Відкритий урок з української мови в 7 класі
Тема: Творення активних і пасивних дієприкметників.
Мета: розширити й поглибити знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова, активні та пасивні дієприкметники; засвоїти творення активних і пасивних дієприкметників теперішнього й минулого часу; формувати вміння й навички розрізняти, утворювати і вживати у мовленні активні та пасивні дієприкметники теперішнього й минулого часу; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, усне й писемне мовлення, творчі вміння; виховувати пошану до рідної мови як найціннішого скарбу народу.
Тип уроку: засвоєння нових знань, формування мовних і мовленнєвих умінь та навичок.
Хід уроку:
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Оголошення теми та мети уроку.
Слово вчителя.
Діти, розпочався тиждень української мови.
Мова кожного народу неповторна і – своя. Ми любимо свою рідну мову і називаємо її калиновою, солов’їною, барвінковою.
Українська мова – національна мова українського народу, державна мова України. Вона є рідною майже для 50 млн. чоловік. Це одна з найдавніших і найрозвиненіших мов світу – в ній близько 135 тисяч слів. Україна склала цією мовою 300 тисяч пісень.
Згадайте висловлювання про мову.
Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова…
Не можна ходити по рідній землі, не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою… Слова – це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти.
Слово – це найтонший різець, здатний доторкнутися до найніжнішої рисочки людського характеру. Вміти користуватися ним – велике мистецтво. Словом можна створити красу душі…
Коли мовиш, як належить –
Слово чисте, як роса…
І від тебе теж залежить
Мови рідної краса.
Народна мудрість:
Вмієш сказати – вмій і змовчати.
Менше говори – більше почуєш.
Слів не розкидаєш – добру славу маєш.
Мудрий з півслова розуміє.
Спершу слово зваж – потім скаж.
Слово – срібло, мовчання – золото.
Фронтальне опитування.
«Злови помилку»
Пів-ящика, проїздний, велетеньський, ненчин, тюрьма, возєднання, безязикий, проміньчик, контрасний, донці, бородьба, світлорожевий.
Утворити пари словосполучень, використовуючи дієприкметник.
Зелене дерево – зеленіюче дерево.
Пахучий хліб – пахнучий хліб.
Світлі будівлі – освітлені будівлі.
Міцні руки – міцніючі руки.
Утворити пару: прикметник та дієприкметник. Визначити вид, час і стан дієприкметників.
Працьовитий – працюючий.
Блідий – зблідлий.
Радісний – радіючий.
Сивий – посивілий.
Перебудувати речення. Визначити вид і час дієприкметника, активний чи пасивний.
Людина, яка мислить (мисляча).
Голос, який тремтить (тремтячий).
Спів, що чарує (чаруючий).
Скарб, який викопали (викопаний).
Квіти, що зів’яли (зів’ялі).
Заява, яку підписали (підписана).
Робота з таблицею «Творення дієприкметників» (за підручником).
Вправа №1. Записати речення. Обґрунтувати творення дієприкметника, визначити рід, число, відмінок, вид, час, синтаксичну роль.
Рідна мова успадкована від батька-матері, рідної домівки, від прадавніх поколінь свого роду і народу, своєї нації.
Поети наділені особливим талантом висловлювати почуття словами.
Сказане – зроблене.
Вправа №2. Від поданих дієслів утворіть активні чи пасивні дієприкметники. Поясніть їх творення і правопис.
Радіти, згоріти, лежати, дрижати, терпіти, сидіти, розбити, засіяти, напоїти, привезти, жати, дути, дерти, плутати, в’янути, сіяти.
Вправа №3. Розподільний диктант: активні дієприкметники теперішнього часу; активні минулого часу; пасивні дієприкметники.
Змарнілий, осілий, запорошений, вибраний, забутий, пофарбований, битий, дертий, посунутий, благаючий, жевріючий, купаний, покараний, стоячий, лежачий, посинілий, сказаний, шитий, сколений, розпечений, змерзлий.
Вправа №4. Спишіть, вставляючи пропущені букви.
Свяче…ий, кваше…ий, купле…ий, топле…ий, робле…ий, привезе…ий, стеле…ий, надума…ий, замкне…ий, гоє…ий, погодже…ий, об’їждже…ий.
Вправа №5. Творча самостійна робота.
Від поданих дієслів утворіть дієприкметники.
Їхати, мастити, бачити, купити, овіяти, топити, заспокоїти, осісти, взути, повідомити, нагріти, подерти.
Бесіда з учнями
Які дієприкметники називаються активними?
Як утворюються активні дієприкметники теперішнього часу? За допомогою яких суфіксів? Наведіть приклади.
Як утворюються активні дієприкметники минулого часу? За допомогою яких суфіксів? Наведіть приклади.
Які дієприкметники називаються пасивними?
Як утворюються пасивні дієприкметники? За допомогою яких суфіксів? Наведіть приклади.
Який час характерний для пасивних дієприкметників?
Оцінювання.
Домашнє завдання.