Музейний урок в 5 класі. Україна в роки революції1918-1920рр

Про матеріал
Музейний урок - це спроба зацікавити і розширити знання учнів, познайомити їх не з сухим прочитанням тексту підручника , а спроба занурити їх допитливість в епоху і час , коли ця історія писалася.
Перегляд файлу

Конспект музейногоого уроку з історії України в 5 класі

Урок №                                                                 Дата: 

Тема: Михайло Грушевський і Українська революція. 

 Епіграф

Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю,

 народ — нацією, країна — державою.
   Михайло Грушевський

МЕТА: ознайомити учнів з основними подіями доби Української революції; розвивати вміння складати розповідь про основні події та провідних діячів цього періоду; охарактеризувати  постать «батька» української історії та першого президента УНР –Михайла Грушевськогота його роль у розгортанні   основних подій Української  революції 1917 -1920 рр.; прослідкувати основні віхи життя та діяльності М. Грушевського у Львові на основі матеріалів Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові; поглиблювати в підростаючого покоління знання з історії рідного краю; формувати почуття патріотизму і духовності, національної свідомості.

Тип уроку: засвоєння нових знань та формування нових умінь та навичок.

Вид уроку: екскурсія до Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові   та практична робота на основі наочних джерел інформації.

Основні поняття і терміни:

Революція  ( в перекладі з лат. «поворот, зміна») –швидка зміна встановленого політичного, соціального чи економічного порядку в суспільстві.

Республіка – держава, якою керують люди, обрані народом на певний строк.

Універсал –документ, який доводить до загального відома постанову влади або її розпорядження.

Автономія – самоврядування певної території, право її на самостійний розвиток.

Більшовики –назва російської політичної партії на чолі з В. Леніним.

УНР –Українська народна республіка;

УЦР –Українська Центральна Рада –парламент УНР;

Генеральний Секретаріат –уряд УНР, який очолив Володимир Винниченко.

Основні дати та події:

  • 1914 – 1918рр. –Перша світова війна, в якій взяли участь два ворогуючі блоки Антанта (Російська імперія, Англія, Франція) та Троїстий союз (Австро –Угорська імперія, Німеччина,Італія);
  • 1917- 1920рр. –Українська революція, проголошення УНР, створення УЦР.

Постать в історії: Михайло Грушевський

Обладнання: робочі зошити –путівники для учнів, експозиції Державного меморіального музею М. Грушевського у Львові.

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний момент.( 1 хв.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.( 3 хв.)

Вчитель зачитує епіграф до уроку. Оголошує проблемне питання, відповідь на яке потрібно дати усно в кінці уроку.

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ :

 Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала М. Грушевському?

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Розповідь екскурсовода. ( 20 хв.) Питання «квесту».

16.03.2016р.

Робочий зошит –путівник за матеріалами  музею.

Учн______  5 –А класу

АШ « Тривіта»

П.І.  ____________________________________________

 

C:\Users\User\Downloads\Hrushevskyi_Mykhailo_XX.jpg  Епіграф

Завдяки історичній пам’яті людина стає особистістю,

 народ — нацією, країна — державою.
   Михайло Грушевський

 

 

 

 

ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ :

Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала

 М. Грушевському?

(відповідь на поставлене вище запитання спробуйте дати в кінці уроку –екскурсії)

І. ТЕСТИ ( Чи були ви уважними і вдумливими слухачами? Перевіримо письмово.

З –поміж поданих варіантів оберіть, на вашу думку, правильну відповідь і обведіть її в кружечок.)

  1. В якому місті народився Михайло Грушевський?

А) Львові;     Б)  Києві;   В) Варшаві;  Г) Холмі.

2.  В якому навчальному закладі здобував вищу освіту майбутній історик?

А) Львівському університеті; Б) Київському університеті;В) Харківському університеті.

3. Хто був учителем і наставником Михайла Грушевського в університеті?

А) Володимир Антонович; Б) Іван Франко; В) Михайло Драгоманов.

4. На яку посаду було запрошено Михайла Грушевського у Львівському університеті?

А) Професора; Б) Викладача ; В) Завідувача кафедри історії Східної Європи.

5. Скільки років  жив і працював М. Грушевський у Львові?

А) 15 років; Б) 20 років; В) 25 років.

6. Яку найфундаментальнішу працю з історії України написав і друкував

М. Грушевський у Львові.

А) «Історія Малоросії»; Б) « Історія України –Руси»; В) «Історія Галичини».

7. Яка подія змусила М. Грушевського поспіхом залишити  дім, роботу, друзів у Львові  і переїхати до Києва?

А) Перша світова війна; Б) Українська революція; В) Бажання залишити Львів.

8. Що очолював М. Грушевський в роки революції?

А) Уряд –Генеральний секретаріат; Б) Парламент –Українську Центральну Раду.

9. Як називалися офіційні звернення Центральної Ради до українського народу?

А) Закони; Б) Відозви; В) Універсали.

10. Скільки таких звернень було видано за роки існування УНР?

А) 4; Б) 2; В) 5.

11. Яке найважливіше гасло прозвучало на шпальтах Універсалів?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

ІІ. Робота з світлиною.

C:\Users\User\Downloads\hrush_2.jpg

Проаналізуйте джерело за планом:

  1. Роздивіться ілюстрацію. Знайдіть на ній М. Грушевського. Про що свідчить його місце на фотографії?
  2. Чим, на вашу думку, можна пояснити такий авторитет М. Грушевського?

ІІІ. Робота з історичним джерелом.

Хто українці, і кого українці приймуть у свої ряди як свого товариша?
 

Таке питання ставить М. Грушевський і дає відповідь.

Українець – це, по-перше, той, хто зроду українець, родився і виріс з українською мовою на устах і хоче тепер йти спільно зі своїм народом, хто хоче працювати для його добра, боротися за його свободу і кращу долю.


По-друге, українець також кожний, хто щиро хоче бути з українцями і почуває себе їх однодумцем і товаришем, членом українського народу, бажає працювати для його добра. "Якого б не був він роду, віри чи звання – це не важливо".

Михайло ГРУШЕВСЬКИЙ 

ХТО ТАКІ УКРАЇНЦІ, І ЧОГО ВОНИ ХОЧУТЬ

ІV. Оголошення підсумків уроку.Домашнє завдання.

п.18,ст.137-146. Скласти письмово сенкан про діяльність М. Грушевського.

Алгоритм до складання сенкану.Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.


1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.Успіхів.

 

КВЕСТ

  1. Які речі говорять про те, що сім’я Грушевських була великими шанувальниками і колекціонерами гуцульського мистецтва? ( ікони на склі та дереві, запаски, хустки, жіночі прикраси, чоловічі натільні хрести)
  2. Що замовив у гуцульської родини Шкрібляків М. Грушевський? ( різьблений мисник)
  3. В якому в селі мальовничих Карпат відпочивала сім’я  Грушевських? ( с.Криворівні)
  4. Де можна побачити вигляд криворівнянської вілли родини Грушевських? ( на світлині в гуцульській кімнаті) Чому тільки на світлині? ( зруйнована російськими солдатами 1917 року).
  5. Які іще представники культурної еліти  України відпочивали в с. Криворівні? (І. Франко, І. Труш, Леся Україка)
  6. Як  називається картина М.Жука подарована дружині М. Грушевського –Марії Сильвестерівні ( « Яблуневий цвіт»).
  7. Відомий львівський художник І. Труш є автором портрету? ( Кулюні)
  8. В якій залі музею ми її бачили( зал «Лілії»)
  9. Ким стала єдина донька Грушевських Катерина? Яку її фундаментальну працю можна побачити в експозиції музею? ( етнограф, фольклорист,науковець: « Українські народні думи» 2 т.)
  10. Які ще особисті речі пов’язані з Катериною ? ( фортепіано – передане музею родиною Микласевичів зі Стрия, в якому переховували заборонену літературу).
  11. Яку державну атрибутику можна знайти у ввідному залі музею? ( гроші, поштові марки)
  12. Де на стіні можна побачити карту   періоду УНР? ( Відень 1918 р.)( «Сальон» або вітальня)
  13. Чому у цій же залі міститься і праця М. Грушевського 10 томна « Історія України – Руси» .
  14. Які автентичні речі знаходяться  в музеї, пов’язані з життям та діяльністю М. Грушевського та його сім’ї?  ( ліпнина на стінах, кахель, бруківка на доріжці, що веде від брами і до хати. В своєму щоденнику Грушевський згадував, що сам клав бруківку. Цілком можливо, що він міг класти і саме цю, збережену ділянку. На головній брамі та на хвіртці збереглися оригінальні ковані монограми Михайла Грушевського, які за радянські часи не були зняті і знищені).

 

IV. Закріплення нових знань. Робота з зошитом – путівником.

 

На завершення учитель заслуховує відповіді учнів на запитання поставлене на початку уроку? Яку подію називають Українською революцією? Яка роль в цих подіях належала

 М. Грушевському?

 

V. Підсумки уроку. Домашнє завдання. п.18,ст.137-146.

 Скласти письмово сенкан про діяльність М. Грушевського.

Алгоритм до складання сенкану.Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.


1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.Успіхів.

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
17 листопада 2020
Переглядів
937
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку