Українська мова. Письмо.
Написання малої букви "ґ" (ґе), складів і слів із нею
Мета: вчити учнів писати рядкову букву " ґ " (ґе), склади та слова з нею; навчити розрізняти в мовленнєвому ряді звук [ґ] та читати слова з новою буквою, розвивати фонематичний слух та артикуляцію учнів; розвивати їх уміння спостерігати, аналізувати; збагачувати словниковий та фразеологіч-ний запас дітей; виховувати охайність при письмі.
Обладнання. Таблиця "Пиши правильно"; фішки для побудови звукових моделей; цеглинки лего,зошит К.Пономарьової «Я пишу» Ч2, ст 6
Зміст уроку
І. Організаційний момент.
- Доброго дня діти! Вітаю із цікавим для вас шкільним предметом Навчання грамоти.
- Всі готова до уроку? (так). Отже, почнемо.
II. Актуалізація знань.
Назвіть місце звука [ґ] у словах: ґрунт, ґелґіт, аґрус, ґава, ґроно, ґуля, ґанок.
- А що це на дошці? (Учитель показує на малюнок.) (Гніздо)
- Назвіть перший звук у слові. ([г])
- То поки була перерва, якась пташка звила гніздо на дошці. Як ви гадаєте, хто міг таке зробити? (Учні називають відомих їм птахів.)
- Назвіть птахів, назви яких починаються на букву «ге». (Горобець, голуб, гусак, гуска, грач, глухар)
- Загадковий птах сховався у гнізді, але обіцяв вилізти, якщо ви будете писати акуратно та каліграфічно правильно. Хочете побачити птаха? (Так!)
- Прочитайте слова. (запис на дошці)
- Дайте характеристику першому звуку. (Приголосний, твердий)
- Приготуйте цеглинки –лего: жовтий – показати односкладове слово, червоний – двоскладове, синій – трискладове слово.
Діти читають ще раз слова і визначають кількість складів, показуючи відповідний колір лего.
2. Гра "Де сховався звук? "
Діти розглядають малюнок у зошиті (с. 6)
-Що це за ягода, в назві якої є звук [ґ] ? (аґрус)
3. Звуко-буквений аналіз. 0 - - 0 - перший склад наголошений
-Складіть з цим словом речення ……..(В саду дозрів аґрус.)
- Скільки слів в цьому реченні?
-Складіть речення в якому буде 5 слів….(У нашому саду дозріває аґрус. Бабуся зварила варення з аґрусу.)
4. Робота в групах.
Представник від групи бере листок із записаним словом в якому є буква «ґе».
Група на листку записує звуковий аналіз слова. Представник від групи презентує роботу.
III. Робота над новим матеріалом.
Зошит К.Пономарьової «Я пишу» Ч2, ст 6
1. Порівняння друкованої букви "Ґ" (Ґе) з рукописною.
2. Написання рядкової букви "ґе".
- Мала буква "ґ" складається з похилої лінії із заокругленням ліворуч і прогнутої вниз лінії. Починаємо писати трохи вище нижньої рядкової лінії, заокруглюємо вниз праворуч і ведемо похило до верхньої лінії. Не відриваючи руки, пишемо прогнуту вниз лінію і закінчуємо її на верхній рядковій. Пишемо літеру на рахунок "раз-і, два-і".
Діти "пишуть" букву у повітрі, обводять зразки у зошитах, тоді дописують рядок самостійно.
IV. Фізкультхвилинка.
Ми на ґанку спозаранку робимо зарядку.
Похитали головою. "Раз" — притупнули ногою.
Руки вгору, руки вниз. "Два" — присіли, піднялись.
Гарно всі ми відпочили й до роботи приступили. (Н. Шост)
V. Продовження роботи в зошиті.
- Загадковий птах, який сховався у гнізді, теж має в своїй назві звук "ґ".
Вивішую картинку – ґава. Перший склад ми потренуємось писати, а потім і слово
1. Написання буквосполучень з літерою "ґе".
Учитель звертає увагу на різні з'єднання літери "г" з іншими буквами.
ґу, ґі, ґи — верхнє з’єднання;
ґа, ґо, ґе — середнє з’єднання.
2. Написання слів і речень з літерою "ґе".
- Ми з вами складали речення про ягоду аґрус усно, а зараз ми напишемо письмово.
- Ми будемо писати речення.
- Що таке речення? (це кілька слів, які мають завершену думку.)
- Як ми починаємо писати речення? (перше слово в реченні пишеться з великої букви)
- Всі слова в реченні пишуться …..?(окремо)
- В кінці речення ставимо …..(крапку)
- Розглядають зразок написання слів у реченні в зошиті.
Допомагає окремим учням. С.6 ,5 рядок
3. Фізкультпауза. (Гімнастика для пальчиків, очей.)
4. Списування слів з друкованого шрифту. Вчитель пояснює з'єднання літери "ге".
- Наступне завдання: Списати друковане речення письмовими літерами.
- Давайте подивимось яким розділовим знаком закінчується це речення?
(знаком питання )
-Як називається речення за інтонацією, коли в кінці на письмі стоїть знак питання? (питальне речення). Давайте виразно прочитаємо питальне речення.( Аґрус солодкий?)
VI. Розфарбовування малюнків.
VII. Підсумок уроку.
Гра "Додай слово".
Ґава летіла,
на ґанок... (сіла).
Аґрусу поїла
й далі... (полетіла).