ПЛАН УРОКУ №___
Предмет: Українська мова
Професія: ____________ Курс: ____ Група: ____
Викладач: Бирса Ю.С.
Тема програми: Поняття норми в сучасній українській літературній мові
Орфографічна норма
Тема: Написання складних слів разом, окремо, з дефісом
Мета уроку: поглибити знання учнів про правопис складних слів, особливості їх творення та вживання; формувати навички правильно писати та вимовляти складні слова; виявити рівень засвоєння знань учнів з теми через проведення експертизи; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та писемну мову; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: картки, роздруки текстів, орфографічний словник, таблиця «Правопис складних слів», мультимедійний супровід, листи експертизи рівня засвоєння теми «Правопис складних слів».
Тип уроку: урок формування та розвитку практичних компетентностей на основі набутих знань. Діагностично-контролюючий.
Перебіг уроку
Емоційна підготовка учнів до уроку. Перед учнями в довільному порядку розкладено кольорові паперові смужки, діти вибирають колір, який їм до вподоби саме зараз. Вчитель пояснює, що вибір кольору вказує на емоційний стан кожного на даний момент і пропонує утворити веселку на дошці для того, щоб кожний учень мав веселковий настрій і плідно та із задоволенням працював на уроці
Вчитель: Діти, сьогодні ми знаходимося у творчій діагностичній лабораторії, де будемо виявляти стан вашої навченості з теми «Правопис складних слів». Під час експертизи ми вияснимо багато цікавого, а саме:
це допоможе вам грамотно писати письмові роботи, отримувати високі бали, мати великий словниковий запас. А також це перша ваша сходинка у підготовці до ЗНО.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Завдання уроку.
Учні повинні знати: правила правопису складних слів, способи їх творення.
Учні повинні вміти: застосовувати вивчені правила на практиці, коментувати прочитане, самостійно утворювати складні слова, самостійно працювати за підручником та таблицею, оцінювати свою роботу.
Бліц-опитування.
Колективна робота
Дослідження-моделювання. Утворити і записати складні слова. Обґрунтувати написання.
Дослідження-відновлення. Відновити складні слова, що означають проміжні сторони світу, а також інші географічні назви. Пояснити їх правопис.
Південь, схід; Східна Україна; південь, захід; Західна Європа;
північ, захід; Середня Азія; Північна Корея; Північна Америка.
Логічний диктант. Записати, знімаючи риску й утворюючи синонімічні пари слів. Дослідити, чи всі слова є складними. Пояснити правопис їх.
1.Анти/теза, не/приязнь, взаємо/допомога, все/бічний, жовто/блакитний, кисло/молочний, добро/дійний, життє/радісний, жовто/гарячий, народно/пв ісенний, загально/освітній, мікро/скопічний, кіно/зйомка, легко/важний, пів/яблуні.
2.Зоре/пад, сонце/любний, проти/лежність, мило/сердний, все/могутній, добро/вільно, золото/устий, вело/спорт, небесно/голубий, напів/грамотний, біло/сніжний, воєнно/стратегічний, військово/зобов'язаний, мало/помалу, літературно/художній.
Гра «Я тобі – ти мені». Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте. Це завдання учні готували вдома, а в класі обмінялися картками.
Картка №1
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Давним/давно, мало/помалу, кінець/кінцем.
Картка №2
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Чин/чином, повік/віки, сила/силенна.
Картка №3
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Авіа/транспорт, квазі/оптика, віце/консул.
Картка №4
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Мікро/вага, міді/мода, мілі/вольт.
Картка №5
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Машино/будівний, контрольно/вимірювальний, воле/любний.
Картка №6
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Діаметрально/протилежний, різко/окреслений, ново/утворений.
Картка №7
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Жовто/гарячий, сіро/голубий, молочно/білий.
Картка №8
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
По/перед, під/час, по\над.
Картка №9
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Із/за, по/між, з/понад.
Картка №10
Визначте в кожному рядку третє зайве за написанням слово. Свій вибір обґрунтуйте.
Віч/на/віч, де/не/де, день/у/день.
Короткий словниковий диктант
Давньоруський літопис, олімпійський важкоатлет, двадцятирічний ювілей, Сімферопольський медуніверситет, фоностилістика мови, червоно-зелено-синій орнамент, чотиримісячне відрядження, блукати день-другий, відомий з давніх-давен, списати піваркуша, об’їздити пів-Харкова, виступ прем’єр-міністра, дослідження члена-кореспондента, шовкова максі-спідниця, жіночий міні-футбол, радіоапаратура, радіофізичний факультет, природничо-математичний профіль, первіснообщинний лад, деревообробний цех.
IV. Підбиття підсумків уроку
Рефлексія
Лист
експертизи рівня засвоєння теми «Правопис складних слів» учня (учениці) 8 класу _______________________________
Дата проведення _______________________
№ З/п |
Зміст завдання |
К-сть балів |
Отримані бали |
Додатковий бал |
1. |
Бліц-опитування (Кожне питання оцінюється 2б.) |
12 б. |
|
|
2.
2.а)
2.б)
2.в) |
Дослідження-моделювання
Правильно утворили слова.
Вміння обґрунтувати написане.
Вміння добирати приклади. |
8 б.
2 б.
2 б. |
|
|
3.
3.а)
3.б)
3.в) |
Дослідження-відновлення
Правильно утворили слова.
Зуміли дібрати іншомовні назви-відповідники. Участь у дослідженні.
|
8 б.
2 б.
2 б. |
|
|
4.
4.а)
4.б) |
Логічний диктант
Правильно записані слова.
Дібрали синоніми. |
8 б.
4 б. |
|
|
5.
5.а)
5.б) |
Гра «Ти мені - я тобі»
Правильність виконання завдання.
Мотивування своєї відповіді. |
6 б.
6 б. |
|
|
6. |
Контрольний словниковий диктант |
12 б.
Всього 72 бали |
|
|
V. Домашнє завдання.
Середній рівень: вправа 125; достатній – вправа 129; високий: написати твір – роздум «Чи потрібно гарно вчитися, щоб досягти успіхів у житті?», використавши складні слова.