Снов’янська загальноосвітня школа І – ІІ ступенів
Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках.
Краса і мудрість цього жанру
усної народної творчості
Урок підготувала
учитель української мови та літератури
Дуброва Оксана Валеріївна
Тема. Народне уявлення про довколишній світ та його оцінка в прислів’ях та приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань і формування вмінь.
Обладнання, наочність: підручник, дидактичний матеріал.
Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається.
Народна мудрість
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку
2. Перевірка домашнього завдання
3. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
▼ Що ви знаєте про прислів’я та приказки?
▼ Хто є автором прислів’їв та приказок?
▼ Які ви знаєте прислів’я?
▼ Прислів’я та приказки — це жанр української народної творчості?
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Прислів’я та приказки належать до неоціненних коштовностей фольклору будь-якого народу, в тому числі — українського. Прислів’я та приказки – короткі влучні вислови, які образно та лаконічно передають нащадкам висновки з життєвого досвіду багатьох поколінь предків. Вони є узагальненою пам’яттю народу та результатом його спостережень
над життям і явищами природи, що дає змогу молодому поколінню формулювати погляди на етику, мораль, історію й політику.
Прислів’я та приказки становлять звід правил, якими людина має керуватися в повсякденному житті. Вони рідко тільки констатують якийсь факт, скоріше рекомендують чи застерігають, схвалюють або засуджують,— словом, повчають, бо за ними стоїть авторитет поколінь нашого народу, чия невичерпна талановитість, високе естетичне чуття й гострий розум і тепер продовжують примножувати і збагачувати духовну спадщину, що громадилася віками. Чіткої межі між прислів’ями та приказками не існує, а основна відмінність полягає насамперед у тому, що прислів’я є більш розгорнутими, ніж приказки.
Багато українських прислів’їв виражають любов до Батьківщини, готовність її захищати, осуд зрадників, стверджують необхідність дружби між народами тощо.
Виникають прислів’я постійно, але поширюються в народі й передаються від покоління до покоління лише найзмістовніші й найвлучніші з них. Справжні народні прислів’я поєднують у собі глибокий зміст із дуже простою, але образною формою, їх легко запам’ятовувати й виголошувати. Прислів’я, як правило, короткі, будова їх відзначається симетричністю, поділом на частини, що римуються між собою; рими в них багаті й іноді несподівані. Часто прислів’я будуються з використанням або синтаксичного паралелізму(«Хвали жито в стогу, а пана в гробу»), або протиставлення(«Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить»). Найчастіше прислів’я використовують метафору, а також гіперболу («Такий тупий ніж, що й киселю не ріже»), іронію («Поможе, як мертвому кадило»), порівняння («Живе, як у батька за пазухою»), епітети(«У лиху годину узнаєш вірну людину») та інші тропи.
Можна виявити такі особливості народних прислів’їв:
Прислів'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, іносказання з дидактичним ухилом. «Життя прожити — не поле перейти».
5. Виражальні засоби мови прислів'їв
Приказка — стійкий вислів, у якому дається образна характеристика певного явища. Зміст її, на відміну від прислів’я, не має звичайно повчального характеру, їй властива синтаксична незавершеність. Досить часто це вкорочене прислів’я, наприклад: «як сніг на голову», «вивести на чисту воду», «лисячий хвіст», «вовчий рот», «собаку з’їв».
8.1. Розподіліть прислів’я та приказки за вказаним зразком.
Прислів’я |
Приказка |
Зразок: Рідна мова — не полова: її за вітром не розвієш |
Зразок: Рідна мова — не полова |
Приказка: «Правда очі коле», «У страху великі очі», «Ото велике цабе!», «Дожився до ручки», «Він тертий калач».
Прислів'я: «Рання пташка дзьобик чистить, а пізня очиці жмурить», «Такий тупий ніж, що й киселю не ріже», «Живе, як у батька за пазухою», «У лиху годину узнаєш вірну людину», «Хвали жито в стогу, а пана в гробу».
8.2. Рубрика «Добери прислів’я та приказки» (Вчитель говорить слова — на позначення предмету)
1. Перо (Гарна птиця пером, а чоловік розумом);
2. Меч (Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи);
3. Хата (Своя хата — своя правда, своя стріха — своя втіха);
4. Голова (Шануй свою голову, бо друга не виросте);
5. Камінь (Хто мусить, той і каменя вкусить);
6. Залізо (Куй залізо, поки гаряче);
8.3. Встановіть відповідність за тематикою.
1. Слово — не горобець, вилетить — не спіймаєш. (Про мову)
2. Добра пряха на скіпку напряде. (Про працю)
3. Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться. (Про розум)
4. Свій хоч не заплаче, то скривиться, хоть не скривиться, то не висміє. (Про сім’ю)
5. Біда, коли один в бороні, а десять в стороні. (Про дружбу)
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ УРОКУ, ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок, іносказання з дидактичним ухилом. Це:
А прислів’я;
Б приказка;
В загадка;
Г легенда.
2. Стійкий вислів, у якому запропонована образна характеристика певного явища, це:
А прислів’я;
Б приказка;
В загадка;
Г легенда.
3. До якої тематичної групи належить прислів’я «З ким поведешся, того й наберешся»?
А Про дружбу;
Б про працю;
В про тварин;
Г про життя.
4. До якої тематичної групи належить прислів’я «Печені голуби не летять до губи»?
А Про дружбу;
Б про працю;
В про тварин;
Г про життя.
5. До якої тематичної групи належить прислів’я «Життя закоротке для щастя»?
А Про дружбу;
Б про працю;
В про тварин;
Г про життя.
6. До якої тематичної групи належить прислів’я «Кіт з хати — миші танцюють»?
А Про дружбу;
Б про працю;
В про тварин;
Г про життя.
7. До якої тематичної групи належить прислів’я «Ранні пташки росу п’ють, а пізні — слізки ллють»?
А Про дружбу;
Б про працю;
В про тварин;
Г про життя.
8. До якої тематичної групи належить прислів’я «Хто знання має, той мур зламає»?
А Про дружбу;
Б про розум;
В про тварин;
Г про життя.
9. До якої тематичної групи належить прислів’я «Вода в решеті не встоїться»?
А Про дружбу;
Б про розум;
В про тварин;
Г про явища природи.
10. До якої тематичної групи належить прислів’я «Чоловік має два вуха»?
А Про дружбу;
Б про розум;
В про мову;
Г про явища природи.
11. До якого жанру належить приказка «Собаку з’їв»?
А Прислів’я;
Б приказка;
В загадка;
Г легенда.
12. До якого жанру належить прислів’я «Життя прожити — не поле перейти»?
А Прислів’я;
Б приказка;
В загадка;
Г легенда.
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
- Чи сподобався вам сьогоднішній урок? Чим саме?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1