Урок 29
Тема: Електронна музика
Мета. Ознайомити з електронною музикою, електроінструментами та історією їх створення, знаходити відмінності між електронними і звичайними інструментами, розглянути особливості електронної музики, навчити розпізнавати на слух звучання електронних інструментів, ознайомити із творчістю К. Штокхаузен
Розвивати вміння учнів уважно слухати музику, яку виконують електронні інструменти, та надавати характеристику тембральному забарвленню та особливостям звучання сучасних електронних інструментів, знаходити необхідну інформацію про різновиди електронних інструментів, розвивати вміння розпізнавати за зовнішнім виглядом та на слух електронні інструменти та порівнювати їх звучання зі звучанням звичайних інструментів.
Виховувати ціннісне ставлення до електронної музики, інтерес до історії створення електронних інструментів.
Тип уроку: комбінований, урок поглиблення в тему.
Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичних творів та пісні або мультимедійна презентація, зображення музичних електронних інструментів.
Основні поняття для засвоєння: електронна музика, електроінструменти та їх відмінність від звичайних, особливості електронної музики.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
Вхід під музику К. Штокхаузен, цикл «Звук. 24 години дня. Година №13. Космічні пульси»
Сьогодні на вас чекає зустріч із електронними музичними інструментами нового покоління.
Сьогодні поряд із народною і класичною музикою, найчастіше у програмах радіо і телебачення, у кінофільмах і комп’ютерних іграх лунає сучасна музика у виконанні на електронних інструментах – електрогітарах, синтезаторах. І це недивно, адже в епоху розвитку електротехнологій змінюється палітра музичного мистецтва. З появою електронно - акустичної апаратури виникають нові можливості для композиторів і виконавців. Зароджується новий напрям мистецтва – електронна музика.
Музичний словничок.
Електронна музика – музика, створена з використанням електронних музичних інструментів і технологій (часто за допомогою спеціальних комп’ютерних програм).
У 1948 році французький інженер – акустик П’єр Шеффер створював чимало шумових дослідів. Саме вони згодом стали основою конкретної музики, яка в подальшому вплинула на розвиток електронної музики. Конкретна музика - це сукупність викривлених (перекручених) природних шумів, для якої характерна відсутність мелодії. Ідеться про такі шуми як плескіт морських хвиль, шелестіння листя, спів пташок, завивання вітру, стукіт крапель дощу, а також звуки молотів, поїздів, машин. Найвідомішою роботою в даному стилі є «Електронна поема» Едгара Вареза, яка вперше прозвучала на відкритті Брюссельської всесвітньої виставки у 1958 р. і згодом стала її гімном.
Конкретна музика різнобічно вплинула на формування великої кількості стилів електронної музики, однак найвизначніше її досягнення полягає в тому, що вона є «пращуром» академічної електронної музики. Зважаючи на складність роботи з обладнанням того часу, електронна музика не отримала в даний період широкого поширення. Однак у 90- х рр. відбулося повторне відродження електронної музики. Для її виконання використовували вже електромеханічні музичні інструменти, наприклад електрогітари, синтезатори й комп’ютери. Усі ці інструменти стали доступні не лише професійним студіям звукозапису, а й широкому загалу. Тому електронна музика, яка раніше розвивалася переважно композиторами академічного напрямку, стала частиною поп – культури. В електронній музиці особливу роль відіграють темброві і фактурні барви, колористичні ефекти, які виникають завдяки експериментуванню з різними звучаннями.
Легендою музичної електроніки, піонером і лідером електронної музики вважається Карлхайнц Штокхаузен, автор понад трьохсот творів у цій галузі.
Портрет митця
Карлхайнц Штокхаузен (1928 - 2007) - німецький композитор, засновник музичної електроніки. Народився в селищі поблизу Кельна, в родині вчителя. У підлітковому віці залишився сиротою і заробляв на життя на фабриці, у військовому лазареті, охоронцем автостоянок. Долаючи життєві труднощі, завершив з відзнакою Вищу музичну школу в Кельні, навчався в Парижі у композитора О.Мессіана. У різні роки очолював студію електронної музики, був звукорежисером, виступав як диригент і піаніст. Незвичні експерименти зі звуком, міксування відомих тембрів із «живою» електронікою часто не знаходили розуміння у сучасників і музику композитора за його життя різко критикували.
Окрім електронної музики Штокхаузен писав й інші твори. Зокрема, його грандіозну театралізовану композицію «Світло. Сім днів тижня», що складається з семи масштабних опер, виконували в італійському театрі «Ла Скала».
Слухання музики. Карл Штокхаузен, цикл «Звук.24 години дня. 13 . Космічні пульси».
Музичний калейдоскоп.
Російський інженер Лев Сергійович Термен передбачав появу сучасного синтезатора і звучання електронної музики. У 1920 р. він винайшов терменвокс - електромузичний інструмент, на якому звук витягується шляхом переміщення рук виконавця в електромагнітному полі поблизу металевої антени. Терменвокс може звучати як скрипка, віолончель, флейта. Інструмент призначений для виконання будь – яких (класичних, естрадних, джазових)музичних творів, а також для створення різних звукових ефектів (спів птахів, свист та ін.). Застосовують його під час озвучення кінофільмів, в театральних постановках, циркових програмах. Л.Термен вважав, що самий вдалий твір для демонстрації можливостей терменвоксу – «Вокаліз» С.Рахманінова.
Фізкультхвилинка «Релаксація. Музика океану».
Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
Розучування пісні «Школярочка» муз. В.Завального, сл. Л. Листопад
Знайомство зі змістом пісні.
Прослуховування музики у записі.
Розучування першого куплету та приспіву пісні.
Виконання мелодії по фразах.
Показування руху мелодії пісні, проплескування ритмічного малюнка.
Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
Домашнє завдання.
— Слухаючи музику, зауважте, чи буде серед неї електронна. Порівняйте її зі сучасними композиціями, що виконуються під «живий» музичний супровід.
14. Вихід класу під композиціюК. Штокхаузен, цикл «Звук. 24 години дня. Година №13. Космічні пульси»
15. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Музичний проект
«Звучить електронна музика»
Мета: створити диск із популярними композиціями у виконанні електронних музичних інструментів.
Очікуваний результат: диск.
Типологія проекту: індивідуальний, середньої тривалості, практико-орієнтований, музичний.
ПЛАН СТВОРЕННЯ ПРОЕКТУ: