Тема : Н і НН у прислівниках.
Культурологічна тема : матеріальна культура українців.
Мета : ознайомити учнів з правилами написання Н та НН у прислівниках ; формувати вміння знаходити орфограму; закріпити практичні навички написання прислівників ; розкрити вміння зіставляти мовні явища ; робити висновки ; пробуджувати інтерес до історії свого роду.
Хто дбає, той і має .
Народна творчість.
Що в серпні пожнеш , так і зиму проведеш
Народна мудрість
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Слово вчителя
Віки у даль майнули
Ріка часу не знає вороття
Ми до зірок сягнули –
І ми збагнули , в чому суть буття
Воно у тім коріння , що нас верта додому звідусіль .
Під небо України , де чумаки розпорошили сіль
А. Матвійчук
Погляньте вночі на зоряне небо . Мружать очі міріади золотих іскорок . Місяць – пастух гуртує їх по безкрайніх небесах просторах. Особливо вражає Чумацький Шлях, білою сіллю притрушений. Придивися пильніше – і побачиш там невтомлених зоряних трудівників, які везуть на своїх спритних мажарах все, чим багатий наш український народ. ЬТрадиції і звичаї , як люди, народжуються, живуть і відходять.
А Галактика – це та дорога , що веде нас до незнищенних джерел культури народу.
Отже, ми сьогодні продовжуємо вивчати…..
Індивідуальна робота біля дошки
І картка Записати речення , визначити яким членом речення виступає прислівник, до якого розряду належить, утворити всі можливі форми ступенів порівняння.
У сутінках блідого зимового світання все виразніше окреслювались контури будівель
ІІ картка
Зробити морфологічний розбір речення . Знайти прислівник, визначити розряд. Підібрати прислівник синонім.
Пообіч до самого неба підіймались важкі скелі.
Словниковий диктант Прийом « Світлофор» ( позначати прислівники, від яких можна утворити ступені порівняння)
Навперейми, близько, рішучіше, по- нашому, мудро, рік-два, пліч-о-пліч, хоробро, коротко, позавчора, самовпевнено, вдруге, самотньо, вниз, спочатку, погано, гірше.
ІІІ Мотивація навчальної діяльності учнів
В цьому дворику , як у вінку…
Хата разом із господарськими будівлями називається садибою. Вміння порядкувати на своїй садибі здавна свідчило про працьовитість господаря. Садибу забудовували по – різному, всі будівлі становили довільно, але на Поділлі, в Карпатах , на Полтавщині конструювали садиби з частково або повністю з’єднаними спорудами . Інколи садибу збудовували під прямим кутом у вигляді букви П. Це так званий окружений , замкнений двір, коли хата і господарські будівлі утворювали замкнутий чотирикутник із внутрішнім двором. Прикладом такої забудови був козацький зимівник на Запоріжжі. Житлові будинки відносно вулиці розташовували і близько і віддалено( глибокий двір). До подвір’я можна було потрапити або через ворітниці , або через перелаз.
І група
Прочитай текст із 6 речення випиши прикметники, утвори прислівник суфіксальним способом. Порівняй написання Н та НН у прикметниках та прислівниках. Зробити висновок
ІІ група
Записати слова, дослідити та зробити висновок написання Н та НН у прислівниках
Щоденний - щоденно, старанний - старанно, гостинний – гостинно, туманний- туманно.
ІІІ група
Від поданих прикметників та дієприкметників утворіть прислівник
Незрівнянний, натхненний, нездоланний, несказаний, незрівняний.
ІV Вивчення нового матеріалу
2.Робота з підручником.
V.Закріплення вивченого.
1. Розподільний диктант.( записати у дві колонки прислівники , в першу з однією Н, у другу з двома НН)
Зрання, впевнено, акуратно, плутано, збуджено, охайно, попідтинню, щоденно, сумлінно, навмання, багряно, щохвилинно, старанно, безупинно, захоплено, неухильно, сонно.
2.Творчий диктант
Записати словосполучення замінити іменник з прийменником на прислівник.
Працювати з радістю
Слухати із захопленням
Сперечатися із впевненістю
Говорити з роздратуванням
Вчитися з натхненням
Придивлятися з тривогою
Писати з ретельністю
VІ Підсумок уроку
« Мікрофон» Що найбільше запам’яталось з уроку ?
Куди ведеш , Чумацький Шлях?
Твій слід згубився у вінок .
Кінця і краю не знайти
Дорозі в зоряні світи .
Куди ведеш, Чумацький Шлях?
Тривога б’ється у серцях
У наших думах і піснях
Лишився ти, Чумацький Шлях.
Дом. завд. ( диференційоване)
Вивчити параграф( для всіх)