Презентація "Казка про правду і кривду"

Про матеріал
Опрацювати ідейно- художній зміст казки "Про правду і кривду", з'ясувати тему та ідею, проаналізувати казку; виховувати такі якості як чесність та справедливість; розвивати уяву, логічне мислення, навички виразного читання.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

«Про правду і кривду».

Номер слайду 2

 Правда і кривда — одвічні суперники в умах та серцях людей. З дитинства кожен із нас знає, що казати правду — це добре, а брехати, обманювати — погано. Якщо людина живе правдою, то чесними будуть усі її вчинки: вона не скривдить тварину, не зрадить друга, ні на мить не забуде про обов’язок перед батьками та Батьківщиною. Вона буде чесною навіть у складних та критичних ситуаціях, коли це буде загрожувати її особистому благополуччю. Заради тепла і ситості вона не забруднить душу кривдою, та в усіх випадках, коли потрібно буде зробити вибір, вона його зробить на користь правди. А наприкінці життя їй не буде соромно за якісь «компроміси з сумлінням», бо вона знатиме, що жила чесно.

Номер слайду 3

ПРА́ВДА -те, що відповідає дійсності; істина. КРИ́ВДА- несправедливий учинок щодо кого-, чого-небудь, несправедливе ставлення до когось, чогось; несправедливість

Номер слайду 4

Про правду і кривду. Жили колись-то два брати: один багатий, а другий такий бідний, що й не сказати. Цей бідний брат умер. Зостався у нього син, і він живе теж бідно. І спитався раз він у свого дядька:— А що, дядьку, як лучче тепер жити: чи правдою, чи неправдою?— Е-е-е-!.. Де ти тепер найшов правду? Нема тепер правди на світі! Тепер скрізь одна кривда.— Ні, дядьку! Є правда — правдою лучче жити.— Давай спорити.— Ходім на суд.— Та чого ж ми таки підемо на суд? Лучче давай підемо по дорозі і спитаємо чоловіка, якого зустрінемо: як скаже, так і буде. Ваша правда — уся моя худоба буде вам; моя правда — ваша худоба буде мені. Так спитаємо до трьох раз.— Ну, добре.І пішли вони дорогою. Ідуть, ідуть, зустрічається їм чоловік — з заробітків, чи що, йшов.— Здоров, чоловіче добрий!— Здорові!— Скажи, будь ласкав, чоловіче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи неправдою?— Е-е-е!.. Добрі люди! Де тепер ви правду найшли? Нема тепер її ніде на світі. Лучче жити кривдою, аніж правдою.— Ну, оце раз моя правда! — каже дядько.

Номер слайду 5

А небіж і зажурився, що йому прийдеться віддавати всю худобу дядькові. Ідуть, ідуть — зустрічається їм пан. А небіж і каже:— Ну, запитаємо ж сього пана: сей уже всю правду розкаже: він грамотний і все знає.— Ну, добре. От порівнялися з паном і питають його:— Скажіть, будьте ласкаві, паночку, як тепереньки лучче жити: чи правдою, чи кривдою?— Е-е-е!.. Добрі люди! Де ви тепер знайшли правду? Нема її ні по судах і ніде в світі; лучче жити кривдою, аніж правдою.— Ось вже і вдруге моя правда! — сказав радісно дядько. Небіж ще дужче зажурився. Ідуть, ідуть — зустрічається їм піп. Небіж і каже;— Ну, поспитаймося ж попа, сей уже правду скаже — на те він і духовний. Сей як уже скаже, то так і буде.— Ну, добре!Як порівнялися з попом, питають його:— Скажіть, панотче, як тепер лучче жити: чи правдою, чи неправдою?— Е-е-е!.. Добрі люди! Де ви теперечки знайшли правду? Її тепер і в світі нема: лучче жити кривдою, аніж правдою.— Ось вже і втретє моя правда! — сказав радісно дядько.

Номер слайду 6

Нічого робити небожеві: віддав дядькові всю свою худобу, а сам зостався голий, босий і голодний. Тяжко прийшлось йому жити. Бився, бився, сердешний, та й задумав повіситись — узяв він обривок та й пішов у ліс. Пішов та й дивиться на дерево — вибирає гілку, на якій би то повіситись. «Ото,— думає собі,— добра гілка — кріпка, а на оту сісти та, зачепившись, і повиснути б». Він так задивився на дерево, що й не помітив, як вовк прибіг. Як уздрів його чоловік, кинувся мерщій на дерево, а обривочка й забув. Зліз на дерево та й сидить. Коли прибігають три чорти, а трохи згодом і четвертий, їх ватаг. І питає він своїх слуг:— Ти що сьогодні наробив?— Е... я такого наробив, що там хоч що хай роблять — не справлять. У такім-то селі, у пана, я поробив так, що ізроду довіку не вгатять греблі. А пан лупить своїх людей, як. скажений: багато їх буде у нас.— Добре ж ти зробив, та ще не так.— А як же?— Там посеред яру, в лісі, росте три дерева. Хто ті три дерева зрубає та положить навхрест на греблю — вгатить.— О!.. Хто ж то чув, хто ж то й знав, що се так треба зробити! — Ну, а ти ж що зробив? — питає він другого.— Е... я такого наробив, що багато буде у наших руках. У такому-то городі всю воду повисушував, так що тепер там ні каплі нема, а носять її за тридцять та за сорок верст. Багато там пропаде людей!

Номер слайду 7

— Добре ти зробив, та ще не так,— каже ватаг.— А як же?— Як хто викопає той кущ малини, що росте посеред города,— буде вода на весь город.— О!.. Хто ж то й чув, хто ж то й знав, що треба се робити!— Ну, а ти ж що зробив? — питає він третього.— Е... я такого наробив, що хай там хоч що роблять — нічого не подіють! У такім-то королівстві у короля одна дочка, та я й тій поробив так, що хай хоч як лічать, нічого не подіють, буде наша.— Добре ти зробив, та ще не так.— А як же?— Хто відрубає глухого угла та підкурить — така буде, як і перше.— Хто ж то чув, хто ж то й знав, що се треба зробити!А чоловік сидить собі на дереві та й чує усе, що чортяки балакають. Як уже розлетілись чортяки, чоловік той і думає: «Може, се й правда, що вони казали? Піду до пана, може, й справді угачу греблю» Пішов. Приходить до греблі, а там пан б'є та мучить людей, щоб мерщій угачували. Вони, бідні, аж піт з них ллється, роблять, а воно все нічого не помагає. А пан знай лютує. Приходить до нього цей правдивий чоловік й каже:— Е-е, пане! Б'єте ви людей, та ніякого з сього діла не буде. А що дасте мені — я вгачу?— Дам я тобі сто карбованців, і ще й на придачу цих пару коней з коляскою і з кучером (а там і коні панові стояли).

Номер слайду 8

— Дайте ж мені людей шість чоловіка та три підводи.— Візьми. Поїхали вони в ліс, зрубали ті три дерева та й положили їх навхрест на греблі — так зараз і вгатили. Пан віддав йому сто карбованців і пару коней з коляскою та з кучером. Тоді той чоловік і думає: «Дай поїду ще до того города, де води нема: може, й то правда; може, дам я їм води». Сів та й поїхав до того города. Не доїжджаючи до города кілька верст, зустрілась йому бабуся, що несла пару відер води на коромислі.— Що це ти, бабусю, несеш?— Воду, синочку.— Дай же й мені напитись.— Е-е-е, синочку! Я ж її несу за тридцять верстов; а поки ще дійду додому, половину розхлюпаю; а сім'я у мене велика, пропаде без води.— Я от приїду у ваш город, наділю води на всіх, і буде тієї води з вас довіку. Вона йому дала напитись, а сама така рада стала та мерщій у город трюшком і розказала всім горожанам, що їде такий чоловік, що воду їм дасть. Горожани всі вийшли за город, назустріч тому чоловікові, з хлібом-сіллю і всякими подарунками. Як прийшов цей чоловік у город, найшов той кущ малини, що ріс посеред городу, викопав його — і потекла вода відтіль по всьому городу. Горожани нагородили його і грішми, і усяким добром, так що він етав тепер багатший від свого дядька. Далі й думає: «Піду ще в те королівство, де королева дочка нездорова — може, вилікую її».

Номер слайду 9

Як задумав, так і зробив. Приїхав туди, прийшов до королевих хоромів, а люди, всі такі смутні, бігають та охають! Він і питає їх:— Я чув, що у вашого короля дочка дуже нездорова. Хай як вони її не лічать, нічого не подіють; тільки я б її вилічив.— Е, чоловіче, куди тобі! Заморські лікарі нічого не подіють, а ти й подавно!— Отже, скажіть королеві. Вони сказали королеві. Король вийшов до нього та й каже:— Якщо вилічиш, нагороджу тебе так, що не буде багатшого од тебе у світі, ще й дочку свою віддам за тебе. Пішов той чоловік, подивився на неї, а вона вже й кінчається. Він узяв, настругав глухого угла, підкурив її — і вона одразу подужчала так, що днів за три і зовсім одужала, знов стала такою, як і перше. Король і всі люди такі стали раді, що й не сказати. Король на радощах і каже цьому чоловікові:— За те, що вилікував ти мою дочку, я її віддам за тебе, та ще, як умру я, ти будеш королем на моїм місці. Скоро й справді король помер, а на його місце став цей правдивий чоловік. Прокоролював він уже кілька там літ, коли приїжджає у його королівство якийсь-то багатий, купець і посилає спитати короля, чи дозволить він йому поторгувати у його королівстві. Король звелів йому прийти до нього. Приходить купець. Король одразу пізнав свого дядька, але не показав йому й виду: побалакав та й одпустив його торгувати. А своїм людям заказав, щоб не відпускали його додому, а щоб, як буде збиратись він їхати, просили його до нього. Так і сталось.

Номер слайду 10

Приводять цього купця до короля, король і питає його:— З якого ти королівства?— З такого-то.— Із якого города?— З такого-то.— Як прозиваєшся?— Так-то. Тут король і признався, що він його небіж — той, що без вісті пропав.— Ну, що, дядьку: ти казав, що кривдою лучче жити, ніж правдою; отже, ні! Ти тільки купець, а я король — правда кривду переважили!— Як же се сталось?Той і розказав йому все, що з ним діялось: як він хотів повіситись, як слухав, що чортяки говорили: все, все... А напослідок навалив він усякого добра два кораблі та й подарував дядькові, сказавши:— Я забуваю все те, що ти мені робив. Бери собі оці два кораблі з усім добром. А як приїдеш у свій город, розказуй усім, що лучче жити правдою, аніж кривдою. Узяв дядько ті два кораблі з усім добром і поїхав додому. Як приїхав уже, стала його заздрість мучити: чого й він не король. Сумував, сумував він, а далі й думає: «Піду й я вішатись, може, й мені так прилучиться, як моєму небожеві». Узявши мотузок, пішов у ліс на те саме місце, де хотів вішатись його небіж. Але цьому не так прилучилось — де не взялись чортяки, схопили його та й почепили на найвищій гілляці.

Номер слайду 11

Номер слайду 12

▼ Який зачин казки? (Наведіть приклад із тексту). Чи має він традиційний характер?▼  Хто є головними героями казки? Яким життям вони жили? (Наведіть цитати з тексту на підтвердження своїх слів)▼ Чому багатий дядько впевнений у тому, що скрізь панує кривда, а його бідний небіж впевнений, що по правді жити легше? Кого ви підтримуєте?▼ Як вирішили розв’язати свою суперечку дядько з небожем?▼ Чи здивували вас відповіді подорожніх?▼ Які фантастичні елементи ви побачили в казці? Перелічіть їх.▼ Розкажіть, чим хизувалися чорти. Чому вони це зробили?▼  Як небіж допоміг людям? Що він отримав у винагороду?▼  Що запитав небіж у дядька наприкінці казки? Хто мав рацію в їхній суперечці?▼ Чого добився небіж, живучи правдою? Чи змінила його висока посада? Яким королем він став?▼  На вашу думку, як краще жити — правдою чи кривдою? Обґрунтуйте свою думку.

Номер слайду 13

Тема:  пошуки бідняком правди у світі.  Ідея: уславлення правди та справедливості, засудження та покарання кривдників.

Номер слайду 14

Головні герої казки : небіж – син бідного брата,дядько – багатий купець,чоловік, пан, піп, бабуся,чорти,король та королівна 

Номер слайду 15

Добро уособлюють : небіж, король, бабуся. Злі герої:  чорти, дядько.

Номер слайду 16

Порівняємо: Дядько: Жадібний. Заздрісний. Зажерливий. Скупий. Несправедливий. Небіж : Добрий. Сміливий правдивий. Мудрий. Порядний

Номер слайду 17

Гра «Так чи ні»1. Дядько та його племінник були дуже бідними , тому вирішили піти на заробітки. 2. Дядько та небіж вирішили розв’язати свою суперечку щодо правди і кривди за допомогою трьох зустрічних. 3. Пан і піп сказали, що неправдою жити краще, тільки один заробітчанин був на боці правди.4. Небожеві за програну суперечку довелося цілий рік працювати в дядька безплатно .5. Чорти розповідали ватагові, які кривди заподіяли людям і як від того лиха можна позбавитися. 6. Слуги короля не вірили, що якийсь бідний парубок може вилікувати королівну.

Номер слайду 18

Гра «Так чи ні»1. Дядько та його племінник були дуже бідними , тому вирішили піти на заробітки. (Ні)2. Дядько та небіж вирішили розв’язати свою суперечку щодо правди і кривди за допомогою трьох зустрічних. (Так)3. Пан і піп сказали, що неправдою жити краще, тільки один заробітчанин був на боці правди.4. Небожеві за програну суперечку довелося цілий рік працювати в дядька безплатно. (Ні)5. Чорти розповідали ватагові, які кривди заподіяли людям і як від того лиха можна позбавитися. (Так)6. Слуги короля не вірили, що якийсь бідний парубок може вилікувати королівну. (Так)

Номер слайду 19

Чого навчає казка про правду і кривду? Ця казка вчить жити правдиво, не заздрити іншим. Вчить  вчиняти по справедливості та відповідати добром. Тоді винагорода неодмінно знайде своїх героїв.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
4066
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку