Написання складних слів разом, окремо, з дефісом

Про матеріал
поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; виявити рівень засвоєння знань учнів з теми через проведення експертизи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову; виховувати любов до рідного слова.
Перегляд файлу

ПЛАН  УРОКУ №___

Предмет: Українська  мова

Професія: ____________  Курс: ____  Група: ____

Викладач: Бирса Ю.С.

Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові

Орфографічна норма

Тема: Написання складних слів разом, окремо, з дефісом

Мета уроку: поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; виявити рівень засвоєння знань учнів з теми через проведення експертизи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову; виховувати любов до рідного слова.

 

Обладнання: картки, роздруки текстів, орфографічний словник, таблиця «Правопис складних слів», мультимедійний супровід, листи експертизи рівня засвоєння теми «Правопис складних слів».

 

Тип уроку: урок формування та розвитку практичних компетентностей   на основі набутих знань. Діагностично-контролюючий. 

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.

Емоційна підготовка учнів до уроку. Перед учнями в довільному порядку розкладено кольорові паперові смужки, діти вибирають колір, який їм до вподоби саме зараз. Вчитель пояснює, що вибір кольору вказує на емоційний стан кожного на даний момент і пропонує утворити веселку на дошці для того, щоб кожний учень мав веселковий настрій і плідно та  із задоволенням працював на уроці 

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель: Діти, сьогодні ми знаходимося у творчій діагностичній лабораторії, де будемо виявляти стан вашої навченості з теми «Правопис складних слів». Під час експертизи ми вияснимо багато цікавого, а саме:

  • на якому рівні ви засвоїли тему;
  • які питання засвоєні погано і потребують доопрацювання;
  • як писати складні слова та як їх використовувати під час виконання творчих навчальних завдань;

це допоможе вам грамотно писати письмові роботи, отримувати високі бали, мати великий словниковий запас. А також це перша ваша сходинка у підготовці до ЗНО.

Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Завдання уроку.

Учні повинні знати: правила правопису складних слів, способи їх творення.

Учні повинні вміти: застосовувати вивчені правила на практиці, коментувати прочитане, самостійно утворювати складні слова, самостійно працювати за підручником та таблицею, оцінювати свою роботу.

  1. Актуалізація опорних знань. 

Бліц-опитування.

  •           Який розділ вивчає способи творення слів?
  •           Які слова називаються складними? Навести приклади складних слів.
  •           Якими способами утворюються складні слова? Навести приклади.
  •           Що таке твірна основа слова?
  •           Коли складні слова слід писати разом? Правила ілюструйте прикладами.
  •           Коли складні слова слід писати через дефіс? Правила ілюструйте прикладами.

Колективна робота

Дослідження-моделювання. Утворити і записати складні слова. Обґрунтувати написання.

 

 Дослідження-відновлення. Відновити складні слова, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.

 Південь, схід; Східна Україна; південь, захід; Західна Європа;

північ, захід; Середня Азія; Північна Корея; Північна Америка.

  • Дібрати іншомовні назви проміжних сторін світу до слів північно-західний (норд-вест) і північно-східний (норд-ост).
  • Дослідити, чому складний прикметник південно-східний пишеться через дефіс, а південноукраїнський – разом. Свою думку обґрунтуйте за допомогою правила.

 Логічний диктант. Записати, знімаючи риску й утворюючи синонімічні пари слів. Дослідити, чи всі слова є складними. Пояснити правопис їх. 

 1.Анти/теза, не/приязнь, взаємо/допомога, все/бічний, жовто/блакитний, кисло/молочний, добро/дійний, життє/радісний, жовто/гарячий, народно/пв ісенний, загально/освітній, мікро/скопічний, кіно/зйомка, легко/важний, пів/яблуні. 

 2.Зоре/пад, сонце/любний, проти/лежність, мило/сердний, все/могутній, добро/вільно, золото/устий, вело/спорт, небесно/голубий, напів/грамотний, біло/сніжний, воєнно/стратегічний, військово/зобов'язаний, мало/помалу, літературно/художній.                  

Гра  «Я тобі – ти мені». Визначте в кожному рядку третє       зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте. Це завдання учні готували вдома, а в класі обмінялися картками. 

Картка №1

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Давним/давно, мало/помалу, кінець/кінцем.

Картка №2

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Чин/чином, повік/віки, сила/силенна.

Картка №3

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Авіа/транспорт, квазі/оптика, віце/консул.

Картка №4

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Мікро/вага, міді/мода, мілі/вольт.

Картка №5

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Машино/будівний, контрольно/вимірювальний, воле/любний.

Картка №6

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

        Діаметрально/протилежний, різко/окреслений, ново/утворений.

Картка №7

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Жовто/гарячий, сіро/голубий, молочно/білий.

Картка №8

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 По/перед, під/час, по\над.

Картка №9

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Із/за, по/між, з/понад.

 Картка №10

 Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.

 Віч/на/віч, де/не/де, день/у/день.

Короткий словниковий диктант

 Давньоруський літопис, олімпійський важкоатлет, двадцятирічний ювілей, Сімферопольський медуніверситет, фоностилістика мови, червоно-зелено-синій орнамент, чотиримісячне відрядження, блукати день-другий, відомий з давніх-давен, списати піваркуша, об’їздити пів-Харкова, виступ прем’єр-міністра, дослідження члена-кореспондента, шовкова максі-спідниця, жіночий міні-футбол, радіоапаратура, радіофізичний факультет, природничо-математичний профіль, первіснообщинний лад, деревообробний цех.  

IV. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія

  • Який етап уроку для вас виявився найскладнішим?
  • Що б Ви побажали один одному на наступні уроки?
  • Самооцінювання за експертним листком.

Лист

експертизи рівня засвоєння теми «Правопис складних слів»  учня (учениці) 8 класу _______________________________

Дата проведення _______________________

 

З/п

Зміст завдання

К-сть балів

Отримані

бали

Додатковий

бал

1.

Бліц-опитування

(Кожне питання оцінюється  2б.)

12 б.

 

 

2.

 

2.а)

 

2.б)

 

2.в)

Дослідження-моделювання

 

Правильно утворили слова.

 

Вміння обґрунтувати написане.

 

Вміння добирати приклади.

 

 

8 б.

 

2 б.

 

2 б.

 

 

3.

 

3.а)

 

3.б)

 

3.в)

Дослідження-відновлення

 

Правильно утворили слова.

 

Зуміли дібрати іншомовні назви-відповідники.

Участь у дослідженні.

 

 

 

8 б.

 

2 б.

 

2 б.

 

 

4.

 

4.а)

 

4.б)

Логічний диктант

 

Правильно записані слова.

 

Дібрали синоніми.

 

 

8 б.

 

4 б.

 

 

5.

 

5.а)

 

5.б)

Гра «Ти мені - я тобі»

 

Правильність виконання завдання.

 

Мотивування своєї відповіді.

 

 

6 б.

 

6 б.

 

 

6.

Контрольний словниковий диктант

12 б.

 

 

 

Всього

72 бали

 

 

V.   Домашнє завдання.

 Середній рівень: вправа 125; достатній – вправа 129; високий: написати твір – роздум «Чи потрібно гарно вчитися, щоб досягти успіхів у житті?», використавши складні слова.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 вересня 2019
Переглядів
12257
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку