Конспект відкритого уроку з історії України в 5 класі
Урок № Дата: .
Тема: Відома та чута в усіх кінцях землі. Найвизначніші події Київської Русі –України.
Епіграф уроку: О, незрівнянна земле руська, якою тільки красою, багатством ти не наділена: багатьма озерами, річками і джерелами, горами крутими, пагорбами високими, дібровами пишними, полями чудовими, звіриною різноманітною, птицею незліченною, містами великими, селами дивними. («Повість минулих літ»)
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань та формування нових умінь та навичок.
Вид уроку: практична робота на основі додаткових джерел інформації.
Випереджаюче завдання: учні заздалегідь об’єднуються в три групи, кожна з яких отримує завдання виконати проект про князів Київської Русі –України.
Поняття і терміни: тризуб, християнство, десятина, златники, «Руська правда», «Повість минулих літ», «Повчання дітям Володимира Мономаха», реформа, печеніги, половці, міжусобна боротьба.
Основні дати та події:
• 988 р. — хрещення Русі;
• 1019–1054 рр. — правління Ярослава Мудрого;
• 1036 р. — розгром печенігів Ярославом Мудрим;
Постать в історії: Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах.
Обладнання: підручник, атлас ст.109 підручника, зображення князів, мультимедійна дошка, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель зачитує епіграф до уроку. Оголошує проблемне питання, відповідь на яке потрібно дати в письмовому вигляді в кінці уроку.
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ: «Чи сприяло утвердження християнства в Київській Русі – Україні єдності народу, зростанню її авторитету в світі та культурному розвитку?»
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (5 хв.)
Еврістична бесіда за запитаннями.
1. Коли і ким був заснований Київ?
2. Розкажіть, що вам відомо про перших київських князів?
3. Чому княгиня Ольга оголошена святою православної церкви?
4. Кого з князів називають завойовником та чому?
5. Чому вчені вважають Нестора одним з перших професійних істориків?
Робота учнів у робочих зошитах. Завдання на швидкість.
Завдання для самостійної роботи
Співвіднесіть наведені висловлювання з іменами князів (цифри), яким вони нале-
жать (букви).
Що сказано? |
Ким? Кому? У зв’язку з чим? |
1 |
2 |
А я князь» |
а) Кияни князю Святославу |
|
б) Олег перед убивством Аскольда і Діра |
3)«Якщо повадиться вовк до овець, то перетягне все стадо, якщо не уб’ють його, так і тут, якщо не уб’ємо його він нас всіх погубить» |
в) Святослав, ідучи на ворога |
4) «Ти, князь, чужої землі шукаєш і охо- роняєш, а свою покинув, тільки нас не забрали печеніги...» |
г) Олег, захопивши владу в Києві |
5) « Йду на ви…» |
д) Древляни про Ігоря, що вирішив зібрати повторну дань |
|
|
|
|
|
|
|
|
5) Прибив щита на воротах Царгорода та прийняв смерть «від коня свого»
|
|
|
|
Довідка: князь Святослав, князь Ігор, князь Олег, князі Кий, Щек і Хорив, княгиня Ольга,
князі Аскольд та Дір.
Вчитель оголошує тему уроку.
ІV . Викладення нового навчального матеріалу
У ч и т е л ь. Починаючи з Х ст. Руська земля стає «відома й чута в усіх
кінцях землі». Найбільша заслуга в цьому князів Володимира Великого та
Ярослава Мудрого. Вони здійснили багато змін у державі. Учитель формулює поняття «реформа», яке учні мають записане у робочому зошиті до уроку.
Словник термінів: «реформа» - зміни у державі, які проводять для покращення суспільного життя, сприяють економічному та культурному розвитку.
Групова робота
Вчитель пояснює умови роботи на уроці та нагадує про алгоритм роботи в групі.
Алгоритм роботи в групі
1. Кожен член групи має бути сумлінним щодо своїх товаришів та працювати в повну силу.
2. Уважно, не перебиваючи, вислуховуйте кожного учня в групі, що відповідає.
3. Говоріть коротко і ясно, щоб всі могли висловитися.
4. Підтримуйте один одного, незважаючи на розбіжності.
5. Доки висуваються пропозиції — ніякої критики (всі пропозиції запису-
ються на листку, потім всі вони обговорюються).
6. Дотримуйтеся правила діалогу — не перебивайте того, хто говорить.
Дайте йому можливість висловитися.
7. Використовуйте під час доповіді такі слова: «Я вважаю...», «Мені здається...», «Вибач, але на мою думку...».
8. Під час роботи необхідно з повагою ставитися до товаришів: відкидаючи запропоновану ними ідею, робіть це ввічливо.
9. Якщо нема бажаючих висловитися, діє правило: починає перший від капітана групи за годинниковою стрілкою.
10. Капітан встановлює розбіжності в думках, разом з усіма обирає кращі.
11. Виступати від імені групи почесно. Того, хто виступає, обирає та готує група.
Вчитель заздалегідь роздає учням алгоритми до характеристики історичного діяча. (Алгоритм подано з урахуванням віку учнів і теми уроку).
Алгоритм до характеристики історичного діяча
1. Назвіть час і місце правління князя. Які події вплинули на становлення його як особистості.
2. Розкажіть про найкращі риси характеру князя. Визначте ступінь відповідності особистих якостей задачам, які вирішував історичний діяч.
3. Які зміни проводив в державі даний історичний діяч?
4. У чому полягало значення діяльності даної історичної особи?
5. Дайте власну оцінку історичної особи та її діяльності.
Постановка задачі на етапі вивчення нового матеріалу
Вчитель ставить задачу групам учнів, визначає час роботи.
1. Діяльність Володимира Великого. ( 5 хвилин)
2. Діяльність Ярослава Мудрого. . ( 5 хвилин)
3. Діяльність Володимира Мономаха. . ( 5 хвилин)
Презентація підсумків роботи на етапі вивчення нового матеріалу
Кожна група презентує результати своєї роботи, учні заносять у зошит основні положення доповідей.
Якщо необхідно, вчитель коригує відповіді учнів.
V.Підведення підсумків уроку.
Для об’єктивного оцінювання роботи кожного учня у групі учитель роздає «Таблиці само оцінювання».
|
Ні |
інколи |
так |
Я допомагав ( допомагала) |
|
|
|
Я подавав (подавала) ідеї |
|
|
|
Я заохочував ( заохочувала) інших |
|
|
|
Я робив (робила) підсумки |
|
|
|
Я пояснював ( пояснювала) ідеї |
|
|
|
VІ. Оголошення домашнього завдання.
Робочий зошит з історії Ураїни до теми: « Відома і чута в усіх кінцях землі». Чим уславилися князі Київської Русі –України? ДАТА: 09.12.2015
Учн___________ 5-Б класу АШ «Тривіта» м. Львова
П.І._________________________________________________________________________
І. Повторення вивченого матеріалу.
Завдання для самостійної роботи
1.Хто і за яких обставин міг виголосити наведені слова?
Співвіднесіть наведені висловлювання з іменами князів (цифри), яким вони нале-
жать (букви). (3 хвилини).
Що сказано? |
Ким? Кому? У зв’язку з чим? |
1 |
2 |
А я князь» |
а) Кияни князю Святославу |
|
б) Олег перед убивством Аскольда і Діра |
3)«Якщо повадиться вовк до овець, то перетягне все стадо, якщо не уб’ють його, так і тут, якщо не уб’ємо його він нас всіх погубить» |
в) Святослав, ідучи на ворога |
4) «Ти, князь, чужої землі шукаєш і охо- роняєш, а свою покинув, тільки нас не забрали печеніги...» |
г) Олег, захопивши владу в Києві |
5) « Йду на ви…» |
д) Древляни про Ігоря, що вирішив зібрати повторну дань |
Відповіді:
2.Запишіть ім’я князя напроти фактів з його біографії.
1.Спалила місто древлян - Іскоростень |
|
|
|
|
|
|
|
5. Прибив щита на воротах Царгорода та прийняв смерть «від коня свого»
|
|
6. Засновники міста Києва |
|
Довідка: князь Святослав, князь Ігор, князь Олег, князі Кий, Щек і Хорив, княгиня Ольга, князі Аскольд та Дір.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
ПРОБЛЕМНЕ ЗАПИТАННЯ (відповідь на яке ви повинні дати в кінці уроку):
«Чи сприяло утвердження християнства в Київській Русі – Україні єдності народу, зростанню її авторитету в світі та культурному розвитку?»
Робота з термінами:
Печеніги – кочові племена, які з півдня нападали на Русь і спустошували її землі. Для захисту від них Володимир побудував так звані «змієві вали» по річках Рось, Трубіж, Стугна, Сула.
Реформа - зміни у державі, які проводять для покращення суспільного життя, сприяють економічному та культурному розвитку.
Візантійська імперія - могутня тогочасна держава зі столицею Константинополем (Царгородом), землі якої розляглися вздовж південного узбережжя Чорного моря. Саме з Візантії на Русь прийшло християнство.
Християнство – віра в триєдиного Бога (Бога–Отця, його сина - Ісуса Христа та Святого Духа) .
Робота з картою: Візантійська імперія і її столиця Царгород ( Константинополь).
Робота з історичним джерелом.
Прочитайте розповідь з літопису про хрещення киян. Які слова в літописному переказі вказують на рішучість намірів Володимира впровадити християнство як державну релігію? Чому впровадження християнства сприяло зміцненню держави?
« … Володимир послав посланців своїх по всьому городу, говорячи: «Якщо не з’явиться хто завтра на ріці – багатий, чи убогий, чи старець, чи раб, - то мені той противником буде». І, це почувши, люди з радістю йшли, радуючись, і говорили: «Якби се не добре було, князь і бояри усього б не прийняли». А назавтра вийшов Володимир із священниками цесарициними і корсунськими на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли – ті до шиї, а другі – до грудей. Діти ж не відходили од берега, а інші немовлят держали. Дорослі ж бродили у воді, а священники, стоячи, молитви творили…»
ЗАВДАННЯ( виконати письмово). З-поміж нище наведених тверджень виберіть ті , що стосуються діяльності Володимира Великого. (обведіть в кружечки відповідні цифри)
Робота з термінами:
Міжусобна боротьба (чвари, суперечки) – це боротьба між нащадками великого князя за київський престол, яка призводила до братовбивств та занепаду держави.
Робота з історичним джерелом: Із «Повісті минулих літ» про культурну та просвітницьку діяльність князя Ярослава Мудрого.
« У рік 1037. Заложив Ярослав город – великий Київ, а в города сього ворота є Золоті. Заложив він також церкву Святої Софії, премудрості Божої, митрополію, а потім церкву на Золотих Воротах, кам’яну, Благовіщення Святої Богородиці. Сей же премудрий великий князь Ярослав задля того спорудив церкву Благовіщення на воротях, щоб давати завше радість городу сьому святим благовіщенням господнім і молитвою святої Богородиці та архангела Гавриїла. Після цього він звів монастир Святого Георгія ( Побідоносця) і монастир Святої Ірини. І при нім стала віра християнська плодитися в Русі і розширятися, і монахи стали множитися, і монастирі почали з’являтися. І любив Ярослав церковні установи… І до книг він мав нахил, читаючи їх часто вдень і вночі. І зібрав він писців многих, і перекладали вони з грецької на слов’янську мову Письмо Святе, і списали багато книг.»
ДАЙТЕ ВІДПОВІДІ НА ПИТАННЯ:
З-поміж нище наведених тверджень виберіть ті, що стосуються діяльності Ярослава Мудрого(обведіть в кружечки відповідні цифри):
3. Діяльність князя Володимира Мономаха (1113 – 1125рр.)
Робота з історичним джерелом: Прочитайте уривок з « Повчання дітям» Володимира Мономаха і дайте відповіді на запитання.
«Тож, Бога ради, не лінуйтеся, я благаю вас. Усього ж паче – убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті, і за вдовицю вступайтеся самі, а не давайте сильним погубити людину. Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його; не погубляйте ніякої душі християнської. Старих шануйте, як отця, а молодих – як братів. У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться.
А коли добре щось умієте – того не забувайте, а чого не вмієте – то того учітесь, так само як отець мій. Удома сидячи, він зумів знати п’ять мов, - а за се почесть єсть од інших країв. Лінощі ж - усякому лихому мати: Що людина вміє – те забуде, а чого ж не вміє – то того не вчиться. А добре поводячись, не лінуйтеся ж ні до чого доброго… Хай не застане вас сонце на постелі».
Заповніть пропуски в реченнях, які стосуються діяльності Володимира Мономаха:
4. Висновки. Дайте письмову відповідь на питання поставлене на початку уроку:
«Чи сприяло утвердження християнства в Київській Русі – Україні єдності народу, зростанню її авторитету в світі та культурному розвитку?»
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Домашнє завдання: А) п. 14 ст.105-113; Б) Виконати письмові завдання в зошиті;
В) Вміти складати історичний портрет одного з князів за алгоритмом поданим у зошитах ( усно).
«Про кого йдеться?»
• «І народ за серце й розум свого князя шанував: Красним Сонцем
України він його прозвав».
• «Старих шануйте, як отця, а молодих — як братів. У домі своїм не лі-
нуйтеся, а за всім дивіться».
• «Але мудрість... вся була в його ділах...»
Алгоритм до характеристики князя Володимира Великого
3. Розкажіть про найкращі риси характеру князя.
4. Які зміни проводив в державі даний історичний діяч?
5. У чому полягало значення діяльності даної історичної особи?
6. Дайте власну оцінку історичної особи та її діяльності.
Алгоритм до складання сенкану.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Алгоритм до характеристики князя Ярослава Мудрого
3. Розкажіть про найкращі риси характеру князя.
4. Які зміни проводив в державі даний історичний діяч?
5. У чому полягало значення діяльності даної історичної особи?
6. Дайте власну оцінку історичної особи та її діяльності.
Алгоритм до складання сенкану.
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Алгоритм до характеристики князя Володимира Мономаха.
3. Розкажіть про найкращі риси характеру князя.
4. Які зміни проводив в державі даний історичний діяч.
5. У чому полягало значення діяльності даної історичної особи?
6. Дайте власну оцінку історичної особи та її діяльності.
Алгоритм до складання сенкану.
Узагальнення до розповіді про діяльність Ярослава Мудрого
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.
1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник)
2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника)
3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).
4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.