Тема: Написання прислівників разом, через дефіс та окремо.
МЕТА: ознайомити учнів з правилами написання прислівників через дефіс та разом, виробляти навички розпізнавати слова з даними орфограмами; досягти практичного засвоєння ними правил написання прислівників через дефіс та разом; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять; виховувати в учнів повагу до творчості Лесі Українки, любов до поезії, активну життєву позицію.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Учні знатимуть: правила написання прислівників через дефіс і разом.
Учні вмітимуть: правильно писати прислівники через дефіс і разом; відрізняти прислівники та співзвучні з ними сполучення прийменників з іменниками (займенниками, числівниками); знаходити у тексті прислівники з опрацьованими орфограмами;уводити прислівники в речення, словосполучення.
Обладнання: підручники, роздатковий матеріал: таблиці «Написання прислівників разом і через дефіс».
Хід уроку
І ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.
ІІ АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ.
1. “Мозковий штурм”
1 група. Виписати прислівники із хмаринки-прислівника.
2 група. З поданих слів скласти розповідь про прислівник.
2. Перевірка виконання домашнього завдання.
III. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимось з правилами написання прислівників через дефіс і разом, а також розглянемо проблемне питання.
Проблемне питання:
-Поміркуйте, чому прислівники, що пишуться окремо, називаються прислівниковими сполуками? Свої міркування звірте з таблицями або ж із теоретичним матеріалом в підручнику.
IV. Закріплення здобутих знань
1.Розподільний диктант
Записати прислівники у три колонки, пояснити їх правопис. (Представники першої групи пояснюють правопис прислівників разом, другої – через дефіс, третьої – окремо ).
Не сьогодні-завтра, вниз, напевно, мало-помалу, більш-менш, вгорі,
навприсядки, нарешті, по-козацькому, по-українськи, по-лисячи, по-третє,
ліворуч, мимохідь, рік у рік, день у день, будь-де, хтозна-куди.
Станція «Ігрова»
2.Лінгвістична гра «Знайди прислівник»
- Я читаю складні слова, ви, почувши прислівник, плескаєте в долоні.
Академік-фізик, по-сусідськи, альфа-промені, бозна-як, буро-зелені, будь-як, давним-давно, п’ять-шість, десь-колись, білий-білий, ходив-ходив, часто- густо, де-небудь, великий-превеликий, англо-український, де-небудь, якось-то, міні-футбол, по-твоєму.
3.Пояснювальний диктант
Списати, розкриваючи дужки. Визначити синтаксичну роль прислівників. Виділити орфограму «Дефіс у прислівниках».
1) Діло сяк(так) волочиться, та покинути не хочеться (Нар. творчість).
2) Тихо(мирно) спала зграя лебедина (Олександр Олесь).
3) Усяк розумний (по)своєму: один спершу, а другий потім (Нар. творчість).
4) Ось(ось) прийду до хатоньки моєї, де мати жде мене (Олександр Олесь).
5) Тихо(тихо) лопотить на деревах листя та гуде у траві джміль (В.Нестайко).
6) Спів веселий давно(давно) помалу стих (Олександр Олесь).
Визначити розряд за значенням прислівників.
4.Лінгвістична гра «Добери синонім»
До поданих сполучень слів дібрати з довідки прислівники-синоніми. Пояснити, яким способом утворені ці прислівники.
На босу ногу, ненароком, по дорозі, дедалі, з власної волі, справа, похапки, зліва, навзнаки, заразом, проти волі, будь-коли.
Довідка: мимохіть, водночас, босоніж, нашвидкуруч, повсякчас, чимраз, мимохідь, праворуч, самохіть, горілиць, силоміць, ліворуч.
5.Творче конструювання
Від прикметників утворити за зразком прислівники префіксально-суфіксальним способом. Сформулювати правило написання прислівників через дефіс.
Зразок. Дідівський → по-дідівському, по-дідівськи.
Іспанський, материнський, богатирський, азіатський, братський, командирський, європейський, дитячий, мисливський, панібратський, свійський.
Прислівники, утворені від виділених прикметників, розібрати за будовою.
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
VI. Домашнє завдання
1. Увести подані слова в самостійно складені речення. Пояснити їх правопис.
По-вашому — по вашому; по-восьме — по восьме; по-домашньому — по домашньому.
2. Пояснити, чому подані пари спільнокореневих слів пишуться по-різному.
Попросту — по-простому,
порізно — по-різному.