Населення. Освіта і медицина Африки

Про матеріал
Населення. Освіта і медицина Африки. Ознайомити учнів більш детальніше з народами Африки та їх життям
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

   ДАТА_____ Клас____

ТЕМА: НАСЕЛЕННЯ. ОСВІТА І МЕДИЦИНА АФРИКИ.

 Зв’язки України з країнами африканського континенту.
Мета: сформувати  в учнів первинні знання про етнічний склад населення Африки; дати  загальну характеристику країн африканського континенту; ознайомити з рослинним і тваринним світом материка,показати взаємозв’язки України з африканськими країнами; розвивати у школярів інтерес до історії та традицій народів Африки.

Розвивати моральне виховання учнів, інтересу до особливостей населення материка Африки;

Виховувати толерантне ставлення до представників інших рас і народів.

Обладнання: політична карта світу,  ілюстрації, атлас,  підручник, робочі зошити, контурна карта Африки, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Компетентності

Просторова

      передбачає вміння учнів орієнтуватися в історичному просторі:

       співвідносити розвиток історичних явищ і процесів з географічним положенням країн та природними умовами;

       користуючись картою, пояснювати причини і наслідки історичних подій, процесів вітчизняної та всесвітньої історії, основні тенденції  розвитку міжнародних відносин;

        характеризувати, спираючись на карту,

       історичний процес та його регіональні особливості.

Інформаційна

 

    передбачає вміння учнів працювати з джерелами історичної інформації:

       користуватися довідковою літературою, Інтернетом тощо для самостійного пошуку інформації;

      систематизувати історичну інформацію, складаючи таблиці , схеми, різні типи планів;

       самостійно інтерпретувати зміст історичних джерел;

      виявляти різні точки зору, визнавати і сприймати таку різноманітність;

      критично аналізувати, порівнювати та оцінювати історичні джерела, виявляти тенденційну інформацію й пояснювати її необ’єктивність.

Аксіологічна

 

      передбачає вміння учнів формулювати оцінки і версії історичного руху й розвитку:

       порівнювати й оцінювати факти та діяльність історичних осіб з позиції загальнолюдських та національних цінностей, визначати власну позицію щодо суперечливих питань історії;

      виявляти інтереси, потреби, протиріччя в позиціях соціальних груп і окремих осіб та їх роль в історичному процесі, тенденції і напрями історичного розвитку;

     оцінювати різні версії й думки про минулі історичні події, визнаючи, що деякі джерела можуть бути необ’єктивними.

Мовленнєва

 

         передбачає вміння учнів будувати усні та письмові висловлювання щодо історичних фактів, історичних постатей та історичної теорії:

         реконструювати образи минулого у словесній формі у вигляді опису, оповідання, образної характеристики;

          викладати історичні поняття, зв’язки і тенденції історичного розвитку застосовуючи пояснення, доведення, міркування, узагальнюючу характеристику.

 

 

                                                                                            Епіграф  уроку:

''Збиратися  разом – це початок,

                                                                     Триматися разом – це процес,

                                                                        А працювати разом – це успіх!''

Г.Форд

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання , фіксація відсутніх

Сьогодні в нас урок незвичний,

він вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас навчальним

За це подякуєм йому

Сьогодні на нашому уроці ми будемо продовжимо вивчати материк – Африка . А розпочнемо нашу віртуальну туристичну подорож по країнам Африки . Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

- Материк Африка, який ми вивчаємо, є надзвичайно різноманітний, цікавий і загадковий. Кожен мандрівник, перш ніж здійснити подорож, знайомиться з містом чи країною. Так як у нас  на уроці гості, я пропоную вам пригадати найцікавіше про материк, щоб скласти відповідну екскурсійну візитну карту  Африки. Дану теми ми використаємо при написанні контрольної роботи, при виконанні практичних робіт, при вивченні географії у старших класах і вищих навчальних закладах.

 

 

ВІДЕО  й1. ( Повторення. Твариний світ  Африки)

 ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ
  2. Розв'яжи задачу

-А що насправді є візитною карткою материка?

  (Учні відповідають по одному або два речення з усіх вивчених тем)

 (Пустеля Сахара, водоспад Вікторія, вулкан Кіліманджаро )

ІV. Повідомлення теми і завдань уроку

 

Запис в зошит теми уроку

План

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розповідь учителя. Історія заселення материка .Ще 50 років тому майже всі країни Африки були колоніями і перебували під владою інших країн.

 Майже всі африканські держави в минулому  були  європейськими колоніями. Зараз на континенті 54 держави і  три монархії.                             

   Численні знахідки археологів свідчать про те, що Африка була заселена дуже давно.

    На Африканському континенті були знайдені найдавніші, виготовлені 2,6 млн років тому кам’яні знаряддя праці. Цей факт дає вченим підстави робити припущення про те, що Африка є найдавнішою батьківщиною людства.

    Це дало підстави припустити, що найперші люди на Землі були африканцями, що саме на цьому материку зародилося людство. Звідси давні люди почали розселятися по всьому світу.
   Африка – один з найбільш багатонаселених материків. За кількістю населення, як і за площею, вона посідає друге місце після Євразії.  В останні десятиліття його кількість неухильно зростає.

 

На попередніх уроках ви познайомилися з державами ,кліматом, водними ресурсами, рослмними і тваринами, екологічними проблемами і стихійними явищами Африки.  На цьому уроці ми будемо вивчати   населення та країни материка та з’ясуємо зв’язок нашої держави з країнами африканського континенту.

 Отже,  ми вирушаємо в подорож до загадкової екзотичної Африки.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ

Кількість населення та його розміщення

В Африці проживає близько 1 млд. 216 млн  чол.— друге місце за чисельністю населення в світі ,і 1за його природним приростом — 3 % на рік. При цьому середня тривалість життя в Африці дуже низька — не більше 40 років. Населення континенту розміщене нерівномірно. Найбільшу кількість населення має Ніґерія. Середня густота населення Африки — 32 особи на 1 км2, найбільша густота — 1500 осіб на 1 км2 (долина Нілу).

 

Народи і раси Африки

В Африці живуть народи всіх трьох головних рас. Представники негроїдної, європеоїдної та монголоїдної рас. Більша частина населення сформувалася в результаті поєднання різних рас.

 Більшу частину материка населяють представники негроїдної (екваторіальна) раси. В умовах палючого сонця їхня шкіра набула темного кольору , який зумовлений наявністю меланіну – речовини , яка захищає організм від шкідливого сонячного випромінювання , опіків . У негроїдів широке , плоске обличчя , товсті губи , кучеряве волосся . До негроїдів належать мешканці Східної Африки – тутсі , масаї – зріст , яких близько 2 м. У вологих екваторіальних лісах живуть пігмеї – найменші люди нашої планети , зріст 130 см. У басейні Нілу – нілоти, на берегах Індійського океану живуть – суахілі. До представників монголоїдної раси належать Ефіопи, які мають світлий колір шкіри з червонуватим відтінком. Також на півдні материка живуть бушмени і геттентоти – вони низькорослі , мають жовтувату зморшкувату шкіру, вилицювате обличчя – робить схожими на монголоїдів .

Представники європеоїдної раси живуть на півночі Африки. Це араби (алжирці, єгиптяни, марокканці), які говорять арабською мовою і бербери – світлий , але досить смаглявий колір шкіри. Європейці теж проживають на території материка це нащадки , голандських , англійських , німецьких , французьких переселенців. Мулати – походять від нащадків змішаних шлюбів європейців з місцевим населенням.

 

На острові Мадагаскар живуть малагасійці, що належать до монголоїдної раси.

У будь-якій країні Африки живуть десятки різних народів і племен, кожний з яких має свою мову, традиції, спосіб життя.

Життєвий рівень населення Африки чи не найнижчий у світі.  Більшість населення неписьменна, проте африканський народ зробив величезний внесок в історію світової к ультури. До наших часів збереглися чудові пам’ятки мистецтва — єгипетські піраміди скульптури з бронзи та ін.

 

ВІДЕО 2

Робота з підручником (ст.72).

Розгорніть підручники  на ст.72 та прочитавши текст параграфа , знайдіть відповідь на питання:

  • Які релігії представлені на материку?

Релігійний склад населення Африки дуже різноманітний.

Із трьох світових релігій в Африці поширені дві: в арабських країнах Північної Африки переважає іслам, у решті — поширене християнство. В Африці й досі існують численні місцеві релігії.

Робота з контурною картою, Нігерія найбільша за чисельністю , знайдіть і записати столицю Нігерії .(АБУДЖА)

  • Позначте і підпишіть на контурній карті Африки кордони країн, їх назви та столиці.
  1. Єгипет - Каїр. (разом).
  2. Ніґерія - Абуджа.
  3.  Сомалі - Могадишо.
  4.  Алжир - Алжир.
  5.  Лівія - Тріполі.
  6.  ПАР - Преторія.
  7.  Ефіопія – Аддис- Абеба.

 

Зв’язки України з країнами африканського континенту.

Більшість країн Африки (51) визнали Україну як незалежну державу і встановили з нею дипломатичні відносини.

      В Алжирі, Єгипті, Південній Африці діють українські посольства.

Ви, мабуть, бували у Києві чи інших великих містах України і бачили представників африканського континенту.

- Що, на вашу думку, вони роблять в Україні? (навчаються)

- А чи навчаються наші студенти в африканських державах?

Так, деякі українці закінчують аспірантуру у ВУЗах Південної Африки.

Я думаю, що кожен із вас любить ласувати екзотичними фруктами: фініки, апельсини, банани, ананаси, кокоси, а вони також привезені із Африки.

Також Україна закуповує деякі корисні копалини, яких не вистачає в Україні і рідкісну деревину для виробництва меблів.

       Багато наших спеціалістів працює на підприємствах африканських держав, допомагаючи із складною технікою.

У таких країнах як Ефіопія, Ангола, Лівія, Мозамбік, Алжир, Ботсвана проходять службу військові інструктори які допомагають модернізовувати і працювати із військовою технікою, яку ці держави ще закупили в Радянського Союзу.

     ПА закуповує в України сторожові кораблі, підводні човни і системи проти - повітряної оборони.

VІІ. Закріплення нових знань і вмінь. Користуючись політичною картою Африки, заповніть таблицю « Столиці африканських держав»

 

Відповіді на запитання.

- Які расові ознаки мають народи, що мешкають в Африці?

- Які темпи приросту населення в Африці?

 

VІІІ. Підсумок уроку.

  • Яку тему вивчали?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Аргументація оцінок.

Спільне формулювання основних висновків за основними термінами та поняттями уроку.

IX. Домашнє завдання . Читати §18. Відповідати на запитання. Робота з контурною картою « Столиці африканських держав».

 

 

 

 

Завдання:

-сформувати в учнів поняття про населення Африки, особливості його розміщення, етнічного складу;

-розкрити демографічні проблеми африканського континенту та визначити шляхи їх розв’язання;

-систематизувати знання учнів про етапи становлення сучасної політичної карти Африки;

-розвивати навички самостійної роботи з додатковими джерелами географічних знань.

Очікувані результати: після цього уроку учні зможуть характеризувати головні риси населення;  знаходити та показувати на карті найбільші держави материка; оцінювати наслідки соціальних та економічних проблем у державах континенту

 

 

Станція « Загадка»   ( одна відповідь – 1 бал)

  1. Дослідник, що відкрив водоспад і назвав його на честь англійської королеви. (Вікторія)
  2. Ця тварина – родич жирафи, але живе в густих екваторіальних лісах. (Окапі)
  3. Це найнижчі люди на планеті, що живуть в екваторіальних лісах Африки. (Пігмеї)
  4. Річка, що двічі перетинає екватор. (Конго)

 

 Станція « Географічні рекорди»  ( одна відповідь – 1 бал)

  1. Найвища вершина Африки.
  2. Найвищий  водоспад.
  3. Найглибше озеро.
  4. Найнижчі  люди світу.
  5. Найдовша річка.
  6. Найбільше за площею озеро.
  7. Найповноводніша річка.
  8. Найпотужніший водоспад.
  9. Найвища тварина.

   10.  Найбільша за чисельністю населення країна Африки.

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Головні держави Африки

    Значна частина фахівців, у тому числі експерти ООН, виділяють п'ять регіонів: Північну, Західну, Центральну, Східну й Південну Африку.

  Африка є другим за величиною після Євразії материком планети; площа зостровами становить понад 30, 3 млн км2, чисельність населення  близько 1 млрд. 216 млн  чол.осіб . Екватор розділяє континент на дві практично рівні частини, початковий меридіан також пролягає через Африку. Отже, вона водночас розташована у чотирьох півкулях планети — північній, південній, західній та східній.

    На сучасній політичній карті Африки більш як 54 великих і малих держав. І хоча вже немає колоній, багато країн усе ще перебувають у економічній залежності від колишніх власників. Майже всі країни Африки за рівнем розвитку господарства слаборозвинуті або середньорозвинуті. Високо розвинутою державою є тільки Південна Африка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Географія 7 клас (Чернов Б.О., Стадник О.Г., Миколів І.М.)
Додано
16 січня 2022
Переглядів
726
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку