Урок «Дизайн та технології», 4 клас
Тема :Народна іграшка. Ліплення за мотивами народних іграшок. Розписний коник.
Мета уроку: формувати уявлення про види декоративно-ужиткового мистецтва, вчити дітей працювати з пластичним матеріалом, відчувати зв’язок форми, призначення, декоративного оздоблення засобів і предметів народного декоративно – прикладного мистецтва. Ознайомити з виробами й колірною палітрою народних іграшок, різновидами орнаментальних мотивів. Розвивати фантазію, творчість, естетичний смак. Виховувати інтерес до українського декоративно- ужиткового мистецтва ,знайомити з працею народних майстрів.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний центр.
Матеріал та інструменти на уроці: таблиці, ілюстрації із зображенням керамічних виробів, глиняні іграшки, пластилін, дощечки для роботи з пластиліном, стекі, готовий виріб.
Хід уроку :
І Організаційний момент.
Любі , я вас всіх вітаю,
Творчості від вас чекаю.
ІІ Актуалізація опорних знань
1.Перевірка готовності дітей до уроку.
2.Бесіда з учнями.- Шматочок пластиліну на парті дрімає,
І чим він стане ніхто не знає,
Чи квіткою, що радує нині,
Чи пташкою на гіллі у калині.
ІІІ Мотивація художньо – трудової діяльності.
Хто створює глиняні іграшки?
ІV Вивчення нового матеріалу.
1.Вступна бесіда.
-Що ви знаєте про іграшки? Де їх виготовляють?
Один маленький хлопчик міцно притискав до грудей чудернацьку ляльку . Відразу зрозуміло , її не в магазині купили. Хлопчик розповів , що ляльку він зробив сам і збирається подарувати її молодшій сестричці.
-Скажіть , чому ця іграшка цінна для хлопчика?
-А які іграшки є у вас вдома? З чого вони зроблені?
Колись дуже давно селяни і ремісники робили іграшки для своїх дітей власноруч; так само, багато інших знарядь праці, одяг, посуд. Саморобні іграшки були різноманітними: ляльки, свистунці, посуд, брязкальця, гриби-скриньки, коники на коліщатах…Усе і не перелічиш, тому існували іграшки керамічні, дерев’яні, плетені з лози й соломи, зшиті з полотна і багато інших.
Донині у світі захоплюються вмінням виготовляти традиційні іграшки. А в музеях влаштовують окремі виставки української народної дитячої іграшки, адже це теж мистецтво.
Здавна наші дідусі і бабусі займалися гончарським ремеслом, передаючи секрети своєї майстерності своїм дітям і онукам.
Людей, які працювали з глиною, називали гончарями, а їхнє заняття – гончарством.
Одним зі знаних центрів виробництва кераміки в Україні є старовинне козацьке місто Опішня, що на Полтавщині. Крім повсякденного посуду , опішнянські майстри створюють художні вироби у вигляді звірів і птахів; баранців, козликів, левів, коників, півників тощо.
2.Словникова робота.
Стека – спеціальний інструмент для роботи із пластиліну та іншими матеріалами, дерев’яна чи металева паличка із розширеними у вигляді лопатки кінцями.
Пластилін- матеріал для виліплювання.
3. Правила роботи з пластиліном
4. Перегляд демонстраційного матеріалу
5. Послідовне ліплення коника вчителем(презентація)
6.Фізхвилинка
Кіт збирався до роботи (потягуються)
Та завадили турботи(розводять руки в сторони)
Треба висушіть хвоста,(показують хвіст)
Накрутити вуса,
Почесати живота.(гладять живіт)
І помити писок.
Цілий день такі турботи, (лічать пальцем)
Що не встигнеш до роботи(розводять руками, крутять головою)
V Практична діяльність учнів.(звучить музик)
VІ Підсумок уроку. Рефлексія
- Що ми сьогодні виготовляли з пластиліну?
- Що нового дізналися?
- Що з сьогоднішнього уроку ви :
*знаєте?
*умієте?
*цінуєте?
VІІ Перегляд та виставка дитячих робіт.
Всі ви , діти- молодці,
Гарно працювали!
Уже дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час скінчати,
Треба йти відпочивати!