1
Тема: Права, свободи та відповідальність.
Мета: ознайомити учнів з основними поняттями за темою уроку; пояснити значення й актуальність прав людини як норми життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей особистості; закріпити знання про правовий статус особистості в Україні; формувати правову компетентність старшокласників щодо захисту основних прав і свобод ,громадянську позицію; розвивати вміння учнів аргументовано обстоювати власну точку зору; виховувати відповідальність перед суспільством, що забезпечило його правами, власну відповідальність за свої вчинки і дотримання прав інших.
Методична мета: показати доцільність і різноманітність варіантів використання презентацій на сучасному уроці.
Форма проведення: урок-дискусія з використанням мультимедійних і проектних технологій.
Обладнання: видеофрагмент , мультимедійне обладнання, електронна презентація, тексти правових документів
Тип уроку: комбінований.
Епіграф уроку: «..основні свободи, які становлять підвалини справедливості миру у всьому світі … найкращим чином здійснюються , з одного боку , завдяки дієвій політичній демократії, а з іншого боку - завдяки загальному розумінню і дотриманню прав людини, від яких вони залежать». (Преамбула Європейської конвенції з прав людини.)
Хід уроку:
І.Організаційний момент уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання:
Презентація учнівського проекту «Соціальні ліфти». За фотографією учням пропонується впізнати відому особу і з’ясувати який соціальний ліфт змінив її життя.
-Як ви розумієте китайську приказку «У Бога немає рук окрім твоїх.»?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні ми з’ясуємо що відповідає загальному розумінню і дотриманню прав людини, від яких вони залежать. Ця тема для вас не нова, тому метою нашого уроку буде закріпити знання про правовий статус особистості в Україні і визначити значення й актуальність прав людини як норми життєдіяльності і розвитку індивідуальних якостей особистості.
Метод «Низка слів наперед»
Висловіть припущення , де і яким чином ці слова можуть бути використанні у змісті навчальної теми:
Визначення понять
ІY. Мотивація навчальної діяльності. (Перегляд відео фрагменту )
Проблемне завдання: Щоб ви написали наприкінці цього ролика ?
( Слайд4)
Y. Актуалізація опорних знань учнів. ( Ігрова хвилинка) ( Слайд5)
Гра – імітація «Життя в новій державі»
Учитель. Уявіть, що ви з друзями опинилися на безлюдному острові і вирішили утворити там нову державу. Складіть перелік із п’яти прав, які, на вашу думку, повинні бути гарантовані в цій державі.
Учні мають використати свої знання з курсу «Правознавства»
Гра «Політ на повітряній кулі» ( Слайд6)
Умова гри: ваша повітряна куля падає. Щоб врятуватися, вам необхідно залишити лише п'ять мішків, решту викинувши за борт. Усього в повітряній кулі 10 мішків з написами:
Висновок. Із цього списку не можна вилучити жодного пункту, всі вони необхідні для повноцінного життя людини.
YI.Вивчення нового матеріалу.
1.Представлення учнівського проекту « Перлини мудрості » ( Слайд7)
Наш наступний проект називається « Перлини мудрості » . Ваші однокласники покажуть нам невеличкі інсценізації відомих притч і бувальщину.
1.«В один холодний зимовий день стадо дикобразів лежало тісною купою, щоб, зігріваючись разом, не замерзнути. Проте незабаром вони відчули уколи від голок одне одного. Потім, коли потреба зігрітися знову змусила їх присунутися ближче, вони знову відчули незручність. Так вони кидалися з однієї крайності в іншу, поки не лягли на помірній відстані одне від одного, за якої вони з найбільшою зручністю могли витримувати холод».
2. В XII или XIII веке в Париже в суде обсуждалось дело о том, что парламентарий, размахивая руками в разговоре, задел нос соседа. Сосед подал на него в суд. Парламентарий, размахивавший руками, сказал: "Я имею право размахивать руками!". Суд вынес решение: "Ваша право размахивать руками заканчивается там, где начинается свобода чужого носа
3.Однажды праведный человек беседовал с Богом и спросил его: “Господи, я бы хотел узнать, что такое Рай и что такое Ад”.
Бог подвел его к двум дверям, открыл одну и провел человека внутрь. Там был большой круглый стол, на середине которого стояла огромная чаша, наполненная пищей, который пахла очень вкусно. Человеку безумно захотелось есть.
Люди, сидящие вокруг стола, выглядели голодными и больными. Все они выглядели умирающими от голода. У всех их были ложки с длинными-длинными ручками, прикрепленными к их рукам.
Они могли достать чашу, наполненную едой, и набрать пищу, но так как ручки у ложек были слишком длинные, они не могли поднести ложки ко ртам. Праведный человек был потрясен видом их несчастья. Бог сказал: “Ты увидел Ад”.
Затем они направились ко второй двери. Бог отворил ее.
Сцена, которую увидел человек, была идентичной предыдущей. Тут был такой же огромный круглый стол, та же гигантская чаша, которая заставляла его рот наполняться слюной. Люди, сидящие вокруг стола, держали те же ложки с очень длинными ручками. Только на этот раз они выглядели сытыми, счастливыми и погруженными в приятные разговоры друг с другом.
Человек изумился: “Как это возможно? Я не понимаю..”.
“Всё просто“, – улыбнулся Бог, - “Они научились кормить друг друга”.
Запитання
1. У чому сенс цих притч?
2. Чому вони вчать?
3. Якими мають бути стосунки між людьми?
4. Чи завжди вдавалося людям знаходити таку «помірну відстань один від одного», щоб враховувати інтереси кожного?
Міні- диспут. Вільний мікрофон: ( Слайди 8,9)
*Як ви розумієте поняття «права людини»?
*У чому. На вашу думку, виявляється відповідальність людини перед суспільством що забезпечує її права?
Завдання( Слайд 10)
1. Вставте пропущені слова в тексті. Запропонованих слів більше, ніж повинно бути в тексті. Слова можуть повторюватися.
Слід визнати очевидними такі істини: всі люди створені ______, всі повинні бути _______ від народження, всі наділені деякими невідчужуваними ______ . Для забезпечення цих _________ засновані ________, що здійснюють справедливу владу. Держава ж встановлює _______ , які спрямовані на захист людей і забезпечення загального добробуту. (Життя, право, свобода, необхідність, рівність, закон, правило, уряд.)
2.Поняття прав і свобод людини.
*Права та свободи – це форми вираження встановлених законом можливостей при виборі своєї поведінки.
Коли вибір пов'язаний з конкретним соціальними благами, в законодавчих актах найчастіше використовується термін право, визначена законом міра можливої поведінки особи( право на життя, на власність тощо)Коли йде мова про спосіб (форму) вибору можливої поведінки , використовується термін свобода( свобода слова, свобода думки, свобода віросповідання)
► Фундаментальні права і свободи людини, їх класифікація
Права людини — це визнані і гарантовані державою можливості дій (правомочності) людини в описаній, зазначеній у законі сфері.
Свободи людини — сфери, галузі діяльності людини, у які держава не повинна втручатися.
Обов'язки — це заходи суспільно необхідної поведінки людини.
Вільний мікрофон:
У чому полягає відмінність між «правами людини» і «правами громадянина» ( Слайд 12)
Свобода є правом робити все, що дозволено __ (законом). (Ш. Монтеск’є)
( Слайд 13)
Чи залежать громадянські, політичні , економічні та культурні права і свободи від стану економіки кожної конкретної країни? ( Слайд 14)
Права людини( Слайд 15)
Вільний мікрофон: ( Слайд 16)
— Навіщо потрібно вивчати права людини?
Чим більше людей будуть знати про права людини і намагатимуться жити за принципами, які містять в собі ці права, тим більша ймовірність, що права людини стануть не просто ідеальною моделлю, але й реальністю.
Наше суспільство не ідеальне. Які приклади порушень прав людини в Україні та у світі ви можете навести? (Учні наводять приклади.) Так, права людини порушуються. Їх потрібно захищати. Для цього існують документи щодо захисту прав людини, прийняті в усьому світі.
Права і свободи людини в документах( Слайд 17)
-Назвіть відомі вам документи де прописані права людини.
Усі права людини є абсолютними. Деякі з них обмежені (в більшості випадків або в деяких випадках) державою в інтересах суспільства.
Вільний мікрофон: ( Слайд 18)
Права людини, які не повинні обмежуватися ні за яких обставин:
Випадки, у яких допустимі обмеження прав людини з боку держави:
3.Сутність стосунків між людиною та державою.
Вільний мікрофон: ( Слайд 20,21)
-Що лежить в основі стосунків між людиною і державою?
-Назвіть підходи співвідношення «Держава –Особа»
( Слайди 22,23)Захист прав людини здійснюють:
Робота з поняттями: Уповноважений з прав людини, омбудсмен, - людина, яку обирає Верховна Рада для збирання інформації про порушення прав людини і сприяння тим, чиї права порушені.
4. Права і відповідальність людини і громадянина.
*Чому права людини породжують її відповідальність?
Висновок. Громадянин користується наданими йому правами у певних рамках, встановлених законом, та має обов’язки перед державою і своїми співгромадянами, відповідає за їх невиконання. Будь – який громадянин, незалежно від його посади і суспільного стану, відповідає за порушення конституції і законів тощо.
Проблемне завдання: Щоб ви написали наприкінці цього ролика ?
( Слайд 25)
II. Підсумок уроку: Чи погоджуєтеся зі словами С.Франка «Будь - яке право людини, прямо або побічно, зводиться до забезпечення за ним можливості виконувати його обв’язки» ( Слайд 26)
VIII. Домашнє завдання( Слайд 27)
1. Опрацювати матеріал підручника.(с.87-100 )
2. Написати твір-роздум на тему «Яким буде суспільство, якщо всі погодяться із необхідністю дотримуватися прав людини. Чи можна це здійснити?»