Тема. Написання НЕ з дієприкметниками.
Мета: закріпити набуті знання про дієприкметник, як особливу форму
дієслова;
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія,синтаксис.
Культура мовлення: використання в мовленні дієприкметників.
Міжпредметні зв’язки: література, музичне мистецтво.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, таблиця. «Написання НЕ з різними частинами мови,» мультимедійна презентація, дидактичний матеріал,картки – завдання.
Епіграф: Не все відразу дається,
А потроху та помалу,
То зробиш користі чимало.
Народна мудрість .
Перебіг уроку.
I. Організаційний момент.
Ось дзвінок вже пролунав,
Працювати час настав.
На уроці не лініться
І знаннями поділіться.
II.Оголошення епіграфа і робота з ним.
Слайд. Епіграф.
Не все відразу дається,
А потроху та помалу,
То зробиш користі чимало.
Народна творчість.
1. Слайд із кольорами і смайликом.
Діти, перед вами три кольори. Виберіть для себе на урок той, який вам імпонує, з яким вам буде комфортно працювати. Запишіть його у зошит. А смайлик «Радість» бажає вам гарного настрою на уроці і легкого засвоєння теми.
До нас на електронну пошту школи надійшов лист, адресований учням 7-А класу. Прочитаймо його.
2. Слайд – лист від Миколая.
Дорогі учні 7-А класу !
Пише Вам Святий Миколай. Біда! У цьому році Зима заборонила мені 19 грудня приносити дітям подарунки. Я намагався переконати її не робити цього, але все марно. Вона поставила мені жорсткі умови: слід виконати багато вправ із теми «Дієприкметник».
Завдання для Вас залишаю вашому вчителю. Дуже сподіваюся на вашу допомогу
З повагою святий Миколай.
То ж допоможемо Миколаю зустрітись з дітьми і вручити їм ті подарунки, хто на які заслужив?
III. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.
1.Перепусткою до вивчення нової теми будуть ваші відповіді на запитання.
3.Слайд. Пояснити написання недруг і не друг.
Учні відповідають на запитання.
2. А ця таблиця допоможе пригадати написання НЕ з іменниками, прикметниками, дієсловами.
4. Слайд. Таблиця «Згадай правила».
3. Зараз я пропоную вам скористатися вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення. Але спочатку відгадайте загадку.
На стіні в таємній скрині
Мерехтить віконце синє.
У віконці щохвилини
Все нові й нові картини. ( Телевізор)
Ця річ, без якої неможливо уявити наше життя, як і без комп’ютера. Він може бути і нашим другом, і недругом, якщо забагато часу з ним проводити. Як сумлінні журналісти, візьміть ручки і запишіть тему уроку.
IV.Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми і мети уроку.
5.Слайд. Тема, мета, завдання уроку.
Я запрошую вас на програму телепередач, а наш клас перетвориться на студію телеканалу. Отже, телепередача «Дієприкметник» у прямому ефірі. Сьогодні ми вивчимо правила написання НЕ з дієприкметниками, розвиватимемо логічне мислення і збагатимо свій лексичний запас дієприкметниками.
Сподіваюся, що кожен з вас виявить глибокі знання і «потроху та помалу зробить користі чимало». Адже завдання уроку – не просто слухати, а чути, не тільки дивитися, а бачити, не просто говорити, а міркувати.
Проблемні питання.
Дослідити, чи пишеться НЕ з дієприкметниками за правилами написання НЕ з дієприкметниками і дієсловами.
Ознайомлення з програмою телепередач.
1.Актуальне інтерв’ю.
2. Новини.
3. Реклама.
4. Грудневі святки.
5. Антигерой.
6. Світлофор.
V. Актуалізація опорних знань.
1. В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв’язку наш власний кореспондент, який перевірить , як ви засвоїли теоретичний матеріал з теми «Дієприкметник».
Запитання.
Висновок. Респонденти показали, що теоретичний матеріал про дієприкметник вни засвоїли.
А хто такі респонденти?
Респондент - той , хто відповідає на запитання, у кого беруть інтерв’ю.
VI. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Увага! В ефірі програма «Новини». Зараз ми познайомимося з написанням НЕ з дієприкметниками.
1. Дослідження – спостереження. Вправа 228.
2. Опрацювання таблиці «НЕ з дієприкметниками».
Слайд 6. «НЕ з дієприкметниками».
3. Робота з підручником.
- Опрацювання теоретичного матеріалу §23. Зіставлення із відомостями на таблиці.
4. Робота біля дошки і у зошитах.
Записати речення, підкреслити , якими членами речення виступають дієприкметники з НЕ , пояснити написання.
5. Пунктуаційний практикум. «Графіті».
Записати речення, розставляючи розділові знаки. Зробити синтаксичний розбір речення. Пояснити орфограми і пунктограми.
Слова не промовлені серцем раніше у коштовний не вписані том.
6. Лінгвістичне конструювання.
Вправа 232. Добрати пояснювальні слова, які відповідають на запитання в дужках.
VII. Закріплення знань, умінь і навичок.
Реклама.
1. Гра «Передай естафету».
Вправа 233.
2. Диктант «Дружба». Робота в парах.
У зошитах все повинно бути записано однаково,окрім почерку. Слова записати в 2 колонки. : з НЕ разом і окремо.
Пояснити правопис слів, зробити рекламу орфограмі.
Непомічена помилка; твір не написаний; недочуті слова; не вигадана, а правдива історія; питання досі не з’ясовані; незаписана думка.
3. Творче реконструювання.
Вправа 235(по варіантах).
4. «Грудневі святки» - наша наступна програма.
Грудень багатий на свята. Яке свято ви чекаєте в грудні найбільше? А які ще знаєте свята?
13 грудня - свято Андрія, дівчата ворожать.
14 грудня – свято Наума, покровителя розуму, знань, доброчинства.
17 грудня – Варвари, великомучениці за віру.
19 грудня – свято Миколая, захисника всіх бідних і знедолених.
5. Робота з текстом «Святий Миколай» ( на картках).
Творче спостереження з елементами аналізу.
Словникова робота.
Благочестивий – побожний, шанобливий.
Святий Миколай.
Хто він, святий Миколай, такий бажаний і очікуваний?
Легенда оповідає, що не переслідуваний злиднями хлопчик (ріс Миколай у заможній родині) з дитинства горнувся до бідних, голодних і калік.
Він змалку щиро молився Господу, просив справедливості, миру, добра і милосердя для ненаповненого благочестивими вчинками світу. Вдача у нього була тиха і не обтяжена гріхом. Він приходив на допомогу людям у найскрутніші хвилини життя й завжди непоміченим. Робив добро й не сподівався на подяку і славу.
І тому ще за життя був названим «батьком сиріт, вдів і бідних». Гроші за проданий батьків маєток роздав бідним, а сам став священиком. Молитви Миколая за недужих були зцілюючі. Його покровительства не позбавлені були і подорожні, а також дикі і свійські тварини. Кожній дитині хотів подарувати бодай крапельку не розтраченої марно любові.
Приходить Миколай у людські оселі вночі. Тоді у високому небі чути срібні дзвіночки. То на санчатах,не оздоблених нічим, їздить Миколай, заглядає в кожне віконце, щоб не обминути ніякої дитини. Старий місяць весело усміхається в засніжені вуса. Він знає: цієї ночі трапляються небачені дива й усі мають бути щасливими. І ті, хто дарує, і ті, хто радіє подарованому. Бо найбільше щастя в житті – робити добро, велике й маленьке, вимріяне й несподіване.
Тож хай і Вам завжди допомагає в роботі святий Миколай.
6. «Антигерой» - надзвичайно цікава і повчальна передача.
Всі ви знаєте, що святий Миколай слухняним дітям приносить солодощі, подарунки, а неслухняним -….різочки. А щоб не отримати від Миколая різочки замість подарунка, давайте прочитаємо, яким не повинен бути справжній учень?
7. Слайд. Антигерой.
Завдання: пояснити, чому у всіх словосполученнях НЕ з дієприкметниками пишуться
окремо.
Чи змінився правопис?
7. «Я – редактор». Відредагувати прислів’я.
8. Слайд (прислів’я).
1. Для дурнів закон не писан.
2. Ледареві норма невказана.
3.Чоловіка б’ють нележачого, а ледачого.
4. Пес бреше, бо співати не привчиний.
9. Слайд (речення).
8. Гра «Хто перший». Завершіть речення.
- Улюбленою працею кожен із нас буває не виснажений, а …(задоволений).
- Відчуття задоволеності часто буває не висловленим, а …(приховуваним, замовчуваним).
- Усвідомлення користі від зробленого робить нас не стомленим, а …(щасливим).
4. Зачитування учнями власних міні-творів про Миколая, підготовлених вдома.
VIII. Підбиття підсумків уроку.
6. «Світлофор»- з’ясування емоційного стану.
Отже, закінчив роботу канал «Дієприкметник».
Запишіть, який колір вам підходить зараз для роботи.
10-13.Слайд (кольори світлофора і смайлик).
Пояснення.
Зелений - матеріал засвоїв на високому рівні.
Жовтий – тема загалом зрозуміла, але необхідно ще попрацювати над нею.
Червоний – означає, що матеріал вам здається не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.
7. Рефлексія.
- Що мені сподобалося і що не сподобалося на уроці?
- Чи змінився ваш смайлик на кінець уроку?
VIII. Домашнє завдання .
§23: Написати міні-твір про одне із зимових свят, використовуючи
дієприкметники з НЕ, написані разом і окремо.
або вправа 234.
Нехай слова святого Миколая стануть девізом вашого життя.
Слайд. Слова Миколая.
Учітеся, діти, хай розум не спить,
Дорогу в науку всім треба любить.
Навчайтесь,навчайтесь, мої дорогенькі,
До школи щодня поспішайте раненько.
А піснею про Миколая ми завершимо наш урок.
Звучить пісня про Миколая.