«Вправи на дикцію та артикуляцію на уроках сольного співу у молодших класах»

Про матеріал

Удосконалення умінь і навичок виконання мовного тренінгу . . Вправи на дикцію та артикуляцію допомагають поліпшити звучання голосу, зробити його приємним для слухачів. Гучний голос, чітка дикція, правильна розстановка акцентів в тексті - все це дозволяє висловити почуття і емоції, обіграти твір.Перед тими, хто тільки збирається зробити перші кроки на шляху до освоєння вокальної професії , вокального мистецтва,требва зміцнити і розвинути мовний апарат,оцінити недоліки мови і підбрати вправи для їх корекції.

Перегляд файлу

                                  Відкритий урок з сольного співу

    Викладача  другої категорії  комунального закладу «Рубіжанська міська дитяча школа мистецтв»  Андрєєваої Аліни Геннадіївни.

                                         План-конспект

Тема уроку: «Вправи на дикцію та артикуляцію  на уроках сольного  співу у  молодших класах»

 Форма проведення: індивідуальна

Дисципліна: сольний спів

Тип уроку: комбінованний

Мета: Удосконалення  умінь і навичок виконання мовного тренінгу.

Завдання:

Освітні:

- працювати над міцною артикуляцією

- виробити  в учнів вміння контролювати процес виконання вправ

Розвиваючі:

- вдосконалення мовного і вокального слуху

- відпрацювання мовних і дикційних навичок у взаємодії з вокальними

- розвинути  еластичність і рухливість  дихального і голосового апарату

Виховні:

- вміння працювати на уроці

- виховання в учнів навичок міцної артикуляції та дикції

- вміння вирішувати музично-художні завдання

Методи навчання:

- наочний (слуховий і зоровий);

- словесний (розповідь, пояснення, діалог);

-ілюстратівний в поєднанні з репродуктивним (вокальний, мовной показ вчителєм і відтворення почутого учнем)

- емперічний метод (метод практичного  пошуку зрозумілих для дитини слів, визначень для опису вокальних, мовних і дихальних прийомів).

Методичні прийоми:

-творчі завдання і питання, які спонукають розумову діяльність.

- спонукання до самоконтролю.

Обладнанням та матеріали:

- просторе світле приміщення, фортепіано, дзеркало.

                                    

 

                                      Структура  уроку

 Організаційний момент.

    Педагог: Доброго дня! Тема нашого уроку: «Вправи на дикцію та артикуляцію на уроках сольного співу у молодших класах»» Сьогодні на уроці ми будемо працювати над чіткою дикцією, усуненням мовних дефектів, дихальною гімнастикою, виконанням вокальних творів.

 Вступна частина.

     Голос і мова артиста-вокаліста - це гнучкий багатофункціональний інструмент, який служить йому як в інформативних, так і в виразних цілях. Вправи на дикцію та артикуляцію допомагають  поліпшити звучання голосу, зробити його приємним для слухачів. Гучний голос, чітка дикція, правильна розстановка акцентів в тексті - все це дозволяє висловити почуття і емоції, обіграти твір. Мова повинна бути гучною, правильною та розбірливою. Голос повинен бути сильним, об'ємним і яскравим. Все це взаємопов'язане - мова актора і вокальне виконання солістом. Вокаліст повинен володіти технікою правильного дихання, яка дозволяє говорити голосно і навіть кричати, але не надриваючи зв'язок. Досвідчені  артисти – вокалісти не зривають голос навіть при тривалих навантаженнях.
     На жаль, талантів від Бога в цій сфері не буває взагалі, якщо н не вважати талантом  приємний  природний тембр голосу. Все інше досягається щоденними тренуваннями і регулярною практикою. Перед тими, хто тільки збирається зробити перші кроки на шляху до освоєння вокальної професії , вокального мистецтва, стоять два пріоритетних завдання: зміцнення і розвиток мовного апарату та оцінка мовних недоліків  і підбір вправ для їх корекції.

     Дуже часто нерозбірлива вимова окремих звуків пов'язана зі слабкістю м'язів артикуляційного апарату і лицьових м'язів, тобто «ледачою» артикуляцією. Бездоганна дикція подібна поставі: неможливо сутулитися в побуті і бути струнким на балу або на званому вечорі. Щоб бути струнким, потрібно кожну хвилину стежити за собою і не дозволяти собі розслаблятися. Те ж саме стосується й мови: якщо в повсякденному спілкуванні ви дозволяєте собі недбалості, то з часом вони неухильно переростуть в мовні вади.

 Практична частина.

1.Дихальна гімнастика.

Що таке правильне дихання?   Як правильно дихаємо? Щоб  відчути правильне  дихання  розглянемо кілька вправ.

- «Стріляти кісточкою від вишеньки в трубочку». Одна рука на животі. Стріляємо в мене я в вас. Тепер три  кісточки відразу, рука знаходиться  на животі.

- Затримуючи дихання, набираємо повітря через ніс і видихаємо в руку. Живіт напружується. Вдих носом і видих через рот «трубочкою». При цьому не напружувати тіло і плечі.

- Вдих носом видих ротом, вдих ротом, видих ротом.

- Задування свічки. Тримаємо уявну свічкую. Набрали повітря носом і дуємо, щоб полум'я трохи відхилилося але  не згасло. А зараз задуваємо свічку, дві свічки загасити з одного і з іншого боку, голову повертаємо. Видих один. Потім збільшуємо кількість свічок. Тулуб  не повертається, тільки голова.  І на останок загасити10 свічок .

2 Артикуляційна гімнастика

Щоб вимова окремих звуків було виразною і чіткою, потрібно постійно тренувати органи, що відповідають за артикуляцію.

Вправи для губ і щік.

- Зуби зімкнуті, губи сильно разтягнути у посмішку. Відкриваємо зуби а потім сильно напружуємо губи  у «хоботком» 5-6 разів;

- рухаємо « хоботком» вгору, вниз ,у бік (обов'язково зі зчепленими зубами, стежити щоб не виштовхувалася нижня щелепа) 5-6 разів;

- максимально втягнути щокі в порожнину рота, а потім максимально надути;

- рухаємо  повітряну кульку в порожнині рота, а потім надути обидві щоки і зняти напругу  кучерським ПРРрррррррррррр ....

Вправи для губ і язика.

Вправи на стимулювання активності мови в звуковидобуванні Л, Н, Д, Т, Р.

- «Чистимо зубки» - рухаємо  язиком  перед зубами, при закритих губах.   (вправо,вліво, вгору вниз);

- «Голочка» - вузький, напружений язик висунути як найдалі. Утримувати в такому положенні на  рахунок  від 1до 5;

- «Гойдалки»-  відкрити рот та почергово піднімати і опускати кінчик язика то на верхню, то на нижню губу. Повторити 5-10 разів;

- «Холодок»-  подути на кінчик язика, який знаходиться в розпластаном положенні на нижній губі;

- «Чистописання»-  кінчиком язика, як добре заточеним олівцем пишемо перед собою слово друкованими літерами а в кінці ставимо крапку і промовляємо слово.

3. Дикційна гімнастика на вокальних вправах

- «вичання» в верхньому регістрі . Ця вправа допомагає відчути опору, знайти головний  резонатор  і сприяє зміцненню губних м'язів.

- «кху, кху, кху» - Вправа на відчуття опори звуку і чіткої роботи куточків  язика;

-«до, до ре до, до ре мі ,ре до»- дикційна вправа на чіткий і легкий звук;

- застосування в виспівування скоромовок  «Корабли лавировал, лавировали, лавировали, да не выловеровали»

- да Де ді до да Де ді до, бра бре брі бро бра бре брі бро бру .ДикцІйна скоромовка на «розігрів»  м'язів  язика і губ;

- «Ра, рэ, ри, ро, ру»по терціях .Развиваемо  кантилену  і дикцію ( «розігрів» м'язів  язика, губ);

 

Виконання вокальних  творів.

     «Петух»Ц. Кюї  - виконає учениця другого класу Дробицька Валентина. Твір  вимагає  чіткої дикції, кантиленного співу і досить активного звуку.

   «Веселые мышки» І.Бодренкова  - виконає учениця четвертого класу Гайдук Евіліна  Цей твір вимагає  чіткої дикції, жартівливого ,характерного виконання .

Підведення підсумків уроку.

docx
Додано
11 січня 2021
Переглядів
3072
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку