Балакійський Центр дитячої та юнацької творчості
Балаклійської районної ради Харківської області
МУЗЕЙНЕ ЗАНЯТТЯ
Тема: «Хранителі часу» (з історії годинників).
Літвінова Наталя Іванівна.
керівник гуртка «Весела карусель»
2019.
Програмовий зміст:
Хід заняття
Заняття проводять керівник гуртка та музейний працівник.
Організаційний момент.
Добрий день діти! А сьогодні який день тижня? (Діти - понеділок) А як ви дізналися? (За календарем)
Актуалізація і мотивація навчальної діяльності:
Сьогодні нас запросили до Балаклійського районного краєзнавчого музею на 17.00 годину
Напевно нам вже пора вирушати. (Підвести дітей до визначення часу по годинах). Годинник зупинився !
- Як же ми визначимо скільки часу, наші годинник зупинився.?
Бесіда –розмірковування.
Навіщо нам потрібні годинник. Що було б, якби годинник зникли?
Як люди раніше жили без годинника? Як люди визначали час?
Виявляється, годинник був і раніше, але в ті давні часи вони були інші - ... живі!
Як ти гадаєш, що таке «живі годинник»
Які вони могли бути? Живими годинами в теплу пору року можуть бути птиці. Як ти думаєш, як солов'ї, жайворонки, зяблики можуть нам допомогти визначити час? Правильно, вони співають вранці.
Якщо заспівав соловей, то значить ще ніч, він співає найперший. Пізніше співає жайворонок. О п'ятій ранку - зяблик.
А як ти думаєш, коли починає співати - чірікать горобець? встає він тільки о 6 ранку. Як горобці прокинулися –ото ж і нам скоро пора вставати в садок, в школу. на роботу.
Інші живі годинник - це рослини.
Спробуй здогадатися, як квіти можуть нам сказати, скільки зараз часу? Годинники відкривають свої пелюстки і закривають
їх строго в певний час. Наприклад, березка відкривається в 9 ранку, а закривається о 8 вечора.
Кульбаби відкриваються рівно в 5 ранку. Люди уважно спостерігали за квітами і травами і могли визначити, скільки часу.
Як ти думаєш, чим зручні такі живі годинник. А чим вони незручні?
Як ще могли люди визначити час і які бувають годинник ми з вами дізнаємось у музеї на виставці годинників.
Пригадаемо правила поведінки у музеї :
1.Верхній одяг залишай в гардеробі,щоб не зачепити експонати
2.В музеї не шуми, зберігай тишу
3.Не чіпай музейні експонати руками ,щоб їх не пошкодити
4.Подякуй екскурсоводу за цікаву розповідь.
Вирушаемо! Переход до музею
Пояснення нового матеріалу
Організація сприйняття виставочних експонатів
Єкскурсія музеем та розповідь музейного працівника.
Гра «Ходять стрілочки по колу».
Я годинник тихохід, В мене завжди вірний хід. Стрілки-подружки кружляють,
|
Одна одну доганяють. |
На останні слова діти зупиняються, а керівник називає час: «5 годин покажіть». Діти роблять певну кількість кроків.
Практична робота
Технологічна картка
( роздруковані шаблони на картоні на кожну дитину)
Правила користування ножицями
1 Ножиці – це небезпечний інструмент. Поводитись з ним треба обережно.
2 На робочому місці поклади ножиці так, щоб вони не виходили за край стола.
3 Не тримай ножиці вістрями догори.
4 Не ріж на ходу. Під час різання не вставай з місця.
5 Передавай ножиці закритими і кільцями вперед.
Послідовність виконання роботи
1.Обвести по контуру фломастером годинник
2.Розфарбувати коротку стрілку синім кольором, а довгу червоним.
3.Вирізати годинник та стрілки
4.Прікріпиті стрілки до годинника.
Стрілки різні: одна - довга, друга – коротка. Довга стрілка рухається швидше, вона показує хвилини. Коротка стрілка крокує повільно, вона показує години. Хвилина – це короткий відрізок часу, година – довгий. Якщо велика стрілка пройшла по колу один раз – минула година. Коротка стрілка пересунулася за цей час від однієї цифрі до іншої.
Спробуємо з вами покрутити вперед стрілочки та назад
Спробуємо з вами виставити час на ваших годинниках .
Підсумок
Час минув і нам потрібно закінчувати наше заняття.
Дякуємо нашому екскурсоводу
Додаток
ПРАКТИЧНІ ЗАНЯТТЯ ЗІ СТРІЛОЧНИМИ ГОДИННИКАМИ
1. Розбираємося з циферблатом. На циферблаті рівно по колу розмічені 60 хвилинних і 12 годинних міток. Положення цілих годин відзначено відповідними цифрами та збігається з «п'ятихвилинними» інтервалами хвилин. * Якщо на годиннику є секундна стрілка, то хвилинна розмітка використовується для підрахунку секунд. Але про це не обов'язково розповідати дитині в першу чергу.
2. Розбираємося зі стрілками та їхнім рухом. Довга стрілка годинника відповідає за показання хвилин і називається «хвилинна», а коротка стрілка годинника відповідає за показання годин і називається «годинна». Обидві стрілки рухаються по колу – від 1 до 12 та далі знову 1, 2, 3... Хвилинна стрілка робить повне коло, відрахувавши 60 хвилин. За цей час годинникова стрілка поступово переміщається вперед з одного годинного поділу на наступне годинне ділення. Коли хвилинна стрілка вказує вертикально вгору на «12 годин», то годинна стрілка повинна строго вказувати на будь-яку годину («зараз рівно дві години», «зараз рівно шість годин» та інш.) * Якщо у годинника є секундна стрілка, то зробивши повне коло по циферблату, вона перемістить хвилинну стрілку на одну поділку хвилинної шкали. Рух годинної стрілки при цьому буде практично непомітним, хоча вона теж рухається вперед. Таким чином, в годиннику найшвидша за швидкістю руху – це секундна стрілка, потім – хвилинна і, нарешті, годинна, яка рухається повільніше за всіх.
3. Обертаємо стрілки та коментуємо наші дії. Обертаючи коліщатко на годинниковому механізмі, стежимо як з різною швидкістю по колу рухаються хвилинна та годинна стрілки. Робимо зупинки хвилинної стрілки на кожній годині, коментуючи при цьому скільки хвилин, а не годин вона показує. Засвоюючи таким чином «п'ятихвилинні» інтервали. Закінчивши обертання хвилинної стрілки в положенні «12 годин», звертаємо увагу дитини на те, де зупинилася годинна стрілка, і на яку з годин вона показує. Потім дитина обертає коліщатко годинникового механізму та на ваше прохання самостійно демонструє «рівно той чи інший час», «п'ять хвилин, десять хвилин» та інш. На наступному етапі навчання, обертаючи стрілки, познайомте дитину з такими поняттями, як: «пів години» та «чверть години». Після того дитина сама демонструє, як: годинник показує «пів години» та «чверть години». Після засвоєння попередніх етапів переходьте до похвилинного визначенням часу. Наприклад, виставте стрілки на «9:32» та поясніть дитині, скільки точно часу вони показують. Потім попросіть, щоб вона назвала якийсь час, а ви виставите. .
1