Удосконалення умінь і навичок виконання мовного тренінгу . . Вправи на дикцію та артикуляцію допомагають поліпшити звучання голосу, зробити його приємним для слухачів. Гучний голос, чітка дикція, правильна розстановка акцентів в тексті - все це дозволяє висловити почуття і емоції, обіграти твір.Перед тими, хто тільки збирається зробити перші кроки на шляху до освоєння вокальної професії , вокального мистецтва,требва зміцнити і розвинути мовний апарат,оцінити недоліки мови і підбрати вправи для їх корекції.
Відкритий урок з сольного співу
Викладача другої категорії комунального закладу «Рубіжанська міська дитяча школа мистецтв» Андрєєваої Аліни Геннадіївни.
План-конспект
Тема уроку: «Вправи на дикцію та артикуляцію на уроках сольного співу у молодших класах»
Форма проведення: індивідуальна
Дисципліна: сольний спів
Тип уроку: комбінованний
Мета: Удосконалення умінь і навичок виконання мовного тренінгу.
Завдання:
Освітні:
- працювати над міцною артикуляцією
- виробити в учнів вміння контролювати процес виконання вправ
Розвиваючі:
- вдосконалення мовного і вокального слуху
- відпрацювання мовних і дикційних навичок у взаємодії з вокальними
- розвинути еластичність і рухливість дихального і голосового апарату
Виховні:
- вміння працювати на уроці
- виховання в учнів навичок міцної артикуляції та дикції
- вміння вирішувати музично-художні завдання
Методи навчання:
- наочний (слуховий і зоровий);
- словесний (розповідь, пояснення, діалог);
-ілюстратівний в поєднанні з репродуктивним (вокальний, мовной показ вчителєм і відтворення почутого учнем)
- емперічний метод (метод практичного пошуку зрозумілих для дитини слів, визначень для опису вокальних, мовних і дихальних прийомів).
Методичні прийоми:
-творчі завдання і питання, які спонукають розумову діяльність.
- спонукання до самоконтролю.
Обладнанням та матеріали:
- просторе світле приміщення, фортепіано, дзеркало.
Структура уроку
Організаційний момент.
Педагог: Доброго дня! Тема нашого уроку: «Вправи на дикцію та артикуляцію на уроках сольного співу у молодших класах»» Сьогодні на уроці ми будемо працювати над чіткою дикцією, усуненням мовних дефектів, дихальною гімнастикою, виконанням вокальних творів.
Вступна частина.
Голос і мова артиста-вокаліста - це гнучкий багатофункціональний інструмент, який служить йому як в інформативних, так і в виразних цілях. Вправи на дикцію та артикуляцію допомагають поліпшити звучання голосу, зробити його приємним для слухачів. Гучний голос, чітка дикція, правильна розстановка акцентів в тексті - все це дозволяє висловити почуття і емоції, обіграти твір. Мова повинна бути гучною, правильною та розбірливою. Голос повинен бути сильним, об'ємним і яскравим. Все це взаємопов'язане - мова актора і вокальне виконання солістом. Вокаліст повинен володіти технікою правильного дихання, яка дозволяє говорити голосно і навіть кричати, але не надриваючи зв'язок. Досвідчені артисти – вокалісти не зривають голос навіть при тривалих навантаженнях.
На жаль, талантів від Бога в цій сфері не буває взагалі, якщо н не вважати талантом приємний природний тембр голосу. Все інше досягається щоденними тренуваннями і регулярною практикою. Перед тими, хто тільки збирається зробити перші кроки на шляху до освоєння вокальної професії , вокального мистецтва, стоять два пріоритетних завдання: зміцнення і розвиток мовного апарату та оцінка мовних недоліків і підбір вправ для їх корекції.
Дуже часто нерозбірлива вимова окремих звуків пов'язана зі слабкістю м'язів артикуляційного апарату і лицьових м'язів, тобто «ледачою» артикуляцією. Бездоганна дикція подібна поставі: неможливо сутулитися в побуті і бути струнким на балу або на званому вечорі. Щоб бути струнким, потрібно кожну хвилину стежити за собою і не дозволяти собі розслаблятися. Те ж саме стосується й мови: якщо в повсякденному спілкуванні ви дозволяєте собі недбалості, то з часом вони неухильно переростуть в мовні вади.
Практична частина.
1.Дихальна гімнастика.
Що таке правильне дихання? Як правильно дихаємо? Щоб відчути правильне дихання розглянемо кілька вправ.
- «Стріляти кісточкою від вишеньки в трубочку». Одна рука на животі. Стріляємо в мене я в вас. Тепер три кісточки відразу, рука знаходиться на животі.
- Затримуючи дихання, набираємо повітря через ніс і видихаємо в руку. Живіт напружується. Вдих носом і видих через рот «трубочкою». При цьому не напружувати тіло і плечі.
- Вдих носом видих ротом, вдих ротом, видих ротом.
- Задування свічки. Тримаємо уявну свічкую. Набрали повітря носом і дуємо, щоб полум'я трохи відхилилося але не згасло. А зараз задуваємо свічку, дві свічки загасити з одного і з іншого боку, голову повертаємо. Видих один. Потім збільшуємо кількість свічок. Тулуб не повертається, тільки голова. І на останок загасити10 свічок .
2 Артикуляційна гімнастика
Щоб вимова окремих звуків було виразною і чіткою, потрібно постійно тренувати органи, що відповідають за артикуляцію.
Вправи для губ і щік.
- Зуби зімкнуті, губи сильно разтягнути у посмішку. Відкриваємо зуби а потім сильно напружуємо губи у «хоботком» 5-6 разів;
- рухаємо « хоботком» вгору, вниз ,у бік (обов'язково зі зчепленими зубами, стежити щоб не виштовхувалася нижня щелепа) 5-6 разів;
- максимально втягнути щокі в порожнину рота, а потім максимально надути;
- рухаємо повітряну кульку в порожнині рота, а потім надути обидві щоки і зняти напругу кучерським ПРРрррррррррррр ....
Вправи для губ і язика.
Вправи на стимулювання активності мови в звуковидобуванні Л, Н, Д, Т, Р.
- «Чистимо зубки» - рухаємо язиком перед зубами, при закритих губах. (вправо,вліво, вгору вниз);
- «Голочка» - вузький, напружений язик висунути як найдалі. Утримувати в такому положенні на рахунок від 1до 5;
- «Гойдалки»- відкрити рот та почергово піднімати і опускати кінчик язика то на верхню, то на нижню губу. Повторити 5-10 разів;
- «Холодок»- подути на кінчик язика, який знаходиться в розпластаном положенні на нижній губі;
- «Чистописання»- кінчиком язика, як добре заточеним олівцем пишемо перед собою слово друкованими літерами а в кінці ставимо крапку і промовляємо слово.
3. Дикційна гімнастика на вокальних вправах
- «вичання» в верхньому регістрі . Ця вправа допомагає відчути опору, знайти головний резонатор і сприяє зміцненню губних м'язів.
- «кху, кху, кху» - Вправа на відчуття опори звуку і чіткої роботи куточків язика;
-«до, до ре до, до ре мі ,ре до»- дикційна вправа на чіткий і легкий звук;
- застосування в виспівування скоромовок «Корабли лавировал, лавировали, лавировали, да не выловеровали»
- да Де ді до да Де ді до, бра бре брі бро бра бре брі бро бру .ДикцІйна скоромовка на «розігрів» м'язів язика і губ;
- «Ра, рэ, ри, ро, ру»по терціях .Развиваемо кантилену і дикцію ( «розігрів» м'язів язика, губ);
Виконання вокальних творів.
«Петух»Ц. Кюї - виконає учениця другого класу Дробицька Валентина. Твір вимагає чіткої дикції, кантиленного співу і досить активного звуку.
«Веселые мышки» І.Бодренкова - виконає учениця четвертого класу Гайдук Евіліна Цей твір вимагає чіткої дикції, жартівливого ,характерного виконання .
Підведення підсумків уроку.