Урок 28
Тема: Музика в мультиплікації
Мета. Ознайомити з українською анімацією; розглянути музику, створену до мультфільмів, ознайомити з особливостями жанру музики до мультфільмів, ознайомити із поняттям мультиплікація (анімація).
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику до мультфільмів та надавати характеристику цим творам, розвивати вміння аналізувати музичні твори, розвивати вміння виконувати пісні під акомпанемент інструмента та під фонограму.
Виховувати ціннісне ставлення до музики до мультфільмів, виховувати повагу до музичних творів про захисників.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, портрети композиторів, які писали музику до кінофільмів.
Основні поняття для засвоєння: музика з телеекрану, музика кінофільмів, телесеріалів та мультфільмів.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
1. Вхід під пісню Поля Дюка Симфонічне скерцо «Учень чарівника» з мультфільму «Фантазія»
2. Актуалізація опорних знань. Фронтальне опитування.
3.Новий матеріал для засвоєння.
Українська анімація відома далеко за межами нашої країни. Вітчизняні митці створили чимало мультфільмів як для дорослих, так і для юних глядачів. Поряд із режисерами й художниками – мультиплікаторами значна заслуга в успіхах української мультиплікації належить композиторам, які створюють цікаву музику до фільмів.
Найвідомішими в українському кінематографі стали дев’ять короткометражних мультфільмів про пригоди козаків. Автор сценарію і режисер легендарного козацького серіалу – Володимир Дахно. Герої цих мультфільмів - козак Грай, Око і Тур. Це своєрідні національні символи, оскільки в їхніх образах відображаються найкращі риси українського народу: сміливість і допитливість, кмітливість і готовність допомогти ближньому, доброта і щирість.
Музичний калейдоскоп
Перший мультфільм циклу «Як козаки…» українські глядачі побачили в далекому 1967 році, останній вийшов у 1995 році. В одному з інтерв’ю Володимир Дахно згадував цікаві історії про створення фільмів: «Я не дуже довго мудрував з козаками. Взяв та й намалював трьох запорожців на кшталт трьох мушкетерів. Один вийшов кругленький і низенький, другий – худий і високий, третій – здоровий та рум’яний молодець. Потім мені казали, що я дуже точно передав в цих персонажах український характер».
Імена козаків у мультфільмах не звучать, адже згідно зі сценарієм у проектах відсутні діалоги (за винятком вступного або заключного тексту від автора). Проте і без слів все стає зрозумілим, бо всі сцени й дії легко сприймаються. За сюжетом мультфільмів персонажі потрапляють в усілякі пригоди, зустрічаються з людьми різних країн і епох: мушкетерами, античними богами й олімпійцями та навіть з прибульцями. Демонструвати чудеса козацьких подорожей і перемог допомагає музика.
Оскільки персонажі мультфільмів не мають реплік, великого значення набуває музичний супровід. Музика для різних епізодів написали відомі українські композитори: Мирослав Скорик, Борис Буєвський, Володимир Губа, Ігор Поклад. Митці намагалися підкреслити характерні рухи персонажів шляхом зміни ритму, темпу й гучності музики.
У всіх фільмах можна почути інтонації українських народних пісень, танців, маршів. Мирослав Скорик використовує також вокаліз (спів на «ту-ду-ду…»), а Ігор Поклад в останній фільм включає народну пісню.
Цікавим продовженням історії про анімаційних козаків можна вважати комп’ютерну гру – квест «Як козаки Мону Лізу шукали».
Музичний словничок
Квест (з англ.. - пошуки) - пригодницька гра, один з основних жанрів комп’ютерних ігор, що вимагають від гравця розумових рішень для просування по сюжету.
Слухання фрагменту з м/ф «Про козаків» (на вибір вчителя)
Ствоення мультфільму «Пригоди капітана Врунгеля», «Лікар Айболить», «Острів скарбів»
Серед зразків української анімації для дітей надзвичайної популярності у 1970 – 1980 – х роках здобули багатосерійні фільми «Пригоди капітана Врунгеля» та «Лікар Айболить» режисера Давида Черкаського. Музику до цих мультиплікаційних історій написав Георгій Фіртіч.
Мультфільм «Пригоди капітана Врунгеля» про кругосвітні подорожі досвідченогоморяка Врунгеля, який зголошується взяти участь у міжнародній вітрильній регаті (змагання на яхтах). Однак на борт його судна потрапляє викрадена з музею статуя Венери, на яку полюють агент Ікс –ікс-нуль-нуль-ікс і безжалісні гангстери. Неймовірні пригоди героїв супроводжуються музикою, піснями, з – поміж яких найвідомішою є комічно – пародійна пісенька «Ми – бандито, гангстери то…» на вірші Є. Чеповецького.
Сім серій мультфільму про доброго лікаря Айболита, який лікує звірів у себе вдома і рятує їх від страшного розбійника Бармалея, створено за мотивами казок Корнія Чуковського. Цікавий музичний фрагмент фільму – опера «муха Цокотуха» у виконанні «всесвітньо відомої групи» солістів – вокалістів у супроводі грамофона під керуванням маестро Бармаліні.
Класикою української кінематографії сьогодні вважається двосерійний пригодницький анімаційно – ігровий фільм «Острів скарбів» створено за мотивами однойменного роману Р.Л. Стівенсона, у якому йдеться про пошуки скарбів легендарного пірата Флінта. Особливістю мультфільму є те, що в ньому вдосталь жартів і кумедних ситуацій, багато з яких є нічим іншим, як пародією на американські мультфільми та вестерни. Мультиплікаційний розвиток сюжету переривається музичними номерами – кліпами, знятими за участі акторів, які «ілюструють» події.
Пізніше сюжет мультфільму ліг в основу сценарію мюзиклу, музику до якого написав композитор Володимир Бистряков. У музично – пластичних номерах використано і пісні з анімаційної кінострічки, і нові композиції.
Слухання музики «Пригоди капітана Врунгеля», «Лікар Айболить», «Острів скарбів» (на вибір вчителя)
11. Фізкультхвилинка «Пластична імпровізація».
12. Поспівка. Вправи для розвитку музичною слуху та голосу (за вибором вчителя).
13. Розучування «Гей, ви, козаченьки» муз. Г. Татарченка, вірші В. Крищенка
1. Демонстрація пісні “Гей ви, козаченьки”
Патріотичний зміст і героїчний характер – ознаки не лише бетховенської музики, а й пісні “Гей ви, козаченьки”. Звідси – чіткий ритм пісні та темп маршу.
2.Розучування пісні “Гей ви, козаченьки”
Розучіть пісню „Гей ви, козаченьки”, враховуючи її чіткий ритм та маршовий характер. Визначте фрази мелодії, їх подібність та відмінність. Зверніть увагу на кульмінацію кожної фрази.
14. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
15. Домашнє завдання.
МУЗИЧНИЙ ПРОЕКТ «Українська анімація»
Мета: підготувати та створити власну гру, на один з мультфільмів української анімації.
Очікуваний результат: Гра.
Типологія проекту: груповий, короткотривалий, інформаційний, музичний.
ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ:
Перегляньте мультфільми, про які йдеться у темі підручника, та інші українські анімаційні стрічки та запропонуйте ідеї комп’ютерних ігор за їхніми сюжетами. Продумайте й обговоріть варіанти відповідної музики для супроводу гри. Для ознайомлення відвідайте веб – сайт гри «Острів Скарбів».