Надзвичайні ситуації. Види надзвичайних ситуацій

Про матеріал
Урок у формі квесту. Квест - це захоплива ігрова технологія, яка дає змогу на емоційному рівні захопити увагу учнів, організувати індивідуальну та групову роботу, розвивати інтерес до предмета.
Перегляд файлу

Пулишій Н.І.

Тема. Надзвичайні ситуації. Види надзвичайних ситуацій. (8 клас)

Мета: формування в учнів знань про види і рівні надзвичайних ситуацій , умінь розпізнавати їх; розвиток критичного мислення, кмітливості,   інформаційних та комунікативних  компетентностей, пізнавальної самостійності учнів; виховання життєвих цінностей учнів, дисципліни , почуття відповідальності.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.

Вид уроку : урок-квест.

Навчально-методичне та програмне забезпечення:  завдання для проходже-ння квесту, підключення до мережі Інтернет або вільний доступ до WI-FI, ноутбуки, комп’ютери або смартфони, ватмани, маркери, клей, ножиці.

 

Хід уроку

І. Організаційний  етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вправа  « Природне явище»

Мозковий штурм

  • Пропоную вам  трішки пофантазувати.  Якби ви могли порівняти себе із

природним явищем, то ким ви були б?  Чи раді були б люди вам, як природному явищу?

  • Отже, явища природи можуть мати як позитивний, так і негативний

вплив на довкілля,  життя і здоров’я людей. 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного питання

На звороті класної дошки записане інформаційне повідомлення. ( Додаток 1) Завдання для учнів. Прочитати та самостійно визначити тему уроку.   

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ви ознайомитеся із класифікацією надзвичайних ситуацій за різними критеріями. 

V. Вивчення нового матеріалу.

  1. Інформаційне повідомлення вчителя

Надзвичайні ситуації – це порушення  умов життя і діяльності людей, що  може бути спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом та  призводить,  або може призвести до людських чи матеріальних втрат.

За офіційною класифікацією надзвичайних ситуацій в Україні виділяють чотири їх види і чотири рівні.

Види НС класифікують за їх походженням. Це НС:

  • природного;
  • техногенного;
  • соціально-політичного;
  • воєнного походження.

Рівні НС класифікують за територіальним охопленням . Це НС:

  • державного;
  • регіонального;
  • місцевого; 
  • об’єктового рівнів.

(Повідомлення вчителя супроводжується демонстрацією схеми.  (Додаток 2)

  1. Організація учнів для проходження квесту

На кожній станції ви будете отримувати інформацію, яка стосується теми нашого уроку.

Учні об’єднуються у 4 групи. Учитель ознайомлює  з умовами проходження квесту.

Для повного розкриття теми уроку, а  отже  і  для успішного проходження квесту,   вам необхідно  виконати всі 4 завдання. Тому намагайтеся працювати в такому темпі, щоб встигнути виконати їх всіх. Тим більше, що результатом успішного проходження квесту для кожної команди, має бути створений нею плакат . Зміст плакату буде залежати від історії, яку кожна команда обере самостійно. Його наповненням буде  інформація та матеріали, отримані під час проходження станцій квесту. Тому,  зберігайте всі аркуші з відповідями.  Але, незалежно від того, яку історію ви «проживатимете», завдання будуть однакові для всіх чотирьох команд.  Конверти із завданнями будете отримувати у вчителя. Після того, як отримаєте конверт, уважно прочитайте завдання та приступайте колективно до його виконання. Якщо вважаєте, що справилися із завданням, покличте вчителя та повідомте (покажіть) свою відповідь. Якщо відповідь повна і правильна, то отримуєте конверт  із наступним завданням, якщо ні – доопрацьовуєте завдання.  За успішне виконання кожного завдання ви зможете отримати певну кількість балів. Якщо ваша команда правильно виконає завдання першою, то отримає 4 бали, якщо другою – то 3, третьою – 2 і четвертою – 1 бал. Відмітки про виконання завдань і кількість отриманих балів ставить учитель у вашому маршрутному листі (Додаток 3). За виконання кінцевого продукту (презентаційного плакату) команди  отримують додаткові бали, які додаються до загальних. Зароблені бали будуть враховані на наступному уроці ( під час узагальнення знань з теми).

Забороняється під час проходження квесту голосно розмовляти, кричати  і підказувати правильні відповіді учасникам інших команд. За порушення цих правил передбачено зняття одного балу.

Представники команд  обирають конверт із історією (Додаток 4). Учитель роздає маршрутні листи. 

Станція  1.  Хмарна (Додаток 5)

Які асоціації виникають у вас зі словом «надзвичайні ситуації»?

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\надзвичайні ситуації.gifЗавдання. Створити хмарину слів . Ключове слово (назва хмарини) – Надзвичайні ситуації. Кількість слів – не менше 10. 

Матеріали : картка із завданням, картка із QR-кодом  (посилання на додаток wordcloud.pro), картка із записом інтернет-посилання на додаток www.wordcloud.pro

Станція 2. Ігрова  (Додаток 6)

Завдання. Розглянути картинки. Впізнати, яка надзвичайна ситуація зображена на кожній з картинок, та розташувати їх відповідно до походження НС. (Додаток 4)

Матеріали: картка із завданням, 4 картки-лото, 18 картинок із зображенням НС

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\рівні НС.gifСтанція 3. Рівнева  (Додаток 7)

Завдання. Заповнити таблицю. Розкласти  приклади НС відповідно до рівнів НС.  Для виконання завдання  скористатися інформацією, зашифрованою  QR-кодом.

Рівень НС

Приклади

Державний

 

Регіональний

 

Місцевий

 

Об’єктний

 

Матеріали:  клейкі стікери з прикладами НС: воєнний конфлікт, землетрус, аварія на очисних спорудах  двох районів, пожежа на складі  нафтопродуктів, буревій  на Прикарпатті, знеструмлення будинків на вулиці,  пошкодження підземної труби водопостачання  мікрорайону міста, затоплення будинку, пожежа в цеху заводу, пошкодження посівів сільськогосподарських культур шкідниками на території Херсонської області, витік побутового газу в приватному будинку, аварія на атомній електростанції.  

Станція 4. Зашифрована  (Додаток 8)

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\завдання квітка.pngЗавдання. Впізнати  за описом (визначенням) надзвичайну ситуацію. Записати відповідь на окремому листку  і визначити,  яка це  ситуація за походженням та її рівень (де це можливо). Скористатися  інтернет-посиланням або QR-кодом.

Матеріали: картка із завданням, ручка, аркуш паперу, картка із записом інтернет-посилання (https://learningapps.org/8070919) , картка із QR-кодом

VІ. Підсумок уроку

1. Підведення підсумків проходження квесту

Команди  здають маршрутні листи вчителю після проходження всіх станцій і створюють  плакати. Представник від кожної команди презентує свій плакат.  Плакати також буде використано  на наступному уроці.

Фронтальна бесіда

 Ви всі  успішно пройшли квест і створили такий корисний , свій власний інтелектуальний продукт – плакат.  Завдання на яких станціях були  для вас найважчими? на яких  найцікавішими? Які дії, уміння чи риси характеру допомагали вам виконати завдання?  Подякуйте тим, з ким працювали сьогодні в командах, за співпрацю і підтримку.

2. Вирішення проблемного питання

( Учитель відкриває зворот класної дошки , де записане повідомлення з пропусками.)

Ви вже всі переконалися,  що інформаційне повідомлення , з яким  ви ознайомилися  на початку уроку, стосувалося надзвичайних ситуацій. Але спробуйте тепер  вставити пропущені слова для відтворення інформації. ( Учні пропонують варіанти. Після цього учитель відкриває  інший зворот дошки, де відтворене повідомлення з повною інформацією. Інформація взята із офіційних джерел, а саме із сайту  Державної служби України з надзвичайних ситуацій  (Додаток  9)

3.Вправа  «Валіза»

Наш урок добігає до кінця. На наступному уроці одним із завдань  для вас

буде  зібрати валізу речей першої необхідності при  евакуації під час НС . А сьогодні зберіть валізу,  в яку помістіть все те, що візьмете з собою з цього уроку ( Відповіді учнів: приємні враження, знання про …, гарний настрій тощо). Закінчити урок хочу словами І.Шевельова: «Почуття страху та почуття небезпеки належать до різних сфер. Перше — до сфери інстинктів, друге — до сфери розуму». Будьте спостережливі та уважні в навколишньому середовищі, озброєні знаннями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                         Додаток  1

 

Упродовж  2018 року в Україні   зареєстровано 128 ___ .  Конкретніший   розподіл має такий вигляд: _____– 48; ___–  77;  ___ – 3. Внаслідок  цього  загинуло 168  ____ (з них 40 дітей) та постраждало 839 ____ (з них 401 ____).

 

 

Додаток 2

 

СХЕМА 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СХЕМА 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

Маршрутний лист

 

Назва станції

Кількість балів

Підпис учителя

Станція 1. Хмарна

 

 

Станція 2. Ігрова

 

 

Станція 3. Рівнева

 

 

Станція 4. Зашифрована

 

 

Презентаційний плакат

 

 

Штрафи

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

Історія 1

Ви – майбутні  учасники  реаліті-шоу  «Останній герой».  Мета цієї передачі –   показати , як люди будуть протистояти силам природи в умовах перебування на невеликому безлюдному острові. Тому вам вкрай важливі знання про види надзвичайних ситуацій природного походження. Підготуйтеся як слід до участі у даному реаліті-шоу. Всю отриману інформацію про  природні надзвичайні ситуації систематизуйте у вигляді презентаційного плаката «НС природного походження».

 

Історія 2

Ви – група талановитих, творчих дітей, які перемогли на міжнародному конкурсі «Діти за безпеку життя», представивши  дослідження у галузі безпеки та екології «Техногенні небезпеки в Україні: причини та наслідки». Ваша робота зацікавила відому інтернет-платформу, яка займається створенням та просуванням науково-популярних відео на різноманітні теми в галузі фізики, біології, географії  та безпеки життя. ЇЇ автори дуже зацікавлені, щоб результати ваших досліджень стали відомі не лише в Україні, а й світі. Тому вам   пропонують стати співавторами серії відеоробіт про надзвичайні ситуації техногенного походження. Звичайно, ви погодитеся на таку пропозицію. Вам  лише  треба створити презентаційний плакат «НС техногенного походження», який ляже в основу відео.

 

Історія 3

Ви – щасливчики, які перемогли в онлайн-грі,  і у винагороду за перемогу отримуєте безкоштовну  триденну путівку від  американської агенції туризму  War Zone Tours. Спробуйте перекласти назву агенції і зрозуміти, яку саме країну вам можуть запропонувати відвідати,  і яка туристична, відпочинкова програма може бути передбачена. На спробу дається 20 секунд. Якщо не здогадаєтеся – все одно дізнаєтеся свій маршрут.

Через 20 секунд:

Отже, агенція  пропонує вам тури в Ірак, Бейрут, Сомалі, Судан, Мексику, Африку. А в програмі – відвідування зон бойових дій. Це й не дивно, адже назва агенції перекладається як «Тури до військових зон».  До вашого вибору  тури  у понад   50 тривожних точок, де в будь-який момент можуть виникнути  або тривають  воєнні чи соціально-політичні конфлікти. Чи зрадієте ви такому призу та поїдете у тур чи , все-таки, ви не турист-екстремал?  Перш ніж погодитися або відмовитися, необхідно зібрати всю інформацію про небезпеки, які можуть становити загрозу вашому життю та здоров’ю в країнах з високою криміногенною ситуацією.   Тому, підготуйте презентаційний плакат «НС соціально-політичного та воєнного походження».

 

Історія 4

Ви – учасники  делегації від України на міжнародну дитячу   екологічну конференцію  « Діти світу за безпечне життя». Представники кожної з країн-учасниць виступали з  доповідями про  ситуації, які становлять загрозу безпеці людини в їхній країні. Ваш виступ був сприйнятий  дуже позитивно. Однак , окремі факти   викликали  запитання  у представників окремих країн.

Упродовж 2018 року в Україні зареєстровано 128 надзвичайних ситуацій.

Внаслідок цих надзвичайних ситуацій загинуло 40 дітей та постраждала  401 дитина.

За масштабами надзвичайні ситуації, що виникли у 2018 році, розподілилися на:

  • державного рівня     - 2;
  • регіонального рівня - 6;
  • місцевого рівня        - 64;
  • об'єктового рівня     - 56.

Справа в тому, що не у всіх країнах діє  класифікація надзвичайних ситуацій на рівні, як в Україні. Тому,   для того, щоб  ви якнайповніше висвітлили своє питання  та гідно представили українську делегацію, вам необхідно підготувати презентаційний плакат «Рівні надзвичайних ситуацій».

 

 

Додаток 5

 

Станція  1.  Хмарна

Які асоціації виникають у вас зі словом «надзвичайні ситуації»?

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\надзвичайні ситуації.gifЗавдання. Створити хмарину слів . Ключове слово (назва хмарини) – Надзвичайні ситуації. Кількість слів – не менше 10.

Матеріали : картка із завданням, картка із QR-кодом  (посилання на додаток wordcloud.pro), картка із записом інтернет-посилання на додаток www.wordcloud.pro

 

 

 

Додаток 6  

Станція 2. Ігрова

Завдання. Розглянути картинки. Впізнати, яка надзвичайна ситуація зображена на кожній з картинок, та розташувати їх відповідно до походження НС.

Матеріали: картка із завданням, 4 картки-лото, 18 картинок із зображенням НС

 

НС природного походження

 

 

 

 

 

 

 

 

 

НС техногенного  походження

 

 

 

 

 

       

 

НС соціально-політичного походження

 

 

 

 

 

 

 

 

НС воєнного походження

 

 

 

       

 

 

Додаток 7

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\рівні НС.gifСтанція 3. Рівнева 

Завдання. Заповнити таблицю. Розкласти  приклади НС відповідно до рівнів НС.  Для виконання завдання  скористатися інформацією, зашифрованою  QR-кодом.

Рівень НС

Приклади

Державний

 

Регіональний

 

Місцевий

 

Об’єктний

 

Матеріали:  клейкі стікери з прикладами НС: воєнний конфлікт, землетрус, аварія на очисних спорудах  двох районів, пожежа на складі  нафтопродуктів, буревій  на Прикарпатті, знеструмлення будинків на вулиці,  пошкодження підземної труби водопостачання  мікрорайону міста, затоплення будинку, пожежа в цеху заводу, пошкодження посівів сільськогосподарських культур шкідниками на території Херсонської області, витік побутового газу в приватному будинку, аварія на атомній електростанції.  

 

Додаток 8 

 

Станція 4. Зашифрована

C:\Users\Yurii\Desktop\АТМ\завдання квітка.pngЗавдання. Впізнати  за описом (визначенням) надзвичайну ситуацію. Записати відповідь на окремому листку  і визначити,  яка це  ситуація за походженням та її рівень (де це можливо). Скористатися  інтернет-посиланням або QR-кодом.

Матеріали: картка із завданням, ручка, аркуш паперу, картка із записом інтернет-посилання (https://learningapps.org/8070919) , картка із QR-кодом

 

 

 

Додаток 9

 

Упродовж 2018 року в Україні зареєстровано 128 надзвичайних ситуацій. Конкретніший розподіл виглядає так:

  • техногенного характеру – 48;
  • природного характеру – 77;
  • соціального характеру – 3.

Внаслідок цих надзвичайних ситуацій загинуло 168 осіб (з них 40 дітей) та постраждало 839 осіб (з них 401 дитина).

(Інформацію взято із офіційних джерел.   https://www.dsns.gov.ua/ua/Dovidka-za-kvartal/87968.html

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Богданова Лидия
    Дякую за змістовну і цікаву розробку заходу
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 березня 2021
Переглядів
3907
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку