Доброго дня, шановні колеги! Мене звати Ковальчук Г. А., вчитель математики ЗОШ№1 м. Селидове. Я представлю свій досвід реалізації наскрізних змістовних ліній ключових компетентностей на уроках математики. Слайд 1
На початку хочу відмітити, що особистість, учень ставиться сьогодні в центр навчального процесу. Звідси все частіше виникає необхідність ставити учня в позицію дослідника, вчити його спостерігати, аналізувати навколишні явища та події, вміти їх обґрунтовувати, пробуджувати у дитини інтерес до ще не вирішених завдань, можливо, ще не зовсім доступних для даного віку, але з яким він стикнеться в майбутньому.
Вважаю, що головна мета вчителя – сформувати в учнів уміння бачити й застосовувати математику в реальному житті.
Сучасне навчання, як відомо, ґрунтується на засадах компетентнісного підходу. Пропоную згадати складові компетентності.
Слайд 2 Компетентність – це знання, уміння і навички. Але окрім того - це досвід. Ми як вчителі, повинні створити умови, щоб учень у процесі навчання набув досвід навчатися самостійно, досвід розв’язувати задачі, досвід переборювати труднощі тощо. Сформував певний набір цінностей: ми можемо на це впливати, головне щоб ці цінності були суспільно значущі. І щоб учень набув певного ставлення (до оточуючих, ставлення до себе, до навчання, до школи, до довкілля тощо). Всі ці компоненти треба враховувати, готуючи урок і ідучи на урок.
Коли ми говоримо, що з 2017 року в Програми ввели наскрізні лінії ключових компетентностей, то фактично ми говоримо про формальну появу цих наскрізних ліній, оскільки до того у підручника були присутні завдання прикладної направленості, задачі на фінансову грамотність, на екологічну тематику, здоров’я збереження тощо. З 2017 року у Програмах з’явився рядочок, де детально описано, на яку тематику звернути увагу (слайд 3 з Програми).
Виділено 4 наскрізні лінії: (слайд 4)
Завдяки їм навчання все більше спрямовується на практичний матеріал. Вони допомагають дати відповідь на питання «Для чого це потрібно вивчати? Де це мені пригодиться?».
Я хочу поділитися досвідом впровадження однієї з наскрізних змістовних ліній, а саме Слайд 5
«Підприємливість та фінансова грамотність» - це дві лінії, які об’єднані в одне. Підприємливість – це більше про лідерські ініціативи та здатність успішно діяти, а фінансова грамотність – це вміння розуміти і розбиратися у фінансових питаннях та користуватися фінансовими послугами.
Слайд 6 Впровадження наскрізної змістової лінії «Підприємливість та фінансова грамотність» дозволить учням реалізувати їх в реальному житті – заощаджувати, отримувати прибуток, формувати підприємницькі навички, усвідомити власну участь у плануванні й розподілі сімейного бюджету, генерувати нові ідеї й ініціативи та втілювати їх у життя.
Реалізація наскрізної лінії «Підприємливість і фінансова грамотність» на уроках математики полягає у встановлені зв’язку математичних знань з життям, створенні нових умов для розвитку пізнавальної діяльності учнів.
Слайд 7 У процесі навчання математики учні можуть
─ застосовувати математичні знання для вирішення життєвих проблем, пов'язаних з матеріальними ресурсами;
─ оцінити можливості використання набутих знань у майбутній професійній діяльності, для ефективного вирішення повсякденних проблем;
─ розвивати ініціативу, старанність, відповідальність як гарантію ефективності своєї власної діяльності;
─ прагнути до досягнення певного соціального статусу в суспільстві, сприяти економічному процвітанню держави;
─ аналізувати власну економічну ситуацію, сімейний бюджет.
Реалізувати цю наскрізну лінію на уроках математики можна кількоманапрямками: Слайд 8
1. Задачі з фінансовим змістом
2. Практичні роботи
3. Ділові ігри
4. Проектна діяльність.
5. Історичний матеріал
Слайд 9 Задачі з фінансовим змістом
Вже в 5-6 класах дітям можна пропонувати задачі, що стосуються фінансових операцій, вартості товарів і послуг, пропонуючи їм реальні дані сьогодення.
Такі задачі допоможуть учням навчитися розпоряджатися власними грошима, кредитами або депозитами, оцінювати ризики кредитів, прораховувати очікувані та реальні витрати.
Слайд 10
Приклади задач – реальних життєвих ситуацій для учнів для 5-6 класів. Багато, хто в цьому віці бажає завести домашнього улюбленця, а батьки відмовляють, не пояснюючи причини. А математика це легко зробить за них. Ціни на товари та послуги діти легко можуть знайти самостійно. З розміром сімейного бюджету та витратами ознайомлять батьки. Дітям цікаво знати і про розподіл фінансів у родині (задача №2). Розв’язуючи на уроці задачу, цікаво було спостерігати, що діти добре обізнані, які саме цигарки купують батьки і скільки. Пораховані витрати за рік викликали здивування, учні переводили в різні корисні речі для себе (планшет, новий телефон), а один хлопчик вигукнув: «Скільки нових суконь мама могла б купити, як би не палила!». Задача №3 знайомить з розподілом сімейного бюджету та його можливостями.
Математика середньої та старшої школи має значний потенціал для розгляду питань економіки та фінансів. Наприклад, під час вивчення тем «Функція» можна запропонувати графіки температур з підручника, а можна і реальні з офіційних сайтів (і розглянути питання: назвіть область визначення, область значень функції, назвіть значення функції у 2019 році тощо Слайд 11 - 12, «Прогресія» - це історичні або стародавні задачі (Слайд 13), які демонструють необхідність математичних знань для здійснення більш вигідних операцій, покупок, прорахування кінцевого результату. «Застосування інтегралів» допоможе пов’язати питання продуктивності та обсяг та вартість продукції Слайд 14.
Важливим при розв’язування задач з фінансовим змістом є пояснення теоретичних аспектів. Учні повинні розуміти поняття, якими оперується в задачі. Наприклад, коли в класі вперше розв’язується задача на сімейний бюджет, важливо обговорити з учнями, що таке бюджет сім’ї, з чого складається дохідна та видаткова частини бюджету, прибутковий, дефіцитний та надлишковий. Важливо, щоб дані, які використовуються в задачах, відповідали дійсності: ціни, курси валют, відсоткові ставки банків тощо мають бути реальними, відповідати сьогоденню.
Важливо пам’ятати не тільки про зміст задачі, а й про сам процес її розв’язання.
Слайд 15 Виховання підприємливості – це ще й формування ділових якостей, таких як ощадливість, розважливість, здатність до генерування нових ідей та втілення їх в життя, контроль ситуації і побудова ефективної комунікації в діловому спілкуванні. І всі ці якості та навички теж можна розвивати під час уроку: «Мозковий штурм», «Дерево рішень», «Спіймай помилку», робота в парах та з «консультантами». Розв’язування задач не обов’язково мають бути оптимальними. Учень має право на помилку. Розглянути декілька шляхів вирішення проблеми і вміння прийняти правильне рішення, знайти помилки свої та підлеглих, пояснити поставлену задачу – всі ці навички знадобляться у житті.
Наступний спосіб реалізації наскрізної лінії – це Практична робота
Важливо, щоб кожен учень розумів те, що він робить - цього можна досягти із застосуванням практичної діяльності, в якій школяр не тільки застосовує отримані знання, а й вчиться самостійно виконувати завдання, відповідальності за виконану роботу, засвоює окремі моменти досліджуваної теми.
Слайд 16 Практичні роботи сприяють розвитку і вихованню навичок і вмінь учнів, необхідних для застосування здобутих знань у практичних ситуаціях. Це такі форми навчання, при яких учні самим безпосереднім чином включені в активний пізнавальний процес, в ході якого вони визначають навчальну проблему; здійснюють збір необхідної інформації; планують шляхи розв’язання проблеми; роблять висновки; аналізують свою діяльність; формують «по краплинці» нові знання, а головне - це одна із ефективних форм організації самостійної, пізнавально-пошукової діяльності учнів на уроці, де учні набувають новий навчальний і життєвий досвід і тим самим знаходять відповідь на запитання: «Навіщо мені потрібно вчити математику?».
Практичні роботи з математики - це розв’язання учнями задач, умови яких можна надати Слайд 17, а можна запропонувати тільки тему (поклеїти шпалери в своїй кімнаті), і тоді діти самостійно здійснюють виміри розмірів, вибирають ціну на будівельні матеріали тощо. Слайд 18 – простенька задача жартівливого змісту, але вона є моделлю правильного розподілу прибутку залежно від внесків кожного.
Ділові ігри Слайд 19
Ділова гра - це імітаційна модель навчальної діяльності учнів, що відтворюється в умовах, максимально наближених до дійсності.
У ділових іграх на основі ігрової задумки моделюються життєві ситуації й відношення. Замість того, щоб обговорювати можливий розвиток ситуації, школярі отримують певні ролі і спілкуються один з одним, виступаючи від імені конкретного дійової особи.
1. Ділова гра «У банку». Учні діляться на пари. Кожній парі дається картка з двома завданнями. У першому завданні один з учасників виконує роль працівника банку, інший – клієнта банку, який хоче відкрити депозит або взяти кредит під певний відсоток. Всі обчислення учні виконують у зошиті, а у картки замість пропусків вписують результати розрахунків.
Після виконання учнями усіх завдань вчитель викликає до дошки дві пари учасників, які зачитують діалог із завдань свого варіанту.
2. «Обмін валют» клієнт бажає обміняти певну суму в долари, або навпаки в гривні. Курс валют на цей день легко знайти в інтернеті під час уроку. Різні пари є представниками різних банків, тому не завадить вкінці порівняти результати, знайти більш вигідний варіант і порахувати на скільки.
Проектна діяльність Слайд 20 - 21
Метод проектів – це освітня технологія, спрямована на здобуття учнями знань у тісному зв’язку з реальною життєвою практикою, формування в них
специфічних умінь та навичок завдяки системній організації проблемно – орієнтованого навчального пошуку.
Проектна діяльність дозволяє учням:
− вивчати не лише засоби, але й способи конкретної діяльності;
− розвивати пізнавальні навики і уміння, самостійно конструювати знання; − розвивати критичне і творче мислення;
− розвивати уміння орієнтуватися в інформаційному просторі.
Пропоную проекти, які можна запропонувати учням 5-6 класів
Проект «Оплата комунальних послуг»
Мета: встановити, якими видами комунальних послуг користується ваша родина, за якими тарифами їх оплачує та в яких установах. Виконуючи цей проект, учні дізнаються, які комунальні послуги сплачують їхні родини та за якими тарифами, у яких установах приймають плату за комунальні послуги, ознайомлюються з бланками розрахункових книжок, заповнюють тренувальні зразки в зошити. Міркують над питанням: «Як ви думаєте, чи можна зменшити плату за комунальні послуги? Яким чином?» Підводять підсумок.
Важливу роль у навчанні математики відіграє систематичне використання історичного матеріалу, який підвищує інтерес до вивчення математики, стимулює потяг до наукової творчості, пробуджує критичне ставлення до фактів, дає учням уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури.
Слайд 22
Просто слова на сучасних дітей не діють. Вони мають на власному досвіді переконатись у важливості використання математичних методів у життєвих ситуаціях. П’ять запропонованих інструментів для розвитку наскрізної змістовної лінії «Підприємництво та фінансова грамотність» можливо можна доповнити і іншими, але й цих достатньо, щоб виконувати основну задачу, яку я ставлю перед собою як вчитель математики: Слайд 23
донести до учнів необхідність вивчення математики, як ключової дисципліни для повноцінного життя в сучасному суспільстві та успішного вивчення інших шкільних предметів; кожне вивчене правило, кожний розглянутий алгоритм виконання завдання, поєднати з реальними об’єктами навколишньої дійсності та задачами практичного змісту.