулому, а і в сучасному… Олекса Воропай

Номер слайду 11

ПЛАН1. Майстерність змалювання характерів повісті: 1.1. представники старшого покоління (Омелько, Маруся); 1.2. молодше покоління (Карпо, Мотря, Мелашка, Лаврін).2. Технологія приготування перших страв української кухні.3. Проблематика твору.

Номер слайду 12

Сьогодні на занятті ми з вами повинні:розкрити образи та проблематику повісті;основні традиції народного побуту;вивчити технологічні прийоми приготування заправних перших страв. 

Номер слайду 13

Які народознавчі аспекти зустрічаються в творі?

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Без солі, без хліба – …. Без хліба – не обід; без капусти –…. Зима без снігу –…. Поки хліб та вода, то….. Риба – вода, ягода – трава, а хліб –…. Що до чого, а борщ…. Як у травні дощ надворі, то восени….. Кухар від запаху….. Не вмієш пекти хліба,….. Борщ без каші – удівець, а обід –….. Де піч та каша –….

Номер слайду 16

1. Майстерність змалювання характерів повісті: 1.1. представники старшого покоління (Омелько, Маруся); 1.2. молодше покоління (Карпо, Мотря, Мелашка, Лаврін).2. Технологія приготування перших страв української кухні.1 – 2 ПИТАННЯ

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Лаврін і Карпо розмовляють про дівчат. Чи можемо ми, аналізуючи діалог братів, визначити, котрий із них добріший, сердечніший, гуманніший? Чому?Хто був главою в сім’ї? Чому? Добре це чи погано? Як ви розумієте той епізод, коли п’яний Омелько пізно повертається додому, мало не топиться в бочці з водою в сінях, а вся рідня регоче над п’яним? Чи можна так робити?Кайдаші були заможні. Хто в цій сім’ї заробляв гроші? Чи можна було знущатися з годувальника сім’ї так, як це змальовано у повісті?Проаналізуйте залицяння Карпа до Мотрі. Чи є в їхніх стосунках ніжність, ліризм, романтичність? Чому навіть кохання не робить Карпа і Мотрю ніжними, вразливими?Чи можна простити Кайдашисі, що вона переклала всю роботу на Мотрині плечі?Чому навчала Кайдашиха Мотрю? Яка була реакція на свекрушені повчання?

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Ресторан «ПЕРЛИНА ПОДІЛЛЯ»

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Засідання технологічної ради ресторану “Перлина Поділля”Порядок денний:1.Історія поширення борщу.2. Технологія приготування українського борщу.3. Вимоги до якості борщів.

Номер слайду 23

Які перші страви називаються заправними?

Номер слайду 24

Заправними називають такі перші страви, які готують на бульйонах, відварах або воді і заправляють пасерованими овочами (цибулею, морквою, білим корінням), томатом і борошном.

Номер слайду 25

На які групи поділяються заправні перші страви?

Номер слайду 26

Заправні супи поділяються на:борщікапуснякирозсольникисупикуліші

Номер слайду 27

Що таке борщ?

Номер слайду 28

Борщ – найдавніша українська національна рідка страва, обов’язковою складовою частиною є буряк столовий червоний. Назва “борщ” походить від старослов’янського слова “бърщ”, що означає буряк.

Номер слайду 29

Які ви знаєте різновиди борщу?

Номер слайду 30

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Різновиди борщу Червоний Зелений Холоднийготували з капустою, буряком, морквою» петрушкою, пастернаком, а з XIX от. - із картоплею. У святкові чи недільні дні готували на м'ясних бульйонах, у будень на воді. .варили з молодим щавлем, кропивою, лободою, молодим листям городніх буряків,засмачували юшку круто звареним яйцем зі сметаноюхолодник готували влітку. Молоді городні буряки варили, різали соломкою, заправляли квасом - сирівцем, сметаною (сироваткою, маслянкою), додавали свіжу зелень петрушки, крону, цибулі, часнику, круто зварене яйце. Це був сирий борщ.

Номер слайду 31

Які види борщів готують в різних регіонах України?

Номер слайду 32

Номер слайду 33

Які особливості технології приготування борщів ?

Номер слайду 34

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Борщ український. Борщ готують з солодким перцем,нарізаним соломкою. Додають при приготуванні пасероване борошно. Заправляють перед подаванням салом з розтертим часником. Подають з пампушками. Борщ полтавський з галушками. Готують на бульйоні з курки або гуски. Форма нарізки капусти шашки,овочів для пасеровок скибочками,картоплі -кубик. Заправляють салом шпик розтертим з цибулею. Подають з галушками з прісного тіста,кусочком птиці.

Номер слайду 35

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Борщ флотський. Форма нарізки капусти-шашки,овочів-скибочками,картоплі кубиком. Варять з додаванням свинокопченностей. Борщ київський. Готують на бульйоні з яловичини з додаванням бурякового квасу. Буряки тушкують з баранячою грудинкою. Додають яблука нарізані часточками. Відпускають з двома шматочками м’яса

Номер слайду 36

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Борщ львівський. Готують без капусти. При відпуску додають бланшировані нарізані сосиски. Борщ черніговський. Готують на м’ясному або м’ясо-кістковому бульйоні. При приготуванні додають кабачки,яблука,варену квасолю, помідори.

Номер слайду 37

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Борщ з чорносливом і грибами. Бурякову пасеровку готують з буряковим квасом або додають лимонну кислоту. Готують на відварі із грибів сушених. Додають чорнослив зварений з додаванням цукру. Пасеровку готують на олії. Можна подавати холодним. Борщ зелений український. Готують на бульйоні зі свинини. Додають щавель і шпинат припущені і протерті. Додають борошняну пасеровку. Подають з вареним яйцем,сметаною, зеленню.

Номер слайду 38

Номер слайду 39

Номер слайду 40

Номер слайду 41

Номер слайду 42

Номер слайду 43

Номер слайду 44

Технологічний процес приготування борщу українського

Номер слайду 45

Які способи нарізання овочів використовують під час приготування борщу?

Номер слайду 46

Номер слайду 47

В якій послідовності продукти закладають в борщ і чому?

Номер слайду 48

Підготовлені продукти кладуть у киплячий бульйон або воду у певній по­слідовності залежно від тривалості варіння картоплю, свіжу капусту, тушкований буряк, пасеровані овочі, щоб вони одночасно дійшли до готовності. Після закладання кожного виду продукту бульйон повинен швидко закипати.

Номер слайду 49

Чому на можна закладати сирі овочі в бульйон під час приготування борщу?

Номер слайду 50

Номер слайду 51

Що необхідно зробити, щоб буряки зберегли свій червоний колір?

Номер слайду 52

Тушкувати буряки необхідно в кислому середовищі, тому під час приготування до буряків додають томатне пюре або лимонну кислоту

Номер слайду 53

На якому вогні необхідно готувати перші страви?

Номер слайду 54

Заправні перші страви варять при слабкому кипінні, оскільки при сильному овочі дуже розм’якшуються, не зберігають форми і, крім того, вивітрюються ароматичні речовини

Номер слайду 55

А з чим люблять смакувати борщ український?

Номер слайду 56

Борщ з пампушками заправленими часниковим соусом

Номер слайду 57

Технологічний процес приготування пампушок з часником

Номер слайду 58

Яке тісто використовують для приготування пампушок?З якого тіста готують пампушки?

Номер слайду 59

Для приготування пампушок використовують дріжджове тісто

Номер слайду 60

Як готують часниковий соус?

Номер слайду 61

Номер слайду 62

Які вимоги до якості борщів?

Номер слайду 63

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зовнішній вигляд. Форма нарізки овочів збережена, на поверхні бліки жиру помаранчевого кольору, сметана розміщена, зверху посипано дрібно посіченою зеленню Консистенціядотримано співвідношення рідкої і щільної частини супу, овочі м'які, але не розварені, капуста пружна Колірмалиново-червоний. Смаккисло - солодкий, без присмаку сирих буряків. Запахз ароматом бульйону і пасерованих овочів. Вимоги до якості борщу

Номер слайду 64

Проаналізуйте факт побиття Карпом старого батька. Як зреагував на вчинок сина Омелько?Що відчував після бійки Карпо? А Мотря?Чи допомагали Довбиші будувати хату молодятам?Хто її будував?Чому Мотря не дозволила Кайдашисі бавити дитину вдень, а вночі вдавала, що спить і не чує, що дитя плаче? Проаналізуйте перше побачення Меланки і Лавріна. Порівняйте їхню любов з Карповою та Мотриною. Як ви розцінюєте той факт, що заможна Кайдашиха дозволила Лаврінові одружитися з убогою Мелашкою? Чи можемо ми в даному випадку сказати, що Маруся була доброю матір'ю, хотіла синові добра і щастя?Чому Кайдашиха так тяжко заповзялася на молоду невістку? Як сприйняла Кайдашиха те, що Мелашка пропала? Чи зреагувала би так Мотря, якби пропала її невістка? Чи йшла би шукати в Київ? Про що не свідчить?

Номер слайду 65

Як ви розумієте слова Омелька, що діти загнали його «на піч»? Хто саме з синів це зробив конкретно? Чия вина більша: Карпова, який вдарив батька, чи Лаврінова, який заставив старого зрозуміти, що той уже не є господарем власного майна?Як справляли похорон Кайдаша? Скільки днів після цього сім'я жила в мирі? Як ви розцінюєте таку поведінку?Чому Кайдашиха назвала себе «сиротою», розповідаючи, як її ображають діти?Чи відчувала Мотря муки совісті, коли скалічила свекруху? А Карпо, коли загнав матір в ставок? Як ви це розумієте?Чи однаково ставилася Маруся до внуків від Лавріна і внуків від Карпа? Про що це свідчить? Як Мотря налаштовувала своїх дітей проти баби? Подумайте, чи виростуть ці діти порядними людьми?

Номер слайду 66

ЛІТЕРАТУРНА ГРА«Чий це портрет?»

Номер слайду 67

«Широкі рукава закачались до ліктів; з-під рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. Широке лице було сухорляве й бліде, наче лице в ченця. На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. Кучеряве посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною».

Номер слайду 68

Омелько Кайдаш

Номер слайду 69

«Вона була вже немолода, але й не стара, висока, рівна, з довгастим лицем, з сірими очима, з тонкими губами та блідим лицем».

Номер слайду 70

Маруся Кайдашиха

Номер слайду 71

«…був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті». «Він ніколи не сміявся гаразд, як сміються люди. Його насуплене, жовтувате лице не розвиднювалось навіть тоді, як губи осміхались».

Номер слайду 72

Карпо Кайдашенко

Номер слайду 73

«Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум’яне лице ще виразніше малювалося з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, обмитий дощем, очима. В лиці, в очах було розлите щось гостре, гаряче, було видно розум із завзяттям і трохи з злістю».

Номер слайду 74

Мотря

Номер слайду 75

«…молоде довгасте обличчя було рум’яне. Веселі сині, як небо, очі світились привітно і ласкаво. Тонкі брови, русяві дрібні кучері на голові, тонкий ніс, рум’яні губи — все подихало молодою парубочою красою»

Номер слайду 76

Лаврін Кайдашенко

Номер слайду 77

«Дівчина була невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк».

Номер слайду 78

Мелашка

Номер слайду 79

«Жодна література світу не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного твору про трудяще селянство, як «Кайдашева сім’я» Нечуя. Тут усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент в хорошому оркестрі чи хорі»,— так сказав про світове значення «Кайдашевої сім’ї» видатний поет і літературознавець М. Т. Рильський.

Номер слайду 80

3. ПИТАННЯ. Проблематика твору.

Номер слайду 81

Номер слайду 82

Номер слайду 83

ВІКТОРИНА

Номер слайду 84

1. Як називаються перші страви, які заправляються пасерованими овочами? 2. Назвіть борщ, що готують з галушками. 3. Який борщ подають з пампушками? 4. Що є основною складовою борщу? 5. Назвіть борщ, який готують з додаванням квасолі і тушкованих або консервованих баклажанів. 6. Як називається допоміжний спосіб теплової обробки, що застосовується під час приготування борщів? 7. Технологію приготування яких заправних супів ми з вами сьогодні розглянули на засіданні технологічної ради?8. Яка перша страва називається борщем? Дати визначення.9. Яка особливість подавання борщу українського?

Номер слайду 85

{8799 B23 B-EC83-4686-B30 A-512413 B5 E67 A}Лексика. Приклади. Народні побажання Порівняння Звертання Прислів’я, приказки, народна фразеологія  Кожна сцена «Кайдашевої сім’ї» рясніє народними мовними зворотами. Давайте пригадаємо їх:

Номер слайду 86

{3 C2 FFA5 D-87 B4-456 A-9821-1 D502468 CF0 F}Лексика. Приклади. Народні побажання«Будь же, дочко, здорова, як риба, гожа, як рожа, весела, як весна, робоча, як бджола, багата, як свята земля»; «Да­руй же, Боже, нам щастя й здоров'я, а помершим пошли, Господи, царство небесне». Порівняннягумористичні: «Невістка вешталась, наче муха в окропі»; «В тебе вже розуму, яку дірявому горшку»; оцінні: «брови як шнурочки»; «моргне, ніби вогнем сипне»; «доладна, як писанка»; «ходить так легенько, наче в сту­пі горох товче»; «говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця»;гіперболічні: «В мене свекруха люта змія: ходить по хаті, полум'ям на мене дише, а з носа гонить дим кужелем. На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне». Звертання«Серце моє» (Лаврін), «будь здорова, чорноброва» (Карпо), «моє серденько, моя втіхо, моя дитино» (Кайдашиха). Прислів’я, приказки, народна фразеологія«Краси на тарілці не накраяти»; «Чорними бровами не нап'єшся і не наїсися»; «Хоч між дровами, аби з чорними бровами, хоч під лавкою, аби з гарною панянкою»; «Скри­вилась як середа на п'ятницю»; «не питай старого, а пи­тай бувалого»; «Наговорила на вербі груші, а на осиці кис­лиці»; «Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема».

Номер слайду 87

Розкрийте абревіатуру слова «борщ». Як готуєш борщ треба: {BDBED569-4797-4 DF1-A0 F4-6 AAB3 CD982 D8}Б - ути О - хайним Р - радісним Щ - ирим Б - атько О - бідає Р - одина Щ - аслива Б - уряк О - берігає Р - одинне Щ - астя

Номер слайду 88

Епіграф: Звичаї народу – це ті прикмети, за якими розпізнають народ не тільки у його історичному минулому, а і в сучасному… Олекса Воропай

Номер слайду 89

Продовжіть речення: Повість «Кайдашева сім’я» змусила мене замислитися над... Основні етапи приготування борщу..

Номер слайду 90

Отже, повість справедливо називають «підручником народознавства», тому що у творі письменник використав чимало елементів народознавства:згадує народні ремесла; показує процес виготовлення полотна; описує буденний та святковий одяг селян, інтер’єр селянського житла; відображає красу народних обрядів, розваги сільської молоді, устрій селянського побуту та приготування страв національної кухні.  

Номер слайду 91

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Вміти характеризувати образи повісті. Написати твір-мініатюру: «Зображення народного життя, побуту, національного характеру українців у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»» або «Художня майстерність І. Нечуя-Левицького у повісті «Кайдашева сім’я». Скласти технологічні карточки для приготування борщу українського і пампушок з часником. 

Номер слайду 92

ДЯКУЄМО ЗА УВАГУ

pptx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
31 липня 2018
Переглядів
2927
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку