Написання НЕ з дієприкметниками

Про матеріал
Урок. Написання НЕ з дієприкметниками закріпити набуті знання про дієприкметник, як особливу форму дієслова; сформувати в учнів навички написання НЕ з дієприкметниками разом і окремо, вміння визначати орфограму «НЕ з дієприкметниками» й обґрунтовувати вибір написання відповідним правилом;
Перегляд файлу

Тема. Написання НЕ з дієприкметниками.

Мета: закріпити набуті знання  про дієприкметник, як особливу форму

           дієслова;

  • сформувати в учнів  навички написання  НЕ з дієприкметниками разом і окремо, вміння визначати орфограму  «НЕ з дієприкметниками» й обґрунтовувати  вибір написання  відповідним правилом;
  • розвивати творчі вміння зіставляти, порівнювати, моделювати мовні явища;
  •  розвивати грамотність, логічне мислення учнів;
  • виховувати активну життєву позицію, любов до рідної мови.

 

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія,синтаксис.

Культура мовлення: використання в мовленні дієприкметників.

Міжпредметні зв’язки: література, музичне мистецтво.

Очікувані результати:

  • учні вміють правильно писати  НЕ з дієприкметниками разом і окремо;
  • знають значення дієприкметника, його морфологічні ознаки,синтаксичну роль;
  • пояснюють орфограми в дієприкметниках;
  • знаходять і виправляють помилки на вивчені правила.

 

Тип уроку: урок вивчення  нового матеріалу.

Обладнання: підручник, таблиця. «Написання НЕ з різними частинами мови,» мультимедійна презентація, дидактичний матеріал,картки – завдання.

 

           Епіграф:                                 Не все відразу дається,

                                                            А потроху та помалу,

                                                            То зробиш користі чимало.

                                                                               Народна мудрість .

 

Перебіг уроку.

I. Організаційний момент.

        Ось дзвінок вже пролунав,

        Працювати час настав.

        На уроці не лініться

        І знаннями поділіться.

 

II.Оголошення епіграфа і робота з ним.

 

Слайд. Епіграф.

 

          Не все відразу дається,

          А потроху та помалу,

          То зробиш користі чимало.

                                        Народна творчість.

 

1. Слайд із кольорами і  смайликом.

        Діти, перед вами три кольори. Виберіть для себе на урок той, який вам імпонує, з яким вам буде комфортно працювати. Запишіть його у зошит. А смайлик «Радість» бажає вам гарного настрою на уроці і легкого засвоєння теми.

        До нас на електронну пошту  школи надійшов лист,  адресований учням 7-А класу. Прочитаймо його.

         2. Слайд – лист від Миколая.

Дорогі учні 7-А класу !

 Пише Вам Святий Миколай. Біда! У цьому році Зима заборонила мені 19 грудня приносити дітям подарунки. Я намагався переконати її не робити цього, але все марно. Вона поставила мені жорсткі умови: слід виконати багато вправ із теми «Дієприкметник».

 Завдання для Вас залишаю вашому вчителю. Дуже сподіваюся на вашу допомогу

 

 

 

                                                                           З повагою святий Миколай.

 

  • А ви любите отримувати подарунки?

То ж допоможемо Миколаю зустрітись  з дітьми і вручити  їм ті подарунки, хто на які заслужив?

III. Актуалізація пізнавальної діяльності учнів.

 1.Перепусткою до вивчення нової теми  будуть ваші відповіді на запитання.

                     3.Слайд. Пояснити написання недруг і не друг.

                         Учні відповідають на запитання.

2. А ця таблиця  допоможе  пригадати написання НЕ з іменниками, прикметниками, дієсловами.

                    4. Слайд. Таблиця «Згадай правила».

3. Зараз я пропоную вам скористатися  вашим життєвим досвідом і уявити себе в ролі працівників телебачення. Але спочатку відгадайте загадку.

                          На стіні в таємній скрині

                          Мерехтить віконце синє.

                          У віконці щохвилини

                          Все нові й нові картини.   ( Телевізор)

 

         Ця річ, без якої неможливо  уявити наше життя, як і без комп’ютера.  Він може бути і нашим другом, і недругом, якщо забагато часу з ним проводити. Як сумлінні журналісти, візьміть ручки  і запишіть тему уроку. 

 

IV.Мотивація навчальної діяльності  школярів.

      Оголошення теми і мети уроку.

 

                  5.Слайд. Тема, мета, завдання уроку.

    Я запрошую вас на програму телепередач, а наш клас перетвориться на студію телеканалу. Отже, телепередача «Дієприкметник» у прямому ефірі. Сьогодні ми вивчимо правила написання  НЕ з дієприкметниками, розвиватимемо логічне мислення  і збагатимо  свій  лексичний запас дієприкметниками.

      Сподіваюся,  що кожен з вас виявить  глибокі  знання і «потроху та помалу  зробить користі чимало». Адже  завдання уроку – не просто слухати, а чути, не тільки дивитися, а бачити, не просто говорити, а міркувати.

 

Проблемні питання.

     Дослідити, чи пишеться НЕ з дієприкметниками за правилами написання НЕ  з дієприкметниками і дієсловами.

 

              Ознайомлення з програмою телепередач.

                    1.Актуальне інтерв’ю.

                    2. Новини.

                    3. Реклама.

                    4. Грудневі святки.

                    5. Антигерой.

                    6. Світлофор.

 

 V. Актуалізація опорних знань.

  1. В ефірі програма «Актуальне інтерв’ю». На прямому зв’язку  наш власний кореспондент, який перевірить , як ви засвоїли  теоретичний  матеріал з теми «Дієприкметник».

Запитання.

  • Що називається дієприкметником?
  • Які ознаки прикметника і дієслова  має дієприкметник?
  • Що таке дієприкметниковий зворот?
  • Коли дієприкметниковий зворот виділяється комами?
  • Яку ознаку виражають активні  дієприкметники і які суфікси  вони мають?
  • Яку ознаку виражають  пасивні дієприкметники і які суфікси вони мають?

 

Висновок.  Респонденти показали, що теоретичний матеріал  про дієприкметник вни засвоїли.

           А хто такі респонденти?

            Респондент  - той , хто відповідає на запитання, у кого беруть інтерв’ю.

 

VI. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

 

      Увага!  В ефірі програма «Новини». Зараз ми познайомимося  з написанням НЕ з дієприкметниками.

1. Дослідження – спостереження. Вправа 228.

2. Опрацювання таблиці  «НЕ з дієприкметниками».

 

                         Слайд 6. «НЕ з дієприкметниками».

3. Робота з підручником.

    - Опрацювання  теоретичного матеріалу §23. Зіставлення із  відомостями на таблиці.

4. Робота біля дошки і у зошитах.

    Записати речення, підкреслити , якими членами речення виступають  дієприкметники з НЕ , пояснити написання.

  • Незакінчене діло покривається снігом.
  • Не закінчене вчасно діло не дає спати.
  • Не закінчена, а відкладена справа непокоїть душу.
  • Якщо справа не закінчена, не берися за іншу.
  • Краще свій хліб недопечений, ніж чужий перепечений.

5. Пунктуаційний практикум. «Графіті».

    Записати речення, розставляючи розділові  знаки. Зробити синтаксичний розбір речення. Пояснити орфограми і пунктограми.

 

    Слова не промовлені серцем раніше у коштовний не вписані том.

 

6. Лінгвістичне конструювання.

    Вправа 232.  Добрати пояснювальні слова, які відповідають на запитання в дужках.

 

VII. Закріплення знань, умінь і навичок.

        Реклама.

1. Гра «Передай естафету».

    Вправа 233.

2. Диктант «Дружба». Робота в парах.

     У зошитах все повинно бути записано однаково,окрім почерку. Слова записати в 2 колонки. : з НЕ разом і окремо.

      Пояснити правопис слів, зробити рекламу орфограмі.

Непомічена помилка; твір не написаний; недочуті слова; не вигадана, а правдива  історія; питання досі не з’ясовані; незаписана думка.

3. Творче реконструювання.

     Вправа 235(по варіантах).

 

4. «Грудневі святки» - наша наступна програма.

     Грудень багатий на свята. Яке свято ви чекаєте в грудні найбільше? А які ще знаєте свята?

      13 грудня - свято Андрія, дівчата ворожать.

      14 грудня – свято Наума, покровителя розуму, знань, доброчинства.

      17 грудня – Варвари, великомучениці за віру.

      19 грудня – свято Миколая, захисника всіх бідних і знедолених.

5. Робота з текстом «Святий Миколай» ( на картках).

 Творче спостереження з елементами аналізу.

  • Прочитати текст, визначити тему й основну думку.
  • Пояснити правопис НЕ з дієприкметниками.
  • Виписати дієприкметники, визначити активні  і пасивні дієприкметники, вид, час.
  • Утворити від виписаних дієприкметників антоніми, пояснити спосіб творення.

Словникова робота.

       Благочестивий – побожний, шанобливий.

                            Святий Миколай.

       Хто він, святий Миколай, такий бажаний і очікуваний?

       Легенда оповідає, що не переслідуваний злиднями хлопчик (ріс Миколай у заможній родині) з дитинства горнувся до бідних, голодних і калік.

Він змалку щиро молився Господу, просив справедливості, миру, добра і милосердя для ненаповненого благочестивими вчинками світу. Вдача у нього була тиха і не обтяжена гріхом. Він приходив на допомогу людям у найскрутніші хвилини життя й завжди непоміченим. Робив добро й не сподівався на подяку і славу.

       І тому ще за життя був названим «батьком сиріт, вдів і бідних».  Гроші за проданий  батьків маєток  роздав бідним, а сам став священиком. Молитви Миколая за недужих були зцілюючі. Його  покровительства  не позбавлені були і подорожні, а також дикі і свійські  тварини. Кожній дитині хотів подарувати бодай крапельку не розтраченої марно любові.

      Приходить Миколай у людські оселі вночі. Тоді у високому небі чути срібні  дзвіночки. То на санчатах,не оздоблених нічим, їздить  Миколай, заглядає в кожне віконце, щоб не обминути ніякої дитини. Старий місяць весело усміхається в засніжені вуса. Він знає: цієї ночі трапляються небачені дива й усі мають бути щасливими. І ті, хто дарує, і ті, хто радіє подарованому. Бо найбільше щастя в житті – робити добро, велике й маленьке, вимріяне й несподіване.

       Тож хай і Вам  завжди  допомагає  в роботі святий Миколай.

 

6. «Антигерой» - надзвичайно  цікава і  повчальна передача.

      Всі  ви знаєте, що святий Миколай слухняним дітям приносить солодощі, подарунки, а неслухняним -….різочки. А щоб не отримати від Миколая різочки замість подарунка, давайте прочитаємо, яким не повинен бути справжній учень?

 

                               7. Слайд.  Антигерой.

Завдання: пояснити, чому  у всіх словосполученнях НЕ з дієприкметниками пишуться 

                   окремо.

  • Поміняти місцями іменник з дієприкметником.

Чи змінився правопис?

7. «Я – редактор». Відредагувати прислів’я.

                                    8. Слайд (прислів’я).

1. Для дурнів закон не писан.

2. Ледареві норма невказана.

3.Чоловіка б’ють нележачого, а ледачого.

4. Пес бреше, бо співати не привчиний.

 

                          9. Слайд (речення).

8. Гра «Хто перший». Завершіть речення.

         - Улюбленою працею кожен із нас  буває не виснажений, а …(задоволений).

         - Відчуття задоволеності  часто буває не висловленим, а …(приховуваним, замовчуваним).

         - Усвідомлення користі від зробленого робить  нас не  стомленим, а …(щасливим).

4. Зачитування учнями власних міні-творів про Миколая, підготовлених вдома.

 

VIII.  Підбиття підсумків уроку. 

6. «Світлофор»- з’ясування емоційного стану.

       Отже, закінчив роботу канал «Дієприкметник».

Запишіть, який колір вам підходить  зараз для роботи.

 

                           10-13.Слайд (кольори світлофора і смайлик).

Пояснення.

             Зелений - матеріал засвоїв на високому рівні.

            Жовтий – тема загалом зрозуміла, але необхідно ще попрацювати над нею.

             Червоний – означає, що матеріал вам здається не зовсім зрозумілим і ви потребуєте допомоги.

 

7. Рефлексія.

          - Що мені сподобалося і що не сподобалося на уроці?

          - Чи змінився ваш  смайлик на кінець уроку?

 

VIII. Домашнє завдання .

      §23: Написати міні-твір  про одне із зимових  свят, використовуючи

                 дієприкметники з НЕ, написані  разом і окремо.

             або вправа 234.

 

Нехай слова  святого Миколая стануть девізом вашого життя.

                                            Слайд. Слова Миколая.

                      Учітеся, діти, хай розум не спить,

                      Дорогу в науку всім треба любить.

                      Навчайтесь,навчайтесь, мої дорогенькі,

                      До школи щодня поспішайте раненько.

   А піснею про Миколая ми завершимо наш урок.

                     Звучить пісня про Миколая.    

 

 

 

doc
Додано
23 січня 2019
Переглядів
3630
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку