Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине...

Про матеріал
Урок для учнів початкової школи (2- 4 класів) про скарб нашої нації - Кобзаря
Перегляд файлу

Ліцей №4

Івано- Франківської міської ради

Вчитель початкових класів - Янишевська Ірина Ярославівна

 

Тема уроку:

«Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине…»

Мета уроку:

збагатити та доповнити знання учнів про Т.Г.Шевченка, допомогти сприйняти та засвоїти новий матеріал  з даної теми, формувати практичні вміння і навички з даної теми, вчити учнів доводити істинність власної думки; формувати контрольно – оцінювальні дії учнів; розвивати мовлення учнів, вміння висловлювати власну думку, розвивати пам'ять, увагу, уяву мислення, спостережливість, активність і самостійність учнів; вчити поважати думку інших, виховувати любов і патріотичність на прикладі постаті Тараса Шевченка, виховувати у дітей гордість за своє громадянство, виховувати естетичні, моральні та інші якості особистості школяра.

Обладнання: магнітола, фонограми, роздатковий матеріал,     відеопроектор   та ноутбук, мультимедійна презентація, зображення кобзи та бандури, фото могили Шевченка.

Тип уроку: інтерактивний урок за О. Пометун)

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

 

1.   Звучить пісня «О, Мати Божа» (для підсилення емоційності можна використовувати мультимедійну презентацію)

 

2.   Запис на дошці(вчитель читає):

І мене в сім'ї великій.

В сім'ї вольній, новій.

Не забудьте...

                                                                                                                                                   Т. Шевченко

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

1.   Бесіда.

 

-         Як ви вважаєте, про що мріяли герої щойно прослуханої пісні?(про волю, щасливе майбутнє і т.д.).

-         Скажіть, буть ласка, малята, хто найдорожчий для кожної дитини?

(мама)

-  

2.   Гра «Мікрофон»

 

-         А для тебе хто?:

-         А як ви гадаєте, для відомих поетів, художників хто найдорожчий?

(мама)

-  

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку та очікування навчальних результатів.

1. Бесіда.

 

-         Отож, ми сьогодні поговоримо про видатного поета та художника Тараса Григоровича Шевченка. Який теж колись був маленьким і дуже любив своїх батьків.

 

2. Гра «Закінчи речення»

 

-         Бо все у житті починається…. -…(діти закінчують) з малого

-         З зернинки ….(що можна спекти?) -…(діти закінчують) хліб -З промінчика…….

-        (діти закінчують) зоря

-         Отож і славний наш Тарас Григорович Шевченко почав свою складну дорогу саме з дитинства.

-         Тож тема нашого першого уроку присвячена Тарасу Шевченку –  славному Кобзарю – і має назву «Наша дума , наша пісня не вмре, не загине». Це рядки з вірша Тараса Григоровича Шевченка. - 3.Виведення мети уроку учнями.

 

-         Для чого ми вивчаємо твори великого поета? (думки дітей вчитель скореговує до наступного)

-         Отже, для того, щоб бути гідними майбутнього, треба знати наше минуле. Для того, щоб бути гідними своєї Батьківщини і наступним поколінням передавати наші знання про людей, які присвятили життя боротьбі за волю України.

 

4. Методичний прийом  «Очікування».

 

-         Визначте, чого ви очікуєте від роботи протягом уроку (на дошці табл. яку вчитель заповняє по ходу).

 

На цьому уроці:

Дізнаюся 

Навчуся 

Про життя Т.Г.Шевченка

Висловлювати свої ідеї та презентувати їх

Про творчість поета

Проводити асоціації та працювати в парах

Про боротьбу Шевченка за Україну

Робити висновки

 

 

ІV. Надання необхідної інформації.

  

 1.Бесіда

 

          Учитель.

-         Хто знає коли народився Т.Г. Шевченко? (відповіді дітей)

-         А в якому селі? (відповіді дітей)

-         Отже, на Черкащині , в селі Моринці, у родині селянина-кріпака 9березня 1814 року народився хлопчик – майбутній великий поет та художник, сіяч розумного, доброго і вічного. (Показуємо на карті України Черкащину, села Моринці та Шевченкове; даний матеріал є в мультимедійній презентації)

-         Так як ви любите своїх батьків так і Тарас любив свою матусю і батька. Але, нажаль, коли йому виповнилося 9 років, мама тяжко занедужала

від тяжкої роботи й померла. Гірко плакав Тарас за ненькою, але що можуть допомогти сльози? А згодом помер і батько.

-         У селі Кирилівка минули дитячі роки Тараса.

 

2. Технологія «Мікрофон»

 

   Поміркуйте, що означає слово «кріпак»? (Діти висловлюють свої думки).

-         Отже, кріпак - це людина, закріплена за паном, яка на нього працює. Пан міг кріпака продати, купити, виміняти, як річ.

-         Отже, Шевченко народжений кріпаком але згодом він став вільним – у 24 роки.

 

V. Фізкультхвилинка.

 

     -Шевченко написав багато геніальних творів, багато з яких покладено на музику і співається як пісні. А ще він був прекрасним художником. Малював з раннього дитинства і природу, і автопортрети, і картини…І саме через свій талан і своє прагнення вчитися став вільним (його викупили з кріпацтва).

-         Прожив Тарас Шевченко мало. Всього 47 років.

-         Хто пригадає коли помер геніальний поет і художник Т.Г.Шевченко?

(10 березня 1861р.)

 

3. Декламування вірша «Заповіт»(можна включити аудіозапис вірша)

 

-              Як і заповідав поет, його поховано біля Канева над Дніпром на високій Чернечій горі, яку народ називає Тарасовою. Тут часто можна почути українських народних співців і музикантів, які співають і грають на кобзі (бандурі). (Показати наочність де зображені музичні інструменти: кобза і бандура, могила Т.Г.Шевченка; даний матеріал є в мультимедійній презентації)

-              На Тарасовій могилі у будь-яку пору року свіжі квіти.

-              Тарас Григорович Шевченко стояв за народ, за простих людей, проти панів і царя. Він боровся з панами за допомогою свого слова. Шевченко вірив, що настануть такі час, коли не буде панів. І вони настали! Ми вільні!

І як славні нащадки Шевченка зобов’язані дбати про ще краще майбутнє українців та славної України.

-              І саме тому кожен повинен пам’ятати слова Джона

Кеннеді, як заповіт:

Не питай, що може зробити для тебе держава, а запитай себе, що ти можеш зробити для неї.

 

-              Давайте спробуємо відповісти на це питання.

1. Правила проведення вправи «Мозковий штурм».

 

- Але спочатку обговоримо наші правила відповідей:

      Кажіть усе, що спаде на думку.

      Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.

      Можна повторювати ідеї, запропоновані будь - ким іншим.

      Розширюйте запропоновані ідеї.

 

2.   Вправа «Мозковий штурм» (на дошці записане запитання - Що я можу зробити для України? Діти відповідають, а вчитель записує всі варіанти на дошці.)

 

3.   Обговорення й оцінювання запропонованих ідей.

 

4.   . Побудова асоціативного куща.

-Отож давайте зробимо висновки про нашого геніального поета. Який він?

  

                                                                         image   вільний                допитливий

imageобдарований                    розумний щирий українець  Тарас                 наполегливий

сміливий

                                                               великий                            перлина українського народу

                                                       Кобзарі           прекрасний

 художник

 

VI. Формування контрольно – оцінювальних дій.

-         Подумайте, але не кажіть: хто був найактивнішим на уроці, хто був уважним, хто лінувався і не все чув, що каже вчитель?

На серединки квіточок малюйте ротик, відповідно до вашої праці на уроці. Якщо ви працювали чудово, то намалюйте усміхнений ротик; якщо добре, то ротик рівненький; якщо не зовсім добре, то ротик скривлений. (Вчитель роздає дітям заздалегідь виготовлені квіточки з приклеєним кружечком, що і є серединкою квітки)

-         Хто виконає завдання, то прикрасить своєю квіткою портрет видатного митця Тараса Григоровича Шевченка на честь шани і подяки.

 

X. Підведення підсумків уроку

-         Яка тема нашого уроку?(«Наша дума, наша пісня, не вмре, не загине…»).

-         Хто написав ці рядки? (Тарас Шевченко)

 

1. Робота в парах

 

-         Вам потрібно у парах відновити речення яке понад’їдав дід Буквоїд (повписувати пропущені літери). Пара яка справиться утворює ключ і з дозволу вчителя презентує роботу.

 

 

Тарас Григорович Шевченко – великий український поет, художник.

Шевченко Тарас, наче сонце для нас.

Тарасові слова – то правда жива.

Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.

Шевченкові твори сяють, мов зорі.

Шевченкове перо панів по серцю шкребло.

Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди.

Хто з Шевченком знається, той розуму набирається. Хто Шевченка прочитав, той багатший серцем став.

 

Наприклад:

Т р с Гр г р в ч Ш вч нк  – в л к й   кр їнськ й п  т, х д жн к.

(Вчитель пропонує кожній парі 1 приказку у якому пропущені деякі літери на розсуд вчителя)

 

Презентація.( можна приклеїти на великий аркуш А1 для оформлення стінгазети про перший урок).

 

- Молодці! А зараз я пропоную зіграти вам гру «Гаряча картопля»

 

2. Гра «Гаряча картопля»

 

(Вчитель кидає м’яч із запитанням, а учень відкидаючи м’яч дає відповідь. Робити це треба якнайшвидше, уявляючи, що у руках не м’яч, а гаряча картопля).

-   У якому селі народився поет? (с.Моринці)

-   А де пройшли дитячі роки Шевченка? (с.Кирилівці)

-   Тарас Григорович народився вільним чи кріпаком? (кріпаком)

-   Скільки років було поету коли він став вільним? (24 роки)

-   У якому віці він помер?(У 47 років)

 

3. Оцінювання та заохочення.

 

-         Чудово! Любімо Україну та удосконалюймо наші знання!

-         Дякую за працю на уроці, а в дарунок для Вас дорогі діти та шановні батьки пісня «Співаймо разом» Ірина Шабан.

 

pdf
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
3539
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку