8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Музична культура рідного краю

Про матеріал
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати музичну культуру рідного краю та знаходити про неї необхідну інформацію, розвивати вміння надавати характеристику засобам музичної виразності симфонії.
Перегляд файлу

Урок 1

Тема: Музична культура рідного краю.

Мета: Ознайомити з особливостями музичної культури рідного краю, поняттями «музична культура рідного краю», «музичний образ»; ознайомити з іменами композиторів, виконавців, назвами музичних колективів та закладів рідного краю, розглянути творчість композитора Л.Ревуцького на прикладі  його  симфонії №2.

Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, аналізувати музичну культуру рідного краю та знаходити про неї необхідну інформацію, розвивати вміння надавати  характеристику засобам музичної виразності симфонії.

Виховувати ціннісне ставлення до музичної культури рідного краю, любов до вокальної культури  рідного краю та повагу до творчості видатних композиторів та виконавців – вокалістів  рідного краю.

Тип уроку: комбінований, урок введення  в тему.

Обладнання: Комп’ютер, телевізор, відео та аудіо записи, презентація, музичний інструмент.

Основні поняття для засвоєння: поняття «музична культура рідного краю», «музичний образ»

Твори, що вивчаються на уроці:

  • Л.Ревуцький Симфонія №2 (фінал)
  • «Музика  рідного дому» (сл. О.Вратарьова, муз. О.Злотника)

Хід уроку

  І. Організаційна частина.

1. На початку уроку звучить пісня О. Злотника «Музика рідного дому» Слайд№1

2. Привітання.

ІІ. Мотивація до навчання.

Запрошую вас у світ традицій і новаторства в музичному мистецтві.

 Вступне слово вчителя. Сьогодні ми вестимемо бесіду про музичну культуру рідного краю.  Послухайте вірш:                            Слайд №2

Де у світі кращі гори,
Де таке повітря свіже,
Де шумлять так гарно бори,
І хвилює спіле збіжжя?
Де ясніше сонце світить,
Де гарніше зорі сяють,
Де ж миліше пахнуть квіти,
Як у нашім любім краї?
М. Підгірянка

Слайд №3 Рідний край – місце, де ти народився і живеш  серед людей, у яких є багато спільного. Усе, що вас оточує упродовж життя та пов’язане з мистецтвом, і  є культурою  вашого краю. У кожного регіоні нашої  Батьківщини – своя історія і власні традиції, та все ж ми єдині у своєму прагненні до прекрасного.

ІІІ. Основна частина.

Асоціативне коло . Рідний край.                                 Слайд№ 4

Музичний словничок.                                 Слайд№ 6

Музична культура рідного краю – це система досягнень у сфері музичної творчості, виконавства та освіти, а також рівень освіченості людей  краю в галузі музичного краєзнавства.

Виконання творчого завдання

 Спробуйте створити скарбничку музичної культури свого  рідного краю  за зразком. Назвіть ті імена композиторів та виконавців, назви колективів і закладів, які є у вашому  рідному краю.

Робота з таблицею:

Музична краєзнавча скарбничка

Композитори рідного краю

 

(регіональні відділення спілки композиторів)

Виконавці

 

вокалісти, інструменталісти, музичні гурти, фольклорні ансамблі, оркестри

Музичні твори

Вокальні, інструментальні, хорові, оркестрові, композиторські обробки  народних творів, аранжування

Майстри музичних інструментів

Музичні традиції

Свята, обряди, фестивалі, конкурси

Музичні заклади

Філармонії, музичні театри (опери і балету, оперети), клуби, навчальні заклади (музичні школи, музичні гуртки та колективи позашкілля та шкіл, училища, консерваторії, академії), музеї, музичні бібліотеки

 

Знайомство з творчістю композитора Л.Ревуцького

 Композитори завжди цікавилися музичною культурою свого народу. Так, в епоху романтизму інтерес до народної творчості став поштовхом до виникнення нових  композиторських шкіл. У середині  XIX століття утворилися  національні школи: польської музики (Ф.Шопен, С.Монюшко) Слайд №7 чеської (Б.Сметана, А.Дворжак), Слайд №8 угорської (Ф.Ліст), Слайд №9 а пізніше, до кінця  XIX  століття, у дусі романтизму були створенні національні школи в Норвегії (Е.Гріг), Слайд №10 Іспанії (І.Альбеніс), Фінляндії (Я.Сібеліус), України (М.Лисенко). Слайд №11. Музична культура рідного  краю мала  великий  вплив на творчість українського  композитора Л.Ревуцького. Слайд №12

 Лев (Левко) Миколайович Ревуцький – український композитор, педагог, автор симфоній, концертів  для фортепіано, сонат, прелюдій, творів  для скрипки й віолончелі з фортепіано, хорової кантати «Хустина», вокальних збірників «Галицькі пісні», «Сонечко», «Козацькі та історичні пісні» тощо. У творчому доробку Л.Ревуцького є близько 120 оригінальних обробок народних пісень. Творчість  композитора увійшла до золотого фонду  української класики.

 Слайд №13.З його іменем пов’язана  ціла епоха розвитку української академічної музики, Л.Ревуцький  є також  основоположником  української музичної школи. У творчості композитора нерозривно поєднанні музичний фольклор рідного краю, традиції  професійної  української  музики та індивідуальне  композиторське  бачення. Його  творам  притаманні  життєрадісність, ліризм, широта і багатство   емоцій. Спадщина  композитора  утворює  своєрідний  світ  національної  музики, для  якого  характерна  краса  гармонії  та  мелодії  народних  ліричних  пісень  і  дум.

 Слайд №14. У  симфонії №2 Л.Ревуцький постає в єдності зі своїм народом  і природою  рідного  краю. Головна  тема нагадує політ, порив вітру, своєрідне  втілення  мрії. Композитор  наче  співає  величний гімн своєму народові.

 Мелодія  твору пов’язана з народними  піснями, які в музиці  Л.Ревуцького  передані  з  новими  барвами.

 Знайомство  із  поняттям «Музичний образ»

Слайд №15. Інструментальна музика  без слів і коментарів створює  свій  образ  за допомогою  звуків та засобів  виразності.

  • Що таке  музичний образ?
  • Чи можна його побачити?

Слайд №16. Музичний словничок

 Музичний образ – це віддзеркалення в музиці явищ життя  і духовного світу людини. У великих композиціях музичний образ діє як складна система, що розкриває зміст твору.

Слайд №17. Слухання Л.Ревуцький  Симфонія №2 (фінал)     

Слайд № 18 Аналіз музичного твору:

  • Що ви уявляєте, слухаючи музику?
  • Як ви гадаєте, чи передав композитор за допомогою музики свою любов  до рідного краю?
  • Які музичні образи були відчутні  у  творі?
  • Охарактеризуйте засоби музичної виразності та мелодію симфонії
  • Розкажіть про своє враження  від прослуханої композиції.

Виконання творчого  завдання.   Приготуйте акварельні фарби та пензлик. Відобразіть на папері свої враження від музики Л.Ревуцького.

Фізкультхвилинка «Відпочиваємо з музикою»

Повторення правил співу.

 Розспівування на мелодію «Ода радості» Л.ван Бетховена.

Ми даруєм радість людям, що живуть на цій землі,

Ми надіємось ніколи не побачити війни.

Мир і щастя на планеті, всіх знедолених любить,

Ці слова в житті своєму пам’ятаймо кожну мить!

Слайд № 19 Розучування пісні «Музика рідного  дому» сл.. О.Вратарьова, муз. О.Злотника.

Знайомство з піснею та її змістом. Розучування  мелодії першого куплету та приспіву. Виконання пісні під акомпанемент інструмента. Слайд № 20,21.

Виконання творчого завдання з музикування

 Розгляньте малюнки у підручнику (с.11), на яких зображено  різні куточки України. Підберіть ілюстрації до пісень  «Гуцулка Ксеня», «Пісня про Дніпро» та «Києве мій».

Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

  • Розкажіть про музичну краєзнавчу  скарбничку рідного  краю
  • Назвіть імена відомих музикантів свого краю
  • Який твір допоміг вам  мандрувати стежками  України?
  • Порівняйте музичну культуру свого краю з європейською музичною культурою. Що між ними спільне, а що відмінне?
  • Що таке музичний образ?
  • Охарактеризуйте музичний образ пісні О.Злотника

Домашнє  завдання (за вибором).

  • Робочий зошит с. 4 .Творча майстерня.
  • Послухайте музичний альбом. Чи будуть серед прослуханих творів зразки музичної культури вашого рідного краю?
  • Приєднайтеся до проекту та створіть музичну скарбничку свого краю.

Вихід з класу під музику пісні О.Злотника «Музика рідного дому».

Для допитливих – виконання музичного проекту.

ПРОЕКТ«Музична культура мого краю» (Робочий  зошит с. 5)

Мета: навчитися знаходити музичні записи творів про рідний край та упорядкувати диск із ними у форматі мп3

Очікуваний результат: диск із музичними творами про рідний край.

Типологія проекту: індивідуальний, середньої тривалості, творчий і практико – орієнтовний, музично – інформаційний.

ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ

  1. Відшукати музичні твори про рідний край, які найбільше тобі подобаються , та збережи їх у форматі мп3 в окрему  папку на комп’ютері.
  2. Розподіли окремо вокальні й інструментальні твори.
  3. Склади список  фонограм, розподіливши їх на дві рубрики: «Вокальна музика мого краю», «Інструментальні твори  про рідний край».
  4. Виготов із картону  обкладинку диска. На титульній сторінці напиши назву диска, а зі зворотного боку – його  зміст: прізвище та ім’я виконавця (або  повну назву колективу, прізвище та ім’я  керівника чи диригента), назву твору.

 

 

 

 

docx
Додано
6 квітня
Переглядів
243
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку