Музика давніх епох: Єгипет.

Про матеріал
Мета: Навчальна: допомогти учням усвідомити багатство та розмаїття народного мистецтва; - Ознайомити учнів із поняттям «арфа»; - Навчати формулювати й висловлювати враження від слухання музичних і споглядання живописних творів мистецтва, порівнювати ці враження; Розвиваюча: розвивати здатність знаходити емоційно-образне співзвуччя музичних та візуальних творів; - Розвивати навички виразного виконання народних та композиторських пісень; Виховна: прищеплювати зацікавленість історією виникнення та розвитку музичного мистецтва.
Перегляд файлу

Урок 5.

Тема: Музика давніх епох: Єгипет.

Мета:

Навчальна: допомогти  учням  усвідомити  багатство та розмаїття народного мистецтва;

-         Ознайомити учнів із поняттям «арфа»;

-         Навчати формулювати й висловлювати враження від слухання музичних і споглядання живописних творів мистецтва, порівнювати ці  враження;

Розвиваюча: розвивати здатність знаходити емоційно-образне співзвуччя  музичних та візуальних творів;

-         Розвивати навички виразного виконання народних та композиторських пісень;

Виховна: прищеплювати зацікавленість історією виникнення та розвитку музичного мистецтва.

Музичний матеріал: Р. Арройо. Єгипетська музика (музична реставрація); К.Дебюссі «Місячне сяйво» (із «Бергамської сюїти»); Н.Май «Золота зіронька».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; портрет К.Дебюссі; зображення музичних інструментів; репродукція картини А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі».

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

         Учні входять до класу під музичний супровід Н.Май «Золота зіронька».

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2.     АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

   Пригадайте, з якими видами давніх музичних інструментів ми познайомилися на попередніх уроках.

   Що таке тембр?

   На які групи за тембром поділяють голоси людини?

 

3.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Відгадайте загадку, і ви дізнаєтеся, про який музичний інструмент піде мова сьогодні на уроці.

Богиня инструментоввсех –  звучитжурчанье, шелест.

По струнам пальцыпролетят – чтодажептицызамолчат

(Арфа)

4.     ОСНОВНА  ЧАСТИНА

Розповідь  учителя

-                На давньоєгипетських фресках можна побачити зображення музикантів, які  тримають цікавий музичний інструмент у вигляді вигнутого лука з багатьма струнами. Це – арфа.

Учитель розігрує «інтерв’ю » з Арфою

Ваше ім'я, шанований інструмент?

    Мене  звуть  АРФА

       — Ваш вік?

 — Років, мабуть, тисяч п'ять,  десять, а може бути, і всі  двадцять.. . Хто його знає?

Прекрасно виглядає Арфа для свого  поважного віку. Витончена як крило гігантського метелика, виглядає по - королівські : внизу педалі виблискують золотом, вгорі на колоні щось подібне до маленької різьбленої корони. І якнайтонша накидка з 46 струн.

— Ваше походження?

 — Божественне! Один вчений чернець писав у давнину, що мене винайшов бог Меркурій. Ні, заперечував інший: Арфу подарував людям син Зевса Амфеон. А третій у вченій суперечці своє відстоював: це - інструмент єгипетського бога  Тота.

(Голос в Арфи неголосний, ніжний, ласкавий. Він дзюрчить, як лісовий струмочок, він заколисує, він утішає.)

— Невже ви серйозно вірите в своє божественне походження?

-        Признатися, це дуже мені лестить. Так приємно, коли поклоняються твоїй красі! Вам відомо, звичайно, що древні єгиптяни писали ієрогліфами, кожен ієрогліф змальовував ціле слово. Так от…  (Голос Арфи став зовсім тихим, гучним і таємничо далеким.) Коли вони хотіли написати слово «прекрасне», то, представте, малювали саме мій портрет.

— Отже, вважати вас єгиптянкою?

— Чому ж лише єгиптянкою! Рахуйте мене також уродженкою Китаю, Океанії, двох Америк — Північною і Південною, Європи, Середньої Азії. . . Та і чи був такий древній народ, який би мене не знав?!

— Але хтось же першими зробив вас?

  — Ну, якщо ви так наполягаєте. . . Якийсь первісний мисливець, пустивши стрілу, раптом почув, як заспівала тятива лука. Натягнув на дугу лука декілька жив. Вийшов багатострунний щипковий інструмент.  А де багато струн — там я - Арфа.

Дивіться, якою я була простачкою! (Арфа залилася сміхом.  Всякий сміх  доводилося чути: хто похрюкує, розвеселившись, хто пихтить. . . Сміх Арфи незвичайно красивий. Він виблискує, переливається, як струмені фонтану. Слухати б і слухати. Але  треба і питання ставити.)

— Чи є у вас родичі? (Арфа зворушилася, розкрила пухкий родинний альбом з портретами музичних інструментів. У всіх без виключення загальна сімейна риса — струни.)

 — Ось моя мила сестричка, подруга дитячих років.  Древні греки звали її Ліра.

-    А це теж моя рідна сестра на ім'я Лютні - продовжує розповідати Арфа.

— Знаєте, як буває, — сказала Арфа задумливо, — хтось ближче з рідні, хтось далі. Особисто я близьким вважаю ті струнні інструменти, на яких грають щипком.

— І останнє питання: де ви зараз працюєте?

— В симфонічному оркестрі, це моя основна робота. Не приховаю, люблю красуватися у великому колективі. Але я не відмовляюся виступати на концертній естраді і одна. Дуже охоче погоджуюся грати в ансамблі — якщо потрібно комусь акомпанувати. . .

         Арфа в оркестрі посідає особливе положення. Майже завжди її голос звучить в той момент, коли відбувається щось незвичайне. Ще з часів свого народження вона майже ніколи не грала мелодій, не була сольним інструментом: вона акомпанувала. Під її акомпанемент співали співаки та виконували мелодії на інших інструментах – флейті, скрипці, віолончелі. Зараз арфу використовують як сольний інструмент, щоправда, грати на ній соло можуть лише справжні віртуози. Арфа може зображати і тихий подих вітерцю, і грізну бурю. Але водночас вона така ніжна, що всі  громоподібні інструменти замовкають при перших звуках її чудового голосу.

Слухання музики

Учитель. Нотні записи старовинної єгипетської музики, звісно, не дійшли до нас, і зараз  ми, дивлячись на зображення інструментів, можемо тільки уявляти, як могла звучати музика того часу. Але іспанський музикант Р.Арройо відтворив музику давньої епохи.

    Послухайте цю музику та скажіть: чи такою ви очікували  почути давньоєгипетську музику?

 

Слухання «Єгипетської музики» Р.Арройо (музична реставрація)

 

Споглядання репродукції творів мистецтва.

 

Учитель. Погляньте на репродукцію картини А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі». Ми ніби відчуваємо, як темно-зеленою імлою залиті земля і небо,  ледь-ледь позначаються в цій імлі  обриси землі  і  хмар, яких  не було б видно, якби не пронизливо-яскраве, срібно-зеленувате світло місяця і такий само відблиск на воді. Фосфоричне світло місяця ллється з небес на землю, прорізуючи нічну пітьму, тривожачи уяву. В його тріумфальному сяянні все набуває прозорих обрисів. Уся природа ніби поринула в сон, охоплена чорнотою ночі.

 

Слухання музики

 

Учитель. Картину місячної  ночі відтворив у своєму творі французький композитор Клод  Дебюсі.

         Послухайте  п’єсу «Місячне сяйво» з «Бергамської сюїти» К.Дебюссі та дайте відповідь на запитання.

   Чи збігаються  ваші враження від музики з враженнями від споглядання репродукції картини?

Слухання п’єси «Місячне сяйво» з «Бергамської сюїти» К.Дебюссі

На якому інструменті виконується соло?

Учитель. Дебюссі  вважав, що музика подібна до природи своєю нескінченною мінливістю та розмаїттям форм: «Музика – це мистецтво, що є  щонайближчим до природи… Тільки музиканти мають перевагу вловити всю поезію  ночі і дня, землі й неба та відтворити їх атмосферу». І природу, і музику Дебюссі відчуває як таємницю.

Вокально-хорова робота

Учитель. Витончений текст та поетична музика поєднуються у пісні Н.Май «Золота зіронька».

   Послухайте її та розкажіть про свої враження від почутої пісні.

Розспівування

Розучування пісні «Золота зіронька» Н.Май

5.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Бесіда

    До якої групи музичних інструментів належить арфа?

    Назвіть прізвище художника та його картину, що зображує ніч на Дніпрі.

    Назвіть прізвище композитора та його твір, що оспівує нічну природу.

6.     ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

Дізнатися, що означає єгипетський  ієрогліф, який  зображає арфу.

         Учні виходять із класу під музичний супровід Н.Май «Золота зіронька»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
890
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку