Конспект музейногоого уроку з історії України в 5 класі
Урок № Дата:
Тема: Михайло Грушевський і Українська революція.
Епіграф
Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю,
народ — нацією, країна — державою.
Михайло Грушевський
МЕТА: ознайомити учнів з основними подіями доби Української революції; розвивати вміння складати розповідь про основні події та провідних діячів цього періоду; охарактеризувати постать «батька» української історії та першого президента УНР –Михайла Грушевськогота його роль у розгортанні основних подій Української революції 1917 -1920 рр.; прослідкувати основні віхи життя та діяльності М. Грушевського у Львові на основі матеріалів Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові; поглиблювати в підростаючого покоління знання з історії рідного краю; формувати почуття патріотизму і духовності, національної свідомості.
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування нових умінь та навичок.
Вид уроку: екскурсія до Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові та практична робота на основі наочних джерел інформації.
Основні поняття і терміни:
Революція ( в перекладі з лат. «поворот, зміна») –швидка зміна встановленого політичного, соціального чи економічного порядку в суспільстві.
Республіка – держава, якою керують люди, обрані народом на певний строк.
Універсал –документ, який доводить до загального відома постанову влади або її розпорядження.
Автономія – самоврядування певної території, право її на самостійний розвиток.
Більшовики –назва російської політичної партії на чолі з В. Леніним.
УНР –Українська народна республіка;
УЦР –Українська Центральна Рада –парламент УНР;
Генеральний Секретаріат –уряд УНР, який очолив Володимир Винниченко.
Основні дати та події:
Постать в історії: Михайло Грушевський
Обладнання: робочі зошити –путівники для учнів, експозиції Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.( 1 хв.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.( 3 хв.)
Вчитель зачитує епіграф до уроку. Оголошує проблемне питання, відповідь на яке потрібно дати усно в кінці уроку.
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ :
Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала М. Грушевському?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь екскурсовода. ( 20 хв.) Питання «квесту».
16.03.2016р.
Робочий зошит –путівник за матеріалами музею.
Учн______ 5 –А класу
АШ « Тривіта»
П.І. ____________________________________________
Епіграф
Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю,
народ — нацією, країна — державою.
Михайло Грушевський
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ :
Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала
М. Грушевському?
(відповідь на поставлене вище запитання спробуйте дати в кінці уроку –екскурсії)
І. ТЕСТИ ( Чи були ви уважними і вдумливими слухачами? Перевіримо письмово.
З –поміж поданих варіантів оберіть, на вашу думку, правильну відповідь і обведіть її в кружечок.)
А) Львові; Б) Києві; В) Варшаві; Г) Холмі.
2. В якому навчальному закладі здобував вищу освіту майбутній історик?
А) Львівському університеті; Б) Київському університеті;В) Харківському університеті.
3. Хто був учителем і наставником Михайла Грушевського в університеті?
А) Володимир Антонович; Б) Іван Франко; В) Михайло Драгоманов.
4. На яку посаду було запрошено Михайла Грушевського у Львівському університеті?
А) Професора; Б) Викладача ; В) Завідувача кафедри історії Східної Європи.
5. Скільки років жив і працював М. Грушевський у Львові?
А) 15 років; Б) 20 років; В) 25 років.
6. Яку найфундаментальнішу працю з історії України написав і друкував
М. Грушевський у Львові.
А) «Історія Малоросії»; Б) « Історія України –Руси»; В) «Історія Галичини».
7. Яка подія змусила М. Грушевського поспіхом залишити дім, роботу, друзів у Львові і переїхати до Києва?
А) Перша світова війна; Б) Українська революція; В) Бажання залишити Львів.
8. Що очолював М. Грушевський в роки революції?
А) Уряд –Генеральний секретаріат; Б) Парламент –Українську Центральну Раду.
9. Як називалися офіційні звернення Центральної Ради до українського народу?
А) Закони; Б) Відозви; В) Універсали.
10. Скільки таких звернень було видано за роки існування УНР?
А) 4; Б) 2; В) 5.
11. Яке найважливіше гасло прозвучало на шпальтах Універсалів?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ІІ. Робота з світлиною.
Проаналізуйте джерело за планом:
ІІІ. Робота з історичним джерелом.
Хто українці, і кого українці приймуть у свої ряди як свого товариша?
Таке питання ставить М. Грушевський і дає відповідь.
Українець – це, по-перше, той, хто зроду українець, родився і виріс з українською мовою на устах і хоче тепер йти спільно зі своїм народом, хто хоче працювати для його добра, боротися за його свободу і кращу долю.
По-друге, українець також кожний, хто щиро хоче бути з українцями і почуває себе їх однодумцем і товаришем, членом українського народу, бажає працювати для його добра. "Якого б не був він роду, віри чи звання – це не важливо".
Михайло ГРУШЕВСЬКИЙ
ХТО ТАКІ УКРАЇНЦІ, І ЧОГО ВОНИ ХОЧУТЬ
ІV. Оголошення підсумків уроку.Домашнє завдання.
п.18,ст.137-146. Скласти письмово сенкан про діяльність М. Грушевського.
Алгоритм до складання сенкану.Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.Успіхів.
КВЕСТ
IV. Закріплення нових знань. Робота з зошитом – путівником.
На завершення учитель заслуховує відповіді учнів на запитання поставлене на початку уроку? Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала
М. Грушевському?
V. Підсумки уроку. Домашнє завдання. п.18,ст.137-146.
Скласти письмово сенкан про діяльність М. Грушевського.
Алгоритм до складання сенкану.Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.Успіхів.