Урок 18.На гостини до сусідів
Мета:
• навчальна:ближче познайомити учнів з музичною культурою білоруського та молдавського народів. Виявити спільні риси білоруської, української та молдавської музики. Узагальнити уявлення про своєрідність слов’янської музики.
• розвивальна:розвивати в школярів предметні та міжпредметні компетентності, музичний слух, навички двоголосого співу, творчій аналітичні здібності. Залучати четвертокласників до виконання народних пісень мовою оригіналу,до участі в колективній та індивідуальній творчості.
• виховна:засобами музичного мистецтва формувати в учнів розуміння ментальної спорідненості трьох слов’янських народів і — своєрідності культури кожного з них; виховувати інтерес повагу до народної творчості сусідніх народівпочуття співпереживання.
Музичний матеріал: Білоруська народна пісня-танець «Бульба». Молдовський народний танець «Молдовеняска».
«Зі в’юном я ходжу» («Совьюном я хожу») російська народна пісня (повторення)
Основні поняття: «бульба», «жалейка»
Тип уроку: урок поглиблення теми
Обладнання: музичний інструмент, ноти,фонохрес-томатія, програвач, ілюстрації, портрети композиторів, підручники.
ХІД УРОКУ
Учні входять до класу під музичний супровід
(білоруської народної пісні-танцю «Бульба»).
1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Музичне вітання.
2. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Актуалізація опорних знань
• Назвіть російські народні інструменти.
• Як на Русі називалися мандрівні «музиканти-акробати»?
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ще одним сусідом України , музика якого близька до нашої є білоруський народ . Кордон між нами проходить на півночі нашої держави.
Край раскинулсямой у Дніпра и Двины,
Там , гдеслышится гул беловежскойсосны,
Гдебезкрайныпространствалесов и лугов,
Где на пашняхнемолкнущийгромтракторов,
Где для дум соколиныхвысокийполет ,
Гдеживетработящий и сильный народ ,
ГдеКупалы и Коласапеснизвенят ,
Гделесапартизанскоюславойшумят .
Так писав про свою рідну Бєларусь поет Мак-сим Танк.
Білоруси , як і українці , походять від слов’ян . У ІХ- ХІ століттях територія сучасної Білорусі входила до складу давньоруської держави – Київської Русі , яка пізніше розділилася на окремі князівства – так почалося формування білоруської народності , її мови культури , звичаїв ) .
Вч . Якою ж є білоруська музика ?
Музика білоруського народу має не менш тривалу історію. У своїх піснях білоруси відобразили свою любов до волі, міць духу, віру в добро і справедливість, гумор.
Повідомлення теми, мети, завдання уроку.
(Тема семестру та тема уроку записані на дошці)
Як і всі слов’янські народи, білоруси дуже полюбляють співати й танцювати. Найвідомішим білоруським народним танцем є бульба, що означає «картопля». Тож не складно здогадатися, що саме прославляє цей танець: звісно, свою годувальницю картоплю. У цьому танці рухами зображають посадку картоплі, вирощування та збір урожаю.
Слухання .Білоруська народна пісня-танець Бульба.
Уважно сухаючи хорове виконання «Бульби», слід відмітити майстерність обробки, яскраве й різноманітне звучання хору, яке завзято й весело передає жартівливо-танцювальний характер пісні.
Який характер мелодії?
Визнач елементи музичної мови.
Велику кількість білоруських народних пісень і танців виконують під акомпанемент народних інструментів
Музичний калейдоскоп
Жалейка— білоруський духовий язичковий музичний інструмент, що має вигляд очеретяної трубки з роговим або берестяним розтрубом.
Молдовський фольклор також багатий на народні пісні й танці, чарівні народні казки, гуморески тощо.
Найпопулярнішим молдовським танцем є молдовеняска. Він звучить у швидкому темпі. Коло, яким зазвичай розпочинають молдовеняску, повторюється після кожної нової фігури.
СЛУХАННЯ. Молдовський народний ганець «Молдовеняска».
Справжньою скарбницею народною культури є славетні молдовські танці. Їх виконуютьзавжди колективно, часто — у колі, що символізує дружбу і згуртованість. Іноді танці складаються з двох частин — повільної та швидкої. Найпопулярніші з них — хора (повільний), сирба
(швидкий), молдовеняска
Схарактеризуй прослухану музику, скориставшись підказками королеви Мелодії та короля Ритма.
Обери музичний інструмент і створи інструментальний супровід до танцю.
КАЗКОВА СКРИНЬКА ПРО ЩО СПІВАЮТЬ
ЖАЙВОРОНКИ
Молдовська народна казка Жив-поживав король, мав він одного сина. Сталося так, що хлопець занедужав. Найліпші лікарі королівства не знали, чим зарадити. Та якось прийшов у палац старий відун, оглянув королевича й сказав:
— Видужає королевич, коли з'їсть язик птаха-нептаха. якого вб’є людина-нелюдина, рушницею-нерушницею, зробленою з дерева-не-з-дерева.
Скликав тоді король своїх бояр, щоб вони розтлумачили слова старця. Вирішили бояри, що цей птах-жайворонок. Людина-нелюдина то, звичайно, пастух, бо живе він не в селі, як усі люди,а в лісі, як дикий звір. Не з людьми час проводить, а з вівцями — яка ж він людина? А дерево-не-дерево — це липа, яка має деревину м'яку, неміцну. А рушниця-нерушниця — це лук зі стрілами, адже він зроблений цілком із липи, а тятива — з лика.
Наказав король виготовити лук і відправити пастуха за жайворонком. Довго наздоганяв пастух жайворонка, втомився і сів перепочити. Раптом жайворонок сам сів на землю й запитав людським голосом:
— Чому ти переслідуєш мене, невже вбити хочеш? Адже ми з тобою давні друзі, а ти стрілу на мене націлив.
— Не я тебе прагну вбити, а бояри, — відповів пастух, та й розповів усе, що знав.
Розсміявся отут жайворонок і заспівав:
— Обдурили тебе бояри! Птах я справжній.
А рушниця-нерушниця — це трубочка з бузини, з якої хлопчиськи горохом стріляють. Бузина і є дерево-недерево, тому що майже вся вона з м’якості, тільки трубка тверда. А ось люди-нелюди — це ті, хто тебе вбити мене послали. У боярина під шапкою розуму дуже мало, ну, а може бути, і зроду його не бувало!
Проспівавши цю пісеньку, жайворонок злетів високо в небо... Пісеньку цю жайворонки співають і донині. Ледве вгледівши пастуха, то високо злітають, то падають каменем униз, увесь час співаючи
ФІЗКУЛЬТУРНА ХВИЛИНКА
Вокально-хорова робота
Розспівування
Виконання російської народної пісні « Со в’юном я хожу » .
3. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
Якою енергетикою зарядила вас молдовська музика?
Визнач інтонації, які зустрічаються в молдовенясці.
ЖАРТІВЛИВІ СУМНІ РИТМІЧНІ ВИРАЖАЛЬНІ
ЗОБРАЖАЛЬНІ ПИТАЛЬНІ ОКЛИЧНі
Запиши свої враження до проекту «Музика народів світу». Підбери ілюстрації або намалюй власні.
Чи співають українці про свої улюблені страви?
За бажанням. У вільний час ознайомся з білоруськими народними інструментами, занотуй інформацію про них.
4. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
• Із музикою якого народу ви познайомились на цьому уроці?
• Що ви можете розповісти про неї?
Учитель Багатий і різноманітний білоруський і молдавський фольклор. Він складається з трудових і обрядових, ліричних і жартівливих, танцювальних пісень - як і наш, український. Пісенна творчість білоруського народу має спільну основу і характерні ознаки з українськими піснями, танцями, з фольклором інших слов'янських народів.