Маленький головоморочник 1.О котрій годині? *У(в) двадцять п'ять хвилин на третю. *О пів на другу. *За чверть (за десять хвилин) до третьої. *О п'ятій годині. 2.Котра година? *Двадцять хвилин на першу. *Пів на другу. *За чверть( за десять хвилин) п'ята. *П'ята година. 3.Котрий? *перший *другий *третій *четвертий *п'ятий *одинадцятий *дванадцятий *тринадцятий *сотий *двохсотий *трьохсотий *чотирьохсотий *п'ятсотий *тисячний *мільйонний 4.Котра? *перша *друга *третя *четверта *п'ята *одинадцята *двадцята *тридцята *сота *двохсота *трьохсота *чотирьохсота *п'ятсота *тисячна *мільйонна 5.Котре? *перше *друге *третє *четверте *п'яте *одинадцяте *двадцяте *тридцяте *соте *двохсоте *трьохсоте *чотирьохсоте *п'ятсоте *тисячне *мільйонне 6.Скільки було: баба, дві матері, дві дочки і онука? (Троє) 7.Скільки їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? ( Троє) 8.У хлопчика стільки ж сестер, скільки й братів, а в його сестри сестер вдвоє менше, ніж братів. Скільки в сім'ї сестер і братів? (Три сестри й чотири брати) 9.У мене в двох кишенях є гроші: коли з одної перекладу в другу один карбованець, то буде порівну, а коли з другої перекладу в першу один карбованець, то в першій буде вдвічі більше, ніж у другій. (П'ять і сім) 10.Летів гусак, а проти нього - зграя гусей. - Здорові були сто гусей! - каже гусак. - Нас не сто, - кажуть гуси, - а стільки та якби ще стільки, та ще півстільки, та чверть стільки, та ще ти один, отоді б було сто. ( Тридцять шість) 11. П'ять, п'ятнадцять, без двох двадцять Семеро, троє, ще й малих двоє. (П'ятдесят) 12.Стоїть луб повен круп. (Мак) 13.Повна діжка жита п'ятачком накрита. (Мак) 14.Під одним ковпаком сімсот козаков. (Мак) 15.Малий малишко закинув бочку вишку. (Мак) 16.Що за Мартин дереться на тин? ( Хміль) 17.Літом борода виростає, а зимою опадає. (Барвінок) 18.Стоїть, колихається, головою величається, а торкнеш - кусається. (Будяк) 19.Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає, Хоч мороз усе побив - його не займає. (Барвінок) 20.Хто я? Які це слова? Мій корінь шукайте в лісі, а префікс мій прабабця має. У слові підростати мій початок, у водяного знайдете корінь мій. Старанний має моє закінчення. Мій корінь знаходиться у думі, а префікс у заяві шукайте. У сонливого знайдете суфікс, а розумний вам підкаже закінчення моє. Префікс мій вказує на наближення, а корінь “плаває” у морі. У слові гірський суфікс і закінчення шукайте. Одне слово складається з трьох звуків, позначених трьома буквами, і означає рух; друге слово складається з тих же трьох і ще одного звука, на письмі позначається трьома буквами і теж означає рух. 21.Якого звука нема в словах віршів Т. Г. Шевченка “Заповіт”, “Якби ви знали, паничі...”? (Звука ф) 22.Яке трискладове слово об'єднує 33 букви? (Азбука) 23.Не змінюючи кількості букв, додайте до слів іду, а, ар один звук, щоб утворилися нові слова. (Звук й ) 24.Змінивши один звук, перетворіть рослину в комаху, що нагадує бджолу. (Хміль-джміль) 25.Відкинувши один звук, перетворіть маленьку комаху в морського рака. (Омар) 26.Як називаються? ♥ Музичний інструмент. Грошова одиниця. ♥ Музичний інструмент. Ковальська піч. ♥ Сільськогосподарське знаряддя. Заплетене волосся. ♥ Знаряддя, яким укочують дорогу. Пестлива назва кота. 27.Знайдіть омоніми. ▲ До млина Мусіїв віз Два мішки пшениці віз. Ось за гаєм блиснув став Вісь із колеса - він став. Що ж, не буде наша мати Борошна сьогодні мати. ▲Із птахів я хоч не дужих, Та в пошані у недужих. Дуб хтось точить чи ялину. Швидко взнаю, як і де Під корою хід іде. ▲Та, по - моєму, навіть роботи заржавіють без роботи. 28.Правильна вимова звуків. Ліна Костенко. ◊Сичало “С”, мов кобра на хвості. Шкварчало “Ш”, і “Ф” взялося в боки. І вірне “К” уперше у житті зробило вбік категоричні кроки. Стогнало “М”, пручалась буква “Ю”. кусалось “С” і “Т” кричало: “Тату!” Сказало “Л”: “На цьому я стою!” - ну, тобто прямо з Лютера цитату. Слухняне “А” було вже на мазі, приготувалось заспівати соло, перекрутитись на одній нозі, неначе циркуль, - і замкнулось коло. Котився перстень літерою “О”, його згубив мізинний палець змісту. Тоді взяла я знову те перо. Як і належить доброму стилісту. 29.Алфавіт. Б. Олійник. ☼Закони літер - не разок намиста: Одну хитнеш - і поміняєш суть. І спробуй — но тоді межу збагнуть, Приміром, між “обчислить” і “обчистить”. 30.Знак м'якшення. А. Бортняк. ○На ниві орфографії усяк несе свій хрест, наскільки це можливо. Непоказний пом'якшувальний знак до кожного підійде співчутливо. Хай, справді, скромний і неговіркий, та щедро і з віддачею всією. Тому до нього тягнуться з давен, тяжіють в словотворчому пориві і ел, і ес, і те, і де, і ен, а також різні суфікси пестливі. Стояти поруч в труднощах, в біді - мети у нього іншої немає. І подобріє слово біль тоді, і слово радість сонячно засяє. Він у словах тепліє багатьох, в таких, як промінь, рученька чи ненька; або окрилься, згинь, цвірінь і тьох, читальня, зав'язь, рано - пораненьку... Та не злічити різних див, які він творить в добродійстві славнім! Однак шиплячим він не догодив. Чи не тому, що не шиплячий сам він? І букві ер, що вдачею крута, яка не визнає м'якого серця, його ласкава ніжна доброта доволі безпринципною здається. Але, добром наповнений ущерть, готовий він пом'якшувати знову, хіба не знак м'який у слові твердь надійно підпирає всю основу? 31. Знайдіть перифраз. ○Страждаю, мучусь, і живу, і гину, благословляю біль твоїх тенет. Цю грудочку тепла у Всесвіті - людину! І всесвіт цей - акваріум планет. ○Я вранці голос горлиці люблю. Скрипучі гальма першого трамваю. Я забуваю, зовсім забуваю... Чи, може, це ввижається мені той несказанний камертон природи, де зорі ясні і де тихі води?.. 31. Загадки ☺Б'ють мене ціпами, Ріжуть мене ножами; За те мене отак гублять, Бо всі мене дуже люблять. ☺У хлів іде без шкіри, а виходить із шкірою. ☺Хоч в усній мові нас немає, а на папері мовчимо, та все, що ти читаєш, друже, сприймати правильно вчимо. Хто ми? (Розділові знаки) ☺гадайте ви без труднації, хоч загадка, може, й складна: дві різні країни, дві нації, а мова у них - одна. Які це країни? Яка мова? (Німеччина, Австрія. Мова — німецька.) ☺ А це вгадать готові? Умова не складна: в народі є дві мови, а нація - одна. Яка нація? Які дві мови? (Мордовська. Мови -ерзя-мордва; мокша — мордва) ☺ Можливості префікса Префікса можливості безмежні, Пари слів, що за змістом протилежні, префікс може в значеннях зрівняти. Але що там довго мізкувати? Префікса до слів додаймо з вами - різні стануть означать те саме. Що це за префікс? (Напів: напівправда - напівбрехня, напівсвітлий - напівтемний, напівсолодкий - напівгіркий) ☺ Назва ріки До країни знань ішов мандрівник і зустрів цікаві складники: поєднались префікс і числівник - і зробились назвою ріки. Яка це назва? (Прип'ять) ☺ Дієслово не в'яжеться з рухом, Його змісту не знать просто сором: як без префікса - сприйметься слухом, а як з префіксом - сприйметься зором. Яке це дієслово? (Казати - показати) ☺ Це слово часто стрінете: три літери у нім; та першу з них замінете в цім слові чарівнім - і значення побільшиться одразу в сто разів. І будете ви тішиться з двох зовсім різних слів. Які це слова? ☺ Хоч сам не біжить, а стоять не велить. ☺ Без сокири і дрючків ставить міст через річки. ☺ Хто малюнок на вікні уночі зробив мені? ☺ Впаде з неба - не розіб'ється. Впаде в воду - розпливеться. ☺ Сонце пече, липа цвіте, Жито доспіває - коли це буває? ☺ Голі поля, мокне земля, Дощ поливає - коли це буває? ☺ Огляда суворо скоса степ, ліс, села і міста; Розпустила сиві коси, а їх буря запліта. ☺ Річкою красивою я взяла розгін, Раптом перша літера попливла в затоку. А коли поставите іншу навзамін - Стану несподівано я .... порою року. ☺ Із двох складів я даю іменник ( в твоїй правиці розгадки нитка): склад перший - частка, другий - прийменник, а разом буде рибальська сітка. Який це іменник? (Не - від) ☺ А хто порадує мене - скажіть мені, будь ласка: в якому слові частка не - підсилювальна частка? (Нехай) ☺ Злита з хвостиком ця крапка, невелика, власне, лапка. Робить паузу, всім знайома. Як вона зоветься? (Кома) ☺ Вони для речення багато важать: турботливо обнімуть, як дужки, і вставлені слова й цитату вкажуть, давайте ж назвемо їх: це (Дужки) ☺ Він після речення, цитати вмостився, схожий на гачок. Всіх нас примушує питати, а сам ні пори з уст - мовчок. Хто він? (Знак питання) ☺ Що за знак - стрункий, мов спис, він над крапкою завис, спонука до поклику, Хто ж бо він? (Знак оклику) ☺Маленька, менша від мачини, ні з ким не стану на борцю. А при читанні, коли треба, й людини мову зупиню. Хто я? (Крапка) ☺ Хоч в усній мові нас немає, а на папері мовчимо, та все, що ти читаєш, друже, сприймати правильно вчимо. Хто ми? (Розділові знаки) 32. Українські прислів'я та приказки *Грім гримить - буде хліб родить. *Зима біла, та не їсть снігу, а все - сіно. *Зима без снігу - літо без хліба. *Багато снігу - багато хліба. *Сухий березень, теплий квітень, мокрий май - буде хліба врожай! *Весна - наші батько і мати, а як не посієш - не будеш збирати. *Весна днем красна, а на хліб пісна. *Сухий маренець, мокрий май - буде жито, як той гай! *Прийшов май - про землю дбай, прийшов іюнь - хоч сій, хоч плюнь. *Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі. *Травень холодний - рік голодний. *Тоді просо засівається, як глухий дуб розвивається. *Як почав орать, то сопілку не грать. *На чорній землі білий хліб родить. *Хто про землю дбає, тому вона повертає. *Де оре сошка, там хліба трошки. *Глибше орати - більше хліба мати. *Від колосу до колосу - не чути й голосу. *Добре грунт угноїш - урожай потроїш. *Пшениця - дурниця: утрьох молотить, а одному їсти. *Хліб на хліб сіяти - ні молотити, ні віяти. *Казав овес: сій мене в болото, буду як золото. *Казав ячмінь: кинь мене в грязь, то будеш князь. *Мусій, гречку сій, як хочеш кашу їсти. *Гречка каже: а мене хоч в золу, аби в пору. *Не вважай на врожай, а жито сій, то хліб буде. *Сій овес у кожусі, а жито - в брилі. *Сій вчасно - уродить рясно. *Посій упору, будеш мати зерна гору. *Не той урожай, що на полі, а той, що в коморі. *Буде той голодний, хто у жнива холодочку шука. *Що маєш казати - наперед обміркуй. *Говори мало, слухай багато, а думай ще більше. *Не хочеш почути поганих слів, не кажи їх сам. *Краще недоговорити, аніж переговорити. *Умій вчасно сказати і вчасно змовчати. *Умієш говорити - умій і слухати. *Коли чого добре не знаєш, то не говори. *Краще мовчати, аніж брехати. *Мудрий не все каже, що знає, а дурний не все знає, що каже. *Дав слово - дотримай його. *Умій сказати, умій і змовчати. *Дав слово - держись, а не дав - кріпись. *Слово - не горобець, вилетить - не впіймаєш. *Шабля ранить голову, а слово - душу. *Від теплого слова і крига скресне. *Гостре сердечко коле сердечко. *Слово - не стріла, а ранить глибше. *Слово старше за гроші. * Вода все сполоще, а злого слова - ні. *Вола в'яжуть мотузками, а людину - словами. *Добре слово варте завдатку. *Обмова - полова: вітер її ронесе, але й очі засипле. *Не роби з писка халяву. *Більше діла - менше слів. *Хто мовчить, той двох навчить. *І від солодких слів буває гірко. *Не говори, що знаєш, але знай, що говориш. *Добре слово краще за гроші. *Слово - не полова, язик - не помело. *Слово до слова - зложиться мова. *Не кидай словами, як пес хвостом. *Обіцянка - цяцянка, а дурневі радість. *Їж борщ з грибами і тримай язик за зубами. *На чужий роток не накинеш платок. *Довгим язиком тільки полумиски лизати. *Що вимовиш язиком, то не витягнеш і волом. *Дурний язик голові не приятель. 33.Мудрість афоризму через власну призму ►Проста класифікація Отих, від кого йде наруга, три категорії всього: мій ворог, ворог мого друга, та ще друг ворога мого. *Логічне ►В житті є логіка сувора й суворі виміри народні: як не казав ти правди вчора, то не повірять і сьогодні. ►Переконатися пора: зробивши зло, не жди добра. ►Чи завжди до уваги ми берем, в роботі ризикнувши помилиться, яким важким, гнітючим тягарем буває щойно зроблена дурниця? * Сто і один ●Дружба - це достатку річ, сварка - ворогові свято. Друзів сто - і мало їх, ворог - і один багато. ●Хто б не був ти - носа не дери, не шкодуй для мандрів підошов. Де б не був - учися, говори мовою людей, куди прийшов. ●Розлютився - ранить, наче лезом, а жалкує, ледь не все життя. Кажуть так, що гнів - спочатку безум, потім - каяття. ●Все рідне для пташати - молодця дрібницею зробилось раптом сущою: учора тільки вилупивсь з яйця, сьогодні вже гидує шкаралущею! *До сімейної ідилії Бува таке в сім'ї хваленій - з ним носяться, як з чиряком: у десять - чудо, в двадцять - геній, а в тридцять став він сіряком. *Про пам'ятники ◊ І ви затямте, друзі мої милі, що пам'ятник і букети золоті - не те, що люди ставлять на могилі, а те, що ти лишив їм у житті. ◊ Хай тебе зачеплять возом, будь спокійний, наче мур. Знай: найбільший друг - твій розум, а найбільший ворог - дур. ◊ Лють нещадно сушить злого, юнаку згинає плечі. А від сміху і в старого сяють очі молодечі. *Не хвалися родом Не хвалися родом, що ти благороден: скажуть люди згодом, чого сам ти годен. *Цвіт і плід ◘ Одне дарує плід, хоч цвітом не красується, а друге - пустоцвіт, а гляньте, як хизується! ◘ Відчувай у думці кожен порух, тонко розумій усе навкруг: той, хто лає, не завжди твій ворог, той, хто хвалить, не завжди твій друг. *Не виходить з моди ▼Не капелюх, а Ейфелева вежа, не кльош (кравцева послуга ведмежа!), і не жабо цяцькована мережа, - лиш скромність - найчудесніша одежа! ▼Гріх у житті одлежувать, жить хитро та облесно, бо хліб тоді не зле жувать, як він дістався чесно. 34.Поясніть значення фразеологізмів, розставте розділові знаки. Пошитий у дурні стріляним горобцем до того ж білими нитками аж пальці знати курям на сміх пришиєш кобилі хвіст і як дурень з балалайкою не знаючи броду полізеш у воду наче поперед батька в пекло туди де Макар телят не ганяв де Сидір козам роги править де смаленого вовка побачили до нових віників його пам'ятатимеш. Сядеш у калюжу сьорбнеш тієї солодкої водички накрутишся в ній наче муха в окропі вхопишся за соломинку вискочиш на сухе наче Пилип з конопель і мов горохом сипнеш намелеш сім мішків гречаної вовни наздогад буряків щоб дали капусти почнеш притуляти горбатого до стіни і як по писаному вилами по воді сон рябої кобили розповідати про чудеса в решеті про те що на городі бузина а в Києві дядько. А. Кичинський 35.Знайдіть у поезії неологізми. Бабусенція Ой оце чудне дівчатонько, ой - я, Щосуботоньки їде з містонька До бабоньки, до бабусеньки, ой, Лишає свої інфузорії - туфельки, Одягає куфайчатко порване, ой - ой — оєчки, У бабцюлі, у бабусеньки,ой, Взува старі чоботи - шкарбани, Бабчині чоботи - чоботеньки, Наносить повну балію - Ще й відро, ще відро, ще відеречко, Та в баняки, банячища, ой, Та любисток зімліє в горнятах, Аж зімліє бабусина хата, ой - ой - ой, Хата, хатуся, хатинонька, Хатусенька, Хата Стріхівна, ой. - Заворожи мене, бабченько, ой - я, Бабусенько, бабулиня, бабусенція, Ой, гаряча, ой бабулик, ой - ой - ой — єчки, - Ляпотить, хлюпотить у ночвеньках Дівулиня, дівчина, діво - горенько. А бабище все шпуртається, ой - я, З кочергами, з баняками, з банячищами... Внучка, внученька, студентонька Спить у баби на рядниноньці... А бабуся, бабулиня, бабусенція До дівчиська так і тулиться - Сиротина ж, сиротуля, сиротпташечка, Бабумамця, бабутатко, бабусонечко... І. Драч 36.Мовні шаради ”Слова з ненаголошеними голосними в корені слова, які не можна перевірити наголосом” ◆ Буква, що позначає голосний, який разом з йотом передають букву я. Іменник чоловічого роду, І відміни, позначає ряд підводних скель. Родовий відмінок однини іменника жіночого роду І відміни, який є синонімом іменника ціль.. Іменник жіночого роду І відміни, який означає математичну науку про прості властивості числа. ᾡ (Шукане слово) ◆ Перший склад слова армія. Іменник чоловічого ІІ відміни, означає територію позаду фронту. Давальний відмінок однини іменника ера. Особовий займенник І особи однини. Іменник жіночого роду І відміни, означає рід військ, озброєний гарматами. ᾡ (Шукане слово) ◆ Буква,що позначає дзвінкий приголосний, якому відповідає глухий [п]. Простий протиставний сполучник сурядності, що позначається однією буквою Другий склад іменника магазин. Буква, що позначає дзвінкий шиплячий звук. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що означає запаковані для перевезення речі. ᾡ(Шукане слово) ◆ Назва букви б. Суфікс прикметника міцний. Буква, що стоїть в алфавіті після букви ж. Суфікс іменника картоплина. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, назва рідини без кольору, що горить і вироблена з нафти. ᾡ (Шукане слово) ◆Перші три букви слова, що є синонімом до іменника шпиль. Родовий відмінок множини іменника середнього роду ІІ відміни, який є синонімом іменників таріль, тарілка. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що є назвою великої одногорбої чи двогорбої тварини. ᾡ (Шукане слово) ◆ Буква, що стоїть в алфавіті перед буквою г. Вигук, що позначається однією буквою. Суфікс ( один приголосний звук ) за допомогою якого іменникам надається зменшувально - пестливого відтінку. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, який є назвою великого приміщення для багатолюдних зборів, занять та ін. ( може мати форму жіночого роду І відміни). Іменник чоловічого роду ІІ відміни, позначає будову для пасажирів на залізничній станції або пристані. ᾡ(Шукане слово) ◆ Дзвінкий гортанний приголосний звук, якому відповідає глухий [ х ]. Протиставний сполучник сурядності з трьох букв. Невідмінюваний іменник середнього роду, який є назвою другого звуку музичної гами, а також відповідної ноти. Передостання буква алфавіту. Іменник жіночого роду І відміни, означає довге крите приміщення, яке з'єднує окремі частини будівлі, є синонімом іменника прохід. ᾡ (Шукане слово) ◆ У особовому займеннику другої особи однини, букву, що позначає глухий приголосний, замінити буквою, яка позначає відповідний дзвінкий приголосний. Перший звук прийменника, що вживається з місцевим та знахідним відмінками на позначення мети, простору: може бути префіксом, що має значення повторюваності чи завершеності дії. Іменник чоловічого роду ІІ відміни, що позначає назву документа про одержання вищої або спеціальної освіти. ᾡ (Шукане слово) 37. Шарада ╚ Ось країни назва. В ній - п'ять літер; ви їх розділіть на три і дві - в листі зашумить одразу вітер, застрибають коники в траві, бо оті три літери одні, - невеликий ліс у множині, другі дві - зазначу при нагоді вказівний займенник з ними в згоді. Є така країна в білім світі й називається вона - Гаї - ті. 38.Гра “Згадаймо літературу” Учасники по черзі виймають з коробки з написами на них реченнями, називають пропущені частки та прізвище автора цих слів. Кожна правильна відповідь оцінюється в три бали; перемагає та команда, яка набрала більше балів. Мені ... страшно, як згадаю оту хатину край села. (Аж, Т.Г. Шевченко) ...як мудрості доходиш - хочеться і жить, і жить! (Тож, П. Тичина) Пішов... я в Україну, пішов ... додому, там... мене привітали, зраділи... старому. (Би, б, Т.Г. Шевченко) Сонце тільки ...сіло десь за лісовими хащами. (Но, М. Коцюбинський) Чарівне море, та наймиліша серцю ... земля. (Таки,Р. Іваничук) Хоч я вам кривди ... робив, та все ... між вами жив,та, може, ... що і осталось. (Не, ж, таки, де. М.Бажан) А без тебе я де ... серце заховаю. (Небудь, Т.Г. Шевченко) ... так сонечко сіяло, ... так мені чого було!..Мені так любо, любо стало. (Чи, то, Т.Г Шевченко) 39. Гра “Пишіть правильно” Допишіть букви, щоб утворилися частки. О □ □ Х □ □ □ Т □ □ □ Л □ □ □ Н □ □ □ □ Н □ □ □ □ □ ♠Відповіді : ось,хіба, таки, лише, нехай, небудь. 40.Впишіть у клітинки по вертикалі підсилювальну, питальну та обмежувальну частки, щоб можна було прочитати у горизонтальному рядку словотворчу неозначену частку. □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ □ ♠Відповіді: таки, хіба,лише, - аби -. 41.Запишіть дієслова, які починаються часткою не. □□□□□□□И □□□□□□□□И □□□□□□□□□И □□□□□□□□□□□И □□□□□□□□□□□□ь ♠Відповіді: неволити, нехтувати, недобачати, недомалювати, недокричатись. 42.Завдання - жарти Впишіть у п'ять клітинок дві вказівні і дві словотворчі частки . □□ь□□ ♠Відповідь: осьде. 43.Впишіть у три клітинки три частки: дві вказівні та підсилювальну. □ т □ ♠ Відповідь: ото. 44. Гра “П'ятий зайвий” Вилучіть із групи слів зайве слово, звертаючи увагу на закінчення. * Вечеря, звичаї, гай, свято, сила. *Любов, правило, принцип, сніданок, піч. *Поні, шосе, ідея, журі, таксі. *Вчора, тихо, зустріч, далеко, назустріч. 45.Заповніть східці спорідненими словами. Л і с 49.Фонетико -стилістичний аналіз. Проаналізуйте уривки з ліричних віршів. Визначте, які стилістичні засоби фонетики в них наявні. Опишіть створювані звукообрази. Хотіла б я уплести за водою, немов Офелія уквітчана, безумна. За мною вслід плили мої пісні, хвилюючи, як та вода лагідна, все далі, далі... Леся Українка, листочки зів'ялі, Розвійтеся, як тихе зітхання! Незгоєні рани, невтишені жалі, Завмерлеє в серці кохання. І. Франко,осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о синій! Осанна осені, о сум! Осанна. Невже це осінь, осінь, о! - та сама. Останні айстри горілиць зайшлися болем. Ген килим, витканий із птиць, летить над полем. Багдадський злодій літо вкрав, багдадський злодій. І плаче коник серед трав - нема мелодій... Ліна Костенко, І в прірву разом з ним летять і ночі, й дні, й безодні літ. . Філянський Чуєш, брате мій, товаришу мій; Відлітають сірим шнуром журавлі у вирій. Курличуть; кру, кру, кру, на чужині умру, Доки море перелечу, крилоньки зітру, Крилоньки зітру, кру, кру, кру... кру, кру! Українська народна пісня 50.Прочитай те уривки. Які суфікси надають окремим словам зменшувально - пестливих відтінків, а які - забарвлення згрубілості, збільшення? ◙ Ой там за гаєм, гаєм, Гаєм зелененьким Там орала дівчинонька Воликом чорненьким. Орала, орала, Не вміла гукати, Та й найняла козаченька На скрипочку грати Народна пісня ◙ З тихим плескотом на берег Рине хвилечка периста; Править хтось малим човенцем, Стиха весла підіймає, І здається, що з весельця Щире золото спадає. Леся Українка ◙ І їстоньки - не їм, і питоньки - не п'ю, та виглядаю все Зозуленьку мою. Як гляну я на тебе - така ти невеличка, моя перепеличко, а голосочок - то який! Тонесенький, милесенький такий... А все - таки катюзі, як кажуть, буде по заслузі. ◙ А чутка у гаю була така, що ніби Щука та частенько, як тільки зробиться темненько, Лисиці й шле - то щупачка, то сотеньку карасиків живеньких або линів гарненьких... ◙ Був на селі Квачан - собака, кудлатий та товстий; хвіст здоровенний, як ломака, і сам такий страшний. ◙ Над селами, над нивами, над тихими долинами - там славонька твоя! На кожную стеблиночку пошлеш одну росиночку - і віку додаси. - А морю широченному, глибокому, силенному води не додаси! ◙ Ой річечка, голубонька! Як хвилечки твої - пробігли дні щасливії і радості мої! З тв. Л. Глібова 51.Дослідження - співставлення. Знайти у правому стовпчику власне українські синоніми до іншомовного терміна. Іншомовна термінологія Власне українська термінологія 1.авторитет 1.доброчинець, попечитель 2.анархія 2.дослід, спроба 3.апеляція 3.справа, діяльність 4.аргумент, мотив 4.товарообмін 5.асортимент 5.рівновага 6.баланс 6.особливість 7.бартер 7.обговорення 8.бізнес 8.відшкодування, оплата, покриття 9.дебати 9.ознака, риса, прояв, знак 10.дефект 10.перевага, виключне право 11.домінувати 11. відтворювати 12.експеримент 12.вибір, набір 13.ексклюзивний 13.тотожній, рівнозначний, однаковий 14.екстраординарність 14.безлад 15.електорат 15.угода 16.ідентичний 16.виключний 17.компетенція 17.повага, пошана, вага 18.конвенція 18.виборці 19.координувати 19.переважати 20.лаконічний 20.запобіжний 21.лімітувати 21.погоджувати 22.превентивний 22.стислий, короткий, невелемовний 23.прерогатива 23.вада,недолік, хиба,пошкодження, брак 24.пріоритет 24.звертання 25.пролонгація 25.першість, переважне право 26.репродукувати 26.обмежувати 27.симптом 27.продовження 28.спонсор, меценат 28.підстава, обrрунтування, довід
♠Відповідь: 1 - 17; 2 - 14; 3 - 24; 4 - 28; 5 - 12; 6-5; 7-4; 8-3; 9-7; 10-23; 11-19; 12-2; 13-16; 14-6;15-18;16-13;17-8;18-15;19-21;20-22; 23-10; 24-25; 25-27; 26-11; 27-9; 28-1. 52.З'ясувати, якими частинами мови є виділені в реченнях слова. Які стилістичні особливості має кожна з визначених вами частин мови? Сонета скласти - то нелегка річ... ♣ Чотирнадцять рядків він ямба має, немов чотирнадцять рядків намиста: чотири перших - вступ, горить- буяє у других чотирьох душа артиста, в терцети ж два всю силу він вклада... А.Казка ♣ Ти і я - це вічне, як небо. Доки мерехтітимуть світи, будуть Я приходитимуть до Тебе, і до інших йтимуть горді Ти. Як це все буденно! Як це звично! Скільки раз це бачила земля! Але ми з тобою ... Ми не вічні, ми з тобою просто - ти і я. І тому для мене так трагічно те, що ти чиясь, а не моя. В.Симоненко 53.Переписати, на місці крапок вставити пропущені букви. Відгадати загадки. Підкреслити антоніми. 1.Ж...ве л...жить, а мертве біжить. 2.Удень вікно розб...вається, а вночі само вставляєт...ся. 3.Літом у шубі, а з...мою в шапці. 4.Н...с...ш - бряжч...ть, поклад...ш - мовчит... . 5.Двічі род...т...ся, а раз ум...рає. ᴥВідгадки. 1.Сніг. 2.Ополонка. 3.Дерево. 4.Ланцюг. 5. Птах. 54.Прочитати. Пояснити значення виділених слів. Розповісти про омоніми. Мій краю прекрасний, розкішний, багатий! Як небо блакитне - нема йому краю, так душі почину і краю немає. Край берега у затишку прив'язані човни... . Коли є хліба край, то й під вербою рай. 55.Записати прислів'я. На місці крапок вставити антоніми. Аби ... переднювати, а ... переночувати. Краще ... рибка, як ... тарган. ... дім будує, а ... руйнує. ... піднятись - ... спуститись. ...заробиш - ... з'їси. У...розуму язик... . ...- не скач, ... - не плач. Для довідок. День - ніч; маленька - великий; згода - незгода; вище - нижче; гірко - солодко; короткого - довгий; знайшов - загубив.