Тема: Наголос в українській мові. Рухомий і нерухомий. Роль наголосу в розрізненні слів та їх форм.
Соціокультурна тема: Слоутські озера овіяні таємницею…
Мета навчальна: перевірити, як учні володіють нормами наголошування; поглибити і систематизувати відомості про наголос, його особливості та роль у мові;
розвивальна: розвивати навички правильного акцентування загальновживаних слів, усне та писемне мовлення учнів, пам'ять, увагу, логічне мислення, збагачувати словниковий запас учнів;
виховна: виховувати культуру і правильність мовлення; сприяти розвиткові учнів, спонукати їх поглиблювати знання з історії нашого села; плекати їхні естетичні смаки; виховувати патріотизм, поважливе ставлення до національної історії.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: таблиці «Типи наголосу», «Словесний наголос в укра-їнській мові»; словники (наголосів, орфоепічний), роздавальний матеріал, фотографії озер села.
Епіграф: А ті озера дивні, дивні
Таємниця їх оповила.
Оксана Лихошапка
Хід уроку
Станьте, діти, всі дружненько,
Привітайтесь всі гарненько
Привітайтесь: „Добрий день!”
Продзвенів дзвіночок: „ Дзень – дзелень”
Урок мови починаймо
І за парти всі сідаймо.
ІІ. Актуалізація опорних знань
3. Самостійне виконання учнями вправи.
Переписати з дошки слова, позначаючи в них наголос.
Батьківський, валовий, визвольний, вимова, виразний, вичерпний, вірші, дефіс, довідник, живопис, жевріти, занести, кроїти, ненавидіти, зручний, зубожілий, пізнання, обкладинка, позначка, середина, разом, чорнослив, жмуток, тризуб, фаховий, чарівний.
Перевірка виконаної вправи.
4. Вступне слово вчителя.
Деякі науковці вважають, що «наголос зумовлює звукове обличчя слова», що це «паспорт слова», «биття серця у слові».
І. Вихованець у книжці «Таїна слова» слушно зауважує, що наголос окрилює слово мелодією, надає йому неповторності.
Отже, неправильно наголошуючи слова, мовець руйнує природну красу мови, її евфонічну довершеність.
II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Правильне наголошування слів – один із показників культури усного мовлення. Проте дуже часто мовці нехтують правила наголошування, забуваючи, що акцентні норми мають суспільний характер, тобто додержувати їх повинен кожен, хто говорить українською мовою. Сьогодні на уроці ми будемо поглиблювати ваші знання про наголос, його особливості та роль у мові, а також розвиватимемо навички правильного акцентування загальновживаних слів. Отож відкриваємо робочі зошити і записуємо тему нашого уроку доних. Тема Уроку: : «Наголос в українській мові. Рухомий і нерухомий. Роль наголосу в розрізненні слів та їх форм.». Епіграфом до уроку я взяла слова зі своєї власної поезії про Слоутські озера.
А ті озера дивні, дивні
Таємниця їх оповила.
Тож ви мабуть, уже зрозуміли, що на фоні мовного матеріалу ми з вами будемо говорити про озера нашого села: їх таємниці та назви.
Цей матеріал, який ми зараз з Вами будемо вивчати відіграє у вашому житті велику роль, оскільки він, в першу чергу, знадобиться вам для того, щоб бути освіченими та обізнаними, вміти гарно і грамотно оформлювати свої висловлювання, правильно наголошувати слова.
III. Сприймання й засвоєння нового матеріалу
1. Пояснення нового матеріалу (науковий діалог).
- Що таке наголос?
Наголос – виділення одного із складів неодноскладового слова або слова в реченні за допомогою посилення м’язового напруження, зміни висоти тону або подовження голосного звука.
- Які типи наголосу ви знаєте?
(Коментування таблиці «Типи наголосу».)
Типи наголосу
Словесний |
Логічний (смисловий) |
Емфатичний (виразний) |
Виділення в слові одного зі складів за допомогою посилення голосу, зростання тривалості чи зміни висоти тону: барвінок, юність, вечоровий, леліяти, навмання, берегиня. |
Виділення в реченні підсилювальною інтонацією найважливішого за змістом слова: Ми (а не хтось інший) відпочивали в Карпатах. Ми відпочивали (а не працювали) в Карпатах. Ми відпочивали в Карпатах (а не в якомусь іншому місці). |
Наголос, за допомогою якого підкреслюється не смислове, а емоційне значення слова. Він здебільшого передається подовженням голосного звука чи поділом слова на склади: Ма-а-амо, не крайте мого серця. |
(Аркуші з таблицею – на кожній парті).
- Чи всі слова мають наголос?
Не мають наголосу односкладові службові частини мови, інколи й деякі самостійні.
Повідомлення учня. Слова, які не мають самостійного наголосу, називаються клітиками. Вони поділяються на дві групи: енклітики і проклітики.
Слова, що передають наголос попередньому слову, називаються енклітиками, а ті, що передають наголос наступному слову, - проклітиками. Наприклад: прочитав би, привітай же, на столі.
Інколи наголос може переходити з саморстійного слова на службове. Тоді енклітикою стає повнозначне слово. Наприклад: по світу блукати, світ за очі, зо сміху, ні в кого.
- Чи є слова, що мають два і більше наголосів?
Два і більше наголосів мають складні слова, найчастіше багатоскладові. Один з цих наголосів – основний, решта – додаткові, або побічні. Побічний наголос позначається значком, спрямованим зліва направо.
Крім того, в українській мові є ряд слів, які вживаються з подвійним (паралельним, дублетним, варіантним) акцентуванням. Наприклад: весняний і весняний, володар і володар, сивіти і сивіти, розповісти і розповісти.
Робота з підручником
Читання та обговорення теоретичного матеріалу про ноголос та наголошування слів на 89 сторінці
V. Закріплення нового матеріалу
1. Робота на дошці
Вправа 1. Виписати слова, у яких може бути два наголоси.
Зерно, лицарство, завдання, приятель, прощання, первоцвіт, напій, повітряний, вугільний, смерековий, текстовий, військовий, також, мабуть, смага, принести, доповісти, старіти.
2. Робота з текстом.
Прочитайте, визначте тему та ідею, стиль мовлення.
Визначте, у яких словах наголос виділено неправильно. У разі потреби скористайтеся словником. (див додаток)
4. Осмислення і коментування таблиці «Словесний наголос в українській мові».
«Словесний наголос в українській мові»
Силовий (динамічний, експіраторний) |
Вільний (різномісний) |
Здебільшого рухомий |
Наголошений склад завжди вимовляється з більшою силою, ніж ненаголошений: борошно, визнання, чисельник, сором’язливий. У деяких мовах, зокрема в китайській, корейській, литовській, наголошений склад виділяється не посиленням голосу, а підвищенням тону. Такий наголос називається тонічним, або музикальним. |
Наголос у слові може припадати на будь-який склад: серпень, будівля, переписати; за ним не закріплене певне місце у слові, як, скажімо, в чеській, естонській, угорській чи фінській мовах, де наголос падає на перший склад, чи в польській, іспанській мовах, де наголошується завжди передостанній склад, або ж у вірменській, турецькій, французькій мовах, у яких наголошеним є останній склад. |
Наголос може переміщатися в різних формах одного й того ж слова: сина – сини, крило – крила, пишу – пишеш, жити – живу, хоча є слова, де наголос нерухомий: зазеленіти – зеленію, зеленів. |
(Аркуші з таблицею – на кожній парті).
Учитель. Найголовніша функція словесного наголосу – це об’єднання звуків у слово, наділення кожної лексеми неповторною мелодією.
Крім цього, він може виконувати:
- розпізнавальну функцію:
а) смислорозрізнювальну: за допомогою наголосу розрізняють лексичне значення слів: (замок (фортеця) – замок (пристрій для замикання);
б) форморозрізнювальну: за допомогою наголосу розрізняють граматичні форми слів: (руки (Р. відм. одн.) – руки (Н. відм. мн.);
- ритмомелодійну функцію.
5. Індивідуальна робота учнів (виконання завдань на картках).
Картка 1. Вставте замість крапок слово з правильним наголосом.
№ |
Речення |
Слова з сумнівним наголосом |
1. |
Ми сприймаємо образ Лесі Українки як ... людської стійкості. |
1) феномен 2) феномен |
2. |
Студентський ... добудували минулого року. |
1) гуртожиток 2) гуртожиток |
3. |
Мій брат захоплюється ... . |
1) живописом 2) живописом |
4. |
... підручника зустрілися з школярами. |
1) Автори 2) Автори |
5. |
Протягом року ці ... треба вивчити напам’ять. |
1) вірші 2) вірші |
6. |
Мама завжди дає мені з собою до школи ... сніданок. |
1) легкий 2) легкий |
7. |
... булава була «важка» для Юрася Хмельницького. |
1) Гетьманська 2) Гетьманська |
8. |
На ... боці села живуть мої родичі. |
1) тому 2) тому |
9. |
Ми з братом ... дідуся до лікарні. |
1) відвезли 2) відвезли |
10. |
Я ... , що треба навесли лад у нашому саду. |
1) кажу 2) кажу |
Картка 2. Вставте замість крапок слово з правильним наголосом.
№ |
Речення |
Слова з сумнівним наголосом |
1. |
... річки винесла хлопчика на берег. |
1) Течія 2) Течія |
2. |
Дружина мого дядька - ... . |
1) католичка 2) католичка |
3. |
У ... тихо, спокійно, аж велично. |
1) гаю 2) гаю |
4. |
Батько взяв ... та відра й пішов по воду. |
1) коромисло 2) коромисло |
5. |
Цього ... ми не вивчали. |
1) вірша 2) вірша |
6. |
Тато купив собі ... костюм. |
1) новий 2) новий |
7. |
.... діти виховувались у тітки. |
1) Вдовині 2) Вдовині |
8. |
У ... будинку колись зупинявся Тарас Шевченко. |
1) цьому 2) цьому |
9. |
Школярі ... спортивний майданчик. |
1) підмели 2) підмели |
10. |
Я ... твір на вільну тему. |
1) пишу 2) пишу |
Картка 3. Вставте замість крапок слово з правильним наголосом.
№ |
Речення |
Слова з сумнівним наголосом |
1. |
Цей ... допоміг нам багато чого зрозуміти. |
1) випадок 2) випадок |
2. |
У класі учні зчинили великий ... . |
1) бешкет 2) бешкет |
3. |
Свій виступ Сашко закінчив ... про рідну мову. |
1) віршем 2) віршем |
4. |
У нас велика сім’я: три ... та дві сестри. |
1) брати 2) брати |
5. |
Маленька сестричка, допомагаючи мити посуд, побила ... . |
1) тарілки 2) тарілки |
6. |
У нашому місті працює ... ринок. |
1) оптовий 2) оптовий |
7. |
Я чекаю на свою ... . |
1) подругу 2) подругу |
8. |
До ... вікна прилетів голуб. |
1) мого 2) мого |
9. |
Кожного ранку водії повинні ... свіжий хліб до магазинів. |
1) розвезти 2) розвезти |
10. |
..., коли наступає зима. |
1) Люблю 2) Люблю |
Поетична хвилинка
Про далеку від нас у часі мандрівку в українські землі святого апостола Андрія Первозванного пише у високопоетичній формі у своєму сонеті сучасний український поет В. Ткаченко:
Вже німбом здіймався світанок багряний,
Коли від Дніпра через зелень дібров
На пагорби давні неквапом зійшов
Апостол Андрій Первозданний
І мовив до учнів: «Братове, агов!
Ви бачите гори? На них християни
Собі дивний город зведуть нездоланний,
Де Бог набудує багато церков».
Він благословляє ці дикі простори,
На них водрузивши святого хреста,
Від сну пробудивши яруги та гори.
До Новгород-Сіверська крізь болота
Він далі триматиме шлях свій суворий,
Мов сонце, підносячи вчення Христа.
В.Ткаченко
(Аркуші з текстом поезії — на кожній парті).
Завдання:
1. Прочитайте поезію відповідно до норм орфоепії.
2. Визначте тему й основну думку поезії.
3. Поясніть уживання великої літери у власних назвах.
4. Поставте наголос у кожному слові: I варіант – першої строфи, II варіант – другої строфи, III варіант – третьої строфи.
Робота в групах
1 група - Прочитати слова, поставити у них наголос, відшукати зайве
слово, пояснити чому воно зайве, склади з ним питальне речення.
Золотий, кам'яний, олені, новий, портфель, Галинка.
2 група - Вставити пропущені букви у словах, знайти слово у якому
змінивши наголос, зміниться значення слова. Скласти спонукальне речення із цим словом.
М..лоток, кал..ндар, з..ма, з..мок, мрі.., чита..ня.
(коли діти відповідають прикріпити малюнок замка, замка)
3 група - Постав у словах наголос, назви наголошений склад. Знайди слово
у якому звуків менше, ніж букв. Поясни чому?
Колобок, понеділок, вбрання, льон, брунька, холодний.
V. Підсумок уроку
1. «Мікрофон»
- Що нового ви довідалися на уроці?
- Що вас найбільше зацікавило?
Чому саме?
Що вми можете розповісти про наголос?
Яка його роль?
. VІІ. Умотивоване оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Достатній рівень.
Вправа. Чи однакові значення поданих слів? Скласти з ними речення.
Адресний і адресний, варений і варений, названий і названий, бажаний і бажаний, деревина і деревина, твердити і твердити, назавжди і назавжди, ніколи і ніколи.
Високий рівень.
Творча робота. Складіть усну розповідь у науковому стилі на тему: «Роль наголосу у мовленні кожної людини».
Список використаної літератури
1