Музика і театр стародавніх цивілізацій. Виникнення музичних інструментів в Єгипті, Греції тощо.

Про матеріал
Сприймання: «Чарівні звуки арфи» (звучання єгипетської арфи, античної ліри й кіфари); А. Хассельманс П’єса для арфи. Виконання: М. Леонтович. Канон, О. Янушкевич. «Веселкова пісня». Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті. Обладнання: мультимедійний комплект
Перегляд файлу

5 клас  Масол Л.

Урок №2.

Дата:

Тема : Музика і театр стародавніх цивілізацій. Виникнення музичних інструментів в Єгипті, Греції  тощо.

Сприймання: «Чарівні звуки арфи» (звучання єгипетської арфи, античної ліри й кіфари); А. Хассельманс П’єса для арфи.

Виконання: М. Леонтович. Канон, О. Янушкевич. «Веселкова пісня».

 Мета: виховання в учнів емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва та дійсності, розвиток мистецьких художніх інтересів, естетичних потреб; формування системи мистецької грамотності, яка відображає видову, жанрову, стильову специфіку і взаємодію мистецтв; розвиток умінь сприймання, інтерпретації та оцінювання творів мистецтва й художніх явищ; стимулювання здатності учнів до художньо-творчого самовираження в мистецькій діяльності, до здійснення мистецької комунікації; розвиток художніх мистецьких здібностей, креативного мислення, творчого потенціалу; формування потреби в естетизації середовища та готовності до участі в соціокультурному житті.

Обладнання:  мультимедійний комплект

 

Хід уроку

  1. ОК (організація класу)

Створення позитивного психологічного клімату класу.

  1. МНД (мотивація навчальної діяльності)
  2. АОЗ (актуалізація опорних знань)

Пригадай, що означає слово канон у музичному мистецтві. Які міфи про мистецтво, зокрема музичне, тобі відомі?

  1. ВНМ (вивчення нового матеріалу)

Слово вчителя

Що саме грали чи співали у стародавніх цивілізаціях — залишається загадкою, адже сама музика майже не збереглася. Проте можна уявити, як звучали зображені інструменти. Для цього треба здійснити музичну подорож крізь тисячоліття.

Спочатку вирушимо на Північ Африки — до Стародавнього Єгипту.

У царстві фараонів надзвичайної популярності набула арфа. Музиканти, зображені на фресках, грали на величезних арфах, стоячи, а на маленькій — тримаючи її в руках або на плечі. Інструменти яскраво декорувалися.

Прослухайте: пісня із супроводом єгипетської арфи (музична реставрація).

Прослухайте: Альфонс Хассельманс. П’єса для арфи.

Обговоріть.

Порівняй єгипетську арфу із сучасною, схарактеризуй її тембр.

Слово вчителя

А тепер музична стежка привела нас до Стародавньої Греції.

Із міфів ми довідуємося про походження деяких музичних інструментів, про митців та їхню музику.

Найпрекраснішим із богів, символом краси і натхнення, покровителем мистецтв був Аполлон, якого часто зображували з лірою або кіфарою в руках. Його супроводжували дев’ять муз — покровительок мистецтва та науки. Приміром, Терпсіхора — покровителька танцю, Мельпомена — муза трагедії, театру.

Згідно з міфами Аполлон започаткував Піфійські ігри — змагання хорів, інструменталістів, танцюристів. Такі конкурси — агони — за популярністю поступалися лише Олімпійським іграм.

Міфічний Орфей прославився як неперевершений музикант. Його чарівний спів підкоряв диких звірів і навіть мешканців підземного царства.

Мистецтво Єгипту і Греції, де були започатковані певні канони музичної творчості, надихало на творчість багатьох митців. За єгипетською легендою Дж. Верді створив оперу «Аїда», а Х.-В. Глюк присвятив герою грецького міфу оперу «Орфей і Еврідіка».

 Прослухайте: звучання античної кіфари (музична реставрація старовинних інструментів з ілюстраціями).

Прослухайте: звучання античної ліри (музична реставрація старовинних інструментів з ілюстраціями).

Гімнастика для очей.

     Виконайте канон разом, точно інтонуйте вступ кожного з 3-х голосів. Канон Музика М. Леонтовича

https://uahistory.co/pidruchniki/masol-art-integrated-course-5-class-2022/masol-art-integrated-course-5-class-2022.files/image021.jpg

Виконуємо «Веселкову пісню».

Віртуальна екскурсія. Трипільська культура

На кримському узбережжі Чорного моря, а також на Півдні України, у гирлах Дніпра та Бугу грецькі купці-мореплавці заснували античні міста-колонії: Херсонес (сучасний Севастополь), Пантікапей(нині — Керч), Ольвію (на Миколаївщині). Вони успадкували мистецькі традиції Великої Еллади, зокрема театральні.

Розгляньте скульптури античних муз танцю і театру Терпсіхори і Мельпомени.

На якому інструменті грає Терпсіхора? Який символ театру тримає в руках Мельпомена?

  1. ЗВ (закріплення вивченого)

Мистецька скарбничка

Агон — мистецьке змагання (хорів, інструменталістів, танцюристів).

Символ (з грец. — знак) — умовне позначення предметів чи явищ певним знаком (словом, цифрою, зображенням); художній образ, що відтворює думку, ідею, почуття.

https://uahistory.co/pidruchniki/masol-art-integrated-course-5-class-2022/masol-art-integrated-course-5-class-2022.files/image025.jpg

Узагальнюємо, аргументуємо, систематизуємо

1. Назви музичні інструменти, поширені у стародавніх цивілізаціях Єгипту і Греції.

2. До якої групи інструментів належить арфа? Поцікався, на гербі якої країни її зображено.

3. Який музичний інструмент є символом мистецтва?

  1. Підсумок

Самостійне дослідження, медіапошук

За допомогою додаткової літератури або Інтернету самостійно дізнайся та ознайомся з творами музичного або образотворчого мистецтва за сюжетами грецьких міфів. Віднайди і переглянь мультфільми за цією тематикою.

Фантазуємо, експериментуємо, діємо

За бажанням підготуйте і проведіть у позаурочний час шкільні Піфійські ігри (групова робота). Створіть медалі із зображенням ліри (фольга).

  1. Рефлексія

Рефлексія. Вправа «Відкритий мікрофон»

1

 

docx
Додано
19 березня 2023
Переглядів
3703
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку