Маньковецька гімназія
Северинівської сільської ради
Урок позакласного читання
(2 клас)
«Наша славна землячка
Леся Українка»
Вчитель: Швець
Тетяна Сергіївна
Тема: Наша славна землячка «Леся Українка»
Навчальні цілі та очікувані результати:
На основі дослідження життя і творчості Лесі Українки вчити учнів здійснювати проектну діяльність;
Поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях поетеси;
Збагачувати читацький досвід учнів;
Вдосконалювати навички виразного читання;
Розвивати мовлення, нестандартне мислення, естетичні смаки;
Формувати вміння вести пошуково-дослідницьку діяльність;
Вчити виділяти, аналізувати, синтезувати потрібний матеріал у великому потоці інформації;
Вчити учнів виступати перед аудиторією, стисло формулювати свою думку; ілюструвати ідеї, думки,
дослідження, висновки;
Виховувати інтерес до пошукової роботи, самостійність, відповідальність;
Розвивати навички роботи в групі.
Обладнання: портрет Лесі Українки, фотографії родини
Косачів, виставка книг поетеси, дитячих
малюнків – ілюстрацій до прочитаних творів.
І. Організаційний момент.
— З давніх пір і по нині
Кажуть всі в Україні:
«Здоровенькі були!»
Привітайтесь і ви.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
У нашім класі на столі
Портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, і татові, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Землячка – поетеса.
Це гордість нашої землі
Нескорена, незламна Леся.
- Діти читають на дошці тему уроку «Наша славна землячка Леся Українка». (Слайд №1)
Саме ім’я Леся Українка – наче символ України. (Слайд №2) Воно викликає в нас світлі почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка. І сьогодні, на уроці позакласного читання, ми будемо говорити про життєвий і творчий шлях письменниці, яку знає і шанує весь світ. І,що особливо приємно, ця людина є нашою землячкою: вона народилася, жила і працювала на Волині.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Щоб більше дізнатися про нашу землячку і краще дослідити поетичне слово письменниці, вам було додому задане пошуково – дослідницьке завдання:
-Ознайомитись із дитячими збірками Лесі Українки.
-Підготувати розповідь
про життя та творчість цієї поетеси.
– Я пропоную вам скласти свою власну розповідь про Лесю Українку. Сьогодні ми працюватимемо над створенням усного журналу «Наша славна землячка Леся Українка». Для цього ми об’єднаємось у групку і опрацюємо матеріал разом, а потім кожен з вас розповість що цікавого дізнався про Лесю.
Давайте пригадаємо правила роботи в групі. (Слайд № 3)
Правила роботи в групі.
5. Презентувати дослідження може кожен член групи.
6. Дотримуватися правила піднятої руки.
Отже, перегортаймо першу сторінку нашого журналу.(Слайд № 4)
Сторінка 1. Стежиною Лесиного дитинства
(Слайд № 5)
Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім’я,
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя.
Зараз вам потрібно ще раз переглянути біографію Лесі Українки, яку ви підготували на сьогодні. (діти готуються)
– Зараз ми надаємо слово дослідникам біографії поетеси.
Учень 1. (Слайд № 6)
Народилася Леся Українка 25. 02. 1871 року в м. Новоград – Волинську. (Слайд № 7) Лесі пощастило з родиною. Її батько – Петро Антонович Косач, був юристом, освіченою людиною, який дуже любив літературу і живопис
Леся найбільше вдалася в батька: і вродою, і характером, і звичками. Мати – Ольга Петрівна Косач українська письменниця, її псевдонім Олена Пчілка. Мати мала великий вплив на доньку, саме вона дала Лесі псевдонім Українка.
Учень 2
. В сім’ї було шестеро дітей, яких єднала велика любов і дружба: Михайло, Леся, Ольга, Оксана, Микола, Ісидора. (Слайд № 8) Особливо сердечна дружба єднала Ларису з її старшим братом Михайлом.
За нерозлучність в сім’ї їх називали спільним ім’ям «Мишолосіє», пізніше Ларису перезвали в сім’ї на Лесю. Вона була не зовсім звичайною дитиною: завжди радісна та весела, любила співати й дуже добре танцювала.
Учень 3. (Слайд № 9) В чотири роки самотужки навчилася читати, у п’ять років пише листи родичам. Саме коли їй виповнилось 5 років, батьки купили їй фортепіано. Вона не тільки успішно вчилася грати, а й сама бралася складати музичні твори, і у дев’ять – вже добре грає на фортепіано. У шість років декламує безліч віршів напам’ять і вишиває татові сорочку. У віці дев’яти років написала перший вірш «Надія», а з дванадцяти – починає вивчати іноземні мови і вивчила їх тринадцять.
До десяти років Леся росла і розвивалася, як і всі діти. Та скоро сталося велике горе, що потім невідступно, рік у рік, день у день аж тридцять два роки, до останнього подиху, переслідувало й потихенько її мучило. (Слайд № 11).
У 1881 році вона несподівано важко захворіла. В січні Леся пішла на річку, подивитись, як святять воду на Водохреща.
В дівчинки дуже замерзли ноги, вона ледве прийшла додому.
Невдовзі Леся тяжко захворіла. В неї почала боліти права нога. Її лікували різними способами, і нога перестала боліти, але через деякий час почали боліти руки. І лікарі визнали важку хворобу, туберкульоз кісток. Хворі руки позбавили Лесю можливості стати піаністкою. (Слайд № 12)
Деякий час Леся навчалася в школі Олександра Мурашка в Києві, але через хворобу вона була змушена покинути навчання. Завдяки матері Леся здобула глибоку і різнобічну освіту. Письменниця знала більше десяти мов, вітчизняну та світову літературу, історію, філософію. Про рівень її освіти може свідчити факт, що у 19 років написала для своїх сестер підручник «Стародавня історія східних народів». (Слайд № 13)
Сторінка 2. Весняна пісня Лесиного життя
(Слайд № 14)
Стояла я і слухала весну.
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку й голосну,
То знов таємно тихо шепотіла…
(Слайд № 15)
Зовсім малою дитиною Леся запам’ятала деякі волинські хороводні пісні, співала їх своїм чарівним тонким голосом. Із живих безпосередніх зустрічей із народною піснею, із захоплення чарівним світом мелодій народилася поетеса, закохана в музику. Вона любила співати: зверталася в піснях до незабутнього дитинства, юності. Голос її був не сильний, але приємний. Мати помітила вроджену музикальність дівчинки. П’ятирічну дівчинку починає вчити грати на фортепіано її перша вчителька – тітка.
Стояла я і слухала весну.
Весна мені багато говорила,
Співала пісню дзвінку й голосну,
То знов таємно тихо шепотіла…
Вона мені співала про любов,
Про молодощі, радощі, надії,
Вона мені переспівала знов,
Все що давно мені співали мрії.
- Про що цей вірш?
- Кого слухала поетеса?
- Про що мріяла Леся?
3. Гра «Віднови рядок». (Слайд № 16)
Діти читають рядки з вірша, які переплутались, і відновлюють їх. Перевіряю уважність дітей.
Стояла я і багато говорила
Весна мені тихо шепотіла…
Співала пісню слухала весну.
То знов таємно дзвінку й голосну,
ІV Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить! ( Руки вгору)
Добре те, що віє вітер! (Коливаються)
Добре те, що цей ось ліс (Присідають)
Разом з нами ріс і ріс! (Підтягуються)
Добре те, що в нашій річечці ( Уверх піднімаються)
Чиста, не брудна водиця, («Плавають»)
І мене моя матуся ( крокують)
Після школи зустріча!
Добре гратися на дворі, (стрибають)
Добре плавати в ставку, (плавають).
Добре вчитися у школі! (руки перед собою)
Добре те, що я живу! (руки вгору)
(Слайд № 17)
Сторінка 3. Сторінками дитячої творчості.
(Слайд № 18)
На зеленому горбочку,
У вишневому садочку.
Притулилася хатинка,
Мов маленькая дитинка. (Слайд № 19)
У 1884 – 1891 роках Леся Українка написала поезії для дітей, які об’єднала в цикл «В дитячому крузі».
Тут вміщено твори для дошкільнят і молодших школярів. Лесі на той час було 16 років.
(Слайд № 20), (Слайд № 21)
На весні 1882 року родина Косачів перебралась на постійне проживання до села Колодяжного.
(Слайд № 22), (Слайд № 23)
Тут природа повністю заполонила Лесю і на деякий час повністю її поглинула. (Слайд № 24). (Слайд № 25)
Сторінка 4. Квітковий вінок поезій Українки.
Зараз ми сплетемо квітковий віночок із улюблених вами поезій Українки.
Учні декламують поезії і прикріплюють квіти довкола портрету Лесі Українки.
Давня весна - гілочка яблуні
Барвіночку мій хрещатий - гілочка барвінку
Як дитиною бувало - ромашка – улюблена квітка поетеси.
Вишеньки - гілочка з вишнями.
V. Підсумок уроку.
Діти, наша зустріч з Лесею Українкою добігає кінця. Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Ми з вами – земляки славетної поетеси. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку потрібно любити так як любила її поетеса.