Методична доповідь "Музично-дидактичні ігри на уроках сольфеджіо"

Про матеріал

У доповіді описана значущість ігор на уроках сольфеджіо та наведено прикладі ігор, які використовуються на уроках.

Перегляд файлу

 

Доповідь на тему: « Музично-дидактичні ігри на уроках сольфеджіо»

Підготувала викладач музично- теоретичних дисциплін Лапіна А.Ю.

 

Заняття музикою – складий вид діяльності, який вимагає від учня не тільки великої уваги, зосередженості, посидючості, а ще й  певного набору специфічних здібностей, які не завджи проявляються у молодшому віці.

  Використання ігрових форм роботи у навчанні допомагають учням легшее засвоювати нові знання, займатися музикою з радістю та  захопленням.

Традиційна методика викладання предметів теоретичного циклу, доповнена захоплюючим музичним матеріалом та ігровими наочними посібниками, стане доступною, а музичні заняття більш динамічними та цікавими.

Осягнення теоретичних основ музики на уроках сольфеджіо шляхом виконання пісень – правил, складання мелодій, імпровізацій, добору акомпаненменту в значній мірі зекономить час на уроці, оскільки дозволяє відмовитися від виснижливих записів.

 Музичні ігри та творчі завдання дозволяють не тільки закріпити вичений матеріал, але й занурити учнів у світ фантазії, творчості, зробити предмет сольфеджіо привабливим, і навіть улюбленим, перетворити на яскраву гру.

Діти від природі дуже допитливі та зповнені бажання навчатися. Сучасні діти знайомі з Інтернетом, вони не терплять нудьги, їм притаманне пізнання, яке випереджає їх розвиток. Все, що потрібно для того, щоб вони могли виявляти свої здібності і таланти – це вміле керування зі сторони педагога.

Тому, одним з головних завдань проведення уроку з сольфеджіо потрібно вважати організацію пізнавальної діяльності. Вона включає в себе формування понять,уяви, вмінь та навичок,розвиток мислення.

Творчий підхід до методики викладання сольфеджіо – характерна особливість сучасних викладачів шкіл мистецтв. Розробка та використання нетрадиційних форм навчання  - це не тільки ефект новизни та оригінальності, а ще й потужний стимул для отримання знань.

Педагогу потрібно створити таку атмосферу на уроці, за допомогою якої учень сам підійде до « відкриття» теоретичних, технічних або виконавських проблем через активну творчу діяльність, самостійність мислення.  В цьому педагогу допоможе гра. Гра має велике значення в житті дитини, це його робота. Насправді вона потребує від дитини максимум енегрії, самостійності, розуму, стриманості.

« Сольфеджіо» в процесі навчання юного музиканта відіграє велику роль. Саме цей предмет виробляє у них певну систему знань та навичок для подальшої музичної діяльності. Розвиток музичного слуху ( мелодичного, гармонічного, поліфонічного), відчуття ритму, музичної пам’яті, емоційної чуйності, естетичного смаку – це все цілі викладання предмету сольфеджіо. Однак, сама дитина не завжди розуміє, навіщо їй цей предмет. Іноді сольфеджіо – це перелік незрозумілих та малоцікавих понять та законів. Тому перед педагогом стоїть завдання творити навколо дитини певну музичну ауру. В цьому йому допоможуть ігрові методи навчання.

Дуже важливу роль в начанні відіграє різноманітність. Використання яскравих наочних посбіників, музичних ігор пробуджують відчуття радості, задоволення, розвивають зацікавленість до теоретичних предметів. Гра спонукає дитину до самостійної та добровільної діяльності.

Дуже важливі ігрові прийоми на початковому етапі навчання, коли у більшості дітей мотивація до навчання ще не досить сформована. Перший рік навчання наповнений навчальними темами. Викладачу з сольфеджіо на уроці доводиться бути одночасно і педагогом, і артистом, і вигадником, і імпровізатором. Навіть, якщо педагог, готуючись вдома до заняття, вигадує якусь казку чи історію, то на уроці потрібно постійно щось додавати або забирати з вигаданого, орієнтуючись на настрій та готовність сприймати інформацію від учнів.Така мобільність необхідна в сучасному навчальному процесі.За допомогою казки, діти непомітно для себе засвоюють музичну грамоту.

На своїх уроках у 1 класі для закріплення назви та знаходження нот на нотному стані я використовую ребуси, вірші з показом  яскравих карток  з зображенням нот, магніти на дошці, пісні Н.Антоник, які також розвивають звуковисотних слух та ритмічні здібності. Діти самі охоче вигадують нові слова, або добирають ті, в яких «сховалася» нота, що розвиває творчі здібності, уяву та фантазію.

На уроках сольфеджіо необхідні не тільки зорові і слухові враження, але й м’язові. Тому використовую « німу» клавіатуру, де діти знаходять потрібні клавіші, що є дуже важливим не тільки для дітей, які навчаються з фаху

« фортепіано», але й для учнів народного та вокального відділів. В роботі використовую рухливі ігри, які дають змогу різноманітнити сидячий навчальний процес.

Для кращого запам’ятовування головних ступенів ладу, увідних ступенів, склала казку « Королівство звуків», підготувала наочний матеріал у вигляді героїв казки та музичні сходинки. Це дає дітям змогу швидко провести аналогію між ступенем та образом. Також  використовую пісні зі зібрки О.Камозіної « Неправильное сольфеджио», які дають змогу в ігровій формі ознайомити та запам’ятати музичні поняття.

В роботі над розвитком ритмічного відчуття дуже допомагають виготовлені картки із зображенням ритмслогів. До сказаного педагогом слова, діти добирають правильний ритмічний запис. Ці ж картки використовуються для запису ритмічного диктанту. На заняттях з сольфеджіо активно використовуємо ритмічні палички, гру на музичних інструментах під час перегляду відео. Разом з дітьми намагаємося вловити та відтворити метричний пульс мови, власного імені, окремих слів та фраз,а потім музики, яку почули.

 

Для розвитку музичної пам’яті та звуковисотного слуху пишемо диктанти, які складаються з пазлів. Завдання дітей, прослухавши мелодію, відтворити правильну послідовність тактів та записати його у зошит. Також використовую такі види музичних диктантів: «Знайди помилку», «Допиши пропущені ноти»,  « Постав тактові риски». Також використовуємо відеодиктанти з яскравими картинками, які привертають увагу учня.

Для ознайомлення з динамікою, темпами та закріплення складних для дітей назв, використовую яскраві картки – асоціації, які допомагають провести аналогією з певним образом та швидко запам’ятати складне слово.

Вивчаючи інтервали, використову методику Т.Первозванської, де кожен інтервал – це певна фігура. Слуховий аналіз діти спочатку записують відповідними звучанню фігурами, пізніше – повною назвою. Закріплення теми « Обернення інтервалів» проводимо у формі ігор: « Задзеркалля», де діти шукають обернення інтервалу до поданого, « Естафета» - діти по черзі будують інтервали, « Я знаю інтервали», « Консонанс – диссонанс».

При роботі над вивченням акордів, використовую картонні кольорові фігури, кожна з яких відповідає певному інтервалу. Так, діти швидче запамятовують склад того чи іншого аккорду.  При вивченні та закріпленні теми « Обернення тризвуків» використовуємо гру « Смайлик. Динозаврик. Кенгуру», де за кожним аккордом закріплений образ.

Робота з дітьми проводиться у командах, які вони створюють самостійно, шляхом вільного жеребкування. Кожна команда отримує картки за правильні відповіді. Оцінку роботи своєї команди діти підсумовують завдяки кількості отриманих карток, що дуже стимулує та заохочує дітей до активності на уроці.

Ладове відчуття розвиваємо за допомогою гри « Музичне ехо»,

« Поторялки – проверялки», поспівку Агаджанової співаємо за допомогою музичних сходинок. Для розвитку уяви слухаємо з дітьми музику та даємо їй характеристку: темп, настрій, регістр, шо можна робити під таку музику: крокувати, співати, танцювати. Для аналізу будови та руху мелодії розроблено картки « Будова мелодії», « Рух мелодії».

На уроках вчимося добирати акомпанемент, складати частини пісень, імпровізувати, добирати пісню від іншого ступеня.

Для сучасних дітей важливою складовою є використання мобільних додатків на уроках. Тому було розроблено ігри на навчальній платформі

« LerningApps», створено розвивальний канал на YouTube « Сольфеджио с удовольствием». Використовуючи ці матеріали, діти можуть удосконалювати свої знання з предмету «Сольфеджіо». Також на уроці користуємось мобільним додатком   «Метроном».

 На завершення можна сказати, що придбання учнями комплексу знань, розвиток ними вмінь та навичок можливі за умови використання всіх форм роботи на уроках сольфеджіо.

Важливе завдання в умовах групових занять – знайти індивідуальний підхід до кожної дитини та максимально розкрити її потенціал. Тому слід обирати доступні за віком завдання та форми роботи.

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Meleshko Anna
    Дякую та такій змістовний матеріал.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2021
Переглядів
2501
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку