Пропоную авторські презентації до уроків мистецтва у 10 класах. Під час відбору матеріалу для презентації перевага віддавалась визначним світовим шедеврам. Намагалась інтегрувати матеріали з усіх підручників, запропонованих МОН України. Сподіваюсь, що дані розробки стануть у нагоді колегам. За бажанням, учитель може додати відеоролики або інші ілюстрації.
Зародження танцю. В одній руці Шиви – барабан (образ вібрації, з якої виник космос). У другій руці – вогонь (знищує все, що віджило). Танцюючи, Шива попирає ногами демона, який уособлює відсталість та інертність, не даючи йому оволодіти душами людей. Танець бога – символ космічного руху і оновлення. Коли він зупиниться, настане кінець світу.
КучипудіНазва цього стилю походить від регіону, в якому він сформувався: село Кучелавапурі (означає «поселення акторів»). Танцювали його дівчата, які жили при храмах і офіційно видані заміж за бога. З XV ст. став виконуватися виключно чоловіками. Вважалося, що краса танцівниць відволікає глядачів від релігійного змісту текстів,бо танцівниця декламує і танцює одночасно.
Бхаратнатьям Найбільш популярний в Індії і широко відомий за кордоном. Його традиція нараховує майже 2000 років. Він дотримується строгих канонів Натья-Шастри («Трактату про танці» – ІІ ст. н. е.). «Бхарата» – абревіатура від «бхава» - настрій, «рага» – мелодія, «тала» – ритм. «Натьям» – чистий танець.
МаніпуріОписує космічний танець Крішни і пастушок. У танці використовуються гарні гаптовані спідниці, що різко розширюються від талії і напівпрозорі вуалі. У костюмі Крішни неодмінний атрибут – павине перо у волоссі. Рухи починаються в повільному темпі і переходять у швидкі обертання.
Мова жестів танцюриста При сольному виконанні танцівниця може виконувати кілька ролей: ось вона виступає у вигляді невірного коханого, який схиляється перед коханою і благає її про прощення, торкаючись її ніг, і клянеться відтепер бути вірним навіки; а ось знову стає ображеною жінкою, докоряє коханого, «говорить», як втомилася від брехні і т. ін. Всі ці життєві ситуації зображені дуже яскраво.
Костюми танцюристів Зазвичай для танцю використовуються костюми яскравих насичених кольорів, що символізують щастя, силу і енергію життя. На руках танцівниць – золоті браслети і ланцюжки, у волосся вплетені золоті шпильки і квіти, на грудях – намисто з підвіскою, на ногах – браслети і дзвіночки.
Маатал (підвіски), які кріпляться до мочок вух і волосся таким чином, щоб закрити вушні раковини. Захищають слух танцівниці від гучного дзвону барабанів. Пояс навколо талії, який також має різні назви – Оддиянам, Комар-пата, Водяному – служить опорою хребту. Браслети – Валаял - захищають зап'ястя і надають їм витонченість і грацію. Довге намисто називається по-різному в залежності від стилю і традиції: Манга-малай, Мутхумалай, Тамані. Воно призначене врівноважувати дихання танцівниці. Аддикай (коротке намисто)
Особливу роль відіграє кільце в ніс – Чаланг. Повний комплект складається з 3-х видів: цвяшка або затискача в праву ніздрю; круглого, прикрашеного камінням кільця – ліву і підвісний, який кріпиться за нижню частину носової перегородки. Джиммики (сережки) Раакоди – прикраса на накладний «бублик» з волосся, прикрашений брошкою і тасьмою.
Принципи індійської музики. Це інструмент, що допомагає досягти стану нірвани і злитися з природою. Важлива розстановка інструментів, органічність і співзвуччя голосів. Її можна порівняти з індійським сарі, де кожен елемент декору, складка, вишивка або орнамент має вирішальне значення.
Індійські музичні інструменти. Ба́нсурі — індійський духовий музичний інструмент, вид флейти. Робиться з порожнистого стебла бамбука з шістьма або сім'ю отворами. Існує два різновиди інструменту: поперечна і поздовжня. Поздовжня зазвичай використовується в народній музиці і при грі утримується губами подібно свистка. Поперечна використовується в індійській класичній музиці.
Індійські музичні інструменти. Мрида́нга — індійський музичний інструмент (барабан) з досконалою акустикою. Назва походить від санскритських слів «мрид» («глина» або «земля») і «анґ» («тіло»). Шанується як один з 8 священних музичних інструментів, індуїсти навіть проводять йому обряд поклоніння)
Театр ІндіїЗародився у І-ІІ ст. до н. е. Його створення приписують мудрецю Бхараті. За легендою, бог війни Індра попросив творця Брахму придумати розвагу, яка сподобалося б усім. Брахма взяв з «Вед» декламацію, спів, гру, естетику і навчив цим мистецтвам Бхарату, звелівши йому зі ста його синами берегти і стверджувати це мистецтво на землі. Головні завдання театру: повчати і розважати. Сюжети п'єс – народні перекази і легенди, героїчні подвиги королівських мудреців, любов.
Театр ІндіїВитоки виникнення стародавнього індійського театру: запозичення драматичного мистецтва у греків і сакральні дії в самій Індії. Під час сезону дощів в Індії проводилося свято, що включає в себе релігійні дійства і розваги: змагання борців, виступ фокусників, музикантів, канатоходців, танцюристів, акробатів, акторів. Сакральні дійства обов'язково включали в себе пантоміму і танцювальні вистави. Форма вистави була танцювального характеру з обов'язковим музичним супроводом.
Грим і костюми театру ІндіїДля богів і небесних дів – помаранчевий грим, для сонця і Брахми – золотий, для Гангу – білий. Демони і карлики носять роги – оленячі, баранячі або буйволині. У людей грим залежить від їх соціального статусу, приналежності до касти. У представників вищих каст – брахманів і кшатріїв – грим червоний, у шудр – темно синій, у царів – ніжно рожевий, в пустельників – ліловий.
Ляльковий театр ІндіїОдна з найдавніших видів розваг в Індії, особливо в сільській місцевості. Використовуються різні види ляльок — дерев'яні, шкіряні або ганчіркові маріонетки, керовані за допомогою палиці або мотузочок, рукавичкові ляльки, а також плоскі ляльки, що використовуються в театрі тіней.
Ляльковий театр ІндіїКатхпутлі — раджастанский театр ляльок. У перекладі означає «дерево», «мертва лялька». Вважається, що театр катхпутлі зародився близько двох тисяч років тому, про що свідчать згадки про дерев'яних ляльок у місцевих переказах і піснях. Жоден релігійний фестиваль, жодний ярмарок у Раджастані не проходять без веселих лялькових вистав.
Ляльковий театр ІндіїТрадиційно катхпутлі є потомственою професією для громади бхат, що проживає у західному Раджастані. Численні майстерні штату виготовляють ляльок: вирізують з дерева голови маріонеток, розфарбовують і доповнюють їх яскравим одягом, розшитим блискітками, золотою тасьмою.
Театр тіней в ІндіїВважається, що театр тіней виник три тисячоліття тому в Південно-Східній Азії і поступово проник в Індостан. Традиційно тіньові ляльки бувають чорно-білі та кольорові. Ляльки виготовляють з шкіри, пофарбованої рослинними барвниками. У наші дні їх вирізують навіть з плівки для рентгенівських знімків. Розмір готових фігур досягає майже метрової висоти. Ноги та Руки ляльок рухливі. Самі ляльки управляються за допомогою прикріплених до них палиць. Простий білий екран стає центром подання, розповідає історії з «Рамаяни», «Магабгарата» та місцевих переказів.
Театр тіней в ІндіїВважається, що театр тіней виник 3 000 тому в Південно-Східній Азії і поступово проник в Індостан. Тіньові ляльки бувають чорно-білі та кольорові. Виготовляють зі шкіри, пофарбованої рослинними барвниками. Розмір готових фігур досягає майже метрової висоти. Ноги та руки ляльок рухливі. Керують ними за допомогою прикріплених до них палиць. Простий білий екран стає центром подання, розповідає історії з «Рамаяни», «Магабгарата» та місцевих переказів.
Історія і легенди саріОдна з легенд свідчить, що в давнину юний закоханий ткач старанно працював, мріючи про кохану, її прекрасні очі, пишне волосся і ніжні дотики. У результаті майстер зіткав довгий шматок прекрасного матеріалу. Він подарував його дівчині, яка загорнулася в нього, подібно сукні, так з'явилося індійське сарі.
Творче завдання (за вибором учнів)Створити ескіз тканини для сарі (за бажанням – з використанням традиційного індійського елементу «огірок»). Розробити проект рекламного буклета «Подорожуємо Індією» з використанням знакових візуальних образів мистецтва цієї країни (колективна робота). Бажаю успіхів!