Музичні Польща і Чехія

Про матеріал
Мета: • навчальна:Поширити знання учнів про музику європейських народів, зокрема польського і чеського. На прикладі «Слов’янських танців» А. Дворжака показати спільні рисипісенно-танцювальної культури слов’янських народів. • розвивальна:розвивати музичні й творчі здібності учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички двоголосого співу, почуття ритму. Збагачувати слуховий досвід, емоційну сферу, музичний та загальний кругозір школярів. • виховна:виховувати інтерес і повагу до чеської і польської музики, музичний смак, любов до природи, краси.
Перегляд файлу

Урок  19. Музичні Польща і Чехія

Мета:

• навчальна:Поширити знання учнів про музику європейських народів, зокрема польського  і чеського. На прикладі «Слов’янських танців» А. Дворжака показати спільні рисипісенно-танцювальної культури слов’янських народів.

розвивальна:розвивати музичні й творчі здібності учнів, предметні та міжпредметні компетентності, навички двоголосого співу, почуття ритму. Збагачувати слуховий досвід, емоційну сферу, музичний та загальний кругозір школярів.

• виховна:виховувати інтерес і повагу до чеської і польської музики, музичний смак, любов до природи, краси.

Музичний матеріал: Фридерік Шопен, Мазурка ля мінор.АнтонінДворжак, Слов’янський танець (на вибір вчителя).«Полька» чеська народна пісня (розучування)

Основні поняття:«лютня», «мазурка», «полька»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрестоматія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

                ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(«Польки» чеської народної пісні).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

        Що характерно для білоруської народної музики?

        Які народні інструменти та танці білорусів ви знаєте?

        Розкажіть про особливості народної пісні-танцю «Бульба».

 МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Наступна наша мандрівка — до європейських країн Польщі та Чехії. Народи цих держав здавна вирізнялися своєю музикальністю. Свою батьківщину прославили в усьому світі видатні композитори — Фридерик Шопен та Антонін Дворжак.

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

Польща – країна високої культури . На заході України проходить кордон із Польщею. Так склалося історично, що Польща та Україна мають багато спільного. Не знаючи польської мови, ми можемо її зрозуміти на слух; у діалекті західних районів України часто зустрічаються польські слова.

Польща – країна високої культури. Вона дала світові астронома Миколу Коперніка, письменника Генріха Сенкевича, поета Адама Міцкевича, композитора Фрідеріка Шопена, художника Яна Матейко, фізика Марію Складовську-Кюрі. Польський народ дбайливо оберігає пам’ять про великих людей своєї країни.

Музичне мистецтво Польщі бере початок із фольклору, народних пісень і танців.

Польські пісні й танці тісно пов’язані між собою. Танці виконувалися під пісні, а пісні вирізнялися ритмічністю й танцювальністю

У далекі часи в Польщі, як і в інших країнах, було багато мандрівних музикантів, які римували слова у вірші, вигадували власні мелодії, грали на різних музичних інструментах, а також ставили вистави.

Найпопулярнішим польським народним музичним інструментом вважається лютня.

МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Лютня — струнний щипковий інструмент, який має давню історію. Виник на сході, однак набув популярності в європейських країнах, зокрема, в Італії, Іспанії, Польщі, Чехії тощо.

Представником музичної культури Польщі є геніальний композитор, піаніст, засновник польської класичної музики Фрідерік Шопен — гордість і слава польського народу, один із найулюбленіших композиторів світу.

Шопен дуже любив польські народні пісні й танці і часто звертався до них у своїй творчості.

Велику увагу Шопен приділив мазуркам. Він – автор близько 60 мазурок.

 

Мазурка — це польський народний танець, який виник понад триста років тому в одній з областей Польщі — Мазовії. Характерною рисою мазурки є її тридольний розмір і веселий, бравурний характер мелодії. Виконують танець парами. У ХІХ ст. народна мазурка набула шляхетності, блиску і стала одним з найпопулярніших бальних танців. Майстерно написані мазурки Шопена розраховані на концертне виконання. Вони мають різний характер: від веселих сільських, гордих бальних танців до ліричних, навіяних почуттям туги за Батьківщиною. Деякі мазурки Шопена дуже картинні. Недарма сам композитор назвав їх «образками», в перекладі з польської – «картинки».

Слухання. Ф. Шопен. Мазурка ля мінор .

Прослухайте одну з мазурок Фрідеріка  Шопена і спробуйте зрозуміти образний зміст твору.

Вч . Мазурка ля мінор, яку ми прослухали, пов’язана з образами батьківщини. Спочатку звучить задумлива, сумна мелодія. Та ось уже звучить веселий, запальний сільський танець. І акцент на третій долі такту нагадує притупування в танку. Потім знову повертається перша тема – ніжна, граціозна, наповнена задумливим сумом..

       Якими почуттями сповнена музика?

       Схарактеризуй прослуханий твір, скориставшись підказкою королеви Мелодії.

ЛЕГКА СТРІМКА ШВИДКА БАДЬОРА

СПОКІЙНА БЛИСКУЧА МРІЙЛИВА

ПОРТРЕТ КОМПОЗИТОРА

 

Улюбленим музичним інструментом Фридерика Шопена було фортепіано. «Душа фортепіано» — так називали польського генія. На ньому він вчився грати з раннього дитинства. Будучи прекрасним піаністом, він написав для фортепіано велику кількість творів. Серед них — вальси, полонези, мазурки, прелюдії, етюди. Перші композиторські спроби юного музиканта мали успіх. У 7-річному віці він написав маленький Полонез соль мінор. Незабаром почав виступати в аристократичних салонах, а вже в 12 років Фридерик Шопен прославився як неперевершений піаніст.

 

Народ Чехії також дуже полюбляє танцювати. Чеська народна музика стрімка, рухлива, танцювальна. Такі самі ознаки має й класична музика, зокрема, твори Антоні на Дворжака — відомого чеського композитора.

Класичну музику створюють композитори-класики?

Саме так! Класики — це майстри музики, творчість яких вважають взірцевою. Яскраво це ілюструє Антонін Дворжак. Його дитинство було сповнене народною музикою, сільськими ганцями та веселими мелодіями пісень. Він не лише слухав їх, а й брав участь у народних обрядах. У 9-річному віці Антонін навчився грати на скрипці, був виконавцем в оркестрі.

Найвідомі тими творами Дворжака вважаються «Слов’янські танці», де він намагався відобразити життя, побут та характер чеського народу. Окрім того, у цих творах можна почути танці й інших народів, і навіть український гопак.

Композитор показав у музиці спільність слов’янської пісенно-танцювальної культури.

В цих чудових творах ніби розквітає лірична слов’янська душа. Але вони не є обробками народних мелодій. Це оригінальні твори, що написані композитором у народному дусі.

«Слов’янський танець № 2» за характером дуже близький до української думки.

Думка — розповсюджена у XIX ст. у деяких слов’янських країнах назва пісень й інструментальних п’єс сентиментально-елегічного характеру з яскраво вираженою слов’янською народно-пісенною мелодією. Термін (як зменшувальна форма від думи) виник у XVIII ст. у Польщі.

У ньому зіставлені два образи — пісенний, ліричний і танцювальний. У музиці відчувається зв’язок із російськими хороводними й танцювальними наспівами, в зіставленні двох мелодій — м’якого ліричного розспіву й завзятого награшу — закладена народна слов’янська природа. Поетична виразність музики танцю якнайбільше проявилася саме в його ліричній наспівності.

СлуханняАнтонін Дворжак, Слов'янський танець (на вибір вчителя).

Спостерігаємо за музикою — двома контрастними темами та їхнім розвитком (варіаційним, типовим для народної музики; звучанням підголосків, змінами оркестрових барв, використанням тембрових і динамічних контрастів).

       Чи почули ви знайомі мелодії?

       Наспіви якого народу ви почули?

       Який характер танцю?

       Схарактеризуйте  контрастні елементи музичної мови.

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

Вокально-хорова робота

Розспівування

Чехія – держава в центрі Європи. Її часто називають серцем європейського континенту. А мандрівникам на шосе між Пльзенем і Хебом з гордістю показують гранітний обеліск із написом «Центр Європи». Чехія – країна, бідна на корисні копалини, але багата майстрами, які завжди намагалися працювати так, щоб ніхто не міг з ними порівнятися чи їх замінити.

Здавна славиться ця країна своїм пивом, унікальним чеським кришталем і неповторними прикрасами.

Багата Чехія і культурою. Народні пісні є невід’ємною частиною життя чехів. Співають і діти, і дорослі.

Сьогодні ми познайомимося з найвідомішою чеською народною піснею-танцем «Полька».   Прослухайте її і зверніть увагу на ритмічні особливості, які надають музиці національного колориту.

Полька (від чеського «пулька» — пів крока) — чеський народний танець. Виконується парами швидкими стрибками по колу.Темп — рухливий, жвавий,іноді — швидкий.

Демонстрація чеської народної пісні-танцю „Полька”

Слід відзначити, що у прослуханому творі мелодія активна, гостра і танцювальна.

Ви, напевне, звернули увагу на те, що зміна ритму змінює характер музики. А допомагає це зробити використання синкопи.

Синкопа – це зміщення музичного наголосу з сильної долі такту на слабку.

Оригінальне виконання чеської народної пісні-танцю «Полька» пов’язане саме із синкопуванням, яке надає музиці танцювального характеру.

Розучування чеської народної пісні «Полька» за допомогою нотного запису.Співати у середньому темпі, звертаючи увагу на ритмічні акценти —синкопи (наголос на слабку долю); бажано — двома групами (двоголосо). Передавати бадьорий танцювальний характер пісні, виконувати з танцювальними рухами й ритмічним супроводом (підкреслювати пульс на бубоні).

3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

       Визнач музичну форму мазурки, яку слухали на уроці.

ОДНОЧАСТИННА ДВОЧАСТИННА

ТРИЧАСТИННА    РОНДО                   ВАРІАЦІЇ

       2. Обери музичний інструмент, для якого писав музику Фридерик Шопен.

       Вигадай рухи до пісні-танцю полька.

3.   ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ        

      Із музикою якого народу ви познайомились на цьому уроці?Музичні Польща і Чехія

      Якого походження танець полька — польського чи

чеського?

Слов’янські танці» Дворжаката Мазурка ля мінор

Ф. Шопена прославили не тільки  батьківщини компо-

зиторів але й всю європейську (і слов’янську) музику.

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку