Міністерство культури України
Управління культури
Чернівецької міської державної адміністрації
КБУ Музична школа №4
ВІДКРИТИЙ УРОК ПО КЛАСУ ФОРТЕПІАНО НА ТЕМУ:
«МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКИЙ РОЗВИТОК УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ РОБОТИ НАД ФОРТЕПІАННИМ АНСАМБЛЕМ»
Викладач фортепіанного відділу
Гураль Ірина Юріївна
Учениця 7 класу
Квасницька Єлизавета
Учениця 8 класу
Соломатіна Марія
Чернівці 2018
ВІДКРИТИЙ УРОК ПО КЛАСУ ФОРТЕПІАНО НА ТЕМУ:
«МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКИЙ РОЗВИТОК УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ У ПРОЦЕСІ РОБОТИ НАД ФОРТЕПІАННИМ АНСАМБЛЕМ»
МЕТА УРОКУ:
ПЛАН І ХІД УРОКУ:
Осягнення сутності музичного виконавства полягає в його розгляді як особливої сфери художньої творчості: музичні твори призначені для перевтілення у конкретний звуковий матеріал – адже лише ігрове відтворення музичного матеріалу, зафіксованого письмово, забезпечує його сприйняття слухачами. Поза виконанням музичний твір існувати не може. Метою виконавської творчої діяльності є відтворення духовно-змістовного задуму автора, втіленого в образній формі через музичну інтонацію. Художній образ не лише відображує ті чи інші явища дійсності, а й несе цілісно-художній зміст, що становить собою поєднання емоційного та інтелектуального відношення композитора до світу.
Саме виконання, яке завжди є інтерпретацією (від лат. interpretatio – тлумачення, пояснення), викликає відповідні переживання у слухачів. Світогляд та індивідуальність виконавця зумовлюють особливості інтерпретації твору, відмінності його трактування виконавцями різних часів і країн. Виконавці пропонують своє бачення змісту, що базується на авторському тексті, тобто включаються у творчий процес, розпочатий автором.
Практична діяльність музичного виконавця є відносно самостійною і полягає в художньому осягненні та відтворенні продукту композиторської творчості. Сам процес відтворення задуму композитора зазвичай розглядають у двох аспектах: репетиційна робота та публічне виконання. Оскільки репетиційна робота є відносно тривалим періодом роботи виконавця, розглядаємо такі її фази: 1) загальне знайомство з музичним твором – прочитання тексту, його ескізне опрацювання, моделювання майбутньої виконавської концепції; 2) розучування – вироблення необхідної якості звуку та прийомів звуковедення, логічного фразування, досягнення технічної вправності, динамічної й темпової відповідності, драматургічної переконливості; 3) сценічне виконання музичного твору.
Головною метою всього навчання в музичній школі – це підготовка музикантів - любителів, які мають навички музичної творчості, можуть самостійно розібрати і вивчити музичний твір будь-якого жанру, вільно володіти інструментом, розбиратися в нотному тексті, у побудові музики, концентрувати увагу на певному завданні, вміти зчитувати одразу декілька шарів тексту: нотний, ритмічний, динамічний, агогічний та ін.
Процес творчості, сама обстановка пошуку та відкриттів на кожному уроці викликає у дітей бажання діяти самостійно, щиро і невимушено. "Запалити", "заразити" дитину цим бажанням оволодіти мовою музики – найголовніше з завдань педагога.
Звичайно, що величезними можливостями творчого розвитку учня володіє ансамблеве музикування. Всі ми знаємо, що гра в ансамблі дисциплінує ритміку, удосконалює навички читання нот з листа, допомагає учневі випрацювати технічну вправність, а також викликає у дитини величезне задоволення і радість більше, ніж сольне виконання.
Ансамбль вчить слухати партнера – це мистецтво вести діалог з партнером, тобто розуміти один одного, вміти вчасно подавати репліки і вчасно поступатись. Якщо в процесі навчання спільна гра осягається дитиною, то можна сподіватися, що вона успішно освоїть специфіку гри на фортепіано в цілому.
Важливо сказати, що ансамблеве музикування чудово розвиває музичне мислення і всі його складові. Накопичення запасу яскравих численних слухових уявлень стимулює художню уяву. А також, гра в ансамблі сприяє інтенсивному розвитку всіх видів музичного слуху (звуковисотного, гармонійного, поліфонічного, тембро-динамічного). Ансамблеве музикування дозволяє успішно вести роботу і з розвитком ритмічного почуття. Ритм - один з центральних елементів музики; категорія не тільки часова, але і емоційно-виразна, образно-поетична, художньо-смислова.
Партнерами по ансамблю обирають, зазвичай, дітей одного віку і однакового рівня підготовки. У цій ситуації виникає щось на зразок змагання, що є хорошим стимулом до більш грунтовної і уважної гри. З самого початку необхідно привчати дітей, щоб один з виконавців не припиняв гру при зупинці іншого. Це навчить іншого учня швидко орієнтуватися і знову включатися в гру. Перш за все, при ансамблевій грі ми вчимо синхронності виконання. Під синхронністю ансамблевого звучання розуміється точний збіг найдрібніших тривалостей (звуків або пауз) у всіх виконавців. Синхронність є результатом найважливіших якостей ансамблю – єдиного розуміння і відчуття партнерами темпу і ритмічного пульсу. Синхронність є одним з технічних вимог спільної гри. Одночасний вступ зазвичай досягається непомітним жестом одного з учасників ансамблю. З цим жестом корисно порадити виконавцям одночасно взяти подих. Одночасність закінчення має не менше значення. Не разом знятий акорд справляє таке ж неприємне враження, як і не разом узятий. Синхронність вступу та зняття звуку досягається значно легше, якщо партнери правильно відчувають темп ще до початку гри. Музика починається вже в ауфтакті.
Ансамблева техніка висуває перед виконавцями особливі вимоги. Головна трудність – це уміння слухати не тільки те, що граєш сам, а одночасне звучання обох партій, що зливаються в органічно-єдине ціле. Основним завданням кожного виконавця є виявляти, осмислити і створити у своїй уяві ясний звуковий образ всього твору. При виконанні ансамблевого складу, як і в сольній п'єсі, необхідне вдумливе, детальне вивчення авторського тексту з точки зору мелодії, ритму, гармонії, форм, принципів розвитку. Необхідно визначити смислову роль кожної партії, регістрові співвідношення.
Гра на фортепіано в чотири руки - це вид спільного музикування, яким займалися в усі часи, при будь-якому рівні володіння інструментом, який приносить ні з чим незрівнянну радість спільної творчості.
Ансамблева гра являє собою форму діяльності, що відкриває найсприятливіші умови для всебічного та широкого ознайомлення з музичною літературою. Перед музикантом проходять твори різних художніх стилів та епох, композиторів, різноманітні аранжування оперної та симфонічної музики. Цей жанр має свою багаторічну історію. Фортепіанний дует почав інтенсивно розвиватися в другій половині 18 століття з появою молоточкового фортепіано та його нових можливостей: розширений діапазон, здатність поступового збільшення і зменшення звуку, додатковий резонатор педалей. Цей інструмент тримав у собі особливі можливості при грі двох піаністів. Значно зросла повнота і сила його звучання, відкриті невідомі регістрові фарби, а новий гомофонний стиль музики цього дуже потребував. До початку 19 століття фортепіанний ансамбль утвердився як повноправна самостійна форма музикування. Виникла багата і різноманітна література. Для фортепіано в чотири руки писали майже всі композитори 19 і 20 століть.
Отже, нашим матеріалом показу музично-виконавського розвитку став твір Олександра Гоноболіна «Lambert-tango». Це сучасний український композитор, скрипаль, диригент, автор понад 200 творів, серед яких – твори для симфонічних та камерних оркестрів, ансамблів, струнно-смичкових інструментів, фортепіано, вокальні твори.
Lambert - tango Олександр Гоноболін
- визначення музичного стилю, жанру, художнього кола образів твору;
- аналіз форми, структури, вибудова кульмінацій, визначення фактури;
- визначення правильної спільної артикуляції та фразування;
- вживання динаміки та різноманітних акцентів у творі;
- визначення відповідного темпу, руху твору в цілому, залучення метронома в процесі роботи;
- вживання педалі у творі;
- загальні зауваження та рекомендації щодо музичного виконання творів у фортепіанному ансамблі.
Детально відпрацьовувати всі виконавські засоби окремих партій. Добиватись відповідного звучання в різних темпах. Вчитись брати звуки синхронно, розвивати вміння схухати свою партію і всю музичну фактуру в цілому. Тренуватись починати і закінчувати твір разом, тримати єдину метро-ритмічну пульсацію. Відчувати і взаємопідтримувати свого партнера. Старатись при виконанні охоплювати весь спектр художніх засобів, форму твору, бути творчо натхненним та ініціативним. Знайти в мережі YOUTUBE різні виконання танго, як соло, так і в ансамблі та порівняти інтерпретації цього музичного жанру.
Видатний композитор і педагог Д.Кабалевський наголошує:
”Музика стане професією небагатьох, але полюбити, навчитись слухати її і розуміти повинні всі”.