Методична компетентність учителя в освітній діяльності
Розробка теорії методів навчання пройшла довгий шлях. Уже в 30-ті роки були різні підходи до визначення методів. М.М. Пістрак так характеризував методи: «Методом навчання у найзагальнішому розумінні слова ми називаємо спосіб передачі знань і розвитку в учнів умінь і навичок. Методи навчання – це знаряддя в руках вчителя, це спосіб його дії по відношенню до учня і способи роботи учня під керівництвом вчителя».
П.М. Шимбарьов розглядав метод навчання «як шлях, за допомогою якого вчитель організує, спрямовує і керує роботою учні щодо оволодіння ними основами наук».
У цих визначеннях підкреслювалася провідна роль учителя в навчальному процесі.
У педагогічній літературі 40-50-х рр... поняття «метод навчання» визначалось як «той засіб або той шлях, за допомогою якого вчитель, спираючись на свідомість і активність учнів, озброює їх знаннями, уміннями і навичками».
У деяких роботах при визначенні поняття «методи навчання» враховувалась не тільки діяльність вчителя, але і діяльність учнів. З цих посилок виходили М.М. Верзілін, Б.Е. Райков, Б.П. Єсипов і т.д. Ця точка зору отримала подальший розвиток і стала провідною в середині 60-х років. Було поставлено питання про множинність методів і недопущення універсалізації того або іншого з них. Значну увагу було приділено вербальним методам.
У 60-80-ті роки розробка теорії методів навчання обумовлювала дослідження навчання як цілісного процесу, як взаємодію тих, хто навчає, і тих, хто навчається. Це знайшло віддзеркалення у визначенні методів навчання як способів організації пізнавальної діяльності учнів, яка забезпечує оволодіння знаннями, методами пізнання і практичної діяльності. «Методи навчання – це упорядкована за певним принципом спільна цілеспрямована діяльність учителя і учнів, що являє собою систему прийомів або способів і спрямована на розв’язання навчально-виховних завдань.
Найбільш поширеним стало визначення: «Методи навчання – це впорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, які спрямовані на досягнення мети освіти».
У педагогічній літературі головним чином називаються такі методи: розповідь, пояснення, лекція, бесіда, робота з підручником, книгою; ілюстрація, демонстрація, лабораторні роботи; письмові графічні роботи; самостійне спостереження; робота на ділянці, у майстерні; вправи, розв’язання задач, практичні роботи, екскурсії, повідомлення учнів, заучування матеріалу підручника, використання засобів мистецтва, експеримент, застосування знань за нових умов, творчі усні і письмові роботи, дослідницька робота, повторення тощо.
Для свідомого застосування цих методів у процесі навчання необхідна їх класифікація. Єдиної класифікації методів навчання в сучасній дидактиці немає. Тому подамо класифікацію методів на основі різних ознак.
Одна з класифікацій – за джерелами здобуття знань, згідно з якою всі методи навчання поділяються на словесні, наочні та практичні (М.М. Верзілін, Є.Я. Голант, Є.І. Перовський).
М.М. Скаткіним і І.Я. Лернером була запропонована класифікація методів навчання за характером пізнавальної діяльності школярів: пояснювально-ілюстративний (або інформаційно-рецептивний), репродуктивний (відтворюючий), проблемного викладу, частково-пошуковий (або евристичний), дослідницький. Поділ методів на продуктивні і репродуктивні автори вважали умовним, оскільки будь-який акт діяльності без репродуктивного неможливий.
У розробці теорії методів навчання важливе місце займали питання бінарного підходу до їх визначення і класифікації. Класифікація методів навчання на бінарній основі була розроблена М.М. Левіною, М.І. Махмутовим. Вона будувалася за принципом поділу методів на методи викладання і методи учіння, що розглядалися в сукупності.
І.В. Харламов визначає п’ять груп методів навчання:
- метод усного викладення педагогом і активізація пізнавальної діяльності учнів – розповідь, пояснення, лекція, бесід, метод ілюстрації;
- метод закріплення навчального матеріалу: бесіда, робота з підручником;
- метод самостійної роботи учнів, спрямовані на осмислення й засвоєння нового матеріалу: робота з підручником, лабораторні роботи;
- методи навчальної роботи по використанню знань на практиці й вироблення умінь і навичок: вправи, лабораторні заняття;
- методи перевірки й оцінки знань, умінь, навичок школярів: спостереження за роботою учнів, усне опитування, контрольні роботи, програмований контроль, перевірка домашніх завдань тощо.
Методи навчання в залежності від характеру пізнавальної діяльності учнів
Представлена класифікація методів навчання за джерелами знань у 60-ті роки зазнала серйозної критики, бо вона не відображала характеру пізнавальної діяльності учня. М.М. Скаткін і І.Я. Лернер виступили в пресі з іншим підходом до класифікації методів навчання – на основі характеру пізнавальної діяльності учнів.
Вони виділили такі методи:
Класифікація методів за І.Я. Лернером і М.М. Скаткіним дає можливість конкретизувати діяльність вчителя і учня в процесі навчання.
Діяльність учителя |
Діяльність учня |
Пояснювальний метод |
|
Пред’явлення інформації різними способами. Організація дій учня з об’єктом вивчення. |
Сприйняття знань. Усвідомлення знань. Запам’ятовування (переважно довільне). |
Репродуктивний метод |
|
Складання і пред’явлення завдань на відтворення знань і способів інтелектуальної і практичної діяльності. Керівництво і контроль за виконанням. |
Актуалізація знань. Відтворення знань і способів дій за зразком, що показані вчителем, книгою, технічними засобами тощо. Довільне і мимовільне запам’ятовування (залежно від характеру завдання). |
Метод проблемного викладу |
|
Постановка проблеми і розкриття доказового шляху її вирішення. |
Сприйняття знань. Усвідомлення знань і проблеми. Прогнозування наступних кроків розв’язання. Запам’ятовування (значною мірою мимовільне). |
Частково-пошуковий (евристичний) метод |
|
Постановка проблем. Складання і пред’явлення завдань на виконання учнями окремих етапів розв’язання інтелектуальних і практичних завдань. Планування кроків розв’язання. Керівництво діяльністю (корекція і створення проміжних проблемних ситуацій). |
Сприйняття завдання, що складає частину загальної проблеми. Осмислення умов завдання. Актуалізація знань про шляхи вирішення схожих завдань. Самостійне вирішення частини проблеми. Самоконтроль у процесі вирішення, перевірка результатів. Перевага мимовільного запам’ятовування матеріалу. Відтворення ходу розв’язання і його самостійне обґрунтування. |
Дослідницький метод |
|
Складання і пред’явлення проблемних завдань для пошуку рішення. Контроль за ходом розв’язування завдань. |
Сприйняття проблеми або самостійне бачення її, усвідомлення умов проблемного завдання. Планування етапів дослідження. Планування засобів дослідження на кожному етапі. Самоконтроль у процесі дослідження і його завершення. Переважно мимовільне запам’ятовування. Відтворення ходу дослідження, обґрунтування його результатів. |
Класифікація методів за Ю.К. Бабанським
Беручи до уваги розроблені класифікації, Ю.К. Бабанським виділяє три основні групи методів:
Логічний аспект класифікації методів навчання
Якщо розглядати методи навчання як логічний шлях навчальної роботи, то можна назвати такі методи:
Вибір методів навчання
У школі важливо, щоб учитель умів обирати методи, про що у свій час писала методист М.О. Рибникова: «Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому корінь учительської справи. Випробувати десять методів і обрати свій, передивлятися десять підручників і не дотримуватися жодного неухильно – ось єдиний можливий шлях живого викладання. Весь час винаходити, вимагати, удосконалювати – соь єдиний курс учительського робочого життя».
Які ж чинники необхідно брати до уваги під час вибору методів?
1. Можливість конкретних методів у реалізації поставленої конкретної мети і завдань уроку.
2. Відповідність методів до специфіки навчального предмета, змісту й обрання форм організації навчання.
Покажемо схематично зв’язок змісту освіти і методів навчання за характером пізнавальної діяльності учнів. Кожному елементу змісту освіти відповідають свої методи навчання.
У рамках теми уроку всі методи навчання можуть бути застосовані у різному сполученні залежно від дидактичної мети уроку і запланованого змісту освіти.
3. Особливості учнів даної конкретної групи, а також окремих учнів класу.
4. Специфіку рис особистості, широту кругозору учителя, його здібностей.
5. Матеріально-технічну базу школи.
Таким чином, учитель повинен бути ознайомлений з багатьма методами і прийомами навчання, знати їх позитивні боки і недоліки. Застосовувати ж варто ті, які дадуть найбільший ефект у конкретній обстановці, що складається.
До них належать усне викладання знань (лекція, пояснення, розповідь), бесіда, диспут, рольова гра, драматизація, робота з книгою. Загальним для всіх цих методів є слово (усне чи писемне) як джерело знань, хоча кожен із методів дає свої особливості.
Усний виклад. Під викладом учителя розуміємо представлення учням навчального матеріалу за допомогою слова з метою формування у цих знань, умінь, переконань. Це – монологічна форма навчальної роботи. Викладач повідомляє інформацію, учень сприймає її, осмислює, запам’ятовує, а потім репродуктує засвоєне. Живе слово вчителя може поєднуватисяз іншими засобами: читанням книги, демонстрацією з картини, проведенням дослідів, показами, як виконуються дії (читати, співати, писати тощо). Цей метод вимагає багатопланової діяльності педагога:
Але саме на цей метод припадає в середньому 51,8%, в той час як на долю підручника як джерела інформації припадає 19,3%.
Види усного викладу:
Розповідь – живий, образний, емоційний виклад будь-якого питання, недовгий за часом, що містить переважно фактичний матеріал.
Розповідь учителя широко застосовується в усіх класах середньої школи, однак у початковій та неповній середній школі вона використовується значно більше, ніж у старших класах. Розповідь в основному знаходить застосування у викладанні історії, географії, хоча її використовують учителі інших дисциплін. Вона триває до 15 хвилин у молодших класах і до 25 хвилин – у старших. Такатривалість забезпечує увагу до розповіді.
Виділяють розповіді: художні, науково-популярні, описові.
Художня розповідь у своїй основі становить образний переказ фактів, вчинків дійових осіб (наприклад, у молодших класах використовують розповіді про тварин, географічні відкриття, у старших — історії створення художніх творів тощо).
Науково-популярна розповідь заснована на аналізі фактичного матеріалу. У цьому випадку виклад пов'язаний з теоретичним матеріалом, з абстрактними поняттями. Під час викладу учні повинні слідкувати за ходом аргументації, за тим, як із одного твердження витікає інше, як аналіз і синтез допомагають формулювати висновки. Цей вид розповіді як складна форма викладу використовується переважно у старших класах.
Розповідь-опис дає послідовний виклад ознак, особливостей, властивостей, якостей предметів і явищ навколишньої дійсності (опис історичних пам'ятників, музею-садиби та ін.).
Пояснення — доказовий виклад матеріалу вчителем, пов'язаний з вивченням правил, математичних дій, законів, явищ. Учитель висуває певну тезу і подає систему її обгрунтування.
Шкільна лекція — виклад учителем проблеми, важливого питання навчальної програми. Як метод навчання лекція використовується переважно у старших класах. Залежно від дидактичної мети розрізняють лекції, у яких зміст безпосередньо доводиться до учнів у готовому для запам'ятовування вигляді. Більш складний характер має проблемна лекція. Активізації пізнавальної діяльності учнів сприяє: запис основної думки, тез, конспектування, складання плану та ін.
У чому ж позитивні позиції цих методів?
1. Слово вчителя не тільки несе інформацію, але й керує одночасно пізнавальною діяльністю учнів, готуючи до сприйняття, впливаючи на думки і почуття учнів одночасно.
2. Учитель не лише повідомляє учням певну інформацію, але й виявляє своє ставлення до них, бо, викладаючи матеріал, переконує учнів. Таким чином, живе слово зберігає в собі великі виховні можливості.
3. Викладання забезпечує системність у вивченні програмового матеріалу та реалізацію інших принципів навчання.
4. Метод рухомий, гнучкий, може охоплювати різноманітні засоби і прийоми (грамзапис, ілюстрації тошо). Вчитель має можливість ураховувати особливості сприйняття учнями матеріалу. Якщо учень чого-небудь не розуміє, вчитель ще раз може розкрити сутність теми, більш детально її пояснити тощо).
5. Викладання дає можливість учителю використовувати найновіші наукові дані, підходи, які ще не знайшли відображення в підручниках, здійснювати принциц зв'язку теорії з практикою.
6. Викладання дає можливість зекономити час на вивчення програмового матеріалу.
7. Викладання демонструє учням приклади логічної, яскравої мови вчителя, його культури.
Разом з тим необхідно відзначити і основний недолік цього методу — при більшій активності вчителя недостатня пізнавальна активність школярів. Учитель не має можливості пристосуватися до характеру сприйняття слова кожним учнем.
У педагогічній літературі обгрунтовано окремі шляхи подолання недоліків методів усного викладу;
1. Чітке визначення мети і завдань викладу того, що необхідно засвоїти школярам.
2. Стимулювання позитивної мотивації пізнавальної діяльності учнів.
3. Реалізація основних принципів навчання.
4. Забезпечення інтересу школярів до процесу пізнання, змісту матеріалу: стимулювання їх активності, чому сприяє змістовність, новизна матеріалу, відмінність його від викладу в підручнику; складання учнями плану викладу, конспектів; поєднання повідомлення з прикладами; опора на життєвий досвід; риторичні запитання; елементи цікавості, виділення вчителем стрижневих питань, використання засобів наочності; проблемного викладу тощо.
5. Встановлення доброзичливих стосунків між учителем і учнями, чому сприяє емоційність вчителя, його впевненість; характер контактування з класом (жарт, гостре слово, повага до школярів), ставлення до власного предмета, вміння підтри.мувати дисципліну в класі, поза вчителя (краще стояти, а не ходити по класу; володіти руками). Велике значення має форма викладу, мова вчителя (відсутність слів-паразитів, штампів; простота, стислість, різність, темп).
П.Ф. Каптерев писав: «Одна і та ж наука у викладі різних осіб справляє часто притягальне діяння неоднакової сили: в одного викладача вона виграє, а в іншого — програє.
Якщо він викладає науку абсолютно холодно і байдуже, якщо видно, що йому, власне, все рівно, чи все гаразд з його наукою, що, словом, він займається нею лише за обов'язком, а не за душевною схильністю, то таке ставлення вчителя до науки може відбитися і на учнях».
«Мистецтво класної розповіді зустрічається у викладача нечасто — не тому, що це рідкий дарунок природи, а тому, що й обдарованій людині треба багато попрацювати, щоб виробити в собі здібність цілком педагогічної розповіді».
Бесіда
Це діалогічний метод навчання, при якому вчитель за допомогою вдало поставлених питань спонукає учнів або відтворювати раніше набуті знання, або робити самостійні висновки-узагальнення: на основі засвоєного фактичного матеріалу.
Перевага бесіди у тому, що вона сприяє розвитку активності, самостійності учнів, формуванню переконань.
Незважаючи на позитивні якості, бесіда не може бути універсальним методом навчання, оскільки вона вимагає витрати великої кількості часу, певного запасу знань для її проведення тощо.
Види бесід у залежності від двдактичної мети:
1. Вступна бесіда проводиться, звичайно, з учнями як підготовка до лабораторних занять, екскурсій, до вивчення нового матеріапу.
2. Повідомлювальна бесіда. Базується бесіда переважно на спостереженнях, що організуються вчителем на уроці за допомогою наочних посібників, записів на дошці, таблиць, малюнків, а також на матеріалі текстів літературних творів, документів.
3. Бесіда-повторення використовується для закріплення навчального матеріалу.
4. Контрольна бесіда — для перевірки засвоєння знань.
За характером діяльності школярів у процесі бесіди можна виділити 2 основних види: 1) евристична; 2) катехізична.
Евристична бесіда (від грец. знаходжу, винаходжу) — метод навчання, який передбачає, що вчитель уміло поставленими запитаннями скеровує учнів на формування нових понять, висновків, правил, використовуючи свої знання, спостереження. Евристична бесіда, її використання пов'язано з іменем грецького філософа Сократа, який своїм учням не викладав ті чи інші істини, а вів з ними бесіду, в результаті якої встановлювалась істина. Він про себе казав, що діє, як повитуха (сама не родить дитя, а допомагає йому народитися).
Під час евристичної бесіди учні у відповідь на поставлені запитання не повторюють завченого матеріалу, а за допомогою вчителя дають самостійні пояснення або роблять висновки на основі своїх отриманих раніше знань.
Катехізична бесіда. Катехізисом у старій школі називали підручник з релігії. У ньому полавїілися релігійні догми у формі запитань і відповідей. Від учнів вимагали точного відтворення питання і запропонованої у підручнику відповіді. Згодом бесіди, спрямовані на відтворення відповідей, які вимагають тренування па.м'яті, стали називати катехізпчними.
Ці бесіди панушіли в середніх піках, ві.чпсіпілаїочи вимогам дог.матичного навчання.
За формою проведення бесіди можуть бути: фронтальними (питання звернені до всіх учнів класу), індивідуальними (питання адресовані одному учневі), груповими (пігіання звернені до групи учнів).
Вимоги до проведення бесіди:
1. Чітка постановка мети бесіди вілповіііно до мети та завдань уроку.
2. Наявність плану-питалї-нпка.
3. Правильна постановка питань:
— стислість, доступність;
— система питань, одне мусить логічно випливати з попереднього;
— не допускати «каверзних» питань, уникати невизначених (що знаєте про...);
— ставити питання всьому класу.
4. Виявляти гнучкість при проведенні бесіди.
5. Підбивати підсумки, робити висновки.
Дискусія, диспут. Ці методи навчання близькі до методів бесіди. Диспут — це публічна суперечка на наукову або суспільно ва-Ж.ТИВУ тему. Дискусія — суперечка, обговорювання будь-якого питання. Цей метод навчання засновано на обміні думками .між учнями, учителем та учнями, що вчить самостійно мислити, розвиває здібність до практичного анатізу, старанної аргументації висунутих положень, поважання думки інших.
В. Оконь у книзі «Введение в обшую дидактику» виділяє такі різновиди дискусії:
а) дискусія, що здійснюєіьси під час спільного вирішення проблеми юіасом чи групою учнів;
б) дискусія, шо скерована на фор.мування переконань молоді. Вона в основному торкається особистих проблем, власного ставлення школярів до тих чи інших фактів, подій. Вирішальну роль у такііі дискусії відіїрають не стільки факти та аргументи, скільки власні оцінки учнів, система їх цінностей;
в) дискусія, метою якої є обгрунтування наукових положень, даних, що вимагають попередньої підготовки школярів за джерелами більш широкими, ніж матеріал підручника.
Готуючи диспут, дискусію, необхідно старанно вивчати клас, рівень підготовки, інтереси школярів для визначення теми дискусії, формулювання питань та ін.
У процесі проведення диспутів треба вчити учнів вести обмін думками, суперечку, обґрунтовувати свої думки. З цією метою учням можна пропонувати літературу, яка б збагачувіїла їх конкретними аргументами в дискусіях.
Метод драматизації, який знаходить ипіроке застосування переважно при вивченні дисциплін гуманітарного циклу, дозволяє успішно розвивати творчі здібності, уяву, активнісгь і самостійність учнів. Метод засновано на виконанні учнем ролі в придуманій ігровій ситуації. Учень створює образ герой, який жив колись або живе зараз, роль героя у художній літературі або вигаданого героя, персонажа.
Метод драматизації може набувати форми моиолога, діалога, дискусії на певну тему, відтворегшя подій (розповідь про героя від і.мені інших героїв; засідання воєнної ради (із розповіді про історію держави; супротивники за столом переговорів та ін.).
Робота з книгою. Сутність цього методу полягає в організації самостійної роботи учнів над друкованим текстом. Джерелом знань учнів можуть бути: підручники, посібники, науково-популярна література, газети, журнали, збірники вправ, матеріали першоджерел, довідники, словники.
Робота з книгою, по-перше, дає можливість учням самостійно набувати нових знань, закріплювати їх, розшнрюваїи та поглиблювати набуті на уроках знання; по-друге — спонукає школярів до оволодіння методами самоосвіти, а саме: способами користування книгою, засобами інформації, загальними і спеціальними журналами, радіо, телебаченням, касетами та платівками.
Самостійна робота учнів може забезпечити реалізацію принципу індивідуального підходу в навчанні, дозволяючи диференціювати навчальні завдання, свідомість і міцність опанування знань, розвиток пізнавальної активності тощо.
Окремі види самостійної роботи з друкованим матеріалом:
1. Самостійне вивчення за підручником, іншими джерелами. Досвідчені викладачі спеціально виділяють деякі нескладні питання для самостійного їх вивчення за книгами.
2. Попереднє ознайомлення з навчальним матеріалом з теми наступного уроку з метою введення учнів у те коло питань, яке доведеться вивчати на уроці (учні читають матеріал підручника, ставлять питання за матеріалом прочитаного, а також записують питання, на які не можуть відповісти). У класі вчитель відповідає на запитання учнів і сам далі ставить питання школярам.
3. Підготовка відповідей за підручником, іншими джерелами на поставлені вчителем запитання. Для цього учні повинні прочитати текст, визначити головну думку, знайти обгрунтування головної думки, тобто виділити певні факти, положення, що містяться в тексті для обґрунтування головного, здійснити логічний взаємозв'язок між фактами, положеннями та поставленим питанням.
4. Читання тексту підручника, навчішьного посібника з метою закріплення здобутих знань. Такий вид самостійної роботи потребує порівняння факгів, явиш, групування маїеріалу за певною ознакою тощо.
5. Розгляд і аналіз таблиць, малюнків, ілюстрацій, розташованих у тексті підручника.
6. Записи з самостійно прочитаного: виписки, цитати, складання плану, тез, конспектів, анотування. Така робота проводиться під час вивчення першоджерел (літературних творів, наукових статей, історичних документів тощо); спочатку процес чигання повинен бути орієнтовним, а потім основним. Під час орієнтовного читання учні побіжно продивляються матеріал, що потребує високої культури читання. При повторному, основному, читанні учні роблять необхідні записи.
7. Підготовка повідомлень, рефератів, доповідей, рецензій, що вимагає від учнів не тільки вмінь працювати з літературою, але й її добору.
Самостійна робота в навчальній діяльності вимагає від школярів оволодіння конкретними прийомами:
— культури читання (наприклад, динамічним, швидким читанням);
— культури слухання;
— короткого, але найбільш раціонішьного запису (виписок, планів, тез, конспекту, анотації, реферату, рецензії);
— запам'ятовування (структурування навчального матеріалу, використання певних прийомів мнемотехніки з опорою на образну і слухову пам'ять);
— зосередження уваги, що вимагає використання школярами різних видів самоконтролю, поетапної перевірки своєї роботи; визначення «одиниць» перевірки, порядку здійснення;
— пошуку допоміжної інформації (робота з бібліографічни.ми матеріалами, довідниками, каталогами, словниками, енциклопедіями), її збереження в домашній бібліотеці;
— підготовки до екзаменів, заліків, семінарів, лабораторних робіт;
— раціональної організації часу, обліку витрат його, розумного чергування праці і відпочинку, усних та письмових завдань.
Організація самостійної роботи школярів у навчальній діяльності під безпосереднім або опосередкованим керівництвом учителя забезпечує потреби особистості в якісній самостійній навчально-пізнавальній діяльності без участі дорослих. Така діяльність є добровільною, виконується в позаурочний час і розглядається в контексті самоосвіти особистості. Вона є «вищою формою її навчальної діяльності за критерієм саморегуляції цілеположення».
Спеціальна програма навчання старшокласників самостійній роботі повинна включати:
— діагностування школярем особистої пізнавальної погреби у розширенні, поглибленні сукупності знань, які одержує в школі;
— визначення особистісних інтелектуальних, фізичних можливостей, зокрема об'єктивної оцінки вільного від відвідування школи часу;
— визначення мети самостійної роботи — найближчої і віддаленої. Наприклад, необхідно дати собі відповідь, чи це потрібно для задоволення пізнавальної потреби, чи, наприклад, для продовження навчання у вищому навчальному закладі;
— самостійний вибір школярем об'єкта вивчення і його обгрунтування для себе (таким об'єктом може бути історія Англії; поезія, музика Німеччини, мистецтво Франції тощо) при вивченні іноземної мови;
— розробку конкретного плану, довгострокової і найближчої програм;^ самостійної роботи;
— визначення форм і часу самоконтролю.
Наочні методи навчання
За допомогою наочних методів навчання школярі набувають знань шляхом сприйняття окремих процесів, явищ, предметів або їх зображень. У педагогічній літературі названі такі наочні методи; спостереження, ілюстрація, демонстрація.
Спостереження як метод навчання забезпечує безпосереднє живе «споглядання», сприйняття явиш дійсності (спостереження за явищами природи, праці людини). Спостереження можна проводити безпосередньо або за допомогою спеціальних приладів (мікроскопа, телескопа, термометра та ін.). Правильно організовані самостійні спостереження потребують ведення спеціальних записів: щоденників, протоколів. Умови, що сприяють підвищенню ефективності методу спостереження:
1) підготовка учнів до зліі-існення спостереження (визначення об'єкта та засобів);
2) включення якомога більше органів сприйняття;
3) спонукання школярів до активної розумової діяльності (аналізу явищ, порівняння, зіставлення, узагальнення тощо);
4) оформлення результатів спостереження.
Ілюстрація та демонстрація. Зазначені методи передбачають показ конкретних предметів та явищ навколишньої діяльності в натурі чи у вигляді зображень, які сприймаються за допомогою органів відчуття. Ілюстрація матеріалів показується у статичному вигляді (мінерали, метали, живі рослини, прилади, фотокартки, малюнки, історичні картини, картини із зображенням ландшафтів природи, портрети, географічні карти, графіки, схеми, таблиці).
Під час показу ілюстрацій учні не тільки сприймають матеріал, а і проводять певну роботу з ни.ми; вказують, що зображено, пояснюють зміст ілюстрацій, порівнюють їх, наводять замальовки та ін. Наприклад, при використанні ілюстрації на уроках літератури учні можуть відповідати на питання:
— Який епізод зображено на ілюстрації?
— Чи відповідає — тексту?
— Якими засобами керувався художник для передачі суті? (поза, зовнішність, фарби, фон).
— У чому вбачаєте відхід художника від твору? В чому оригінальність трактування?
При демонстрації матеріали показуються в динаміці (проведення експерименту з фізики, хімії, креслення на дошці схем, таблиць, показ фільмів чи кінофрагментів). Для демонстрації використовуються спеціальні засоби, технічні установки.
Ілюстрація та демонстрація в ізольованому вигляді можуть представити школярам конкретні явища, але не забезпечують набуття знань як системи теорій, законів, понять тощо. Тому ці методи є допоміжними методами, які забезпечують набуття знань учнями у поєднанні з іншими методами, зокрема зі словесними.
Вимоги до використання наочних методів навчання:
1. Чітка постановка вчителем мети використання наочних методів, що потребує вступного слова вчителя.
2. Здійснення керування сприйняттям і розумінням того, що сприймається (давати пояснення, коментарі тим чи іншим проце-са.м, явищам). З цією метою спонукати школярів порівнювати, робити висновки, обговорювати побачене, почуте.
3. Забезпечення якісного боку ілюстрацій та демонстрацій (дати можтивість всім бачити, чути, лати час для розгляду, не перевантажувати ілюсграціями тощо).
Наочні методи навчання ефективно використовуються за умов кабінетної системи навчання. У кабінетах зосереджені підручники, навчальні посібники, довідкова (словники, енциклопедії) та ме годична література, засоби наочності (таблиці, схеми, портрети, діафільми, платівки, магнітозаписи, відеозаписи, кіно'і)і;!Ьми. на вчальні програми, друкарські та саморобні посібники, пам ятки, зразки творчих робіт школярів тощо), технічні засоби (кінопроектори, діапроектори, магнітофони, радіоприймачі, навчальні машинки тощо), експозиції, стенди та ін.
Для раціонального використання наявного методичиого матеріалу створюється картотека кабінету. Навчання за умоі! кабіііету допомагає урізноманітнювати і вдосконалювати використання різних методів навчання, раціонатьно організувати працю учнів та вчителя, що призводить до підвищення рівня викладання і засвоєння змісту навчання учнями.
Практичні методи навчання
Про необхідність застосування меіодів, шо базуюгься на практичній діяльності учнів, писав ще Я.А. Коменський, підкреслюючи доцільність дидактично обгрунтованого поєднання знань із практичною дійсністю. Необхідно навчати через діяльність, шо забезпечує інтелектуальний та морштьно-емоційний розвиток школярів.
Сьогодні практичні методи використовуються для безпосереднього пізнання дійсності, поглиблення знань, формування умінь та навичок. Методи, основані на практичній діяльності учнів, використовуються, звичайно, разом з нииими методами навчання - наочними, словесними. До групи практичних метолііз входять; вправи, лабораторні та практичні роботи.
Вправа — це метод навчання, шо полягає у повторенні певних дій, під час яких учнями виробляються вміння та навички застосування вже набутих знань. Вправи розвивають увагу, спостережливість, мислення, самостійність учнів, а також сприяют ь розвитку волі, наполегпикост! в подоланні труднощів нідповілши.ності та ін. Розрізняють вправи усні, письмові, графічні, технічні.
Усні вправи необхідні для опанування в.мінь, користуватися мовою, ра.хувати без використання засобів фіксації зображення.
Письмові вправи в основному застосовуються. на уроках мови та математики.
Розрізняють тренувальні вправи (за зразком, за інструкцією), творчі (твори, розв'язання задач, шо спонукають до використання знань в іншій ситуації), контрольні.
Графічні роботи, в яких знання знаходить відображення в кресленнях, графіках, замальовках з натури, ілюстраціях, таблицях, діаграмах. При виконанні цих робіт зорове сприйняття школярів сполучається з їх розумовою діяльністю.
Технічні вправи використовуються для набуття трудових умінь і навичок (робота з різними інструментами, обслуговування апаратів, машин).
Лабораторний метод оснований на проведенні експериментів, тобто на створенні умов, які дозволяють виявити будь-яке явище для дослідження причин його вияву, протікання, наслідків та ін. Використовується цей метод переважно при вивченні фізики, хімії, біології для розв'язання таких завдань:
1) повторення учнями самостійно досліду, що був проведений вчителем, але за нових умов або з новими кількісними даними;
2) підтвердження того чи іншого закону;
3) самостійного розв'язання питань на основі раніше набутих знань.
Учні можуть проводити експерименти індивідуально або групами.
Лабораторний метод охоплює теоретичні обгрунтування теми вчителем, визначення мети заняття; ознайомлення учнів з матеріалом, апаратурою; ознайомлення з технікою, пояснення ходу роботи (що зробити, як фіксувати результати); дотримування техніки безпеки; підготовку питань і завдань, додаткових робіт для бажаючих.
Практичні роботи, як зазначає В.Ф. Паламарчук, розраховані на застосування знань у ситуаціях, наближених до життєвих (ви-мірити, зіставити, тобто визначити ознаки, властивості предметів і зробити відповідні висновки).
Методи стимулювання і мотивації
Особливий інтерес у класифікації Ю. К. Бабанського викликає група методів стимулювання і мотивації.
Навчальна діяльність школярів більш ефективна, якщо вони мають сильні, глибокі мотиви, які викликають бажання діяти активно, долати труднощі.
У групі методів стимулювання й мотивації виділяють такі підгрупи:
1. Методи емоційного стимулювання та розвитку пізнавального інтересу, головним завданням яких є забезпечення в учнів позитивних емоцій у відношенні до навчальної діяльності, її змісту, форм, методів здійснення. Цьому сприяє:
- створення ситуацій успіху в навчанні (підбір для учнів низки завдань зростаючої складності, диференційована допомога та ін. );
- заохочення в в навчанні (похвала учня, позитивна оцінка її певної якості, заохочення до виконання певного виду діяльності обо способу тощо);
- дидактичних ігор у навчанні, які сприяють навчанню,розвитку і вихованняю школярів.
Сутність диктатичної гри - моделювання, імітація (наслідування). Самев грі в спрощеномувигляді відтворюється,моделюеться дійсність, відбувається імітація реальнихдій, яка сприяє підвищенню значущості навчального матеріалу для особистості школяра , що впливаеє на характер її мотивації, формуванню творчого мислення.
Рольова гра передбачає розігрування певніх ситуацій, коли школярі виконують крнкретні ролі (наприклад, при вивченні іноземних мов може бути проведена прес конфіренція посла крнкретної країни») або відбивають думки, погляди тварин, рослин у зв'язкку з проблемам екології.
Ділова гра вимагає з врахуванням конкретних данних імітувати роботу представників науки, окремих професій. (Наприклад: школярі для конкретних умов обгрунтують необхідність розміщення нових підприємств). Подібне завдання виконує і «метод штурму». Учитель ставить перед групою школярів проблему, які протягом певного часу (10-30 хв) пропонують варіанти її розв'язання, обгрунтовують свої пропозиції. Потім «експерти» аналізують ідеї учасників штурму.
Такий метод доцільно використовувати при повторенні розділу, теми, в умовах проблемного навчання.
У навчанні викликають інтерес дидактичні ігри-конкурси «Аукціон знань», «Поле чудес», КВК та ін.
Технологія рольових і ділових ігор вимагає:
Методи стимулювання і мотивації обов'язку, відповідальності, що передбачають :
- формування розуміння школярами особистої значущості навчання;
- пред'явлення вимог, які виходять з правил поведінки учня, критеріїв оцінювання результатів їх навчальної роботи, що поєднуються з привчанням учнів до систематичного виконання навчальних, завдань, вимог;
- оперативний контроль з метою вмявлення складних для учнів тем, питань, вправв, щоб своєчасно здійснитинеобхідну їм допомогу;
- гуманне покарання.яке вимагає глибокого знання дитини, її реальних навчальних можливостей та ін.
Дослідження, практична робота у школах, коледжах і на бізнесових семінарах свідчать про те, що ефективні вишколи й навчальні програми повинні ґрунтуватися на шести основних принципах. Важливо, щоб учитель був не просто лектором, а й активним учасником процесу, наставником, який організовує такі засади:
1. Оптимальні умови навчання.
2. Такий спосіб презентації теми, який би залучав до роботи наші відчуття, а одночасно мотивував би до діяльності, був би необтяжливим, захопливим, розмаїтим та енергійним.
3. Творче й критичне мислення, яке стимулює внутрішнє засвоєння інформації.
4. Активізація доступу до засвоєного матеріалу через гру, жарт та широкі можливості практики.
5. Реальне застосування знань, уміння пов’язувати їх із життям.
6. Регулярне повторення й оцінювання, а при цьому святкування навчальних досягнень.
1.Оптимальні умови навчання
Організація довкілля. Важко уявити собі дворічну дитину, яка навчається цілий день сидячи за партою. Вона вчиться в дії: торкається, випробовує, нюхає, розмовляє, запитує й експериментує. І це все у феноменальному швидкому темпі. Вона дуже швидко сприймає світ і засвоює інформацію з усього , що діється навколо, - з її загального довкілля.
Однак часто, як тільки дитина переходить із дитячого садка у школу у неї зникає захоплення і радість від навчання. У багатьох школах по всьому світу дітям кажуть сидіти тихо за партами, що стоять рівними рядами, і слухати вчителя. Не можна досліджувати, сперечатись, запитувати, а, отже, брати участь у навчанні.
Справжній учитель розуміє, що це не метод. А тому він намагається організувати класну кімнату так, щоб полегшити дітям навчання – поставити свіжі квіти, аби приємно пахли й додавали барв, причепити на стінах кольорові плакати й таблиці, підкреслюючи основні тези курсу словесно чи за допомогою малюнків,- адже дуже правдоподібно, що більша частина навчального матеріалу засвоюється завдяки підсвідомості. Учні запам’ятовують зміст уроку, часто свідомо не замислюючись над цим. І це спрацьовує всюди: від дитячого садка й до бізнесових семінарів із вивчення комп’ютерних технологій.
«Значення правильно скомпонованих кольорових таблиць і плакатів також годі переоцінити», - стверджує один із відомих інструкторів із новітніх методик шкільного й бізнесового викладання Тоні Стоквелл. Він вважає, що плакати й таблиці значно ефективніші діапроектора й дошки для писання маркером.
Плакати мають висіти на стінах у класі ще до початку заняття, становлячи так звані периферійні стимули. Завдяки постійній присутності цих таблиць пам’ять засвоює їхній зміст, навіть якщо про це не думати.
Стоквелл також наголошує на ролі кольорів у психології навчання. «Червоний – це застережливий колір, блакитний – холодний, жовтий вважають кольором інтелекту, зелений і коричневий – заспокійливі, вони теплі і приязні. Не забуваймо, що ефективні таблиці й плакати мають сильний вплив на довготривалу пам’ять, творячи в ній образи, які завжди можна відтворити при потребі, хоча цього ми й не усвідомлюємо».
Налаштування учнів на відповідний настрій і загострення їхньої уваги. Канадські вчителі Анна Форестер і Маргарет Рейнгард у книжці «The Learners` Day» наголошують на важливості приємної атмосфери у класі. Чималу роль у цьому відводять урізноманітненню, несподіванці, фантазії й завданню, яке спонукатиме до дії. «Несподівані гості, таємничі мандрівки, польові дослідження, спонтанні проекти (дні в стародавньому стилі, виставка домашніх тваринок, дослідження, що їх ініціюють діти) збагачують читання, письмо, сприяють дискусії. На підставі прочитаного діти ставлять сценки чи лялькові вистави й самі щораз більше втягуються до організації цього процесу».
У вашому класі рідко буває тихо. Взаємодія й бажання поділитися пізнаним – це життєво важливі компоненти приємної атмосфери. А відкриття, нова інформація, радість від осягнення потребують свого вираження.
Коли після того, як ви зайшли до класу чи добре запроектованого семінарського кабінету, всіх огорнула приємна атмосфера – значить перший крок зроблено: учнів налаштовано на настрій, який сприятиме ефективному навчанню.
Роль попередньої фізичної діяльності. Ще один крок – це діяльність, яка передувала б подальшому навчанню й заохочувала б до нього. Барвиста обстановка, кольорові плакати, наочність спонукатимуть до роботи тих, хто має візуальний стиль навчання. Музика стимулює учнів, які найліпше сприймають на слух. А от фізична активність налаштує на навчання тих, хто має кінестетичний стиль. Поєднання цих засобів додасть упевненості, що активізовано три рівні мозку, які відповідають за мислення, почуття й діяльність.
Є й інші вправи, які допомагають розбити лід у міжлюдських стосунках та ліпше пізнати одне одного, окресливши, таланти кожного учасника, які можуть знадобитися у групі й поза нею.
Є вправи, які налаштують на позитивний настрій. Сісти на пару з тим, кого ви раніше ніколи не знали, - і за 45 с спробувати перелічити найцікавіші аспекти своєї професійної діяльності. Завдяки цьому кожна особа почне семінар, зосереджуючи свою увагу на власному успіхові (підвищення власної самооцінки). Заспівати пісню для підняття настрою, наприклад, спеціально скомпоновану тощо. Очевидно, вибраний метод залежатиме від того, чи ведете ви регулярні уроки у класі, проводите спеціальний семінар чи маєте вступні заняття на міжнародному симпозіумі.
На навчання впливає два основних чинники: стан і стратегія. Третім, звичайно ж, є сам зміст навчання. Стан – це правильний настрій, що налаштовує на навчання. Стратегія позначає стиль чи метод подання матеріалу. Зміст навчання – предмет. Будь-який ефективний урок має охоплювати ці три елементи. Традиційні шкільні системи часто ігнорують роль стану. А даремно, бо він найвагоміший серед інших. Учень повинен «Розкритися» ще до того, як приступить до навчання. І тільки «розкрившись» емоційно, можна досягти стану максимальної кмітливості.
Використовуйте музику. Багато десятків досліджень написано про ефективність музики для покращення навчання. Виявлено, що музика вводить у спеціальний стан релаксації, коли мозок найвідкритіший для сприйняття інформації.
Велика частка сучасних знань у цій сфері ґрунтується на новаторських дослідженнях із 1950-х рр.., котрі провадив болгарський психіатр і педагог Георгій Лозанов, і який досягнув дивовижних результатів, особливо у навчанні іноземних мов.
Лозанов виявив, що барокова музика гармонійно налаштовує мозок і тіло. Зокрема вона відмикає «емоційні двері» до суперпам’яті лімбічної системи мозку. Ця система не лише опрацьовує емоції, а й слугує містком між свідомістю і півсвідомістю.
Для прикладу скажу, що «Чотири пори року» Вівальді – це один із найліпших зразків барокової музики, слухаючи яку можна легко позбутися сторонніх думок й уявляти собі пори року. «Музика на воді» Генделя також дуже заспокійлива. Вона виконує основне завдання – ввести учнів у стан релаксації, який би налаштовував на сприйняття і навчання.
Долай бар’єри в навчанні. Лозанов стверджує, що у навчанні є три основних бар’єри:
Для кращого взаєморозуміння важливо дізнатися, з якими упередженнями приходить учень. І коли це зроблено, можна легко увійти в його світ, швидко долаючи опір.
Заохочуйте учнів до того, щоб вони самі визначали цілі й очікувані навчальні здобутки. Варто заохочувати учнів до того, щоб вони самі окреслювали власні цілі й планували своє майбутнє. Коли вони знатимуть, куди прямують, їм буде легше зосередитися на своєму шляху. Досвід свідчить, що люди досягають більшого, ніж запланували, за умови, якщо вони самі зможуть встановлювати собі цілі (це найголовніший принцип менеджменту).
Надзвичайно важливо, особливо у школі, - як розпочати заняття. Багатьох учнів, що не встигають у навчанні, дратує традиційний вступ до уроку: «А сьогодні ми вивчимо те й те…». Натомість добрий вчитель від самого початку мав би запропонувати учням визначити власні цілі й окреслити очікувані результати від цього уроку.
Часто учні приходять із власною «прихованою програмою», не завжди «купуючись» на те, що пропонує вчитель. А тому важливо зробити так, аби навчання відбувалося на партнерських засадах, де б учитель готував набір можливих програмних завдань, а вирішальне слово в тому, що вибрати, належало б учневі.
Спробуйте уявити власну мету. Уява – це могутній навчальний засіб. Тільки поганий учитель звертається до учнів зі словами: «Не забудьте це вивчити, інакше погано напишете тести» (це негативний підсилювач).
Раджу учителям діяти двома шляхами: або заохочувати учнів точно уявляти собі, як можна використати щойно засвоєні знання в майбутньому, або ж підкидати учням позитивну думку, що б спонукало їх погортати підручники в пошуку відповіді, яка б могла знадобитися в майбутньому.
Важливо ще раз наголосити: багато вчителів до кінця ще не усвідомлюють, яку руйнівну силу може мати негативне твердження.
Вивільніть свої емоції. Варто підкреслити, що емоційна лімбічна частина мозку – це шлях до довготривалої пам’яті, а тому справжній учитель заохочує до вивільнення бурхливих емоцій. Завдяки цьому те, чого ми навчилися, проникає глибоко в пам’ять.
Позитивне мислення і пов’язування матеріалу – це перший із них. Добре подання матеріалу передбачає зосередження на учневі й пов’язування нової інформації з його цілями і попередніми знаннями. Що більше зв’язків наводити, то більше можна навчити.
Подання матеріалу мусить бути позитивним. Наставник у жодному разі не повинен обмовитися, що це всього лише розвага, або ж казати таке: «Ну все, перерва закінчилася, пора приступати до важкої праці».
Сила – поради, навіювання – має величезне значення в навчанні: досягнення можливі тільки тоді, коли ви вірите, що можете це зробити; ми наражаємось на невдачі, якщо очікуємо невдач.
Спочатку уявіть загальну картину. Більшість методик ознайомлення з матеріалом полягає у поданні загальної картини, щоб забезпечити загальний огляд так, як це роблять у складанках, - для розташування окремих фрагментів на своє місце треба спочатку бачити велику (загальну картину).
Залучіть до роботи всі відчуття. Будь-яке добре подання матеріалу повинне відбуватися з огляду на індивідуальні навчальні стилі учнів. Практично будь-яка шкільна система найчастіше нехтує кінеститичним стилем, тобто рухом. Добре підготовлені навчальні заняття завжди передбачають вербальні стимули, багато музики, наочності, однак правді найліпші вчителі, окрім цього, забезпечують учнів руховими вправами, залучають до активності. Навіть якщо школярі мають візуальний стиль навчання, інформація завдяки діяльності закріплюється в пам’яті.
Відходьте від ролі вчителя. Це, мабуть, найважливіша зміна, яка мала б відбутися у стилі викладання. Усі найліпші вчителі – це передусім активі затори, наставники, тренери, координатори й мотиватори.
Завжди координуйте «несвідомі» процеси. Практики школи Лозанова стверджують, що найголовнішу роль у навчанні відіграє підсвідомість, тому особливу увагу варто звернути на облаштування кімнати, плакати, мову тіла, тон розмови, позитивне ставлення до навчального процесу.
Утілюйтеся в різні постаті й грайте різні ролі. Учителі за методикою Лозанова заохочують учнів грати різні ролі. Є кілька швидких способів до пізнання науки, зокрема зіграти роль відомого науковця або вивчати історію, поставивши себе в певні історичні умови.
Створіть умови до зміни діяльності. Найкращі вчителі намагаються створити умови до постійної зміни діяльності учнів, коли, наприклад, спів змінюється дією, яка переходить у розмову чи дослідження, а далі діти римують, малюють асоціативні схеми, завершуючи все груповою дискусією. Така зміна діяльності має подвійну мету:
Вводьте в будь-який навчальний курс елементи «науки, як учитися».
Знання про те, як учитися, - це, мабуть, найважливіший і найбажаніший загальний результат усього навчання. А тому згадані методики мають утілюватися в усі види діяльності.
3.Обмірковування вивченої інформації,
її тривале зберігання в пам’яті
Навчання мисленню становить вагому частку будь-якої навчальної програми. Добрі наставники застосовують «ігри на розвиток мислення» і «розумові ігри» як до синтезування інформації, так і до стимулювання «зміни діяльності».
Для глибокого запам’ятовування найбільш придатні «активний» і «пасивний» концерти Лозанова, які призначені для того, щоб відкрити доступ до системи довготривалої пам’яті, щоб на підсвідомому рівні пов’язати нову інформацію з уже засвоєними даними.
4.Активізуйте доступ до вивченого
Зберігання інформації – це так само тільки складовий елемент навчального процесу. До інформації треба мати доступ. А тому наступним кроком мусить бути «активізація».
І тут до активізації банків пам’яті найбільше знадобляться ігри, жарти, дискусії, сценки, які підсилюють «шляхи засвоєння».
І знову ж таки, це не потребує якихось спеціальних зусиль учителя. Учні обожнюють ставити вистави, організовувати презентації, дебати, ігри. Варто тільки дати їм шанс презентувати щойно засвоєну інформацію решті класу чи групи в такій спосіб, який їм подобається.
На мій погляд, справжнім випробуванням для навчання є не письмові іспити-тести, а вміння застосовувати навчання до цільових ситуацій, бажано реальних. Справжнім тестом із вивчення французької буде, наскільки добре ви спілкуєтеся по-французьки; інформатики – наскільки ви добре володієте ПК та різноманітною технікою. Реальним тестом на курсах із реалізації товарів стане ваше вміння продавати. Вивчитеся грати на піаніно, граючи на піаніно, друкувати – друкуючи, їздити на велосипеді – коли їздите на ньому, говорити публічно – коли говорите прилюдно. Тому найліпші вчителі й організатори бізнесових семінарів, щоб застосовувати теорію в дії, планують багато практичних занять.
Перетворіть учнів на вчителів. Як і на етапі активізації, доцільно надати можливість учням працювати в парах чи групах, на власний розсуд вирішуючи способи подання основних аспектів теми. Учитель-тренер може запропонувати групам, скажімо, ви кристалізувати специфічні аспекти освітньої психології. Дедалі більше шкіл використовують «систему приятельського обучения», де старший і досвідченіший учень допомагає тому, хто не встигає.
Заохочуйте до малювання асоціативних схем. Засади малювання асоціативних схем краще застосовувати не лише для перегляду вивченого, а для повторення та нотування інформації. Важливо, щоб схема була побудована за таким принципом, як мозок нагромаджує інформацію, тобто ніби на галузках дерева. Така схема – найголовніший засіб наступного етапу.
Навіть найкращі учні не завжди свідомі того, наскільки глибокі їхні знання. Одним зі способів допомогти учням усвідомити, це є гра – кидання їм малого кольорового м’ячика в кінці занять (кожен, хто зловив, згадує щось, що запам’ятав). Завдяки цьому пам’ять одержить поштовх до збереження найважливіших моментів вивченого. І далі надходить найвідповідальніший крок – само оцінювання. Воно відбувається тоді, коли учень видає справжні перлини вивченого за день. Самооцінювання – це шлях до ефективного мислення: відображення, аналізу, синтезу й судження.
Звичайно, важливим етапом, який підносить урок до найвищої точки, є взаємооцінювання й оцінювання вчителя, проте найважливіше все-таки само оцінювання.
Коли пишете статтю або навіть книжку, перегляньте свої асоціативні схеми чи підкреслення в книжках, і ви здивуєтесь, скільки всього можна відновити в пам’яті завдяки цим записам.
І завжди пам’ятайте, що треба святкувати кожну свою перемогу, як це роблять усі спортсмени. Не шкодуйте похвали для цілого класу і, якщо можливо, оберніть її на підсумок того, що вивчено.