Наростання на західноукраїнських землях українського політичного руху

Про матеріал
Аналіз причин наростання національного руху в Західній Україні на початку ХХст. Особливості національного руху на Буковині та в Закарпатті. Визначення ролі А. Шептицького. Формування в учнів уміння й навички аналізувати історичні події, працювати з документами, складати текстуальні таблиці
Перегляд файлу

 

Тема.     Наростання на західноукраїнських землях українського політичного руху

Мета уроку: проаналізувати причини наростання національного руху в Західній Україні на початку ХХст.; показати особливості національного руху на Буковині та в Закарпатті; з’ясувати роль, яку відігравав у піднесенні національного життя на західноукраїнських землях А. Шептицький; формувати в учнів уміння й навички аналізувати історичні події, працювати з документами, складати текстуальні таблиці; виховувати почуття поваги до борців за національне визволення Батьківщини.

Основні терміни і поняття: національна ідея, виборча система, політичні партії, спортивно-фізкультурні організації, національний рух.

Обладнання: підручник, історико-етнографічна карта України, документи, портрет А. Шептицького.

Тип уроку: комбінований

 

                                   Структура уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Наростання українського політичного руху

а) Мета боротьби українців Галичини

б) Діяльність політичних партій Західної України за реформу виборчої системи

в) Звʼязки з політичними й культурними колами Наддніпрянської України

г) Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій “Сокіл” і “Січ”

2.Національний рух на Буковині та в Закарпатті

3.Митрополіт А. Шептицький та його роль у піднесенні національного життя на західноукраїнських землях.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів

V.  Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

 

                                              Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

 

Завдання.

1.Згідно з матеріалами імміграційної комісії конгресу США, середній денний заробіток шахтаря-українця на початку ХХ ст. становив 1,98 долара, у той час як робітника - корінного жителя - він дорівнював 2,31 долара. Праця українських підлітків оплачувалася удвоє менше.

Визначте обʼєктивні й субʼєктивні причини такого явища.

2.Поясніть поняття “соціально-економічний розвиток”, “соціальна структура суспільства”, “розшарування селянства”, “дискримінація”, “галузі економіки”, “підприємці”, “робітники”, “економічна криза”, “трудова міграція”, “кооперативний рух”.

 

Бесіда на повторення

1.Пригадайте, які тенденції розвитку національного руху проявлялися на західноукраїнських землях у другій половині ХІХ ст.

2.Назвіть провідні українські партії Галичини. Яку головну мету вони перед собою ставили?

   Отже, узагальнює вчитель, на початку ХХ ст. Галичина була західноукраїнським центром визвольного руху. Національний рух на Буковині та у Закарпатті на початку ХХ ст. мав свої особливості. Якщо на Буковині він був розвинутішим, то в Закарпатті ще перебував у зародковому стані.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

1.Наростання українського політичного руху

а) Мета боротьби українців Галичини.

 

Розповідь учителя.

У ході розповіді учитель акцентує увагу на таких моментах:

1)Початок ХХ ст. - наростання національного руху на західноукраїнських землях (“Галичина - український Пʼємонт”).

2)Боротьба за українські школи, за розвиток вищої освіти

3)Боротьба за справедливу систему представництва у галицькому сеймі та віденському парламенті ( у 1907 р. була скасована система курій та впроваджено загальне голосування).

 

Завдання.

1.Висловіть своє ставлення щодо вислову “Галичина - український Пʼємонт”).

2.Зробіть висновок про мету боротьби українців Галичини.

 

б) Діяльність політичних партій Західної України за реформу виборчої системи.

 

Бесіда за запитаннями.

1.Пригадайте з курсу “Основи правознавства”, що означає “загальне виборче право”.

2.Подумайте, як пожвавлення національно-визвольного руху на західноукраїнських землях повʼязане з боротьбою за загальне виборче право.

3.Якою повинна бути роль політичних партій Західної України в боротьбі за загальне виборче право?

 

Розповідь учителя.

На початку ХХ ст. у Західній Україні активно діяли такі політичні партії, як Русько-українська радикальна партія (РУРП), Українська соціал-демократична партія (УСДП), Українська християнсько-суспільна партія (УХСП). Особливе місце в їх діяльності мала боротьба за впровадження загального виборчого права та територіально-адміністративний перерозподіл Галичини. З питання демократизації виборчої системи їм вдалося досягти певних результатів: у січні 1907 року австрійський уряд проголосив нове положення про вибори до федерального парламенту на основі загального і рівного виборчого права. У результаті виборів 1907 року до австрійського парламенту потрапили 27 депутатів-українців від Галичини та 5 депутатів від Буковини. Українська депутатська група у Відні кількістю 32 чол. перетворилася на силу, з якою мусив рахуватися федеральний уряд.

 

в) Звʼязки з політичними й культурними колами Наддніпрянської України.

 

 

Самостійна робота за підручником.

Опрацюйте текст підручника.

 

Завдання.

1.Назвіть народи, які проживали на території Західної України.

2.Охарактерізуйте українсько-єврейські стосунки на початку ХХ ст.

Отже. робить висновок учитель, на місцевому ґрунті, переймаючі досвід політичних сил Західної України, українські політичні партії Наддніпрянщини радикалізують свої погляди в напрямі націоналізму.

 

г) Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій “Сокіл” і “Січ”

 

Повідомлення учнів.

Заслуховуються повідомлення на тему “Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій “Сокіл” і “Січ” на західноукраїнських землях”

 

 

 

 

 

 

Робота з таблицею.

У ході повідомлень складіть таблицю “Діяльність національних і спортивно-фізкультурних організацій “Сокіл” і “Січ” на західноукраїнських землях”

 

 

Дата заснування

Назва 

Мета діяльності

Методи діяльності

 

 

 

 

2. Національний рух на Буковині та в Закарпатті

 

Самостійна робота за підручником

Опрацюйте текст підручника.

 

Завдання та запитання.

1.Назвіть особливості національного руху на Буковині та в Закарпатті (запишіть у зошиті)

2.які нові явища зʼявилися в національно-визвольному русі на Закарпатті?

 

3.Митрополит А. Шептицький та його роль у піднесенні національного життя на західноукраїнських землях.

 

Розповідь учителя.

   Вплив на національні справи Української греко-католицької церкви (УКГЦ) став зростати з приходом на митрополичий престол у 1900 р. А. Шептицького. Він був душею національно-культурного життя Галичини, тому що:

1.сприяв у розвитку освіти (заснував науковий інститут та “Академічний дім” у Львові, фінансово підтримував школи, виділяв стипендії для українських студентів);

2.сприяв розвитку українського мистецтва (був меценатом для митців, у 1913 р. заснував у Львові Український національний музей);

3.провоив доброчинну діяльність (заснував український шпиталь “Народну Лічницю”, підтримував дитячі садки та сирітські установи);

4.підтримував українські друкарні.

Діяльність А. Шептицького підняла авторитет УГКЦ і зробила її впливовим чинником не лише в національно-культурному житті, а й у політичному.

А. Шептицький брав активну участь у переговорах між українськими політичними силами, австрійським урядом та місцевою польською владою про відкриття українського університету у Львові. У лютому 1916 року завдяки активним діям А. Шептицького було досягнуто польсько-українського компромісу: українці мали віддавати третину місць у Галицькому сеймі та повноправне представництво у різних сеймових комісіях.

 

Завдання.

Дайте оцінку ролі А. Шептицького у піднесенні національного життя на західноукраїнських землях.

 

IV.  Закріплення нових знань і вмінь учнів.

 

Бесіда за запитаннями.

1.Покажіть значення боротьби політичних партій Західної України за реформу виборчої системи в наростанні українського політичного руху.

2.Розкрийте роль національних і спортивно-фізкультурних організацій “Сокіл” і “Січ”.

3.У 1904 р. митрополіт А. Шептицький писав: “Рішуче фальшивим є напрямок занедбування сторони суспільно-економічної. Церква тих речей довгочасних і матеріальних не занедбує. Священик, що навіть на жадання парафіян не хоче утворити читальні, склепику, шпихліра господарського, є противний, не відповідає своєму становищу” (28, ст.56). Як це висловлювання митрополіта А. Шептицького його характеризує?

4.Визначте роль греко-католицької церкви в західноукраїнському русі початку ХХ ст.

5.Охарактеризуйте особистий внесок А. Шептицького у піднесенні  національного життя на західноукраїнських землях

 

V.    Підсумок уроку

 

 

Заключне слово учителя.

На початку ХХ ст. у житті українців Галичини сталися великі зміни. Там відбувався стрімкий зліт національної свідомості, швидко зростав масовий національно-визвольний рух. Діяли підпільні молодіжні організації, спортивно-фізкультурні патріотичні товариства “Січ” і “Сокіл”. Подібно Галичині, Буковина й Закарпаття на початку ХХ ст. залишалися внутрішньою колонією Австро-Угорщини. Рівень розвитку національно-визвольного руху на Буковині та в Закарпатті був різним. На Буковині національний рух розвивався синхронно з Галичиною. На ситуації в Закарпатті позначалася його ізоляція від решти України.

У національно-визвольних змаганнях українців велику роль відігравав  А. Шептицький.

 

IV.   Домашнє завдання.

 

Опрацювати текст підручника ( 51, пар.50, 51)

 

docx
До підручника
Історія України 9 клас (Гісем О.В., Мартинюк О.О.)
Додано
15 серпня 2023
Переглядів
381
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку