У даній мультимедійній презентації представлено методику проведення інтегрованої лекції з використанням інформаційно-комунікативних та інтерактивних технологій на заняттях, які сприяють розвитку творчої особистості студента,формуванню читацької та професійної компетентності майбутніх спеціалістів.
Які асоціації у Вас виникають, коли Ви чуєте словосполучення «Кайдашева сім’я»?style.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.typestyle.colorfillcolorstroke.colorfill.type
Одним з кращих творів І. Нечуя-Левицького є повість «Кайдашева сім'я» - твір, не схожий на будь-який інший ні у творчій спадщині самого автора, ні в усій українській літературі. Із родини все починається. Українська етнопедагогіка подає цілісну систему виховання особистості. І найважливіше місце в ній відводиться вихованню людини-трудівника та людини з високими моральними якостями. У повісті Івана Нечуя-Левицького «Кайдашева сім'я» діють колоритні постаті: старий Кайдаш із його забобонами, улеслива Кайдашиха, суворий Карпо, «бриклива» Мотря, тиха Мелашка, запальний Лаврін.
Без солі, без хліба – …. Без хліба – не обід; без капусти –…. Зима без снігу –…. Поки хліб та вода, то….. Риба – вода, ягода – трава, а хліб –…. Що до чого, а борщ…. Як у травні дощ надворі, то восени….. Кухар від запаху….. Не вмієш пекти хліба,….. Борщ без каші – удівець, а обід –….. Де піч та каша –….
Лаврін і Карпо розмовляють про дівчат. Чи можемо ми, аналізуючи діалог братів, визначити, котрий із них добріший, сердечніший, гуманніший? Чому?Хто був главою в сім’ї? Чому? Добре це чи погано? Як ви розумієте той епізод, коли п’яний Омелько пізно повертається додому, мало не топиться в бочці з водою в сінях, а вся рідня регоче над п’яним? Чи можна так робити?Кайдаші були заможні. Хто в цій сім’ї заробляв гроші? Чи можна було знущатися з годувальника сім’ї так, як це змальовано у повісті?Проаналізуйте залицяння Карпа до Мотрі. Чи є в їхніх стосунках ніжність, ліризм, романтичність? Чому навіть кохання не робить Карпа і Мотрю ніжними, вразливими?Чи можна простити Кайдашисі, що вона переклала всю роботу на Мотрині плечі?Чому навчала Кайдашиха Мотрю? Яка була реакція на свекрушені повчання?
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Різновиди борщу Червоний Зелений Холоднийготували з капустою, буряком, морквою» петрушкою, пастернаком, а з XIX от. - із картоплею. У святкові чи недільні дні готували на м'ясних бульйонах, у будень на воді. .варили з молодим щавлем, кропивою, лободою, молодим листям городніх буряків,засмачували юшку круто звареним яйцем зі сметаноюхолодник готували влітку. Молоді городні буряки варили, різали соломкою, заправляли квасом - сирівцем, сметаною (сироваткою, маслянкою), додавали свіжу зелень петрушки, крону, цибулі, часнику, круто зварене яйце. Це був сирий борщ.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Борщ український. Борщ готують з солодким перцем,нарізаним соломкою. Додають при приготуванні пасероване борошно. Заправляють перед подаванням салом з розтертим часником. Подають з пампушками. Борщ полтавський з галушками. Готують на бульйоні з курки або гуски. Форма нарізки капусти шашки,овочів для пасеровок скибочками,картоплі -кубик. Заправляють салом шпик розтертим з цибулею. Подають з галушками з прісного тіста,кусочком птиці.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A} Борщ флотський. Форма нарізки капусти-шашки,овочів-скибочками,картоплі кубиком. Варять з додаванням свинокопченностей. Борщ київський. Готують на бульйоні з яловичини з додаванням бурякового квасу. Буряки тушкують з баранячою грудинкою. Додають яблука нарізані часточками. Відпускають з двома шматочками м’яса
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Борщ з чорносливом і грибами. Бурякову пасеровку готують з буряковим квасом або додають лимонну кислоту. Готують на відварі із грибів сушених. Додають чорнослив зварений з додаванням цукру. Пасеровку готують на олії. Можна подавати холодним. Борщ зелений український. Готують на бульйоні зі свинини. Додають щавель і шпинат припущені і протерті. Додають борошняну пасеровку. Подають з вареним яйцем,сметаною, зеленню.
Підготовлені продукти кладуть у киплячий бульйон або воду у певній послідовності залежно від тривалості варіння картоплю, свіжу капусту, тушкований буряк, пасеровані овочі, щоб вони одночасно дійшли до готовності. Після закладання кожного виду продукту бульйон повинен швидко закипати.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зовнішній вигляд. Форма нарізки овочів збережена, на поверхні бліки жиру помаранчевого кольору, сметана розміщена, зверху посипано дрібно посіченою зеленню Консистенціядотримано співвідношення рідкої і щільної частини супу, овочі м'які, але не розварені, капуста пружна Колірмалиново-червоний. Смаккисло - солодкий, без присмаку сирих буряків. Запахз ароматом бульйону і пасерованих овочів. Вимоги до якості борщу
Проаналізуйте факт побиття Карпом старого батька. Як зреагував на вчинок сина Омелько?Що відчував після бійки Карпо? А Мотря?Чи допомагали Довбиші будувати хату молодятам?Хто її будував?Чому Мотря не дозволила Кайдашисі бавити дитину вдень, а вночі вдавала, що спить і не чує, що дитя плаче? Проаналізуйте перше побачення Меланки і Лавріна. Порівняйте їхню любов з Карповою та Мотриною. Як ви розцінюєте той факт, що заможна Кайдашиха дозволила Лаврінові одружитися з убогою Мелашкою? Чи можемо ми в даному випадку сказати, що Маруся була доброю матір'ю, хотіла синові добра і щастя?Чому Кайдашиха так тяжко заповзялася на молоду невістку? Як сприйняла Кайдашиха те, що Мелашка пропала? Чи зреагувала би так Мотря, якби пропала її невістка? Чи йшла би шукати в Київ? Про що не свідчить?
Як ви розумієте слова Омелька, що діти загнали його «на піч»? Хто саме з синів це зробив конкретно? Чия вина більша: Карпова, який вдарив батька, чи Лаврінова, який заставив старого зрозуміти, що той уже не є господарем власного майна?Як справляли похорон Кайдаша? Скільки днів після цього сім'я жила в мирі? Як ви розцінюєте таку поведінку?Чому Кайдашиха назвала себе «сиротою», розповідаючи, як її ображають діти?Чи відчувала Мотря муки совісті, коли скалічила свекруху? А Карпо, коли загнав матір в ставок? Як ви це розумієте?Чи однаково ставилася Маруся до внуків від Лавріна і внуків від Карпа? Про що це свідчить? Як Мотря налаштовувала своїх дітей проти баби? Подумайте, чи виростуть ці діти порядними людьми?
«…був широкий у плечах, з батьківськими карими гострими очима, з блідуватим лицем. Тонкі пружки його блідого лиця з тонкими губами мали в собі щось неласкаве. Гострі темні очі були ніби сердиті». «Він ніколи не сміявся гаразд, як сміються люди. Його насуплене, жовтувате лице не розвиднювалось навіть тоді, як губи осміхались».
«Висока на зріст, рівна станом, але не дуже тонка, з кремезними ногами, з рукавами, позакочуваними по лікоть, з чорними косами, вона була ніби намальована на білій стіні. Загоріле рум’яне лице ще виразніше малювалося з чорними тонкими бровами, з темними блискучими, як терен, обмитий дощем, очима. В лиці, в очах було розлите щось гостре, гаряче, було видно розум із завзяттям і трохи з злістю».
«Дівчина була невеличка на зріст, але рівна, як струна, гнучка, як тополя, гарна, як червона калина, довгообраза, повновида, з тонким носиком. Щоки червоніли, як червонобокі яблучка, губи були повні та червоні, як калина. На чистому лобі були ніби намальовані веселі тонкі чорні брови, густі-прегусті, як шовк».
«Жодна література світу не має такого правдивого, дотепного, людяного, сонячного твору про трудяще селянство, як «Кайдашева сім’я» Нечуя. Тут усе виконує свою визначену автором роль, веде свою мистецьку партію, як інструмент в хорошому оркестрі чи хорі»,— так сказав про світове значення «Кайдашевої сім’ї» видатний поет і літературознавець М. Т. Рильський.
1. Як називаються перші страви, які заправляються пасерованими овочами? 2. Назвіть борщ, що готують з галушками. 3. Який борщ подають з пампушками? 4. Що є основною складовою борщу? 5. Назвіть борщ, який готують з додаванням квасолі і тушкованих або консервованих баклажанів. 6. Як називається допоміжний спосіб теплової обробки, що застосовується під час приготування борщів? 7. Технологію приготування яких заправних супів ми з вами сьогодні розглянули на засіданні технологічної ради?8. Яка перша страва називається борщем? Дати визначення.9. Яка особливість подавання борщу українського?
{3 C2 FFA5 D-87 B4-456 A-9821-1 D502468 CF0 F}Лексика. Приклади. Народні побажання«Будь же, дочко, здорова, як риба, гожа, як рожа, весела, як весна, робоча, як бджола, багата, як свята земля»; «Даруй же, Боже, нам щастя й здоров'я, а помершим пошли, Господи, царство небесне». Порівняннягумористичні: «Невістка вешталась, наче муха в окропі»; «В тебе вже розуму, яку дірявому горшку»; оцінні: «брови як шнурочки»; «моргне, ніби вогнем сипне»; «доладна, як писанка»; «ходить так легенько, наче в ступі горох товче»; «говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця»;гіперболічні: «В мене свекруха люта змія: ходить по хаті, полум'ям на мене дише, а з носа гонить дим кужелем. На словах, як на цимбалах грає, а де ступить, то під нею лід мерзне; а як гляне, то од її очей молоко кисне». Звертання«Серце моє» (Лаврін), «будь здорова, чорноброва» (Карпо), «моє серденько, моя втіхо, моя дитино» (Кайдашиха). Прислів’я, приказки, народна фразеологія«Краси на тарілці не накраяти»; «Чорними бровами не нап'єшся і не наїсися»; «Хоч між дровами, аби з чорними бровами, хоч під лавкою, аби з гарною панянкою»; «Скривилась як середа на п'ятницю»; «не питай старого, а питай бувалого»; «Наговорила на вербі груші, а на осиці кислиці»; «Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема».
Отже, повість справедливо називають «підручником народознавства», тому що у творі письменник використав чимало елементів народознавства:згадує народні ремесла; показує процес виготовлення полотна; описує буденний та святковий одяг селян, інтер’єр селянського житла; відображає красу народних обрядів, розваги сільської молоді, устрій селянського побуту та приготування страв національної кухні.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Вміти характеризувати образи повісті. Написати твір-мініатюру: «Зображення народного життя, побуту, національного характеру українців у повісті І. Нечуя-Левицького «Кайдашева сім’я»» або «Художня майстерність І. Нечуя-Левицького у повісті «Кайдашева сім’я». Скласти технологічні карточки для приготування борщу українського і пампушок з часником.