На гостини до сусідів

Про матеріал
Мета: • навчальна:ближче познайомити учнів з музичною культурою білоруського та молдавського народів. Виявити спільні риси білоруської, української та молдавської музики. Узагальнити уявлення про своєрідність слов’янської музики. • розвивальна:розвивати в школярів предметні та міжпредметні компетентності, музичний слух, навички двоголосого співу, творчій аналітичні здібності. Залучати четвертокласників до виконання народних пісень мовою оригіналу,до участі в колективній та індивідуальній творчості. • виховна:засобами музичного мистецтва формувати в учнів розуміння ментальної спорідненості трьох слов’янських народів і — своєрідності культури кожного з них; виховувати інтерес повагу до народної творчості сусідніх народівПОЧУТТЯ співпереживання.
Перегляд файлу

Урок  18.На гостини до сусідів

Мета:

навчальна:ближче познайомити учнів з музичною культурою білоруського та молдавського народів. Виявити спільні риси білоруської, української та молдавської музики. Узагальнити уявлення про своєрідність слов’янської музики.

розвивальна:розвивати в школярів предметні та міжпредметні компетентності, музичний слух, навички двоголосого співу, творчій аналітичні здібності. Залучати четвертокласників до виконання народних пісень мовою оригіналу,до участі в колективній та індивідуальній творчості.

виховна:засобами музичного мистецтва формувати в учнів розуміння ментальної спорідненості трьох слов’янських народів і — своєрідності культури кожного з них; виховувати інтерес повагу до  народної творчості сусідніх народівпочуття співпереживання.

Музичний матеріал: Білоруська народна пісня-танець «Бульба». Молдовський народний танець «Молдовеняска».

«Зі в’юном я ходжу» («Совьюном я хожу») російська народна пісня (повторення)

Основні поняття:  «бульба», «жалейка»

Тип уроку: урок поглиблення теми

Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрес-томатія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.

ХІД УРОКУ

Учні входять до класу під музичний супровід

(білоруської народної пісні-танцю «Бульба»).

1.     ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

             Музичне вітання.

2.     ОСНОВНА ЧАСТИНА

Актуалізація опорних знань

        Назвіть російські народні інструменти.

        Як на Русі називалися мандрівні «музиканти-акробати»?

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  Ще    одним    сусідом     України ,   музика      якого близька   до   нашої   є   білоруський   народ .   Кордон   між нами   проходить   на   півночі    нашої    держави.

Край   раскинулсямой   у   Дніпра   и   Двины,

Там ,   гдеслышится   гул   беловежскойсосны,

Гдебезкрайныпространствалесов   и   лугов,

Где  на   пашняхнемолкнущийгромтракторов,

Где   для   дум   соколиныхвысокийполет  ,

Гдеживетработящий   и   сильный   народ  ,

ГдеКупалы   и   Коласапеснизвенят ,

Гделесапартизанскоюславойшумят .

Так   писав    про   свою   рідну   Бєларусь   поет    Мак-сим Танк.

Білоруси  ,   як   і   українці  ,   походять   від   слов’ян .  У ІХ-  ХІ   століттях   територія   сучасної   Білорусі    входила до   складу   давньоруської   держави   Київської   Русі , яка   пізніше   розділилася   на    окремі   князівства     так почалося   формування   білоруської   народності ,   її   мови  культури ,  звичаїв  )  .

Вч . Якою  ж   є    білоруська   музика  ?

Музика білоруського народу має не менш тривалу історію. У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість, гумор. 

Повідомлення теми, мети, завдання уроку.

(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)

 

Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю.

Слухання .Білоруська народна пісня-танець Бульба.

Уважно сухаючи хорове виконання «Бульби», слід відмітити майстерність обробки, яскраве й різноманітне звучання хору, яке завзято й весело передає жартівливо-танцювальний характер пісні.

       Який характер мелодії?

       Визнач елементи музичної мови.

Велику кількість білоруських народних пісень і танців виконують під акомпанемент народних інструментів

Музичний калейдоскоп

Жалейка— білоруський духовий язичковий музичний інструмент, що має вигляд очеретяної трубки з роговим або берестяним розтрубом.

Молдовський фольклор також багатий на народні пісні й танці, чарівні народні казки, гуморески тощо.

Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска. Він звучить у швидкому темпі. Коло, яким зазвичай розпочинають молдовеняску, повторюється після кожної нової фігури.

СЛУХАННЯ. Молдовський народний ганець «Молдовеняска».

Справжньою скарбницею народною культури є славетні молдовські танці. Їх виконуютьзавжди колективно, часто — у колі, що символізує дружбу і згуртованість. Іноді танці складаються з двох частин — повільної та швидкої. Найпопулярніші з них — хора (повільний), сирба

(швидкий), молдовеняска

Схарактеризуй прослухану музику, скориставшись підказками королеви Мелодії та короля Ритма.

       Обери музичний інструмент і створи інструментальний супровід до танцю.

КАЗКОВА СКРИНЬКА ПРО ЩО СПІВАЮТЬ

ЖАЙВОРОНКИ

Молдовська народна казка Жив-поживав король, мав він одного сина. Сталося так, що хлопець занедужав. Найліпші лікарі королівства не знали, чим зарадити. Та якось прийшов у палац старий відун, оглянув королевича й сказав:

— Видужає королевич, коли з'їсть язик птаха-нептаха. якого вб’є людина-нелюдина, рушницею-нерушницею, зробленою з дерева-не-з-дерева.

Скликав тоді король своїх бояр, щоб вони розтлумачили слова старця. Вирішили бояри, що цей птах-жайворонок. Людина-нелюдина то, звичайно, пастух, бо живе він не в селі, як усі люди,а в лісі, як дикий звір. Не з людьми час проводить, а з вівцями — яка ж він людина? А дерево-не-дерево — це липа, яка має деревину м'яку, неміцну. А рушниця-нерушниця — це лук зі стрілами, адже він зроблений цілком із липи, а тятива — з лика.

Наказав король виготовити лук і відправити пастуха за жайворонком. Довго наздоганяв пастух жайворонка, втомився і сів перепочити. Раптом жайворонок сам сів на землю й запитав людським голосом:

  Чому ти переслідуєш мене, невже вбити хочеш? Адже ми з     тобою давні друзі, а ти стрілу на мене націлив.

— Не я тебе прагну вбити, а бояри, — відповів пастух, та й розповів усе, що знав.

Розсміявся отут жайворонок і заспівав:

— Обдурили тебе бояри! Птах я справжній.

А рушниця-нерушниця — це трубочка з бузини, з якої хлопчиськи горохом стріляють. Бузина і є дерево-недерево, тому що майже вся вона з м’якості, тільки трубка тверда. А ось люди-нелюди — це ті, хто тебе вбити мене послали. У боярина під шапкою розуму дуже мало, ну, а може бути, і зроду його не бувало!

Проспівавши цю пісеньку, жайворонок злетів високо в небо... Пісеньку цю жайворонки співають і донині. Ледве вгледівши пастуха, то високо злітають, то падають каменем униз, увесь час співаючи

ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА

Вокально-хорова робота

Розспівування

Виконання   російської   народної   пісні  « Со  в’юном   я   хожу » .

3.   ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА

       Якою енергетикою зарядила вас молдовська музика?

       Визнач інтонації, які зустрічаються в молдовенясці.

       ЖАРТІВЛИВІ СУМНІ РИТМІЧНІ ВИРАЖАЛЬНІ

       ЗОБРАЖАЛЬНІ ПИТАЛЬНІ ОКЛИЧНі

       Запиши свої враження до проекту «Музика народів світу». Підбери ілюстрації або намалюй власні.

       Чи співають українці про свої улюблені страви?

       За бажанням. У вільний час ознайомся з білоруськими народними інструментами, занотуй інформацію про них.

4.     ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

       Із музикою якого народу ви познайомились на цьому уроці?

       Що ви можете розповісти про неї?

Учитель Багатий і різноманітний білоруський і молдавський фольклор. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень - як і наш, український. Пісенна творчість білоруського народу має спільну основу і характерні ознаки з українськими піснями, танцями, з фольклором інших слов'янських народів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
28 березня 2020
Переглядів
437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку