Написання складних прикметників разом і через дефіс

Про матеріал
Урок української мови у 6 класі "Написання складних прикметників разом і через дефіс" спрямований на формування вмінь пояснювати за допомогою орфографічних правил правильне написання складних прикметників, розвиток уваги, пам`яті, спостережливості, виховання ціннісного ставлення до себе як члена колективу,
Перегляд файлу

Тема уроку:  Написання складних прикметників разом і через дефіс

Мета:

навчальна: повторити і поглибити знання учнів про способи творення прикметників; ознайомити з основними правилами написання складних прикметників, формувати вміння позначати відповідні орфограми та пояснювати їх;

розвивальна: розвивати мовлення, увагу, пам’ять, спостережливість;

виховна: виховувати ціннісне ставлення до себе як члена колективу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, новий український правопис, таблиці, картки, проектор.

    Хід уроку:

I. Організаційний момент

II.Актуалізація опорних знань

- Щоб перевірити, як засвоїли вивчений матеріал, проведемо „ мозковий  шторм”.

- Що називається прикметником?

- На які питання  відповідає прикметник?

-З якою частиною мови узгоджуються прикметники?

- Якими членами речення найчастіше виступають?

- На які групи за значенням поділяються прикметники?

- Прикметники якої групи мають ступені порівняння?

- На які групи поділяються прикметники?

Робота в  групах:

1 група

- Випишіть спочатку прикметники твердої групи, а потім м` якої.

Рідний, останній, весняний, завтрашній, модний, безробітний, новий, телячий, майбутній, Сергіїв, зелен, доччин, обідній, ладен, освітній, глухий, західний, Маріїн, сизий, житній, обідній, присутній.

2 група

Утворіть від поданих прикметників усі можливі форми ступенів порівняння.

Глибокий, гарний, малий, близький, здоровий, тяжкий, красивий, гладкий, високий, довгий, рідний, чужий, солодкий, швидкий, блакитний красивий, далекий.

3 група

Утворіть відносні прикметники за допомогою суфікса –ськ-. Поясніть орфограми у прикметниках

Зразок: Прилуки - прилуцький

Рига, Запоріжжя, Збараж, Острог, Париж, Золотоноша, Миколаїв, Абхазія, Львів.

Робота біля дошки

 Установіть відповідність між цифровими та літерними добірками слів:

  1.   вищі, нижчі, кращі   а) прикметники найвищого ступеня
  2.   могутні, дальні, сині   б) прикметники вищого ступеня
  3.   крихкі, вологі, боязкі   в) прикметники м якої групи
  4.   найкращі, найвищі, найнижчі г) прикметники твердої групи

III. Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

- Діти, сьогодні розпочнемо роботу над темою „Написання складних прикметників разом і через дефіс”. Такі прикметники часто вживаються  у нашому мовленні.

Спробуйте сформувати очікувані результати  (декілька пунктів).

IV. Сприймання і засвоєння нових знань, умінь та навичок

Спостереження над мовним матеріалом

- Проаналізуйте сполуки слів, з яких утворені прикметники, за зв’язками:

Західна Україна - західноукраїнський,  високий урожай - високоврожайний,  зовнішня політика – зовнішньополітичний (поєднуються незалежні слова).

Любити волю - волелюбний, обробляти дерево - деревообробний, будувати машини - машинобудівний (поєднуються головне і залежне слова).

- Давайте пригадаємо, що таке складні слова. Наприклад: лісостеп – лісостеповий.

Слово утворилося поєднанням основ (ліс + степ).Суфіксальним способом утворюємо прикметник лісостеповий.

 Робота зі спроектованою таблицею

РАЗОМ ПИШЕМО:

- складні прикметники, утворені від словосполучення прикметника з іменником: важка атлетика- важкоатлетичний, східна Європа -східноєвропейський;

- складні прикметники, першою частиною яких є числівник, написаний буквами: дев’ятиповерховий, семизначний;

- прикметники, що перейшли в іменники: військовополонений, військовозобов’язаний;

- глухонімий, хитромудрий, зловорожий.

ЧЕРЕЗ ДЕФІС ПИШЕМО:

-прикметники, утворені від складних іменників, які також пишуться із дефісом: івано-франківський (Івано-Франківськ), монголо-татарський (монголо-татари);

- складні прикметники, що складаються із незалежних прикметникових основ ( можна вставити сполучник і): навчально-виховний, військово- спортивний, спинно-черевний;

- означають відтінки кольорів або поєднання кількох кольорів в одному предметі: жовто-блакитний, темно-зелений ( але: жовтогарячий, червоногарячий- окремі кольори);

- назви сторін світу: південно-західний, північно-східний;

- складні прикметники з першою частиною на –ико, -іко: історико-культурний, механіко-математичний, фізико-технічний; військово-, воєнно- : військово-морський, воєнно-стратегічний;

- першою частиною є числівник, написаний цифрами: 9- поверховий, 30- кілограмовий ( у вимові з являється и), 40-градусний, 40- денний (у вимові з`являється а).

Робота з підручником. Вправи 409, 411

V. Узагальнення і систематизація знань

Орфографічний практикум

Запишіть правильно слова

Ліво/ бережний, професійно/ технічний, червоно/ гарячий, військово/ зобов` язаний, три/ кутний, українсько/польський, вогне/ небезпечний.

Спроектована вправа. Виберіть рядок, у якому всі прикметники пишуться з дефісом:

а) сіро(зелений), дво(поверховий), прозоро(жовті);

б) кисло(солодкий), зелено(білий), північно(західний);

в) науково(дослідний0, круто(рогий), двохсот(тонний);

г) сліпучо(білий), рожево(блакитний), широко(плечий).

Гра  „Я- вчитель”. Виправити орфографічні помилки :

Сліпо- глухонімий, червоно- зелено синій, нордостовий, кислосолодкий, жовто- гарячий.

VI. Рефлексивно-оцінювальний етап

1.Рефлексія (бесіда).

  • Чи задоволені ви результатом своєї роботи?
  • Що вам найбільше вдалося?

2. Оцінювання діяльності учнів на уроці (словесне самооцінювання).

 

VII. Домашнє завдання.

Вивчити теоретичний матеріал підручника   49. Скласти словниковий диктант (20 слів) з теми „Написання складних прикметників разом і через дефіс”.

За бажанням: написати мінітвір на тему „Краю милішого,ріднішого, як Україна,- в світі нема” (М.Підгірянка).

 

 

 

 

 

        

 

doc
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
13047
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку