За допомогою даної презентації учні поповнять свої знання про народні пісні “Місяць на небі, зіроньки сяють”, «Цвіте терен, цвіте терен», про види родинно-побутових пісень та культ романтизованих почуттів у них
Народні пісні “Місяць на небі, зіроньки сяють”, «Цвіте терен, цвіте терен». Види родинно-побутових пісень. Культ романтизованих почуттів
Номер слайду 2
ЛІРИ́ЧНІ ПІСНІ́– вид народнопоетичної і музичної творчості, який об’єднує різні за змістом і жанрами групи пісень, де переважає почуттєве, особистісне сприйняття світу.
Номер слайду 3
Міні-дискусія «Від чого залежить щастя в родині?»
Номер слайду 4
Пісня — душа моя, вона і серце звеселяє, і жалю завдає, і до помсти кличе Т. Шевченко
Номер слайду 5
В пісні те лиш живе, що життя дало… І. Франко
Номер слайду 6
Родинно-побутові пісні – це ліричні поетичномузичні твори, у яких відображено почуття, переживання, думки окремої людини, пов’язані з її особистим життям, сімейними проблемами й подіями, родинними стосунками.
Номер слайду 7
Тематично родинно-побутові пісні поділяють на чотири групи: пісні про кохання; пісні про сімейне життя, родинні стосунки; пісні про трагічні сімейні обставини; жартівливі пісні.
Номер слайду 8
Мотиви, притаманні пісням про кохання: зародження почуттів; взаємне кохання; нещасливе кохання; розлука; батьківські перешкоди закоханим; втручання ворогіврозлучників; зрада. Пісням про кохання притаманні такі ознаки: романтичний характер зображення дійсності; гіперболізація душевних драм; сентиментальність (надмірна чутливість).
Номер слайду 9
«Місяць на небі, зіроньки сяють»
Номер слайду 10
Аналіз твору Тема: оспівування палкого кохання козака до дівчини. Ідея: возвеличення щирого почуття, яке не розлучить героїв за будь-яких обставин. Основна думка: Як ми любились та й розійшлися, / Тепер зійшлися навіки знов. Художні засоби: Метафори: «серденько мре», «очі вкоротили вік», «очі навчились зводить людей». Епітет: «пісня люба… мила», «очі дівочі темні… ясні». Повтори: «…очі, очі, очі…». Порівняння: «темні, як нічка», «ясні, як день».Звертання: «Ви ж мені, очі…»
Номер слайду 11
«Цвіте терен, цвіте терен».
Номер слайду 12
Аналіз пісні «Цвіте терен, цвіте терен» Тема: оспівування страждань дівчини через те, що «миленький поїхав іншої шукати». Ідея: засудження зради у палкому коханні. Основна думка: Хто з любов’ю не знається, / Той горя не знає. Художні засоби: повтори: «Цвіте терен», «нехай їде», «очі, мої»; метафори: «Очі не дрімали», «очі наробили», «очі полюбили»; риторичні запитання: ”Що ви наробили / Що всі люди обминали, / а ви полюбили?”; звертання: ”Очі мої, очі мої, / Що ви наробили?”; пестливі слова – “молоденька”, “вечероньки”, “нічки”, ”кріселечко”.
Номер слайду 13
«Цвіте терен, цвіте терен». Пісня у виконанні Надії Бурлаки та Аліни Паш
Номер слайду 14
Проведення тестового опитування 1. Якої пори відбуваються події у творі «Місяць на небі, зіроньки сяють»? а) Нічної і місячної; б) зимової і зоряної; в) осінньої і ранньої; г) сонячної і спекотної. 2. Дівчина у цій пісні співала пісню, перебуваючи: а) у вишневому садочку; б) у човні; в) на узбережжі моря; г) на житньому полі. 3. Як у творі характеризується пісня коханої? Вона: а) мелодійна і хвилююча; б) зворушлива; в) мила та люба; г) сумна і вражаюча.
Номер слайду 15
4. Чого зазнала героїня пісні «Цвіте терен, цвіте терен»? а) Радості і щастя; б) горя і зради; в) голоду і страждання; г) гноблення і приниження. 5. Куди поїхав милий дівчини? а) У місто торгувати; б) на війну з турками; в) до своїх батьків на відвідини; г) іншої коханої шукати. 6. У своїх стражданнях героїня звинувачує: а) власні очі; б) Господа; в) батьків козака; г) дружок.
Номер слайду 16
Підсумок уроку Народні прислів’я про парубків і дівчат У нас така приповідінка: де парубок, там і дівка. Поганий на вроду, та гарний на вдачу. Ще молоко на губах не обсохло, а він женитися задумав! Тоді він буде женитися, коли бики почнуть телитися! У дівчини стільки ласки, як на тихім ставу ряски Горобець — молодець, а ластівка краща.
Номер слайду 17
Домашнє завдання Вивчити пісню напам’ять (на вибір), підготуватися до аналізу наступних програмових пісень, визначити в них художньопоетичні засоби..