8 липня о 18:00Вебінар: Проєктне навчання: розвиваємо логічне, критичне та креативне мислення школярів

Правила вживання апострофа

Про матеріал
Повторити, систематизувати й поглибити знан¬ня п'ятикласників про апостроф; розвивати навички правильного напи¬сання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, мов¬лення; виховувати повагу до старших та рідних людей.
Перегляд файлу

 

Тема: Правила вживання апострофа.

Мета: повторити, систематизувати й поглибити знан­ня п'ятикласників про апостроф; розвивати навички правильного напи­сання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, мов­лення; виховувати повагу до старших та рідних людей.

 

Тип уроку: урок повторення теми

 

Методи і прийоми: робота в групах, слово вчителя, бесіда, гра «Відгадай загадки», словниковий диктант, творче завдання, метод вправ.

 

Обладнання: дидактичний матеріал, схема «Вживання апострофа», вірш «Апостроф», ілюстрація до вірша.

 

Хід уроку

 

  1. Організаційний момент.

 

 

Привітання.

- Доброго дня! Сідайте на свої місця, відкривайте зошити і запишіть число, класна робота, звіряючись із записом, що є на дошці.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Словникова робота

В'язати , в’юн, бур’ян, подвір'я, міжгір’я, м’ята, слов’яни, зв’язати, п’ять, об’єднатись, м’який, Лук’ян, хлоп'ятко.

Слово вчителя

Діти, скажіть, будь ласка, яка орфограма об’єднує всі ці слова?

Так, це апостроф.

3.Оголошення теми уроку

Слово вчителя

Отже, темою сьогоднішнього уроку є правила вживання апострофа. Ми продовжуємо їх вивчати. І наше завдання полягає в тому, щоб вміти правильно писати слова з апострофом та їх правильно вимовляти. Сьогодні в нас буде незвичний урок – ми з вами будемо шукати апостроф, а для цього ми з вами відправимось у незвичайну подорож…

4. Актуалізація знань, умінь і навичок

Зникнення Апострофа

 

У тридев'ятому царстві є незвичайна країна Фонетика. Прав­лять нею три сестри: сувора і розумна Орфографія, точна Графі­ка і миловида та співуча Орфоепія.

Якось у цій країні сталася надзвичайна подія — зник Апос­троф. У Фонетиці почався страшний безлад. Графіка та Орфо­епія хапалися за голову, бо люди почали неграмотно писати. Орфоепія потерпала від неправильної вимови. Люди не могли нормально порозумітися!..

Треба негайно шукати Апостроф.

До пошуків залучили найкращі сили. І ось що з'ясували слідчі. Кома, що мешкала у сусідній країні, давно заздрила Апострофу, оскільки він був такий же, як і вона, але завжди стояв вище. Можливо, це її рук справа?

 

— Діти, може, ми зможемо допомогти знайти Апостроф, якщо з'ясуємо, для чого він вживається та як позначається на письмі?

 

5. Розказування дітьми віршів про апостроф.

 

 

  Це не літера, а знак –
Не поставиш абияк!
     З ким у нього дружба є?
   Тільки з Ю, Я, Ї, та Є!
 

 Я – товариш голосних,
     Та стараюсь не для всіх.
Тільки над Є, І, Ю, Я
    Висить скибочка моя.
 

Знак апострофа у слові

      лиш тоді поставиться,

                             якщо голос через [й]

     раптом спотикається

6. Опитування учнів.

     Діти, отже, щоб віднайти апостроф, нам потрібно все про нього знати. Давайте з вами пригадаємо коли ж він вживається, а коли ні!? (опитування учнів)

 

Вживається

Не вживається

Перед я, ю, є. ї

Перед я, ю, є. ї

  •                  після б, п, в, м, ф
  •                  після м'якого р
  •                  твердого р
  •                  після б, п, в, м, ф, якщо перед ними приголосний кореня, крім р
  •                  на приголосний
  •                  І частини складного слова на приголосний

 

    Для того, щоб нам з вами побороти кому, яка захопила Апостроф, потрібно пройти шляхом вправ, щоб виконати вимоги Коми.

Ми з вами знаємо про апостроф все, давайте тепер шукати його у словах!

7. Виконування вправ. 

Вправа 1

        До поданих слів доберіть споріднені, які пишемо з апострофом. Запишіть ці слова.

Солома, дерево, трава, перо, двір, камінь, хлопець, соловей, вечір.

Вправа 2

        Визначте корені поданих слів. За допомогою префіксів, що закінчуються на приголосний, утворіть і запишіть спільнокореневі слова.

Їсти, явитися, єднати, їздити, єднатись, ясла, їхати.

Слово вчителя

    Діти, наш Апостроф заховали у Скелі твердих приголосних.

Щоб потрапити туди, слід подолати Трясовину фонетичної транскрипції.

 

 

 

Вправа 3

     Подані в транскрипції слова записати відповід­но до орфографічних норм у дві колонки, 1-ша слова з апострофом, 2-га –без апострофа.

[уйідлиевий], [л'убовйу], [бйут'], [арфйарка], [р'із'б'ар], [с'в'ашчен:ией], [моркв'аний], [подв'ірйа], [п'івйаблука], [в'ідйізд], [звйазати], [приесв'ачеи ний], [cв'ато ], [бур'а ],  [торфйаний].

 

 Фізкультхвилинка.

Відгадування загадок.

 Як не бий, він не заплаче,

 тільки сам завзято скаче.
(М'яч)

Що з землі легко піднімеш,

 та далеко не закинеш?
(Пір'їна)

В лісі на зеленій гілці
Ніби грав хтось на сопілці.
Підійшов поближче я
І побачив…
(Солов’я)

Дощ пройшов, через ставок
Перекинувся місток.
Кольорів у ньому сім,
Він подобається всім!
(Веселка)

     Бачити – не бачить,
     Чути – не чує,
     Мовчки говорить,
     Добре мудрує.

      (Книжка)

     В шкільній сумці я лежу,
     Як навчаєшся — скажу.

        (Щоденник)

 

   Слово вчителя

  Діти, скажіть, яке свято наближається? Так 8 Березня. Кого ви будете поздоровляти в першу чергу. Авжеж маму! Зараз ми з вами виконаєм творче завдання.

 Творча робота.

      Складіть невеликий текст – розповідь про свою маму. Використайте слова: святе, ім’я, з'явивя (лась), м’якеньке, здоров’я, пюре, з’їсти, духмяний (чай), рум’янець, порятунок.

Ліричний відступ.

Молитва за маму

Є в мене найкраща в світі матуся.

За неї до тебе, Пречиста, молюся.

Молюся устами, молюся серденьком

До тебе, небесна Ісусова ненько.

Благаю у тебе щирими словами

Опіки та ласки для любої мами.

Пошли їй не скарби, а щастя і долю,

Щоб дні їй минали без смутку і болю.

Рятуй від недуги матусеньку милу,

Даруй їй здоров'я, рукам подай силу.

Щоб вивести діток у світ та й у люди,

Щоб нами раділа, пишалась усюди.

За це я складаю в молитві долоні

До тебе, Царице, на сонячнім троні

Зробіть фонетичний запис слів.

Хом’як, подвір’я, під’язичний, сузір’я , зів’янути.

Робота в групах. Клас ділиться на три частини.

Скласти слова.

 

з

в

об                       їзд

під

від

 

 

Лук                     я

 

Черв       `          ян

 

Торф                як            

 

Ім                     яний

 

 

реп ян

бур  ять

пам ях

 

 

 

Гра „Впізнай та плесни”

(Вчитель читає слова, а діти плескають в долоні коли їм зустрічаються слова з апострофом з вірною вимовою).

 

  В’язь, зеленіє, пилюка, гадюка, м’яч, м’ясо, під’їзд, яблуко, пір’їна, насіння, здоров’я, ряска, реп’ях, сім'я, свято, цвях, життя, лінь, інтер’єр.

 

Прочитайте слова, знайдіть помилки та виправте їх.

 

    пять бубликів               подвіря біле-біле

        пахне м’ята             компютер вимкнено

                                      деревяний стіл        маряна лагідна

Вставити, де потрібно, пропущений апостроф і відгадати загадки.

1) Плету хлівець на четверо овець, а п..ята окремо? (Рука­вичка) 2) Без чого людина не проживе й п..яти хвилин? (Без повітря)  — по голові б..є. 3) Дуже добру пам..ять має, хутко все запам..ятає, де почує яку вість — слово в слово розповість. (Луна)

Робота з книжкою. Виконування вправ № 318, 319, 320.

 

7. Підсумок уроку.

Ще раз прочитайте правила вживання апострофа.  Яке з них вам найважче запам’ятати? Прочитайте його вдруге. Підберіть приклади.

8. Домашнє завдання.

Сторінки136 – 138, врава 322.

 

 

1

 

doc
Додано
11 травня
Переглядів
152
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку