Ліцей №4
Івано- Франківської міської ради
Вчитель початкових класів - Янишевська Ірина Ярославівна
Тема уроку: |
«Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине…» |
Мета уроку: |
збагатити та доповнити знання учнів про Т.Г.Шевченка, допомогти сприйняти та засвоїти новий матеріал з даної теми, формувати практичні вміння і навички з даної теми, вчити учнів доводити істинність власної думки; формувати контрольно – оцінювальні дії учнів; розвивати мовлення учнів, вміння висловлювати власну думку, розвивати пам'ять, увагу, уяву мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів; вчити поважати думку інших, виховувати любов і патріотичність на прикладі постаті Тараса Шевченка, виховувати у дітей гордість за своє громадянство, виховувати естетичні, моральні та інші якості особистості школяра. |
Обладнання: магнітола, фонограми, роздатковий матеріал, відеопроектор та ноутбук, мультимедійна презентація, зображення кобзи та бандури, фото могили Шевченка.
Тип уроку: інтерактивний урок за О. Пометун)
І. Організація класу до уроку.
1. Звучить пісня «О, Мати Божа» (для підсилення емоційності можна використовувати мультимедійну презентацію)
2. Запис на дошці(вчитель читає):
І мене в сім'ї великій.
В сім'ї вольній, новій.
Не забудьте...
Т. Шевченко
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Бесіда.
- Як ви вважаєте, про що мріяли герої щойно прослуханої пісні?(про волю, щасливе майбутнє і т.д.).
- Скажіть, буть ласка, малята, хто найдорожчий для кожної дитини?
(мама)
-
2. Гра «Мікрофон»
- А для тебе хто?:
- А як ви гадаєте, для відомих поетів, художників хто найдорожчий?
(мама)
-
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку та очікування навчальних результатів.
1. Бесіда.
- Отож, ми сьогодні поговоримо про видатного поета та художника Тараса Григоровича Шевченка. Який теж колись був маленьким і дуже любив своїх батьків.
2. Гра «Закінчи речення»
- Бо все у житті починається…. -…(діти закінчують) з малого
- З зернинки ….(що можна спекти?) -…(діти закінчують) хліб -З промінчика…….
- …(діти закінчують) зоря
- Отож і славний наш Тарас Григорович Шевченко почав свою складну дорогу саме з дитинства.
- Тож тема нашого першого уроку присвячена Тарасу Шевченку – славному Кобзарю – і має назву «Наша дума , наша пісня не вмре, не загине». Це рядки з вірша Тараса Григоровича Шевченка. - 3.Виведення мети уроку учнями.
- Для чого ми вивчаємо твори великого поета? (думки дітей вчитель скореговує до наступного)
- Отже, для того, щоб бути гідними майбутнього, треба знати наше минуле. Для того, щоб бути гідними своєї Батьківщини і наступним поколінням передавати наші знання про людей, які присвятили життя боротьбі за волю України.
4. Методичний прийом «Очікування».
- Визначте, чого ви очікуєте від роботи протягом уроку (на дошці табл. яку вчитель заповняє по ходу).
На цьому уроці: |
|
Дізнаюся |
Навчуся |
Про життя Т.Г.Шевченка |
Висловлювати свої ідеї та презентувати їх |
Про творчість поета |
Проводити асоціації та працювати в парах |
Про боротьбу Шевченка за Україну |
Робити висновки |
ІV. Надання необхідної інформації.
1.Бесіда
Учитель.
- Хто знає коли народився Т.Г. Шевченко? (відповіді дітей)
- А в якому селі? (відповіді дітей)
- Отже, на Черкащині , в селі Моринці, у родині селянина-кріпака 9березня 1814 року народився хлопчик – майбутній великий поет та художник, сіяч розумного, доброго і вічного. (Показуємо на карті України Черкащину, села Моринці та Шевченкове; даний матеріал є в мультимедійній презентації)
- Так як ви любите своїх батьків так і Тарас любив свою матусю і батька. Але, нажаль, коли йому виповнилося 9 років, мама тяжко занедужала
від тяжкої роботи й померла. Гірко плакав Тарас за ненькою, але що можуть допомогти сльози? А згодом помер і батько.
- У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса.
2. Технологія «Мікрофон»
Поміркуйте, що означає слово «кріпак»? (Діти висловлюють свої думки).
- Отже, кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.
- Отже, Шевченко народжений кріпаком але згодом він став вільним – у 24 роки.
V. Фізкультхвилинка.
-Шевченко написав багато геніальних творів, багато з яких покладено на музику і співається як пісні. А ще він був прекрасним художником. Малював з раннього дитинства і природу, і автопортрети, і картини…І саме через свій талан і своє прагнення вчитися став вільним (його викупили з кріпацтва).
- Прожив Тарас Шевченко мало. Всього 47 років.
- Хто пригадає коли помер геніальний поет і художник Т.Г.Шевченко?
(10 березня 1861р.)
3. Декламування вірша «Заповіт»(можна включити аудіозапис вірша)
- Як і заповідав поет, його поховано біля Канева над Дніпром на високій Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою. Тут часто можна почути українських народних співців і музикантів, які співають і грають на кобзі (бандурі). (Показати наочність де зображені музичні інструменти: кобза і бандура, могила Т.Г.Шевченка; даний матеріал є в мультимедійній презентації)
- На Тарасовій могилі у будь-яку пору року свіжі квіти.
- Тарас Григорович Шевченко стояв за народ, за простих людей, проти панів і царя. Він боровся з панами за допомогою свого слова. Шевченко вірив, що настануть такі час, коли не буде панів. І вони настали! Ми вільні!
І як славні нащадки Шевченка зобов’язані дбати про ще краще майбутнє українців та славної України.
- І саме тому кожен повинен пам’ятати слова Джона
Кеннеді, як заповіт:
Не питай, що може зробити для тебе держава, а запитай себе, що ти можеш зробити для неї.
- Давайте спробуємо відповісти на це питання.
1. Правила проведення вправи «Мозковий штурм».
- Але спочатку обговоримо наші правила відповідей:
• Кажіть усе, що спаде на думку.
• Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
• Можна повторювати ідеї, запропоновані будь - ким іншим.
• Розширюйте запропоновані ідеї.
2. Вправа «Мозковий штурм» (на дошці записане запитання - Що я можу зробити для України? Діти відповідають, а вчитель записує всі варіанти на дошці.)
3. Обговорення й оцінювання запропонованих ідей.
4. . Побудова асоціативного куща.
-Отож давайте зробимо висновки про нашого геніального поета. Який він?
вільний допитливий
обдарований розумний щирий українець Тарас наполегливий
сміливий
великий перлина українського народу
Кобзарі прекрасний
художник
VI. Формування контрольно – оцінювальних дій.
- Подумайте, але не кажіть: хто був найактивнішим на уроці, хто був уважним, хто лінувався і не все чув, що каже вчитель?
На серединки квіточок малюйте ротик, відповідно до вашої праці на уроці. Якщо ви працювали чудово, то намалюйте усміхнений ротик; якщо добре, то ротик рівненький; якщо не зовсім добре, то ротик скривлений. (Вчитель роздає дітям заздалегідь виготовлені квіточки з приклеєним кружечком, що і є серединкою квітки)
- Хто виконає завдання, то прикрасить своєю квіткою портрет видатного митця Тараса Григоровича Шевченка на честь шани і подяки.
X. Підведення підсумків уроку
- Яка тема нашого уроку?(«Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине…»).
- Хто написав ці рядки? (Тарас Шевченко)
1. Робота в парах
- Вам потрібно у парах відновити речення яке понад’їдав дід Буквоїд (повписувати пропущені літери). Пара яка справиться утворює ключ і з дозволу вчителя презентує роботу.
Тарас Григорович Шевченко – великий український поет, художник.
Шевченко Тарас, наче сонце для нас.
Тарасові слова – то правда жива.
Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
Шевченкові твори сяють, мов зорі.
Шевченкове перо панів по серцю шкребло.
Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається. Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.
Наприклад:
Т р с Гр г р в ч Ш вч нк – в л к й кр їнськ й п т, х д жн к.
(Вчитель пропонує кожній парі 1 приказку у якому пропущені деякі літери на розсуд вчителя)
Презентація.( можна приклеїти на великий аркуш А1 для оформлення стінгазети про перший урок).
- Молодці! А зараз я пропоную зіграти вам гру «Гаряча картопля»
2. Гра «Гаряча картопля»
(Вчитель кидає м’яч із запитанням, а учень відкидаючи м’яч дає відповідь. Робити це треба якнайшвидше, уявляючи, що у руках не м’яч, а гаряча картопля).
- У якому селі народився поет? (с.Моринці)
- А де пройшли дитячі роки Шевченка? (с.Кирилівці)
- Тарас Григорович народився вільним чи кріпаком? (кріпаком)
- Скільки років було поету коли він став вільним? (24 роки)
- У якому віці він помер?(У 47 років)
3. Оцінювання та заохочення.
- Чудово! Любімо Україну та удосконалюймо наші знання!
- Дякую за працю на уроці, а в дарунок для Вас дорогі діти та шановні батьки пісня «Співаймо разом» Ірина Шабан.