Музика давніх епох: Китай.

Про матеріал
Мета: Навчальна: допомогти учням усвідомити багатство та розмаїття народного мистецтва, інтонаційну особливість музики китайського народу; - Ознайомити учнів із поняттям «Китайські народні інструменти» ; Розвиваюча: розвивати вміння виражати власну точку зору; - Розвивати вміння виражати та обґрунтовувати власне емоційно-естетичне ставлення до музичних та літературних образів; Виховна: прищеплювати любов до мистецтва та культурних надбань народів світу.
Перегляд файлу

Урок 6.

Тема: Музика давніх епох: Китай.

 

Мета:

Навчальна: допомогти учням усвідомити багатство  та розмаїття народного мистецтва, інтонаційну особливість музики китайського народу;

-            Ознайомити  учнів із поняттям «Китайські народні інструменти» ;

Розвиваюча: розвивати вміння виражати власну точку зору;

-      Розвивати  вміння виражати та обґрунтовувати власне емоційно-естетичне ставлення до музичних та  літературних образів;

Виховна: прищеплювати  любов до мистецтва та культурних надбань народів світу.

Музичний матеріал: музика до мультфільму ВолтаДіснея «Китайська тарілка»; Н.Май «Золота зіронька».

Наочні посібники: нотна хрестоматія; зображення китайських народних інструментів.

Обладнання: ТЗН; фонохрестоматія.

Тип уроку: комбінований урок.

Хід уроку

         Учні входять до класу під музичний супровід Н.Май «Золота зіронька»

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Перевірка готовності класу до уроку. Музичне вітання

2.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Чи сподобалася вам подорож у Давній Єгипет, що ми здійснили на попередньому уроці? Тож продовжимо свою  віртуальну подорож, але вже до іншої країни – до Давнього Китаю.

3.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Розповідь учителя

-                     Перші згадки про китайську музику можна знайти у легендах, а згодом  - у документальних свідченнях. Давні китайці приділяли  значну увагу  спокою та гармонії  з  природою. Для досягнення такого стану вони використовували  глибоку і красиву музику. Китайський ієрогліф «музика» має значення «радість», «насолода». Кожна людина прагне щастя. Є багато способів, щоб почуватися щасливим, і один із них  - послухати гарну красиву музику. Розуміючи це, давні китайці надали ієрогліфу «музика» ще одне значення – «щастя». Музика і щастя в уявлені китайців є неподільними: музика робить людину щасливою, а щастя надихає  людину співати і грати музику.

З давніх-давен китайці вважали, що правильне звучання  музичних  інструментів, так званий чистий звук, очищає слух і прояснює зір. Винахідливі китайці вигадали безліч оригінальних музичних інструментів, кожен з яких вони наділяли  певним символічним змістом: такі, що дзвенять (дзвони і кам’яні  пластини), струнні, духові та ударні (барабани). Ці види інструментів співвідносили з порами року, сторонами світу та ін..

Учитель розповідає про символіку китайських музичних інструментів.

Сцени повсякденного життя, зображені на стінах давніх поховань, свідчать про те, що в Давньому Китаї існували великі оркестри, що складалися з різноманітних  ударних  інструментів, флейт, великих глиняних свистунців з декількома  отворами (виконаних у вигляді тварин або птаха), струнних музичних інструментів, схожих на гусла, та ін.. Особлива роль у китайській музиці належала дзвонам, які в давніх концертах звучали першими, задаючи тон усьому  виконанню. Повний склад давньокитайського оркестру містив 12 і більше дзвонів різного розміру. Звук із найбільших дзвонів видобували ударами  довгого  дерев’яного  молоточка.

У Давньому Китаї також були популярні струнні щипкові музичні інструменти – цитра (цинь) і скрипка (ерху)

Робота з поняттями

Цинь – китайський різновид цитри – відомий уже три тисячі років.

Ерху – є двострунним смичковим інструментом. Граючи на ньому, виконавець може передати складну гаму почуттів.

У китайській музиці існували і різні види духових інструментів – флейта, труба і горн. Із бамбука китайці робили витончені  поперечні флейти. Такі флейти з дерев’яними   прикрасами  у  формі  голови дракона використовували під час релігійних обрядів.

Китайська музика тяжіє до високих і  різних звучань, тому особливу майстерність китайці вкладали у створення дзвінких ударних. Арсенал ударних інструментів  особливо багатий і барвистий. Металеві гонги могли  як  викопувати  соло, так  і  звучати в ансамблях. У  Давньому  Китаї  склалося велике сімейство барабанів. Існували великі барабани, що  закріплювали  на спеціальних підставках, їх  прикрашали  стрічками  та пір’ям,  нерідко встановлювали  в центрі оркестру, а звук  з них  витягали  за допомогою двох  біт. Такі барабани стояли біля воріт чиновницьких управ. Ударами в них сповіщали про прибуття важливих осіб, а вночі вони  відбивали  час. Великі переносні барабани, що  видавали гучний  звук, були неодмінним  атрибутом  китайських свят, особливо Нового року. Були, нарешті, маленькі плоскі  барабанчики з рукояткою і  двома кульками на шнурах. Коли музикант тряс  такий барабан, об нього вдарялися  підвішені до барабана  кульки. Своєрідними  кульковими барабанчиками – брязкальцями – залучали покупців вуличні торгівці, розхвалюючи  товари кожен на свій лад.

Давні китайці вважали, що музика має цілющий ефект, її навіть застосовували для лікування хвороб. Тому давню китайську  музику слід було виконувати розмірено й повільно. Про чудодійну силу музики, яка звучала у виконанні  найспівучішої  пташки, ідеться у казці Г.К. Андерсена «Соловей».

Учитель читає казку Г.К. Андерсена «Соловей»

   Чому яскрава іграшка  була не в змозі замінити спів  живого солвя ?

Отже, китайську музику можна цілком  обґрунтовано вважати першими ліками якщо не в усьому світі, то, принаймні, в Китаї.

        Приклад чудової китайської  музики можна почути у мультфільмі ВолтаДіснея «Китайська тарілка». Послухайте її  та дайте  відповідь на запитання.

Який є характер цієї музики?

Слухання та перегляд фрагмента мультфільму ВолтаДіснея «Китайська тарілка»

    Поміркуйте: яке значення мала музика у житті китайських правителів? (Була обов’язкова  під час придворних  ритуалів.)

 

Вокально-хорова робота

Розспівування

Продовження розучування пісні «Золота зіронька» Н.Май

 

4.     ПІДБИТТЯ  ПІДСУМКІВ  УРОКУ

Бесіда

    Які класи музичних інструментів існували у Давньому Китаї?

    Які назви інструментів ви запам’ятали?

 

5.     ДОМАШНЄ  ЗАВДАННЯ

З’ясувати  значення  поняття  «пентатоніка».

Учні виходять із класу під музичний супровід Н.Май «Золота зіронька»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
1289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку