Урок ""Чорна рада" – перший україномовний iсторичний роман-хроніка. Походження його назви. Iсторична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет

Про матеріал
Матеріал уроку повністю співпадає з презентацію до вивчення історичного роману "Чорна рада" і дозволить ознайомити учнів з iсторiю створення роману, знайти та показати основний конфлiкт у ньому, пояснити iсторичний колорит; розвивати в учнiв навички розрiзняти роман, iсторичний роман, роман-хронiку, iсторичну правду i художнiй вимисел; закріпити вміння аналізувати історичні факти, обгрунтовувати власні висновки; плекати та підтримувати пізнавальний інтерес до історичного минулого.
Перегляд файлу

Тема. "Чорна рада" – перший україномовний iсторичний роман-хроніка. Походження його назви. Iсторична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет.

bd0489cbeae936e8615109d83449737b

Мета: ознайомити  учнів  з  iсторiю створення роману, знайти та показати  основний конфлiкт у ньому, пояснити iсторичний колорит; розвивати  в учнiв навички розрiзняти роман, iсторичний роман, роман-хронiку, iсторичну правду i художнiй вимисел; закріпити вміння аналізувати історичні факти, обгрунтовувати власні  висновки; плекати та підтримувати  пізнавальний інтерес до історичного минулого.

Обладнання: портрет П. Кулiша, виставка ілюстрацій створених за допомогою ШІ, мультимедiйна презентацiя, фiльм "Чорна рада".

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід  уроку

І. Організація класу.

ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ

Вправа «БАНКА ПОЗИТИВУ»

Запишіть на стікері й покладіть у банку позитивне слово, яке починається на першу літеру вашого імені.

depositphotos_81558540-stock-photo-watercolor-jar

I. Органiзацiйний момент.

II. Актуалiзацiя опорних знань.

 Заповнення інтерактивного плакату про життя і творчість письменника або сторінкиу ФБ.

337403779_1390185688471341_3185070962217508137_n

 

338443873_2162788410777445_2759294648673603883_n

 

Inked338569243_167675326139729_3821174842065266883_n

 

338797282_250346634089797_3407455925202920165_n

ce48dfdb37fedb1dee6604b09bb26705

2a5736f5db5578e5c8240406f3c7b8fd

 

III. Повiдомлення теми й мети уроку. Мотивацiя навчальної дiяльностi.

«Спасибі тобі, Богу, милий друже мій великий, за твої подарунки і особливо – за „Чорну раду”, я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз і все-таки не скажу більше нічого, як спасибі...”

Тарас Шевченко 

 

Щасливі ми, що живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі — у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. Любов до нашої України починається з любові до маленької батьківщини, де розташовані рідні домівки, міста і села, де кожна стежинка — це стежинка дитинства, його веселих пригод та колоритних місцевостей рідного краю.

Із чого і де починається для кожного батьківщина?

50787b685c0b864625b7863614aeed20

А   що для вас Україна? Які  асоціації   можна дібрати до слова Україна?  Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна? Створіть асоціативний кущ  та зачитайте . 

 

Inkedimage                                       

 

IV. Опрацювання навчального матерiалу.

1. Теорiя лiтератури

       336523536_1253764395569991_1604639509557702439_n

 

    338742298_1614119862436442_7266207923085065292_n

 

      338706409_546789490891176_3201747096704905379_n

337461001_2559952764160640_9154000101832847521_n

 

338692842_192055446886218_399207575469019319_n

  1. Робота над твором "Чорна рада"

Перегляд Буктрейлера

*  Історія написання

П. Куліш працював над романом упродовж 14 років. Твір побачив світ у  1857 року. «Чорну раду» Куліш планував випустити з ілюстраціями. Він сам зробив ескізи, а також залучив до створення малюнків Сергія де Бальмена (художника-аматора, рідного брата Шевченкового друга Якова де Бальмена). Пропонував також зробити малюнки й Шевченкові, однак той відмовився. Декілька Кулішевих ескізів до роману збереглися донині.
    338777489_862856715199178_1903799361451356764_n

 

338673545_124275917203083_8284364122761529669_n

338672753_614545973437745_4338699594980341156_n (2)

Деякі претенденти на булаву не зважали на  долю України та її народу, а про думали лише про власну вигоду. Вони зверталися за допомогою то до польської шляхти, то до турків, татар, то до Москви. Україна була розколота. На Правобережжі правив польсько-шляхетський ставленик Павло Тетеря.

338567277_875560630197952_3052556240576101451_n

На Лівобережжі України точилася запекла боротьба між кількома претендентами на гетьманування, серед них переяславський полковник Яким Сомко, обраний на старшинській раді в Козельці наказним гетьманом, хоч російський цар і не затвердив його, та кошовий отаман Запорозької Січі Іван Брюховецький.

338782694_168938359358472_5467552066051982822_n

27–28 червня 1663 року у Ніжині відбулася «чорна рада», за підсумками якої гетьманом було обрано Брюховецького, а Сомка скарано на горло.

338797279_3422153648054367_8847978834666471589_n

“Чорна рада” Куліш аналіз твору (паспорт)

Підзаголовок: Хроніка 1663 року” 

Автор: П. Куліш Рік: 1857 Літературний рід: епос  

Літературна течія – романтизм 

Жанр “Чорна Рада”: історичний роман, роман-хроніка 

Тема “Чорна Рада”: розповідь про Чорну раду, що відбулася в Ніжині в 1663 році  Ідея “Чорна Рада”: заклик до єднання, цілісності України;

утвердження думки, що тільки свідома українська інтелігенція має бути панівним класом суспільства.   

У романі зображено історичні події Доби Руїни. Переяславська угода 1654 р. – та історична подія, яка стала темою роману.  Джерела роману: “История Малороссии” М. Маркевича, “История Малой России” Д. Бантиш-Каменського, літопис Самовидця. В основу твору покладено історичні події, описуються в ньому роки, коли Правобережна Україна відійшла від Польщі. На гетьманську булаву в той час претендувало кілька осіб, боротьба не була справедливою.   Дві сюжетні лінії – соціальна і любовна. 

Відхилення від історичних фактів: опис подорожі полковника Шрама, його перебування на хуторі Хмарище, зустріч його сина Петра з Лесею, двобій Петра з Кирилом Туром, переживання Лесі через коханого.  Проблематика “Чорна Рада” Історична доля України. Взаємини між панством та біднотою. Стосунки між Україною та Росією. Вірність обов’язку, козацька честь. Місце Запорозької Січі в історії України.Любов і ненависть. Вірність і зрада.Батьки і діти.

Історична постать і сучасність Цінність людського життя “Усякому єсть своя кара і награда од бога.” Письменник акцентує увагу на суперечностях між простими козаками істаршиною, між міщанами і шляхтичами, між городовими козаками і запорожцями.  Визначальним сюжетним «полігоном» для характерологічного увиразнення героїв є дорога, у яку вирушає козак Шрам зі своїм сином Петром, прямуючи з Правобережної України до Лівобережної до Якима Сомка. На цій дорозі вони зустрічають різних за соціальним статусом і політичними поглядами людей. 

Головні герої “Чорна Рада” Яким Сомко – наказний гетьман Лівобережжя, переяслав­ський полковник ,  Павло Тетеря – правобережний гетьман  Васюта Золотаренко – ніжинський полковник, Іван Брюховецький – кошовий – гетьман Запо­розької Січі московський князь Гагін, Кирило Тур – запорозький козак, курінний отаман ( НЕ є історичною особою);

полковник і панотець Шрам (справжнє прізвище Чепурний). Шрам є узагальненням характеру запорожців-старшин, їхніх звичаїв і патріотизму. Петро Шраменко – його син;

Михайло Черевань – колишній козак, господар хутора, Меланія дружина Михайла Череваня і дочка Леся ,Божий Чоловік , Матвій Гвинтовка, Вуяхевич Сюжет “Чорна Рада” Приїзд батька й сина Шрамів на хутір Хмарище до Череваня, знайомство Петра Шрама з родиною Череванів, спілкування з Божим Чоловіком

 — бажання Шрама заручити Петра й Лесю

— Шрами й Черевані в Києві, розмова з незадоволеними міщанами

— знайомство Лесі з Кирилом Туром

— зустріч Череваня й Шрама з Якимом Сомком у Києво-Печерській лаврі

 — вечеря Сомка, Шрама, Череваня, Тура й Лесі в Києві, натяк Тура на викрадення Лесі

 — нічне викрадення Лесі, двобій Кирила Тура з Петром Шраменком

— гостини Шрама на хуторі в Гвинтовки, недалеко від Ніжина

 — зустріч Петра Шрамен-ка з Кирилом Туром, сніданок у нього вдома

— покарання біля стовпа Кирила Тура в урочищі Романовський Кут, повернення Кирила й Петра додому

— перипетії в Ніжині — Чорна рада в Ніжині

— обурення обдуреної черні, розчарування її в Брюховецькому

 — пропозиція Тура по­рятувати ціною свого життя Сомка (у в’язниці) й відмова останнього

— засудження Тетерею на смерть старого Шрама («як бунтівника») — одруження Петра ІІІраменка й Лесі

Якиих героїв зібрав Пантелеймон Куліш у своєму романі?

 

Персонажі роману: Чи співпадають ваші погляди із героями, що створив ШІ?

0bfabae7943c07e85a589493eafb027f

Петро

96e0ed503bd1cca5bcbd5b384b83ba2cКирило Тур

 

5cf9593b4001eddae676906a99449fcd

e432d4f667bff1780e0463e9230a2244   Леся

Сомко

d06cd795870d0abf8bc2df9ad9fc2bcb полковник  Шрам

 

888b2be3d889828e4d463172a0766ea7 Черевань

8d8775955b97e28cc741a098ff297ccf

 

Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

Заповни таблицю.

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________

____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________

____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________

 

8b5bd7d6938d26daf6c2b44a441d2ce1

docx
Додано
30 квітня 2023
Переглядів
545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку