Населення. Особливості заселення. Політична карта. Держави Північної Америки

Про матеріал
Заключний урок з географії 7 класу про Північну Америку - Населення. Особливості заселення. Політична карта. Держави Північної Америки
Перегляд файлу

Урок географії в 7 класі

Населення. Особливості заселення. Політична карта. Держави Північної Америки.

Мета: поглибити та систематизувати знання про особливості заселення Північної Америки, кількісний, расовий та етнічний склад населення материка; формувати знання про політичну карту Північної Америки; вдосконалювати практичні уміння та навички працювати з картами атласу, підручником; виховувати дружні стосунки, толерантність, уважність, інтерес   до географічних знань,пізнання світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: політична карта Північної Америки, географічні атласи для 7 класу, підручники,  таблиця «Населення Північної Америки», фото краєвидів держави,  роздатковий  матеріал .

Хід уроку

І. Організаційний момент

Перевірка   готовності учнів до уроку. Налаштування на роботу.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

-                      Скажіть, який материк ми вивчаємо впродовж  декількох уроків?

Щоб перевірити ваші знання, ми виконаємо цікаві завдання.

1. Географічна мозаїка (робота в парах)

Необхідно скласти розрізані назви географічних об’єктів, визначити тему, якою вони об’єднані, показати на карті.

Колумбія, Колорадо, Міссурі,  Юкон, Маккензі – річки.

Ері, Гурон, Вінніпег, Мічіган,  Атабаска  – озера.

Каліфорнія, Лабрадор, Флорида, Аляска – півострови.

Мексиканська, Гудзонова, Св. Лаврентія, Аляска – затоки.

Кордильєри, Аппалачі,Скелясті – гори.

Ньюфаундленд, Бермудські, Великі Антильські,Гренландія – острови.

Сент-Чарльз, Мар’ято, Принц Уельський, Мерчісон – миси.

2.  «Впізнай мене» (індивідуальні завдання). За поданим списком впізнати об’єкт, звернути увагу на топоніміку. Показати на карті.

  1. Затока, названа на честь англійського мореплавця на ім’я Генрі? (Гудзонова)
  2. Цю землю відкрив у 982 році норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів – «зелена країна». (Гренландія)
  3. Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика брудна вода», а один із письменників - «батько вод». (Міссісіпі)
  4. Цей острів був відкритий англійським дослідником і мореплавцем Джоном Каботом, який назвав його «Нововідкритою землею». (Ньюфаундленд)
  5. Цей об’єкт оголошено національним парком, він  має довжину – 350 км, висоту до - 2 км, ширину – від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку. )Великий Каньйон Колорадо)
  6. Вони відколюються і дрейфують далеко на південь, один із них став причиною загибелі знаменитого корабля. (Айсберги).

3. Мандрівка природними зонами (індивідуальні завдання). Учням необхідно визначити про яку природну зону йдеться.

1. Рослинність цієї природної зони надзвичайно бідна, деякі тварини живуть у прибережних водах. (Зона арктичних пустель)

2. У цій природній зоні широко представлені різні гризуни, зараз її територія є розораною (Степи)

3. У цій природній зоні живуть лемінги, песець, північний олень — ка­рибу, полярний вовк, росомаха, ростуть мохи, лишайники, карликові дерева. (Зона тундри і лісотундри)

IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів, повідомлення теми і мети

Ми вже вивчили з вами природу Північної Америки, ознайомились з наслідками господарської діяльності людини, історією відкриття материка.   Ми також знаємо, що у великому місті Нью – Йорку взимку тепліше, ніж у нашій столиці, і чули про те, що Америка – це рай земний і мрія кожного – побувати там. Уявімо, що нам випала нагода познайомитись з населенням і державами материка. Тож,  тема сьогоднішнього уроку – «Населення і політична карта Північної Америки».

ІV. Вивчення нового матеріалу

Бесіда

-                      Які причини впливають на розміщення населення по певній території?

-                      Що називають чисельністю населення?

-                      Які є види господарської діяльності?

 

1.Історія заселення материка. Етнічний і расовий склад населення

Перші люди прийшли в Північну Америку, як вважають вчені, з Азії по сухопутному мосту, що тисячі років тому існував на місці Берингової протоки.  Тому корінні народи – індіанці та ескімоси – належать до монголоїдної раси. Доказом того, що прабатьківщиною індіанців була Азія є численні зовнішні ознаки: темна шкіра з червонуватим відтінком, жорстке пряме волосся на голові, темний колір очей, широке обличчя.   Вони займалися різною господарською діяльністю: ескімоси на півночі – полюванням на морського звіра, риболовлею, розведенням оленів; індіанці у лісах – полюванням і риболовлею, а на півдні – землеробством, скотарством, ремеслами.

 До приходу європейців індіанські племена перебували на різному рівні розвитку. На вищому щаблі стояли народи Мексики й Центральної Америки — майя, ацтеки. У середні віки майя вирощували батат, гарбуз, квасолю, томати, перець, а маїс (кукурудза) служив основною продовольчою культурою. З маїсового тіста пекли коржі, готували різноманітні страви й напої. Майя створили календар, що дозволяло вчасно проводити господарські роботи.    Вони будували міста, мали свою писемність і сис­тему лічби, володіли технологією обробки металу.

Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір’я з півночі і заснували тут місто-державу Теночтітлан. На поливних землях ацтеки вирощували ті самі сільськогосподарські культури що і майя, а також розводили гусей, качок та індиків, займалися полюванням і збиранням. Ацтецькі ремісники вміли  обробляти камінь, мідь, золото і срібло, виготовляти гарні прикраси й керамічний посуд, прикрашений малюнками.

Основна частина племен була зосереджена в Південній Мексиці (ацтеки, майя), ескімоси і алеути проживали на узбережжі Північного Льодовитого океану та на півдні Гренландії. 

Це цікаво …

     Назва « індіанці » не має ніякого відношення до Індії, це результат історичної помилки Х. Колумба,який вважав, що відкрив Індію.

З ХV ст., після відкриття Америки Х. Колумбом, на материк почали прибувати переселенці, це була перша хвиля переселення. Відтоді почалася колонізація материка іспанцями, англійцями, французами – представниками європеоїдної раси. Друга і третя хвиля – у пошуку нових земель та біженці. Їх облаштування на нових землях супроводжувалося, як і на інших материках, знищенням і витісненням на малопридатні для життя землі корінного населення, у резервації, вихід за межі яких, до початку ХХ ст., вважався злочином.

Представники негроїдної раси – африканці – як і в Південній Америці, були завезені у ХVІ–ХVІІІ ст. у якості рабів для роботи на плантаціях. 
       Протягом останнього століття у пошуках нових земель і кращої долі в Північній Америці оселилося багато українців, українська діаспора,   налічує понад 1 млн. осіб. Українці почали переїжджати  із земель, що тоді перебували в складі Австро-Угорщини. Компактне розселення дозволило українцям зберегти звичаї та мову. На сьогодні функціонують навчальні та дослідницькі, культурні та музейні українські заклади, проводяться національні фестивалі.

Отже, ми бачимо, що на материку існують представники таких  рас:

  •                  Монголоїдна ( корінні жителі – індіанці, алеути, ескімоси);
  •                  Європеоїдна (американці європейського походження – нащадки англійців, ірландців,французів);
  •                  Негроїдна (нащадки рабів-африканців)
  •                  Змішане населення – мулати( н  + є), метиси ( і+ є ), самбо ( і + н )

Картографічний практикум

1.За картою атласу (ст.14-15) визначте, які народи проживають на материку?

2. Представники яких рас є у Північній Америці?

3.За картою визначте, яка релігія переважає? ( християнство: протестантизм, католицизм)

 

2. Сучасний склад населення материка

У наш час в Північній Америці проживає 447 млн. чоловік. 94% населення є представниками європеоїдної, 5% - негроїдної раси. Аборигенів – індіанців – 1%. Нащадки переселенців,що живуть    в США – вихідці переважно з Великої Британії, в Канаді – з Великої Британії і Франції, на півдні материка – з Іспанії. Державними мовами в країнах континенту є англійська, французька, іспанська.

Це цікаво...

Разом з вихідцями з Європи в США «емігрували» назви багатьох європейських міст. На сучасній карті США можна знайти 13 населених пунктів під назвою Афіни, Кембридж, Оксфорд, 9 -  під назвою Берлін, 8 – Варшава, 7 – Париж,  8 - Лісабон, Москва, 6 – Неаполь, 5 – Рим, 4 – Мадрид і Лондон.

-                      Що впливає на нерівномірний розподіл населення по материку?

( природні умови – рідко заселенні північні території, гірські області, але висока густота в степу;  історія заселення материка – на сході висока густота населення, бо сюди переселялись перші поселенці, економічний розвиток території  -  схід більше заселений, де розвинена промисловість).

   Розміщується населення на материку вкрай нерівномірно. На це вплинули історія заселення материка і його природні умови. Найвища густота населення на півдні материка і сході, де осідали перші переселенці з Європи -500 чол./ км2. Найменша густота – в Гренландії, північних і західних пустельних районах, мало придатних для життя - менше 1 чол./ км2.

 Математичний практикум. Визначте середню густоту населення Північної Америки.

  Середня густота населення  = 447/ 24, 2 = 18 чол. / км2

Північну Америку називають „ материком міст ”, оскільки в них проживає ¾ її населення. Там знаходяться найбільші міста світу – Нью-Йорк, Вашингтон, Чикаго, Монреаль, Мехіко та ін.

   Це цікаво…

В  столиці Мексики - Мехіко - мешкає понад 20 млн. осіб. Такого скупчення міського населення немає більше ніде на планеті. Мехіко відоме ще одним рекордом. Це найбрудніше велике місто планети. Рівень шкідливих речовин в атмосфері мексиканської столиці більш як удвічі перевищує допустимі норми.

 

 3.Політична карта материка

 - Яку інформацію можна дізнатися з політичної карти?

У Північній Америці та прилеглих до неї островах нараховуються 38 країн включаючи залежні. Вони дуже різняться за розмірами, кількістю населення, рівнем економічного розвитку. Найбільша держава - Канада - за площею приблизно дорівнює Європі, а найменша — острівна країна Сент-Кітс і Невіс. Однак більшу частину території займають три великі держави: Канада, США і Мексика. З острівних держав найбільшою є Куба, розташована на однойменному острові та дрібних островах у Карибському морі.

(Розповідь супроводжується демонстрацією схеми) США і Канада, які займають більшу частину материка, мають вигідне для розвитку господарства географічне положення і колосальні природні багатства. Це високорозвинені країни світу із багатогалузевим господарством і високим рівнем життя населення. Мексика - нова індустріальна країна, інші країни Північної Америки належать до країн, що розвиваються. Господарства цих держав перебувають у тісному взаємозв’язку з економікою США.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

 «Географічна лабораторія» (робота за варіантами)

  За   картами атласу та текстом підручника складіть характеристику країн . Результати занесіть  в таблицю:

 І варіант – США, ІІ варіант – Мексика, ІІІ варіант – Канада.

Назва країни,S, населення

Географічне положення

Природні умови і ресурси

Населення

Господарство

 

VI. Підсумок уроку

«Відкритий мікрофон» Учні висловлюють власну димку за кожним із запропонованих запитань.

1. Яку роль у формуванні населення Північної Америки відіграла колонізація Африки?

2. Де проживають представники корінних народів континенту – індіанці та ескімоси?

3. Чому в країнах материка державними є англійська, французька, іспанська мови?

 «Доповни речення»

  1.                 Найвищого рівня розвитку в давнину досягли племена(Майя, ацтеки)
  2.                 Кількість населення материка становить (447 млн. осіб)
  3.                 У Північній Америці проживають представники рас( Європ., монгол,негроїдна)
  4.                 Найрозвинутішими країнами на материку є (США, Канада).
  5.                 Всього на материку і островах країн (38)
  6.                 Столиця Канади -  (Оттава)
  7.                 Столиця США – (Вашингтон)
  8.                 «Країна кленового листа» -(Канада)
  9.                 США має сухопутний кордон з (Канадою, Мексикою)
  10.             Корінне населення Мексики (Ацтеки, майя)
  11.             Основною с/г культурою корінного населення була (кукурудза)

 

VІІ. Домашнє завдання

• Опрацювати параграфи підручника.

• Позначити на контурній карті країни Північної Америки та їх столиці.

• Скласти кросворд «Країни і міста Північної Америки».

• Підготуватися до підсумкового уроку. 

*У яких відомих художніх творах докладно описані життя й побут індіанців, порушені проблеми конфлікту білих переселенців і корінних жителів? (Фелімон Купер «Звіробій», «Слідопит», Майн Рід «Білий вождь»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Назва країни,S, населення

  Географічне положення

Природні умови і ресурси

Населення

Господарство

США 

9.6 млн км2

281 млн осіб

Центральна частина материка 

Гори на сх. .і зх. великі рівнини, сприятливий клімат. Вугілля, нафта, газ,залізні і марганцеві руди, мідь, цинк, деревина 

Нащадки корінного населення(ескімоси, алеути, індіанці), афроамериканці. Мова – англійська. 

Чорна і кольорова металургія, машинобудування(автомобілебудування,авіаційне і ракетно-космічне) 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
8 лютого
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку