Тема. "Чорна рада" – перший україномовний iсторичний роман-хроніка. Походження його назви. Iсторична основа й авторська уява, романтичність стилю. Динамічний інтригуючий сюжет.
Мета: ознайомити учнів з iсторiю створення роману, знайти та показати основний конфлiкт у ньому, пояснити iсторичний колорит; розвивати в учнiв навички розрiзняти роман, iсторичний роман, роман-хронiку, iсторичну правду i художнiй вимисел; закріпити вміння аналізувати історичні факти, обгрунтовувати власні висновки; плекати та підтримувати пізнавальний інтерес до історичного минулого.
Обладнання: портрет П. Кулiша, виставка ілюстрацій створених за допомогою ШІ, мультимедiйна презентацiя, фiльм "Чорна рада".
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організація класу.
ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ
Вправа «БАНКА ПОЗИТИВУ»
Запишіть на стікері й покладіть у банку позитивне слово, яке починається на першу літеру вашого імені.
I. Органiзацiйний момент.
II. Актуалiзацiя опорних знань.
Заповнення інтерактивного плакату про життя і творчість письменника або сторінкиу ФБ.
III. Повiдомлення теми й мети уроку. Мотивацiя навчальної дiяльностi.
«Спасибі тобі, Богу, милий друже мій великий, за твої подарунки і особливо – за „Чорну раду”, я вже її двічі прочитав, прочитаю і третій раз і все-таки не скажу більше нічого, як спасибі...”
Тарас Шевченко
Щасливі ми, що живемо на такій чудовій, багатій, мальовничій землі — у нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки. Любов до нашої України починається з любові до маленької батьківщини, де розташовані рідні домівки, міста і села, де кожна стежинка — це стежинка дитинства, його веселих пригод та колоритних місцевостей рідного краю.
Із чого і де починається для кожного батьківщина?
А що для вас Україна? Які асоціації можна дібрати до слова Україна? Які почуття у вас виникають коли ви чуєте слово Україна? Створіть асоціативний кущ та зачитайте .
IV. Опрацювання навчального матерiалу.
1. Теорiя лiтератури
Перегляд Буктрейлера
* Історія написання
П. Куліш працював над романом упродовж 14 років. Твір побачив світ у 1857 року. «Чорну раду» Куліш планував випустити з ілюстраціями. Він сам зробив ескізи, а також залучив до створення малюнків Сергія де Бальмена (художника-аматора, рідного брата Шевченкового друга Якова де Бальмена). Пропонував також зробити малюнки й Шевченкові, однак той відмовився. Декілька Кулішевих ескізів до роману збереглися донині.
Деякі претенденти на булаву не зважали на долю України та її народу, а про думали лише про власну вигоду. Вони зверталися за допомогою то до польської шляхти, то до турків, татар, то до Москви. Україна була розколота. На Правобережжі правив польсько-шляхетський ставленик Павло Тетеря.
На Лівобережжі України точилася запекла боротьба між кількома претендентами на гетьманування, серед них – переяславський полковник Яким Сомко, обраний на старшинській раді в Козельці наказним гетьманом, хоч російський цар і не затвердив його, та кошовий отаман Запорозької Січі Іван Брюховецький.
27–28 червня 1663 року у Ніжині відбулася «чорна рада», за підсумками якої гетьманом було обрано Брюховецького, а Сомка скарано на горло.
“Чорна рада” Куліш аналіз твору (паспорт)
Підзаголовок: “Хроніка 1663 року”
Автор: П. Куліш Рік: 1857 Літературний рід: епос
Літературна течія – романтизм
Жанр “Чорна Рада”: історичний роман, роман-хроніка
Тема “Чорна Рада”: розповідь про Чорну раду, що відбулася в Ніжині в 1663 році Ідея “Чорна Рада”: заклик до єднання, цілісності України;
утвердження думки, що тільки свідома українська інтелігенція має бути панівним класом суспільства.
У романі зображено історичні події Доби Руїни. Переяславська угода 1654 р. – та історична подія, яка стала темою роману. Джерела роману: “История Малороссии” М. Маркевича, “История Малой России” Д. Бантиш-Каменського, літопис Самовидця. В основу твору покладено історичні події, описуються в ньому роки, коли Правобережна Україна відійшла від Польщі. На гетьманську булаву в той час претендувало кілька осіб, боротьба не була справедливою. Дві сюжетні лінії – соціальна і любовна.
Відхилення від історичних фактів: опис подорожі полковника Шрама, його перебування на хуторі Хмарище, зустріч його сина Петра з Лесею, двобій Петра з Кирилом Туром, переживання Лесі через коханого. Проблематика “Чорна Рада” Історична доля України. Взаємини між панством та біднотою. Стосунки між Україною та Росією. Вірність обов’язку, козацька честь. Місце Запорозької Січі в історії України.Любов і ненависть. Вірність і зрада.Батьки і діти.
Історична постать і сучасність Цінність людського життя “Усякому єсть своя кара і награда од бога.” Письменник акцентує увагу на суперечностях між простими козаками істаршиною, між міщанами і шляхтичами, між городовими козаками і запорожцями. Визначальним сюжетним «полігоном» для характерологічного увиразнення героїв є дорога, у яку вирушає козак Шрам зі своїм сином Петром, прямуючи з Правобережної України до Лівобережної до Якима Сомка. На цій дорозі вони зустрічають різних за соціальним статусом і політичними поглядами людей.
Головні герої “Чорна Рада” Яким Сомко – наказний гетьман Лівобережжя, переяславський полковник , Павло Тетеря – правобережний гетьман Васюта Золотаренко – ніжинський полковник, Іван Брюховецький – кошовий – гетьман Запорозької Січі московський князь Гагін, Кирило Тур – запорозький козак, курінний отаман ( НЕ є історичною особою);
полковник і панотець Шрам (справжнє прізвище Чепурний). Шрам є узагальненням характеру запорожців-старшин, їхніх звичаїв і патріотизму. Петро Шраменко – його син;
Михайло Черевань – колишній козак, господар хутора, Меланія дружина Михайла Череваня і дочка Леся ,Божий Чоловік , Матвій Гвинтовка, Вуяхевич Сюжет “Чорна Рада” Приїзд батька й сина Шрамів на хутір Хмарище до Череваня, знайомство Петра Шрама з родиною Череванів, спілкування з Божим Чоловіком
— бажання Шрама заручити Петра й Лесю
— Шрами й Черевані в Києві, розмова з незадоволеними міщанами
— знайомство Лесі з Кирилом Туром
— зустріч Череваня й Шрама з Якимом Сомком у Києво-Печерській лаврі
— вечеря Сомка, Шрама, Череваня, Тура й Лесі в Києві, натяк Тура на викрадення Лесі
— нічне викрадення Лесі, двобій Кирила Тура з Петром Шраменком
— гостини Шрама на хуторі в Гвинтовки, недалеко від Ніжина
— зустріч Петра Шрамен-ка з Кирилом Туром, сніданок у нього вдома
— покарання біля стовпа Кирила Тура в урочищі Романовський Кут, повернення Кирила й Петра додому
— перипетії в Ніжині — Чорна рада в Ніжині
— обурення обдуреної черні, розчарування її в Брюховецькому
— пропозиція Тура порятувати ціною свого життя Сомка (у в’язниці) й відмова останнього
— засудження Тетерею на смерть старого Шрама («як бунтівника») — одруження Петра ІІІраменка й Лесі
Якиих героїв зібрав Пантелеймон Куліш у своєму романі?
Персонажі роману: Чи співпадають ваші погляди із героями, що створив ШІ?
Петро
Кирило Тур
Леся
полковник Шрам
Черевань
Оголошення результатів навчальної діяльності учнів
Заповни таблицю.
ЗНАЮ |
ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ |
ДІЗНАВСЯ |
____________________ |
____________________ |
____________________ |