Музика природи. Позакласне читання

Про матеріал
Щоб відчути і побачити красу природи, уявити і почути її музику, на якусь мить поринемо у світ фантазії. Співають пташки, розкрили свої пелюстки квіти і потяглися до сонечка, перед вами відкривається така краса, що захоплює подих, на кожній травинці виблискує краплинка чистої роси. І весь світ наче вмитий, такий чистий, світлий і гарний. Яке диво!
Перегляд файлу

Сухорукова Валентина Михайлівна

Урок позакласного читання

2 клас

 

Тема:    Музика  природи.

Мета:   Підсумувати роботу, яка проводилася щодо формування навичок  вміння вести спостереження за живою природою, вчити дітей бачити красу навколишнього світу.

         Розвивати вміння виражати свої думки та почуття про красу природи, вміти оцінювати, порівнювати, аналізувати, висловлювати судження.

         Формувати навички виразного читання, найкращі людські риси, бажання жити серед краси і творити добро.

          Виховувати любов до природи і бережливе ставлення до неї через уміння бачити красу.

 

Обладнання:  Серія малюнків про природу, аудіо запис для фізкультхвилинки, диск "Музика лісу", пісня "Оркестр природи" Н.Яремчука, "Пори року" П.І.Чайковського, Червона книга України, мультимедійна система з відео сюжетами, мікрофон.

 

Коментар: усі етапи уроку супроводжуються показом слайдів.

 

Хід уроку

1. Організація класу.

 

Учитель.  Любі діти, у наш клас

Завітали люди щирі.

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

 

Діти.        В добрий день і в добрий час

Завітали ви до нас.

Всіх гостей ми в нас вітаємо,

Подивіться, що ми знаємо.

 

Девіз.  Задумайся, затамувавши подих,

Збиваючи з шовкових трав росу,

Крім доброти, дарує нам природа

Себе й свою немеркнучу красу.

 

2. Повідомлення теми і мети уроку.

Учитель. Немає кращої землі, ніж наша Зачепилівщина! Любимо ми її зелені ліси й розлогі ниви, озера й річки, села в квітучих вінках садів.

Шепіт голубої води, зелених дібров, спів дзвінкоголосих пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дорога серцю Зачепилівщина.

Сьогодні:

 Йдемо в гості до природи

Є в ній різна дивина

В небі – зорі, в річках – води,

В полі – квіточка ясна.

А зимою є сніжинка,

Літо – дощик принесе,

Є метелик, є пташинка.

І таке цікаве все!

Шановні друзі!

Сьогодні ми з вами поведемо мову про те величне, чарівне, прекрасне маленькою частинкою, якого ми є самі – про не повторний світ природи.  

На цьому уроці ми будемо вчитися радіти сонечку, чарівним квітам, співу пташок, легеньким хмаринкам, що біжать по небу, помічати краплинки роси на травичці, красу природи. Придивлятимемося й прислухатимемося до звуків природи, вдихатимемо аромат її пахощів і вона нам відкриє чарівний і казковий світ, подарує надзвичайні і радісні почуття. Отже, тема нашого сьогоднішнього уроку "Музика природи".

 

(Демонстрація слайдів, яка супроводжується музикою "Enio")

 

  Поглянь, дитино, на бездонне небо.

А он тополі в небо потяглись.

Для щастя, зовсім небагато треба,

Лише навколо себе придивись.

І ти побачиш сонячне проміння,

Що поміж листям лине до землі.

І луг зелений росяний в цвітінні,

Кружляють в синім небі журавлі.

А скільки звуків, щебету і співу!

Навколо все звучить, стрічає день.

Іди і ти по цій землі щасливо,

Радій, всміхайся і співай пісень.

Бо ти живеш! Ти на Землі – людина!

Захоплюйся, дивуйся, усміхайсь.

І пізнавай цей світ щодня, невпинно,

І бачити красу навколо вчись.

        

Учень 1.  Туман над річкою розлився,

Понад лугами вдаль поплив.

Зірками вечір засвітився,

І таємничий світ ожив.

Чарівна ніч шепоче казку,

А сонце розвидняє день,

Дарує нам тепло та ласку,

І тисячі нових пісень.

Пелюстки розкривають квіти,

І соловейко п’є росу.

 

Учитель. Ми серед цього дива, діти,

Учіться бачити красу.

 

Учень 2.  Краса природи – справжнє диво!

Все неповторне і живе.

Де не поглянь, скрізь так красиво,

По небу сонечко пливе,

А ліс зелений, наче море,

І всюди казка вигляда.

 

Учень 3.  Краса у небі голубому,

Де білі плавають хмарки.

Краса у сонці золотому,

У полі, та біля ріки.

Краса у кетягах калини,

Що червоніють край вікна.

 

Учень 4.  Краси у лісі є багато,

І в кожній квіточці вона.

І де росте сосна крилата,

І павутинка, мов струна.

 

Учитель. Краса і в тому є дитино,

  Що в світі ти така одна.

 

3. Гра "Мозковий штурм".

- Для чого людині захоплюватися красою природи, що це їй дає?

(Відповіді дітей.)

- На мою думку, краса природи робить людину доброю і світлою!

- Співчутливою і турботливою.

- Вміє надихати людину любов’ю.

- Я впевнена, без любові і доброти вона може стати жорстокою і бездушною.

- Я добре знаю –краса робить її чуйною і ніжною.

- Щоб людина відчула себе сильнішою.

- Це правильно, тому що, серце людини від краси стає добрішим.

- Здатним відчувати найніжніші і найпотаємніші подихи душі.

- Я думаю, краса – це велика сила.

- Я переконаний – природа творець усього живого.

- У природі немає повтору.

- Я впевнена краса є в усьому.

-  У маленькому струмочку, який виспівує поміж камінців свою пісню.

- У квіточці, що схилилась над тим струмочком.

-  У краплинці роси, що виблискує на сонці.

- У чарівному і казковому лісі.

- У хмаринці, що пливе по небу.

- У сонечку, яке розвидняє день.

- Я добре знаю, в будь-яку пору року прекрасна природа.

- Я переконаний, вона всюди, де не глянь, скрізь можна побачити красу.

- Той, хто любить природу, любить свою Україну.

(Звучить мелодія "Одинокий пастух".)

 

Учитель. Буває часом сліпну від краси,

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво.

Оці степи, це небо, ці ліси,

Усе так гарно, чисто, незрадливо.

Усе як є – дорога, явори,

Усе моє, все зветься Україна.

Така краса висока і нетлінна,

Що хоч спинись і з Богом говори…

                                                  Л.Костенко.

 

 

 

4. Гра "Мікрофон".

 

 - Хто ми?

 - Як називається наша держава? (Україна)

 - Яким іншим словом можна замінити слово Україна? (Вітчизна, Батьківщина).

 - Що таке Батьківщина?

 

(Відповіді дітей супроводжуються демонстрацією слайдів)

 

 - Батьківщина – це ліс осінній.

 - Це домівка твоя і школа.

 - Це гаряче сонячне коло.

 - Батьківщина – це труд і свято.

 - Батьківщина – це мама й тато.

 - Це твої найщиріші друзі.

 - Це бджола у весняному лузі.

 - Під віконцем калина.

 - Тиха казка бабусі.

 - Ніжні пісня матусі.

 - Дужі руки у тата.

 - Під тополями хата.

 - Під вербою криниця.

 - В чистім полі пшениця.

 - Серед лугу лелека.

 - І діброва далека.

 - Батьківщина – це рідна мова.

 - Це дотримане чесне слово.

 - Це веселка над лісом.

 - І стрімкий обеліск.

 - Батьківщина – це стежина, якою ми щодня поспішаємо до школи.

 - Батьківщина – це наш дружний клас, який ми любимо.

 - А ще Батьківщина – це наш ліцей, адже ліцей родина, а його дитина.

  

Учень 5.  Батьківщини рідної сади

Нахилились цвітом до води.

Кожна гілка в сонці, у теплі,

Щедро пахне соками землі.

 

Учень 6.  Батьківщини рідної поля

Нас чарують квітами здаля,

Кожна стежка кличе в дивосвіт,

Де на росах – наш дитячий світ.

 

Учень 7.  Батьківщини рідної гаї

Кличуть серце в затінки свої,

Зупинись і слухай солов’я,

І відчуй, що це твоя земля.

 

Учень 8.  І ріднішої в світі немає –

Бачу зблизька її, з далека

Ген, до обрію, до небокраю

Розляглися родючі поля.

 

Учень 9.   Соком живиться кожна зернина,

Кожна стежка біжить до Дніпра –

Це наш сонячний край Україна,

Це дитинства щаслива пора.

 

5. Хвилинка фантазії.

 

Учитель. Щоб відчути і побачити красу природи, уявити і почути її музику, на якусь мить поринемо у світ фантазії. Співають пташки, розкрили свої пелюстки квіти і потяглися до сонечка, перед вами відкривається така краса, що захоплює подих, на кожній травинці виблискує краплинка чистої роси. І весь світ наче вмитий, такий чистий, світлий і гарний. Яке диво!

А побачить красу природи і почує її музику тільки той, хто вміє слухати тишу.

Коли помовчати хоч трохи

І зупинитися на мить –

Почути можна, як довкола

Чарівна музика дзвенить.

Заплющимо оченята і поринемо у світ казки і краси, послухаємо музику природи.

 

(Звучить мелодія П.І.Чайковського "Пори року")

- Що ви почули?

- Які почуття наповнили ваші серця?

- Чи зуміли ви розгадати цей світ? Для чого ми в ньому?

 

Учень 10.  Якби цей світ ми вміли розгадати,

Для чого ми живемо на землі…

І що нам необхідно просто знати.

 

Учень 11.  Такий цікавий світ безмежний,

Багато в нім загадок є

Десь зайчик пробігає обережний,

А лось з ріки водичку п’є.

 

Учень 12.  Раненько-вранці соловей співає,

Виводить пісеньку свою.

А білка сонечко стрічає,

Стрибає весело в гаю.

 

Учень 13.  Летять метелики на квіти,

Гуде бджолиний дружній рій.

І дивимось на все ми, діти,

Бо загадковий світ такий.

 

Учень 14.  Що хочеться його пізнати –

Він стільки радості несе!

І діти прагнуть розгадати,

І вивчити у світі все.

 

6. Фізкультхвилинка.

 

Учитель. Ми з вами гарно потрудились

  І мабуть трохи притомились

  Тепер настав час відпочинку

  Ми проведем фізкультхвилинку.

 

Озирніться всі навкруг.

Нас віта веселий луг

Ми травичку не зімнемо

На носочках підемо.

Ноги вище піднімаєм

Кущики ми не ламаєм,

А квіточки обійдемо

Красу луків збережемо.

То йдемо, то біжимо

У лісочок спішимо.

 

7. Хвилинка мудрості народної.

 

Учитель. Народна творчість багатогранна скарбниця народної мудрості. Дуже яскраво відображає світ природи. Багатовікові спостереження людей. 

 

Загадка

 

Що за книжка: без букв, без сторінок, а багато чого навчить?

(Книга природи)

 

Мудра природа навчає нас, діти, у будь-яку пору року.

Птахи – вчать співу.

Бджолиний рій навчає жити в труді по справедливості.

А дерева всіх порід, у весь великий лісовий рід вчить міцної дружби.

Не дарма говорить народна мудрість:

 

  • "З природою живи в дружбі, то буде вона тобі в службі".
  • "Зіпсував воду, не буде честі твоєму роду".
  • "Зруйнував гніздо пташине – не буде в тебе ні дітей, ні родини".
  • "Не брудни криниці, бо схочеш водиці". 

 

А ще говорять:

  • "Без верби і калини, нема України!"

Є порівняння і приказки:

  • Мудрий, як сова.
  • Зір, як у орла.
  • Колючий, як їжак.
  • Боязкий, як заєць.
  • Гарна, як сонце.
  • Гарний соловейко голосом, а жито колосом.
  • В очі лисицею, а за очі вовчицею.
  • Бджоли раді цвіту, а люди літу.
  • Примостився, як сорока на тернині.
  • Тільки в рідному краї солов’ї співають.
  • У нас такий край, що й під вишнею рай.
  • Грудень рік кінчає, зиму починає.
  • Сонце гріє, сонце сяє – вся природа оживає.

 

Я хочу сказати, що чарівність і краса природи не залишила байдужим жодного поета, художника, композитора. Музику ми відчуваємо всюди.

 
Послухай музику землі

І таємничу і жадану.

Її акорди чарівні,

То звуки дивного органу.

 

Цей вірш співзвучний з піснею "Оркестр природи", яку співав Назарій Яремчук. Послухайте пісню і скажіть, яка найкраща музика на землі?

 

(звучить пісня "Оркестр природи" Н.Яремчук.)

 

Словникова робота. (Запис на екрані).

 

Оркестр – група музикантів, які виконують музичні твори під керівництвом диригента.

Орган – музичний інструмент.

 

- Що робить небес блакитна повінь? (дзвенить)

- Що робить зелений ліс? (співає)

- Яка найкраща музика? (жива природа)

- Ще як говорить автор про музику природи? (найсвятіша на землі)

- Чи сподобалась вам ця пісня? (так)

 

Послухавши пісню, що ви можете сказати? (природа – це храм)

- Що таке храм?

- Храм – це святе місце, де не можна порушувати закони і обряди. Тому природа є храмом, святим місцем.

 

Учитель.    О, Боже, дай повік любити, край,

Де, квітка, пташка і зелений гай,

Де кожна вірна тій землі дитина

Живе єдиним словом Україна.

 

Учень 15.  Все у рідному краю

Має пісеньку свою,

Серед діток кожен знає,

Що у світі все співає.

Як стають сумні гаї,

Там є теж пісні свої.

 

Учень 16. Ходить шелест по діброві

І співа пісні чудові

В соснах вітерець співає

Так, аж серце завмирає.

 

Учень 17. Учитись любити все навколо себе:

Траву і квіти, кущик, деревце,

Жучка і пташку, і блакитне небо,

І синьооке чисте джерельце.

 

Учень 18.  Усе прийшло на світ, щоб жити,

Щоб дарувати радість і красу.

Учися дивуватися й любити,

Чистеньку, мов перлиночку, росу.

 

Учень 19.  Поглянь на світ – це дивовижна казка,

А квіти – це, мабуть, душа землі.

У кожній з них струмить любов і ласка,

Вони неначе діточки малі.

 

Учень 20.  Усі ми в світ прийшли, щоб жити,

Великі ми, чи ще малі,

Людина в світ прийшла – любити,

Добро творити на землі!

 

Учень 21.  Не нищіть квіти, не зривайте.

Нехай на них блищить роса!

Усе живе оберігайте,

Бо ж для людини ця краса.

 

Учень 22.  Щоб наше серце добрим стало,

Щоб в нім любов палка жила,

Щоб завжди серце зберігало

Любов і трішечки тепла.

 

Учитель. Як ми повинні ставитись до храму природи, до цього святого місця?

(Вислови учнів)

 

  • Природа – жива, її треба берегти.
  • Не заподіювати їй шкоди.
  • Адже вона все помічає.
  • Завдаючи шкоди природі, ми завдаємо шкоди самі собі, адже ми частинка природи.

 

(Демонстрація слайдів, яка супроводжується музикою)

 

Учитель. Любіть природу рідну,

Завжди милуйтесь нею

Ранковими світанками,

Вечірньою зорею.

Любіть дерева голі,

Любіть дерева в шатах,

Вони, ніби колиска,

Неначе рідна хата.

Не спричиняйте болю,

Не рвіть природі коси,

А щоб росли густії,

Споліскуйте у росах.

Із трепотом великим

Підходьте до природи,

Вслухайтеся в гармонію

В її чарівні оди.

 

Учитель. Так ми повинні з трепетом ставитись до природи, дбати про неї і охороняти. Цей обов’язок покладається на кожного громадянина. В основному Законі нашої Держави Конституції України у статті 66 записано: "Кожен зобов’язаний не заподіювати шкоди природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки".

Природа просить порятунку

Зеленим шепотом лісів,

Тривожним лебединим криком,

Змілілим плесом рік, морів.

 

Вона до нас із щирим серцем

Зболілі руки простягає,

Надіючись на кращу долю,

Про милосердя нас благає.

 

8. Робота над віршем Григоре Вієру "Листя також очі має".

 

Листя також очі має,

Все, що робим, помічає.

Тож ламать гілки не треба –

Листя дивиться на тебе!

Не засмічуйте криниці –

Все те бачать зорі й птиці.

 

 Відповіді на запитання.

  1. Чи можна ламати гілки дерев?
  2. Чому не треба засмічувати криниці?
  3. Що має листя?

 

Природа Землі не тільки красива, але й дуже тендітна і вразлива. Ставитись до природи треба дуже обережно. Деякі види комах і птахів, тварин і рослині можуть зникнути назавжди, вчені стали записувати їх до Червоної книги.  Червона книга – це сигнал небезпеки, це заклик до всіх дорослих і дітей – допоможіть! 

 

Учень 23.  В Червону книгу ми занесли

Світ не повторний і чудесний,

Що поступово вимирає

Давно рятунку в нас благає.

 

Учитель: Не вірте на землі чудес не сім!

  Багато їх, вони доступні всім.

  До них ми звикли, всіх їх добре знають.

  І дивуватись просто забувають.

  Розглянь уважно квітки пелюстки

  Чи жовтнем розмальовані листки.

  Хіба не диво – райдуга над полем

  І ця велична синь небес навколо?

  Хіба не диво – волохатий джміль?

  Квітучий, кучерявий, пишний хміль,

  Роса срібляста на зеленім листі

  Це всі дива, великі і малі.

  І сам ти диво, бо краса землі,

  Це пісня, що ніколи не стихає.

  Тебе бентежить, вабить, надихає.

  Хоч іноді, хоч раз в житті

  На самоті з природою залишся,

  І подивуйся ніжній чистоті

 

 

Того зеленого затишшя

Прислухайся, як трави шелестять,

Як розмовляють і дерева, й квіти…

Які предивні дні стоять!

Попробуй це збагнути й зрозуміти

І ти відчуєш, як очиститься душа,

Як легко серце стрепенеться,  

І як народяться рядки вірша,

Спіши… Бо все от-от минеться…

І пташка, і метелик, і людина

Сплелися у вінок. Ім’я йому життя.

Одна у них Земля, одна родина,

І вічність в них одна, і небуття.

 

Учитель. Ось і завершується наш урок.

  Осінній ранок, сонечко привітне

  Заглядає весело до нас

  І своїми промінцями

  Сипле гарні бали в клас.

 

9. Підсумок уроку.

 

Учитель. Усі ми разом мандрували стежками, які вели нас у казковий світ трав і квітів, сонця і води, у світ музики природи. Тож всіх закликаю: вчіться бачити красу, слухайте музику природи, любіть її, оберігайте. Не забувайте, що природа – храм.

 

Учитель.  Чи сподобався вам урок?

 

Учні.    Який урок цікавий був!

Нового стільки я почув!

Мені було цікаво теж!

 

Учитель. А вам сподобалось?

 

Всі.  Авжеж!

 

Учень. Бажаємо нашим гостям:

від землі – щедрості,

від сонця – тепла,

                        від квіточки – ніжності,

від хмаринки – легкості,

а від нас – незабутні спогади.

 

Учитель. Шановні гості!

 Хай вас лихо обминає,

 А Україна наша – процвітає!

 Бо ми того варті.

 Адже ми – українці!

 

На все добре,

До нових зустрічей!

 

Всі ви, діти, молодці,

Гарно працювали!

Але дзвоник пролунав

Він мені і вам сказав,

Що урок вже час кінчати,

Треба йти відпочивати.

 

Дякую за увагу!

 


Використані джерела

 

  1. Воропай О. Звичаї нашого народу. – К:Оберіг, 1993, - 590с.
  2. Науково-методичний журнал «Початкова школа» - К.: 2013, 205
  3. Позакласне читання. 36 художніх творів: Посібн. Для учнів 2 класу / Упорядн.: Н.О.Будна, З.Л.Головко.- Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015
  4. Пономаренко Л.В. Екологічне виховання молодших  школярів у процесі навчання. – Х.: Основа, 2009
  5. Українські прислів’я, приказки та загадки / Упоряд. Та преді. Н.В.Сойко. – К.: Школа, 2003,- 190с.

 

 

 

 

 

 

 

Завантаження...
doc
Додано
26 листопада 2019
Переглядів
965
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку