« Музика – це найвиразніша мова.»

Про матеріал
Розширювати уявлення про особливості музичної мови; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «засоби музичної виразності», «динаміка», «лад», «метроритм», «темп», «тембр», «штрих», «щедрівки»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати музичний смак.
Перегляд файлу

                                Тема « Музика – це найвиразніша мова.»

                               Розділ «Мистецтво без меж і кордонів»

                                      Мета (формувати компетентності):

ключові: уміння вчитися (приймати мету, поставлену вчителем, і відповідно до неї виконувати необхідні дії; загальнокультурну (формувати чуття краси, естетичне ставлення до навколишньої дійсності); здоров'язбережувальну (формувати правильну поставу; підтримувати сприятливий емоційний настрій); соціальну (співпрацювати з однокласниками та вчителем; виявляти ініціативу); громадянську (усвідомлювати свою приналежність до певного соціально-культурного середовища); інформаційно-комунікативну (оперувати інформацією, отриманою на уроці);

предметні: розширювати уявлення про особливості музичної мови; навчати вдумливо сприймати музичні твори; опанувати поняття «засоби музичної виразності», «динаміка», «лад», «метроритм», «темп», «тембр», «штрих», «щедрівки»; розвивати вміння логічно мислити; удосконалювати виконавські навички; прищеплювати музичний смак.

Музичний матеріал: Я. Сібеліус. Фрагмент симфонії «Фінляндія»; Л. Ященко «Новорічна пісенька».

      Наочні посібники: нотний матеріал, підручник; портрет Я. Сібеліуса; таблиця «Засоби музичної виразності»

     Обладнання: : музичний інструмент, комп’ютер, фонохрестоматія.

      Тип уроку: урок уведення у тему.

                                                                  Хід уроку

                                        1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

                                     2.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

                                   3.ОСНОВНА ЧАСТИНА

               Музика — це найвиразніша мова.

               Музика може без жодного слова

               людям про радість і сум розказати,

               вміє картину без фарб малювати,

                в світі усьому знайде слухача

               без словника і перекладача...

 

Музика — одне з найемоційніших і найвиразніших мистецтв. Провідним засобом виразності є мелодія.

Мелодія — музична думка, образний зміст якої виражено одним голосом.

Мелодія може бути різною — плавною або переривчастою, веселою або сумною, ніжною та ліричною або енергійною та рішучою. Велике значення у музичній мові мають засоби виразності (під час викладення матеріалу учні складають схему «Засоби музичної виразності»)

Пригадайте відомі вам засоби музичної виразності.

 

Засоби музичної виразності:

 

Лад - узгодженість звуків  за висотою

Метроритм — узгодженість звуків за тривалістю

Динаміка— гучність звучання 

Тембр – забарвлення звучання

Штрих – спосіб виконання музики

Темп — швидкість виконання музики

 

Отже, погляньте на схему, яку ви склали: усі ці засоби музичної виразності допомагають відтворити різні музичні образи, усе розмаїття навколишнього світу, людського життя.

Мовою музики, про свою батьківщину розповів засновник класичної музики Фінляндії Ян Сібеліус у музичній поемі «Фінляндія». У його творах майстерно зображено сувору красу та історію цієї північної країни. В музиці Я. Сібеліуса щедро звучать інтонації старовинних наспівів фінського народу. Рідному краю композитор присвятив симфонічну поему «Фінляндія» — великий оркестровий твір з програмним змістом. Цю музику було написано понад 100 років тому для театральної вистави, але згодом вона набула популярності як самостійний твір. Мелодія симфонічної поеми Я. Сібеліуса стала національним музичним символом Фінляндії.

 

Послухайте фрагмент симфонії Я. Сібеліуса «Фінляндія».

Слухання фрагмента симфонії Я. Сібеліуса «Фінляндія»

      Чи зрозуміла вам музика фінського композитора. Які картини вона «намалювала» у вашій уяві?

 

Які засоби виразності ви почули?

      Які картини природи намалювала музика?

Словничок

Музична поема — лірична п'єса або великий вокальний чи симфонічний твір з програмним змістом. Жанр поеми прийшов у музику з літератури.

 

      Прочитайте вірш  . Підручник-с 83.

Про яке свято в ньому йдеться?

       Розгляньте репродукцію картини . Підручник-с.82.

Що на ній зображено?

Поміркуйте: якими засобами передано атмосферу Щедрого вечора у творах різних видів мистецтва?

              Пригадайте пісні зимових свят за малюнками. Підручник-с.85

Розподіліть їх на народні та композиторські, на колядки і щедрівки.

(«Щедрик», «Вітаємо з Різдвом», «Ой,щедрівко», «їжачки зелені» «Старий рік минає»)

  Сподіваюсь, ви не забули нашого шкільного новорічного свята? Давайте пригадаємо пісню-хоровод який вам найбільше сподобався та запам’ятався.(виконання пыд рухи)

 

Це цікаво знати!

  Напередодні Старого Нового року (13 січня) відзначається свято Меланки, яка, за повір'ям, сповіщає господарів про наступні урочистості. Святкова кутя на Меланку щедро заправлена, тому цей вечір називають Щедрим. На відміну від Різдва, це свято не є суто родинним, і люди ходять одне до одного в гості. За народною традицією, на Щедрий вечір співають щедрівки. Віншувальники вітають родини з Новим роком, зичать добробуту, злагоди, багатого врожаю. Господарі обдаровують їх пиріжками, млинцями та іншими ласощами.

 

       Послухайте «Новорічну пісеньку» Л. Ященка та поміркуйте: яку обрядову пісню вона нагадує? Підручник-с.84.

Слухання «Новорічної пісеньки» Л. Ященка

Розспівування

               Розучування пісні

                                       Спів за партіями

      4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Підготувала і провела: Бєлан І.С.

 

docx
Додано
2 квітня 2021
Переглядів
755
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку