Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького

Про матеріал

Мета: охарактеризувати й дати оцінку основним подіям Національно-визвольної війни 1648-1649 рр., визначити їх значення; розповісти учням про героїзм, мужність, воєнну майстерність повстанців; встановити хронологічну послідовність подій; використовувати матеріал уроку для патріотичного виховання; розвивати історичне мислення учнів, навики роботи з картою та історичними джерелами, складати хронологічну таблицю; виховувати в учнів патріотичні почуття, національну самосвідомість, полікультурну компетентність.

Перегляд файлу

Тема: Розгортання Національно-визвольної боротьби в 1648-1649 роках.

Мета: охарактеризувати й дати оцінку основним подіям Національно-визвольної війни 1648-1649 рр., визначити їх значення; розповісти учням про героїзм, мужність, воєнну майстерність повстанців; встановити хронологічну послідовність подій; використовувати матеріал уроку для патріотичного виховання; розвивати історичне мислення учнів, навики роботи з картою та історичними джерелами, складати хронологічну таблицю; виховувати в учнів патріотичні почуття, національну самосвідомість, полікультурну компетентність.

Тип уроку: комбінований.

Метод: «Навчаючи, вчуся»

Обладнання: підручник, карта Національно-визвольна війна українського народу, ілюстрований матеріал, портрети Б.Хмельницького та його соратників, відеоматеріал, документи.

Хід уроку

                                         Епіграф до уроку: Історії ж бо пишуть на столі.

  Ми ж пишем кров'ю на своїй землі.

Ми пишем плугом, шаблею, мечем,

    Піснями і невільницьким плачем.

 (Ліна Костенко)

Звучить мелодія «Козацького маршу», на фоні слово вчителя

І. Вступна частина. Організаційний момент. (2 хв.)

(Слайд 1-9).

Вчитель. Добрий день, діти! Протягніть одне одному руку, посміхніться і подаруйте увагу і гарний настрій. А я вам подарую знання.

 Щоб не просто слухали, а чули

  Щоб не просто дивилися, а бачили

 Щоб не просто відповідали, а міркували

 Дружно і плідно працювали. (Сідайте)

Сьогодні на уроці бажаю нам вдалої роботи та сподіваюсь на тісну співпрацю.

 

ІІ. Активізація опорних знань учнів. (7 хв.)

Звуки козацького маршу, перенесли Вас у далеке 17 ст., де тупотіли козацькі коні і чувся свист шаблів відважних козаків. (Музика стихає).

На кінець 1640-х років страждальна Україна та її люд були цілком готова до початку найважливіших подій в історії України 17 ст. –  Національно-визвольної війни проти польського панування.

 На минулому уроці Ви ознайомилися з передумовами та причинами Національно-визвольної війни. Пропоную  вами пригадати матеріал цієї теми.

(Слайд 10-18). До вашої уваги тестові запитання, кожна правильна відповідь оцінюються у 0,5 балів.

1. Тестові завдання 

(Слайд 11).1.Що означає Національно-визвольна війна?

А. докорінна якісна зміна, різкий перехід від одного якісного стану до іншого, від старого до нового;

Б. збройне насильство доведене до крайніх меж;

В. форма боротьби українського народу за визволення українських земель з під влади іноземного панування;

Г. комплекс заходів, яким запроваджуються нові умови діяльності в сфері суспільних відносин.

(Слайд 12).2.Назвіть причини Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої?

А. політично-економічні, соціальні, національні;

Б. соціально-економічні, політичні, релігійні;

В. економічні, екологічні, суспільні;

Г. політичні, національні, релігійні.

(Слайд 13).3.Коли розпочалася Національно-визвольна війна?

А. січень 1648 р.;

Б. лютий 1648 р.;

В. квітень 1648 р.;

Г. червень 1648 р.

(Слайд 14).4.Хто очолив Національно-визвольну війну

А. Дмиро Виневецький;

Б. Максим Кривоніс;

В. Богдан Хмельницький;

Г. Юрій Хмельницький.

(Слайд 15).5. Коли Б.Хмельницького обрали гетьманом?

А. 30 січня,1648 р.;

Б. 20 березня, 1649 р.;

В. 27 грудня, 1647 р.;

Г. 2 червня 1648 р.

(Слайд 16).6.Визначте основні рушійні сили війни?

А. міщани;

Б. селяни;

В. буржуазія;

Г. раби.

(Слайд 17).7. Союзники Б.Хмельницького в боротьбі проти Речі Посполитої:

А. Московська держава;

Б. Річ Посполита;

В. Кримське ханство;

Г. Угорське королівство.

(Слайд 18).8. До якої соціальної категорії переважно належали соратники Б.Хмельницького?

А. селяни;

Б. духівництво;

В. козаки;

Г. полководці.

(Слайд 11).Давайте проведемо взаємоперевірку, обміняйтеся бланками, відповіді на слайді, підрахуйте загальну кількість балів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

Незалежність... Це мрія наших предків про рівність між людьми, почуття гордості за свій народ і свою державу. Скільки разів землю поливала кров християнська... Та  були люди-особистості, які поклали себе на вівтар за ідею, ідею визволення України Сьогодні події на Україні привертають увага усіх. «Революція гідності» сколихнула країну хвилею нечуваного патріотизму, і показала важливість національної ідеї. Нині саме за неї триває боротьба, і те, наскільки ця боротьба буде успішною, залежить від кожного з нас. Ми живемо в молодій незалежній державі, яка до здобуття незалежності пройшла тривалий і тернистий шлях, і цей шлях повинен знати і пам’ятати кожен українець.

 У першій половині ХУІІ ст. майже всі заселені українським народом землі опинилися в складі Речі Посполитої, яка не тільки пригнічувала український народ, але і все більше посилювала соціальне, релігійне і національне гноблення, позбавляла будь-яких людських прав. Волелюбний український народ не один раз піднімався на повстання, але вони завжди були жорстоко придушені.
 

Вчитель. Сьогодні ми продовжуємо вивчати тему, яку розпочати на минулому уроці «Початок Національно-визвольної війни українського народу середини               ХVІІ ст.»

1. Оголошення теми. Епіграфа та завдання уроку

Тема: Розгортання Національно-визвольної боротьби в 1648-1649 роках.

(Слайд 20).Епіграфом до уроку ми візьмемо вислів Ліни Костенко, який найбільше характеризує події того часу.

      Історії ж бо пишуть на столі.

  Ми ж пишем кров'ю на своїй землі.

Ми пишем плугом, шаблею, мечем,

                      Піснями і невільницьким плачем.

IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв.)

(Слайд 21). 1.Завдання.

  • Ознайомимося із подіями Національно-визвольної війни в 1648-1649 роках;  
  • Встановимо хронологічну послідовність основних подій;
  • Охарактеризуємо основні події Національно-визвольної війни;

(Слайд 22). 2. План уроку

  1. Битва на Жовтих Водах
  2. Битва під Корсунем
  3. Битва під Пилявцями
  4. Облога Львова і Замостя

(Слайд 23). 3. Розповідь вчителя  (супроводжується показом на карті, схемах, малюнках)

Влітку 1648 р. національно-визвольна боротьба в Україні переросла в селянську війну, яка ставила на меті звільнення від панування іноземців. Не розрізняючи ні національної приналежності, ні віросповідання, селяни убивали своїх панів, громили їхні маєтки, захоплювали майно, орні землі й сільськогосподарські угіддя, що належали магнатам і шляхті.

На початку війни Б. Хмельницький і козацька старшина прагнули лише відновлення козацьких привілеїв, і тому намагалися вести переговори з поляками. Ті ж на поступки не пішли і почали збирати сили. Б. Хмельницький розіслав універсали, закликаючи до всенародної боротьби, узявся за організацію всенародного війська. На осінь 1648 р. він уже мав 70-80 тисяч військ регулярної, добре озброєної армії.

(Слайд 24).                     Події війни поділяються на три періоди:

Перший період – 1648 -1649 рр.

Другий – 1649-1651 рр.

Третій – 1652-поч.1654 рр.

Вчитель. Для ознайомлення з послідовністю та розвитком  битвами під Жовтими Водами, Корсунем та Пилявцями пропоную переглянути відеоматеріал.

Перегляд відеоматеріалу.

Перший етап був досить вдалим для України.

На сьогоднішньому уроці ми детальніше розглянемо битви першого періоду Національно-визвольної війни.

Я пропоную вам об’єднатися в групи. Працюючи в групах Ви обираєте лідера, який керуватиме процесом роботи. Користуючись текстом підручника, історичними джерелами та картосхемою і скласти розповідь про хід подій та відповісти на запитання.

(Слайд 25). 4. Робота в групах. Методом «Навчаючи, вчися».

1 група - Битва на Жовтих Водах

2 група - Битва під Корсунем

3 група - Битва під Пилявцями

4 група - Облога Львова

5 група - Облога Замостя

(Слайд 26).

1 група - Битва на Жовтих Водах (Документ 1. З «Літопису Самійла Величка» про битву на Жовтих Водах, ст. 122-125  підручника)

Завдання:

1. Ознайомтеся з документом та текстом підручника.

2. Складіть розповідь про хід битви. (Назва битви, дата проведення, ворогуючі сторони, ватажки, чисельність війська, наслідки)

3. Як ви думаєте, чому українському війську вдалося перемогти в цій битві?

2 група - Битва під Корсунем (Документ 2. З «Літопису Самійла Величка» про битву під Корсунем, ст. 125-127  підручника)

Завдання:

1. Ознайомтеся з документом та текстом підручника.

2. Складіть розповідь про хід битви. (Назва битви, дата проведення, ворогуючі сторони, ватажки, чисельність війська, наслідки)

3. Як ви думаєте, чому українському війську вдалося перемогти в цій битві?

3 група - Битва під Пилявцями (Документ 3. З «Літопису Самійла Величка» про битву під Пилявцями, ст. 130-132 підручника)

Завдання:

1. Ознайомтеся з документом та текстом підручника.

2. Складіть розповідь про цю битву. (Назва битви, дата проведення, ворогуючі сторони, ватажки, чисельність війська, наслідки)

3. Якими були результати битві?

4 група – Облога Львова (Документ 5 М.Аркас про облогу Львова, ст. 132 підручника)

Завдання:

1. Ознайомтеся з документом та текстом підручника.

2. Складіть розповідь про облогу Львова козацькими військами. (Назва битви, дата проведення, ворогуючі сторони, ватажки, чисельність війська, наслідки)

3. З якою метою здійснив Хмельницький облогу Львова?

5 група – Облога Замостя (Документ 6. М.Аркас про облогу Замостя, ст. 132-133 підручника)

Завдання:

1. Ознайомтеся з документом та текстом підручника.

2. Складіть розповідь про облогу Замостя.  (Назва битви, дата проведення, ворогуючі сторони, ватажки, чисельність війська, наслідки)

3. Чому Хмельницький, який у даний момент міг не тільки взяти Замостя, а й піти далі і знищити Річ Посполиту, вирішив пристати на пропозицію Яна-Казимира і повернути на Наддніпрянщину?

(Слайд 27-36). Учні презентують свої роботи

На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомились із перебігом військових подій 1648 - 1649 рр.  Пропоную закріпити знання здобуті на уроці. Заповнивши таблицю з битвами вірними до них твердженнями.

V. Закріплення нового матеріалу

(Слайд 37-40).  Робота з таблицею

Проставте в таблицю номери тверджень, які стосуються битв Національно-визвольної війни.

(Слайд 38-39).

  1. Загони Хмельницького разом із ординцями під керівництвом Тугай-бея вирушили назустріч полякам.
  2.  Оцінивши оперативну обстановку, Потоцький і військова рада визнавали свої позиції незручними для захисту і вирішили перейти Богуслава.
  3.  З метою оточення ворога Б.Хмельницьктй вислав сильні загони на Волинь і Поділля.
  4. М.Потоцький і М. Калиновський та інші офіцери були взяті в полон.
  5. Підійшли повстанські полки, поділені на 4 підрозділи, якими командували М.Кровоніс,І.Богун,М.Пушкар, а також загін Туганбея. 
  6. Туганбей разом з 3 тис. татарських кіннотників йшов позаду Б.Хмельницького
  7. Повстанці захопили навколо міста укріплені католицькі монастирі, а 5 жовтня М.Кривоніс здобув Високий замок.
  8. Поляки спалили передмістя і засіли в місті.
  9. Окремі козацькі полки дійшли до річки Вісли.
  10. Польське військо підійшло під Старокостянтинів, де його вогнем зустріла сильна козацька застава.
  11. Польський коронний гетьман Миколай Потоцький і польний гетьман                        М. Калиновський розділили військо на дві частини.
  12. Окремим табором стало військо Кривоноса.

(Слайд 40).

Битва під Жовтими Водами

Битва під Корсунем

Битва під Пилявцями

Облога Львова

Облога Замостя

1,6,11

2, 4,5

3, 10,12

7,8

9

VІ. Підсумок уроку

Висновок. Події 1648-1649 pp. мали характер національно - визвольної, антифеодальної революції, що охопила всі соціальні верстви населення. Підсумки двох років боротьби давали можливість почати будівництво Української держави.

(Слайд 41). Прийом «Незакінчене речення»

  • Сьогодні на уроці я дізнався про …
  • Мене дуже зацікавило …

(Слайд 42). Прийом «Самооцінювання»

  • Сьогодні я працював (ла) на повну силу/добре/ не на повну силу /погано/
  • Я думаю, що мені можна поставити за урок …

VІІ. Домашнє завдання

(Слайд 43-44). Опрацювати §15, заповнити хронологічну таблицю подій Національно-визвольної війни

Національно-визвольна війна

Дата

Подія

Значення події

 

 

 

 

(Слайд 45)

1

 

doc
Додано
3 березня 2018
Переглядів
2479
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку