Євреї – один із найдавніших народів на землі. Їх історія записана в Біблії, істориками поза Біблією, а також представлена археологічними пам'ятками. Відомо більше фактів із їхньої історії, ніж будь-якої іншої нації.Відсутність спеціального дослідження присвяченого творчій діяльності ансамблю єврейського танцю «Мааян» обумовлює актуальність обраної теми дослідження. У роботі висвітлено творчий потенціал ансамблю єврейського танцю «Мааян» та його вплив на інтеркультурну Мелітопольщину.
1
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ
МЕЛІТОПОЛЬСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Відділення: літературознавство,
фольклористика, мистецтвознавство
Секція: мистецтвознавство
ДІЯЛЬНІСТЬ АНСАМБЛЮ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН» ТА ЙОГО ВПЛИВ НА РОЗВИТОК ІНТЕРКУЛЬТУРНОЇ МЕЛІТОПОЛЬЩИНИ
Роботу виконала:
Власенко Валерія Олександрівна,
учениця 11 класу
Мелітопольської гімназії №9
Науковий керівник:
СейтаріфоваЕсмаЕскендерівна,
«вчитель ІІ категорії» з художньої культури
Мелітопольської гімназії №9
Консультант:
Ускова Альона Леонідівна
«к.п.н., старший викладач кафедри
«Теорія та методика музичної освіти та хореографії»»
МДПУ ім. Б. Хмельницького
Мелітополь – 2017
ЗМІСТ
ВСТУП……………………………………………………………………………..3
РОЗДІЛ 1 ДОРОБОК АНСАМБЛЮ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН»…6
1.1. Традиційний єврейський танець – культурна спадщина єврейського народу……………………………………………………………………………...6
1.2. Роль ансамблю єврейського танцю «Мааян» у відтворенні єврейської культуриМелітопольщини………………………………………...……………10
1.3. Основні віхи життя і творчості мелітопольського ансамблю єврейського танцю «Мааян»…………………………………………………………………..16
РОЗДІЛ 2 АНСАМБЛЬ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ«МААЯН» І СВІТ ЙОГО МОЖЛИВОСТЕЙ…………………….................................................................18
2.1. Манера творчості колективу……………………………………………….18
РОЗДІЛ 3 ТВОРЧІСТЬ АНСАМБЛЮ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН»………………………………………………………………………..42
3.1. Єврейський танець та його різновиди……………………………………..42
3.2. Хореографія із сенсом………………………………………………………46
ВИСНОВКИ……………………………………………………………………...48
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ……………………………………….50
ДОДАТКИ………………………………………………………………………..52
Актуальність теми дослідження. Євреї – один із найдавніших народів на землі. Їх історія записана в Біблії, істориками поза Біблією, а також представлена археологічними пам’ятками. Відомо більше фактів із їхньої історії, ніж будь-якої іншої нації.Відсутність спеціального дослідження присвяченого творчій діяльності ансамблю єврейського танцю «Мааян» обумовлює актуальність обраної теми дослідження. У роботі висвітлено творчий потенціал ансамблю єврейського танцю «Мааян» та його вплив на інтеркультурну Мелітопольщину.
Перші досягнення колективу увійшли в історію не тільки Мелітопольщини, а й України. Появою принципово нового ансамблю єврейського танцю, що дістав назву «Мааян». «Мааян» (з івр. джерело, струмочок) – ім’я дівчини. Якнайактивнішу участь у його створенні брали Марина Кучеренко – хореограф, керівник ансамблю, Анна Стаценко – голова Мелітопольської міського єврейського МГЕО общинного центру, керівник молодіжного центру при благодійному фонді «ХеседВелвеле».
Відмітною ознакою «Мааяну»сталазатребуваність колективу, реакція людей на єврейську культуру. ЇЇ дуже люблять.Традиційний єврейський танець є найважливішою частиною культурної спадщини євреїв, починаючи з біблійних часів.Вінявляв собою різновид танцювального фольклору.У минулому він використовувався в якості невід'ємної частини церемоній і обрядів, пов'язаних з укладенням шлюбу, народженням дітей, збором врожаю. Після цього танці придбали релігійний характер, до таких належать чоловічі танці в тісному колі. Ще пізніше були додані нові рухи, які можна побачити вже в сучасному єврейському танці.Традиційні танці цих пір продовжують процвітати в деяких громадах і донині.Взагалі єврейський танець ще називали «танцями наших містечок».Основна ознака єврейського танцю – скромність, невибагливість та простота.Єврейський танець має свій власний стиль та традиції – наприклад, правило, що не можна танцювати разом з протилежною статтю на офіційних заходах. Єврейська хореографія створювалась за допомогою прояву почуттів, емоцій, виконувався в першу чергу для себе, а потім для глядача (суспільства, групи).
Взявши предметом дослідженнядіяльність ансамблю єврейського танцю «Мааян», ми виходили з того, що Марина Кучеренко – дивовижний хореограф ХХІ століття, якадовела, що єврейську спадщину слід зберігати і не слід її соромитись. Вона лишає яскравий слід у сучасній вітчизняній та світовій культурі.
Вонає у числі небагатьох хореографів, хто шукав і знаходив у мистецтві нові шляхи. Саме ансамбль єврейського танцю «Мааян» став втіленням мрії Марини, саме він став предметом для нових звершень та досягнень.
Цікаві хореографічні постановки Кучеренко Марини дивують і сьогодні, займають почесне місце як на всеукраїнському, так і на всесвітньому рівні. Це і визначило актуальність теми дослідження.
Об’єктом роботи є ансамбль єврейського танцю «Мааян».
Предметом дослідження – діяльність ансамблю єврейського танцю «Мааян».
Мета роботи полягає у дослідженні діяльності ансамблю єврейського танцю «Мааян» та його вплив на розвиток інтеркультурноїМелітопольщини.
Для реалізації поставленої мети в роботі реалізовано такі завдання:
Методологічну основу роботи становлять праці О. Александровой,О. Гориной [4],И. Штерн [4],та інші.
Методи дослідження. У роботі застосовано як теоретичні, так і емпіричні(діагностичні) методи дослідження : критичний аналіз, узагальнення і систематизація досліджуваної проблеми; бесіди, інтерв’ювання, опитування.
Новизна роботиполягає у спробі вперше дослідити та проаналізувати внесок ансамблю єврейського танцю «Мааян» у культуру Мелітопольщини. Цього разу моє дослідження базувалось на детальному, розширеному анкетуванні учасників колективу, співпраці із представниками та керівниками інших общинних центрів, інших національних меншинств.
Особистий внесок у роботу полягає у систематизації та узагальненні матеріалу про грані творчості ансамблю єврейського танцю «Мааян», в ознайомленні з його спадком, який знаходиться у Мелітопольській міській єврейській общині, в організації зустрічі з хореографом колективу Кучеренко М. О., спілкування та опитування серед учасників ансамблю, зустріч із головою Мелітопольського міського єврейського МГЕО общинного центруСтаценко Г. В.
Теоретичне та практичне значення роботи полягає у тому, що систематизовано і узагальнено матеріал про ансамбль єврейського танцю «Мааян», який є єдиним ансамблем єврейського танцю в області, неповторну манеру творчості одного з небагатьох хореографів Мелітополята України – Марини Кучеренко, висвітлено неабиякий його вплив на культуру Мелітопольщини. Матеріал дослідження може бути використаний для публікації рецензії, відгуку на творчість колективу у факультативах з художньо-естетичним компонентом, для створення відеоуроків.
Апробація дослідження. Тези роботи апробовано на I (міському) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідних робіт, на науково-практичній конференції «Інтелект».
Структура роботи. Дослідження складається зі вступу, двох розділів, висновків, списку використаних джерел, додатків. Загальний обсяг роботи становить 52 сторінки, список використаних джерел нараховує 11 найменувань.
РОЗДІЛ 1
ДОРОБОК АНСАМБЛЮ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН»
Починаючи з біблійних часів традиційний єврейський танець є найважливішою частиною культурної спадщини євреїв. Він являв собою різновид танцювального фольклору. У минулому, єврейське танцювальне мистецтво використовувалося в якості невід’ємної частини церемоній і обрядів, пов’язаних з укладенням шлюбу, народженням дітей, збором врожаю.
За історичними спогадами єврейський народ почав танцювати відразу після появи Тори, біля основи Синайської гори, коли чекали на Мойсея, який розмовляв із Всевишнім. Щоб час очікування спливав швидше вони спорудили золотого ідола і навколо влаштували танці з піснями.
Інші історичні спогади єврейського народу про виникнення танцю вказують на: танець семи покривал, який виконала Саломея перед царем Іродом в обмін на голову Іоанна Хрестителя, «танці і скачки» перед Богом царя Давида під час перенесення скинії в місто Єрусалим а також танці знатних і вельми благочестивих людей в період святкування виливання води на жертовник.
Є також згадка про те, що за часів Речі Посполитої польська шляхта розважалася тим, що піймавши одного з представників єврейської національності, змушували танцювати весільний єврейський танець маюфіс під суботній гімн. Це вважалося принизливим, і згодом фраза «танцювати маюфіс» стала номінальною і застосовувалася в значенні «підлабузнюватися, плазувати перед кимось».
Чоловічі танці в тісному колі мають релігійний характер, однак згодом додали нові рухи, урізноманітнили виконання, що збереглося до тепер і можна побачити єврейський чоловічий танець в сучасній інтерпритації. Традиційні танці цих пір продовжують процвітати в деяких громадах і донині. Взагалі єврейський танець ще називали «танцями наших містечок». Основна ознака єврейського танцю – скромність, невибагливість та простота. Єврейський танець має свій власний стиль та традиції – наприклад, правило, що не можна танцювати разом з протилежною статтю на офіційних заходах. Єврейська хореографія створювалась за допомогою прояву почуттів, емоцій, виконувався в першу чергу для себе, а потім для глядача (суспільства, групи).
Традиційно вважається, що ортодоксальним євреям релігією заборонялося виконувати спільні (чоловіка та жінки у парі) танці. Але це правда лише частково, оскільки дуже багато течії іудаїзму цілком допускають, щоб єврейський танець виконували всі разом. Більше того, влаштовувалися своєрідні танцювальні вечори-знайомства з неодмінним виконанням різних танців (хори, кадрилі під назвою Шерел, бройгес-тані та ін..), на яких юнаки знайомляться з дівчатами з метою створити в найближчому майбутньому сім’ю [9].
Історія професійного танцю в Ізраїлі нараховує років п’ятдесят, але якщо рахувати з початку репатріації й не враховувати багаточисленні згадки про танці в сучасних єврейських текстах, то всі сто років. Історія та сучасність єврейського танцю – це історія й життя єврейського народу: завжди нерозривно пов’язана з релігією, що ввібрала в себе дух незліченних земель, часів і націй, але, тим не менш така самобутня, що не сплутаєш ні з якою іншою.
Як відомо, танець існує як вид мистецтва — коли артисти на сцені, а глядачі в залі. Знайоме нам також поняття ритуального танцю як вираження релігійного екстазу. Але що відразу спадає на думку, коли ми чуємо слово «танці»? Звичайно, танці для розваги, дискотека... А «єврейські танці» для багатьох, насамперед – це «виплясування» під «ХаваНагілу» та «Сім-сорок», хоча, звичайно, ними перелік не вичерпується. На сучасних дискотеках їх, правда, не зустрінеш, але, тим не менш, ми пам’ятаємо, що вони були.
Що танцювали наші бабусі і дідусі, коли їм було добре? І чому їм це подобалося?Єврей, що живе сьогодні, може вибирати: асимілюватися йому, запозичивши у сусідів звичаї, світогляд, звички, культуру – в тому числі й танці, або зберегти свої, успадковані від предків.
Єврейські народні танці вважають унікальним явищем, аджеїхнєформування відбувалося незалежно від культурних традицій єврейського народув цілому, а мало відношення лише до конкретної діаспори. Танці єврейських діаспор розкиданих по всьому світу жителям самого Ізраїлюбули незнайомі. Таким чином, під впливом традицій країнна території яких іудеї знаходили притулок складалася оригінальна хореографія. Приміром, танецьз пляшкою на голові зародився на початку 20-го століття в Росії і став відображенням життя і побуту євреїв того часу.
Найпопулярнішим єврейським танцем є танець «Сім сорок». Його історія дуже цікава. Через знану кмітливість, підприємливість та організаційні здібності в налагодження бізнесу євреями в Одесі, адже Одеса була головним містом для російських євреїв. Тому росіяни-заздрісники строчили кляузи на успішних єврейських промисловців результатом чого став царський указ, згідно якого всім євреям заборонялося жити в містах, знаходитися в них дозволялося лише в день. Оскільки ранковий потяг до Одеси прибував о 7.40 ранку, а відходив о 19.40 (7.40) вечора і тогочасні холодні зими змушували євреїв очікувати на потяги вони стали пританцьовували, щоб не змерзнути, так і з’явилися мелодія і танець з назвою «Сім сорок».
Завдяки проведенню фестивалів, присвячених єврейським пісням і танцям в 40-х роках ХХ століття відбулося культурне возз’єднання народностей. Фестиваль в кібуці Далія, який відбувся в 1944 році став першою ластівкоюузацікавленості та інтересугромадян різних національностей до єврейського танцю, як до результату взаємодії іноземних традицій і ізраїльської культурної спадщини. А з 1988 року подібні масові заходи проводяться щорічно.
Поява в Мелітополі ансамблю єврейського танцю «Мааян» (з івр. джерело, струмочок – ім’я дівчини) не випадкова. Адже на початку ХХ століття в Мелітополі проживало 30% євреїв, а починаючи з 1970 р. кількість євреїв почала зменшуватись переважно внаслідок асиміляції та міграції [10]. Тому євреї, які залишилися жити в місті Мелітополь у 1993 році заснували Мелітопольську міську єврейську громаду (МГЕО). У 1995 році відкрили єврейську недільну школу. На сьогодні у Мелітопольській громаді налічується близько 3000 чоловік, вона вважається однією з численних громад міста. Найбільш ефективний шлях збереження єврейської нації – це зміцнення єврейської самосвідомості і поглиблення знань в області єврейської спадщини, вивчення традицій, мови, культури, проведення свят за єврейським календарем.
Гордістю єврейської громади є творчі колективи: «Шалом» і ансамбль єврейського танцю «Мааян» які активно беруть участь у міжнародних, всеукраїнських, обласних та міських заходах [11].
Найактивнішу участь у створенні хореографічного колективу брали: хореограф і керівник ансамблю – Марина Кучеренко та голова Мелітопольської міського єврейського МГЕО общинного центру, керівник молодіжного центру при благодійному фонді «ХеседВелвеле» – Анна Стаценко. Ансамбль єврейського танцю «Мааян» на чолі зі своїм керівником-засновником Мариною Кучеренко, розпочав творчу діяльність у кризові періоди історії мистецтва Мелітополя, коли більшість колективів переживали вичерпність своїх зображально-виражальних можливостей, тиражуючи свої минулі творчі здобутки, перетворені на одноманітні «кліше», замикаючись у своїх канонічних зразках. Своїм хореографічним мистецтвом ансамбль єврейського танцю «Мааян» намагався відсунути хворобливі явища у мистецтві, очистити мистецький рух від гальмівних тенденцій.
Марина Кучеренко – є хореографом, що шукає і знаходить у танцювальному мистецтві нові шляхи. Саме її дітище, ансамбль єврейського танцю «Мааян», став втіленням мрій Марини.Завдякиякому вона довела, що єврейську спадщину слід зберігати і не слід її соромитись, тому ансамбль єврейського танцю «Мааян»єпредметом для нових звершень та досягнень. Перші досягнення колективу ввійшли в історію якМелітопольщини, так й України.
Отже, можемо стверджувати, що ансамбль єврейського танцю «Мааян» виконуючи як традиційні так і осучаснені єврейські танці доноситьдо людей через танцювальний рух культурну спадщину єврейського народу.Цікаві хореографічні постановки Марини Кучеренко стали відмітною ознакою ансамблю, адже вони займають почесні місця як на всеукраїнському, так і на міжнародному рівні. Позитивно-оваційна реакція людей на єврейську хореографію під час концертів є найбільшою нагородою, як для виконавців так і для керівника ансамблю єврейського танцю «Мааян».
Рис. 1.1 Емблема ансамблю єврейського танцю «Мааян»
«Выйдем плясать с «Мааян» «Семь-сорок»,
нам этот танец дорог,
нам этот танец, как на сердце мёд,
только бездельник нас не поймёт!
Выйдем плясать ”Семь-сорок”
без лишних отговорок!
Ударь по паркету, чтоб гнулся каблук,
чтоб сами, без подмоги,
в танце ходили ноги!
В ансамбле «Мааян» здесь каждый друг,
больше веселья и шире круг!»
Сучаснакультура характеризується інтересом до так званої «історії з перших рук» – листів, щоденників, літературних портретів, мемуарів – усього того, що сприяє розкриттю внутрішнього світу митця.
Наші предки зовсім не лили сльози з приводу того, що їм не можна багато чого з того, що можна австрійцям, чехам чи росіянам, вони не робили з цього драми, знаючи, що у них є свої відповіді на ті ж питання – як життєві, так і культурні, і керувалися цими відповідями, між іншим, з великим успіхом. Для них не було ніякої втрати в тому, що ніхто з них не танцював, скажімо, вальс, шиммі, самбу або ча-ча-ча. Натомість веселитися до устану, від душі вони вміли не гірше, ніж найрізноманітніші кваліфіковані ді-джеї нашої епохи.
Постановки ансамблю єврейського танцю «Мааян» посіли вагоме місце в історії хореографії Мелітопольщини, України та Ізраїлю. Вони привертають увагу не лише прихильників єврейської хореографічної культури, а і просто перехожих.Адже єврейська культура сама по собі насичена різноманітністю.
Історію виникнення ансамблю єврейського танцю «Мааян»мивідтворили на основі розповідей керівника колективу – Марини Олексіївни Кучеренко, яка працює у Мелітопольському міському єврейському МГЕО общинному центрі. Послідовно отримуючи біографію створення ансамблю єврейського танцю «Мааян» мипередаємо історичну, соціально-політичну, етнічну, творчу картину нашого міста кінця ХX – поч. XХІ ст.
Інтерв’ю з керівником ансамблю єврейського танцю «Мааян» - Мариною Кучеренко.
Розмова відбувалась у теплій домашній атмосфері. Марина Кучеренко – хореограф такерівник ансамблю єврейського танцю «Мааян» із задоволенням давала відповіді на поставлені питання.Вона із захопленням розповідала про свій колектив, передаючи нам історію створення ансамблю єврейського танцю «Мааян».
Власенко Валерія: Зі скількох років ви займаєтеся танцями?
Кучеренко Марина: Танцями я почала займатись у шостому класі з дванадцяти років.
Власенко Валерія: Чим ще ви захоплювались у шкільні роки крім танців?
Кучеренко Марина: Крім танців я полюбляла малювати.
Власенко Валерія: Чи було у ваших задумах пов’язати все своє життя з танцями?
Кучеренко Марина: Спочатку ні, а потім так.
Власенко Валерія: Яке відношення ви маєте до єврейської культури?
Кучеренко Марина: мої пращури були євреями.
Власенко Валерія: Чи думали ви пов’язати своє життя з відродженням та підтримкою єврейської культури?
Кучеренко Марина: З відродженням та підтримкою єврейської культури точно ні. Адже в жодному навчальному закладі та жодній бібліотеці не було вільного доступу навіть просто переглянути матеріал не лише щодо єврейських танців але йєврейської культури загалом.Матеріал про єврейську національну культуру був у забороні.
Власенко Валерія: Чи думали ви в юнацьких роках про створення власного хореографічного ансамблю?
Кучеренко Марина: Думала, але не єврейського, а бального танцю, адже з дитячого віку я займалася бальними танцями у клубі «Веселка».
Власенко Валерія: Хто або що надихнуло вас на створення ансамблю єврейського танцю «Мааян»?
Кучеренко Марина: Мій дід, який загинув під час Великої Вітчизняної війни. Саме через національність його розстріляли, адже він був євреєм. Мені хотілося довести, що я можу вивчити єврейську культуру та зробити хореографічну постановку, яку я присвятила саме своєму діду. Вона має назву «Долгая дорога лета».
Власенко Валерія: Коли Ви вперше станцювали єврейський танець?
Кучеренко Марина:У 1998 році мене запросили на свято Шабат у єврейську родину. Де було станцьовано не один запальний єврейський танець. З того часу я закохалася у єврейську культуру зокрема хореографію.
Власенко Валерія: Що означає назва ансамблю і чому колектив називається саме так?
Кучеренко Марина: «МААЯН» перекладається, як «джерело» або «струмочок». Чому ми обрали саме цю назву? «Джерело» – бо ми були першими в Мелітополі та в нашому регіоні.Ансамбль єврейського танцю «Мааян» являє собою джерело пізнання єврейської культури та єврейської хореографії. «Струмочок» – тому що дуже багато танців танцюються по колу, що нагадує саме струмочок.
Власенко Валерія: Чи відомий колектив за межами міста? Області? Країни?
Кучеренко Марина: Колектив відомий по всій Україні. Зараз він єдиний в Україні. За межами країни колектив також є дуже відомим. У 2014 році ми відвідали країну Ізраїль та прийняли участь у міжнародному фестивалі «KarmielDance Festival-2014» в місті Карміель. Ми показали свою хореографію, представили нашу країну та привезли численні нагороди. Познайомилися з виконавцями різних країн, а тепер підтримуємо з ними дружній зв'язок.
Власенко Валерія: Чи є ансамбль єврейського танцю «Мааян» сучасним? Чому?
Кучеренко Марина: Безумовно! Тому що ми танцюємо не лише танці наших містечок, танці наших бабусь та дідусів, а й осучаснюємо їх. Приїхавши з фестивалю «KarmielDance Festival-2014»ми привезли танцювальні композиції поставлені сучасними хореографами Ізраїлю. Їх дебют в нашому місті був на звітному концертіансамблю єврейського танцю «Мааян» у 2014 році. До того ж ми створюємовласнісучасні хореографічні композиції, які подобаються нашій молоді. Тому я вважаю, що ансамбль єврейського танцю «Мааян» є сучасним.
Власенко Валерія: Що ви можете сказати про спадщину ансамблю?
Кучеренко Марина: Так як колективу цього року виповнюється 17 років, то доробок мабуть є. Чому? Тому, що коли перші учасники ансамблю до колективу приводять своїх дітей та продовжують займатися самі задля того щобдоноситидо усього люду єврейську культуру через хореографічні композиції які танцювали їхні батьки,а тепер і сучасні хореографічні постановки, то я вважаю що наслідування в цьому колективі є.
Власенко Валерія: Чи є якісь традиції в колективі?
Кучеренко Марина:Традиції в колективі є. Ми відзначаємо всі єврейські свята. Обов’язково приймаємо участь у святах міського рівня, що організовує єврейська організація Мелітополя. Останнім часом ми дуже часто зустрічаємо свято Шаббат. Також стало традицією вітати з днемнародження учасників ансамблю. Ще одна традиція – ми залишаємось на чаювання та обговорюємо наші перспективи, ділимося нашими вдачами та невдачами, переглядаємо наші концерти. Я вважаю, що традиціями це назвати можна.
Власенко Валерія: Чи багато в області ансамблів єврейського танцю, крім ансамблю єврейського танцю «Мааян»?
Кучеренко Марина:Немає взагалі.
Власенко Валерія:З якого віку можна займатися у вашому колективі?
Кучеренко Марина: В колективі займаються люди від 5 до 82 років. Тобто від дитячого до золотого віку. За віком групи мають такі розділи: дитяча група (5-12 років), група молоді (13-25 років), група матусь/татусів (26-50) та група золотого віку – бабусі (51-82 роки).
Власенко Валерія: Що спонукає та надихає ансамбль рухатись вперед, долаючи всі перешкоди на своєму шляху?
Кучеренко Марина: Спонукає затребуваність, реакція людей на єврейську культуру, адже вона підвищує настрій та заворожує одночасно.Ми бачимо, що наша діяльність подобається глядачеві, адже нас добре зустрічають на фестивалях, конкурсах, концертах. Людям подобається єврейські мелодії та єврейські танці. Мабуть саме це нас штовхає та надихає.
Власенко Валерія: Якамета ансамблю єврейського танцю «Мааян»?
Кучеренко Марина: Мета: підкорити Європу, хоча б, щоб нас там знали. Ми були на сході, там нас вже знають, а тепер прагнемо виїхати за межи нашої країни і побачити Європу.
Власенко Валерія: Як, на вашу думку ансамбль єврейського танцю «Мааян» впливає на культуру Мелітопольщини?
Кучеренко Марина: Впливає, тому що ми беремо участь в усіх святах Мелітополя, навіть не пов’язаними з нашою релігією. Без нас не обходиться ні один концерт, ні один фестиваль, ні одне міське свято. Наприклад, концерт до свята Пасха або Медовий Спас – свята не нашої культури, але без нас свята не минають. Дуже часто ми початківці певних нових ідей в місті, де несемо свою культуру.
Власенко Валерія: Наскільки важко навчити усіх учасників колективу танцювати. Адже рухи єврейських танців мають свою специфіку?
Кучеренко Марина: «Моє завдання навчити людину танцювати будь-якими методами. Для цього я використовую такі прийоми як спрощення танцювальних термінів, переведення їх на просту мову, зрозумілу людям. Я використовую такі терміни як: «ялинка» замість «maem», «єменські кроки» замість «jamanaistep», внутрішня/зовнішня нога».
Власенко Валерія:Дякую за щирі відповіді та до побачення.
Отже, з відповідей керівника ансамблю єврейського танцю «Мааян» – Марини Кучеренко, можемо зробити висновок. У відтворенні єврейської культури Мелітопольщини ансамбль єврейського танцю «Мааян» відіграє важливу роль. Адже учасники ансамблю приймають активну участь в усіх міських заходах тим самим не дають забути про національну єврейську культуру, традиції та звичаї. Також ансамбль представляє наше місто не лише в інших містах України але і поза її межами. Що, дає можливість іншим країнам знати про медово-черешневе місто Мелітополь та про його спадщину.
Ансамбльпочав своє існування з 1999 року, відтворюючи історію єврейського народу(див. додаток 1). Частково, саме завдяки ансамблю єврейського танцю «Мааян» єврейська культура почала відроджуватись. Адже танець – це неабияка частка культури. Саме завдяки йому люди об’єднувались. Сам єврейський танець частіше за все танцюється у колі. Чому? Тому що саме танцюючи у колі, між людьми з’являється якийсь зв’язок, якесь взаєморозуміння,люди стають одним цілим. В Ізраїлі це дуже популярно. Такі танці танцюються чи не всюди, тому що євреї вважають, що саме танець об’єднує всіх нас в єдине ціле
Колектив щорічно бере участь у всеукраїнських конкурсах та фестивалях. Серед них: «Шалом, Україна» (м. Київ), «Таврійська родина» (м. Генічеськ), «Ми-Українці» (м. Приморськ), «Інтер-фольк» (пгтПриазов’є), «Яхад» (м. Дніпро), «Покрова на Хортиці» (м. Запоріжжя). Тому колектив стає всюди відомим.
Творчі досягнення колективу це його нагороди. Презентацію нагород ансамблю єврейського танцю «Мааян» ми звели у таблицю 1.1 (додаток А)
Найвидатнішою подією учасників ансамблю єврейського танцю «Мааян» є участь у «KarmielDance Festival-2014» місто Карміель країна Ізраїль. Побувавши на цьому фестивалі в 2014 році, учасники ансамблю єврейського танцю «Мааян» отримали безліч вражень та емоцій. Фестиваль, в якому вони брали участь, виявився дуже масштабним та грандіозним. Учасники колективу та керівник Марина Кучеренко були в захваті від побаченого: прямо посеред площітанцювали звичайні люди, а не танцювальні колективи, люди, що живуть в Ізраїлі. Вони чудово орієнтувалися в рухах, ніби займалися танцями з народження. Серед танцюючого населення були як малеча, так і люди поважного віку.Повсьому місту Карміель організований фестиваль танцю вражав гостей всю неділю.Він підкорив своєю безпосередністю, щирістю, теплом. На всіх майданчиках міста були організовані спеціальні групи, які проводили майстер класи з хореографії для усіх бажаючих. Звісно, вихованціансамблю єврейського танцю «Мааян» спробували приєднатися до однієї з таких груп.І як же вони були вражені, коли їх, зовсім незнайомих людей, прийняли в своє коло, як рідних. Танцюючи, люди отримують непередаване задоволення, згадують свою молодість та просто відпочивають.
Поїздка до Ізраїлю – поки що найграндіозніше подія в житті колективу. Це була мрія ансамблю єврейського танцю «Мааян», мета, яку,не зважаючи на всі труднощі та перешкоди,він досягнув! Приїхавши з Ізраїлю, учасники ансамблюєврейського танцю «Мааян» далиінтерв’юдо Мелітопольських газетта опублікували привезені світлини.
Рис. 1.2 Ансамбль єврейського танцю «Мааян» на сцені Ізраїлю
РОЗДІЛ 2
АНСАМБЛЬ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН» І СВІТ ЙОГО МОЖЛИВОСТЕЙ
2.1.Манера творчості колективу
В ансамблі єврейського танцю «Мааян» займаються люди різного віку від 3 до 82 років.За критеріями віку учасників колективу поділяють на декілька груп: діти дошкільного віку (молодша група), діти шкільного віку (середня група), група молоді (старша група), група матусь і татусів (група дорослих) та група «Золотий вік» (група бабусь).
Група «Золотий вік» славиться невичерпною кількістю сил та бажання танцювати, не зважаючи на всі можливі межі та перешкоди. Якщо дивитися на це з об’єктивної точки зору, то роки бабусь групи «Золотий вік» не зовсім відповідають їхнім захопленням. Як каже керівник ансамблю єврейського танцю «Мааян» Марина Кучеренко: «Деякі бабусів’яжуть шкарпетки та варять борщі, а деякі – біжать на танці». Особисто я повністю з нею погоджуюсь. Учасники цієї групи – бабусі, які займаються у колективі понад 5 років, є його берегинями. Жінок цієї групи вважають найголовнішими берегинями єврейської культури на Мелітопольщині.
Група дорослих відіграє неабияку роль в житті колективу. Матусі і татусі є найголовнішою групою підтримки усіх заходів, що проходять на території Мелітопольщини та за її межами.
Група молодіславиться своїм величезним репертуаром, який налічує понад 30-ти концертних композицій. Саме молодь є невід’ємною частиною всіх заходів та подій Мелітопольщини, включаючи паради, ювілеї, корпоративи. Ця група має високу якісь танцю та артистизму.
Група дітей – це підростаюче покоління. Саме в руки дітей ансамблю єврейського танцю «Мааян» керівник збирається передавати спадщину. Середня група ансамблю єврейського танцю «Мааян» – це перспективна група, яка прагне перейняти кращі риси групи молоді та продовжити її шлях до успіху. Батьки дітей – також учасники колективу, що, виступаючи, подорожують Україною разом зі своїми дітьми.
Ми провели анкетування учасників ансамблю єврейського тацю «Мааян», щоб дати відповіді на цікаві нам питання щодо знань учасників про колектив, їхній внесок у творчість та спадщину ансамблю.
Під час анкетування серед учасників колективу ми докладніше дізнались про життя ансамблю єврейського танцю «Мааян» (див. додаток 3). В анкетуванні брало участь 100 респондентів:
15– діти до 6 років – молодша група (анкету заповнювали батьки зі слів дітей);
25 – діти віком від 7 до 13 років – середня група;
14 – молодь віком 14-25 років – група молоді;
20 – група матусь і татусів віком 26-50 років– старша група;
26 – група віком 50+ років –група «Золотий вік».
Усім групам було поставлені наступні питання:
Анкетування показало, що найчисленнішою групою єгрупа «Золотий вік» віком 50+ років.
Учасники цієї групидали такі відповіді поставлені питання:
Питання №1: «Як довго ви відвідуєте ансамбль єврейського танцю«Мааян»?» показало, що:
На питання №2: «Звідки Ви дізналися про існування колективу?» ми отримали таку відповідь:
На питання №3 «Чи вважаєте Ви колектив сучасним?» учасники дали таку відповідь:
Питання №4 «Чи вважаєте Ви колектив активним?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Щодо питання №5 «З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»?» ми отримали такі відповіді:
«Я можу порівняти ансамбль єврейського танцю«Мааян» із великою родиною, де всі довіряють одне одному будь-які таємниці»;
«Із родиною, звісно. Кожного заняття ми ділимось одне з одним своїми перемогами та невдачами, намагаємось підтримати одне одному як можемо»;
«Ансамбль єврейського танцю«Мааян» – велика, дружня родина».
З питання №6 «Якої Ви національності?» ми дізналися, що:
Питання №7 «Чи є у Вас єврейське коріння?» показало, що:
Питання №8 «Чи знали Ви до приходу в общинний центр про своє походження?» довело, що:
Задавши питання №9 «Після чого Ви почали шукати єврейськекоріння?», ми отримали такі відповіді:
На питання №10 «Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій – людьми з іншими яскраво-вираженими рисами своєї національності? » ми почули такі відповіді:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №11 «Як Ви ставитесь до вільного спілкування людей різних національностей?» показало, що:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №12«Чи вважаєте ви, що «Мааян» є інтеркультурним ансамблем єврейського танцю?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Задавши питання №13 «Як, на Вашу думку, ансамбль єврейського танцю«Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину?», ми отримали такі відповіді:
Завдяки результатам анкетування групи «Золотий вік» віком 50+ років, ми можемо зробити висновки: група «Золотий вік» є справжніми берегинями єврейської культури. Саме вона має найдовшу історію, найдовше існування. У цій групі панує тепло і власна родинна атмосфера, що зігріває усю родину ансамблю єврейського танцю «Мааян», додає тепло й затишок у відносини між мааяновцями. Не зважаючи на свій вік, учасники групи «Золотий вік» є достатньо енергійними – приймають активну участь у багатьох заходах Мелітопольщини. Ця група, як і всі інші, впливає на інтеркультурність Мелітопольщини. Своєю регулярною участю в заходах, подіях, зустрічах національних меншинств, група «Золотий вік» представляє ансамбль єврейського танцю «Мааян» як інтеркультурний. З цього можемо зробити загальний висновок: група ансамблю єврейського танцю «Мааян» «Золотий вік» впливає на інтеркультурну спадщину Мелітопольщини.
Старша група віком 26 – 50 років є виразною окрасою ансамблю єврейського танцю «Мааян». Провівши анкетування серед цієї групи, учасники дали наступні відповіді на питання:
Питання №1: «Як довго ви відвідуєте ансамбль єврейського танцю«Мааян»?»показало, що:
На питання №2: «Звідки Ви дізналися про існування колективу?» ми отримали таку відповідь:
На питання №3 «Чи вважаєте Ви колектив сучасним?» учасники дали таку відповідь:
Відповіді були підкріплені такими аргументами:
Питання №4 «Чи вважаєте Ви колектив активним?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Щодо питання №5 «З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»?» ми отримали такі відповіді:
З питання №6 «Якої Ви національності?» ми дізналися, що:
Питання №7 «Чи є у Вас єврейське коріння?» показало, що:
Питання №8 «Чи знали Ви до приходу в общинний центр про своє походження?» довело, що:
На питання №9 «Після чого Ви почали шукати єврейське коріння?», ми отримали такі відповіді:
На питання №10 «Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій – людьми з іншими яскраво-вираженими рисами своєї національності? » ми почули такі відповіді:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №11 «Як Ви ставитесь до вільного спілкування людей різних національностей?» показало, що:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №12 «Чи вважаєте ви, що ансамбль єврейського танцю«Мааян» є інтеркультурним ансамблем єврейського танцю?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Задавши питання №13 «Як, на Вашу думку, ансамбль єврейського танцю«Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину?», ми отримали такі відповіді:
Анкетування, проведене у старшій групі віком 26 – 50 років показало, що це група де відбувається чи не найактивніше спілкування з учасниками інших національних колективів. Старша група багато подорожує і більшість її учасників асоціюють колектив саме з подорожами, які згуртовують, об’єднують учасників колективу і підносять його виступи і витривалість на новий, вдвічі вищий рівень. Отже,відповіді старшої групивказують на те, що ансамбль єврейського танцю «Мааян» є особливо впливовим на інтеркультурну Мелітопольщину саме через хореографію.
Група молоді віком 14 – 25 років є найвідомішою групою ансамблю єврейського танцю «Мааян». Ця група є найяскравішим представником колективу. На питання анкетування в цій групі ми отримали такі відповіді:
Питання №1: «Як довго ви відвідуєте ансамбль єврейського танцю«Мааян»?» показало, що:
На питання №2: «Звідки Ви дізналися про існування колективу?» ми отримали таку відповідь:
На питання №3 «Чи вважаєте Ви колектив сучасним?» учасники дали таку відповідь:
Відповіді були підкріплені такими аргументами:
Питання №4 «Чи вважаєте Ви колектив активним?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Щодо питання №5 «З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»?» ми отримали такі відповіді:
З питання №6 «Якої Ви національності?» ми дізналися, що:
Питання №7 «Чи є у Вас єврейське коріння?» показало, що:
Питання №8 «Чи знали Ви до приходу в общинний центр про своє походження?» довело, що:
Задавши питання №9 «Після чого Ви почали шукати єврейськекоріння?», ми отримали такі відповіді:
На питання №10 «Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій – людьми з іншими яскраво-вираженими рисами своєї національності? » ми почули такі відповіді:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №11 «Як Ви ставитесь до вільного спілкування людей різних національностей?» показало, що:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №12 «Чи вважаєте ви, що ансамбль єврейського танцю«Мааян» є інтеркультурним ансамблем єврейського танцю?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Задавши питання №13 «Як, на Вашу думку, ансамбль єврейського танцю«Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину?», ми отримали такі відповіді:
Анкетування у групі молоді віком 14 – 25 років показало, що саме на цю групу ансамбль єврейського танцю «Мааян» здійснив найбільший вплив, адже більшість учасників цієї групи відвідують колектив з 4-х років. Заняття у ансамблі єврейського танцю «Мааян»фактично прокладали учасникам групи молоді дорогу у світле майбутнє. Наразі ця група є прикладом для молодших груп, вона має своїх «зірок». Отже, можемо зробити висновок, що в інтеркультурнійспадщині Мелітопольщини ця група відіграє важливу роль за допомогою своїх завзятих, артистичних та незабутніх виступів.
Вашій увазіми пропонуємо наступну групу віком від 7 о 13 років, яка є середньою групою ансамблю єврейського танцю «Мааян». Вона найяскравіший приклад унаслідування та збагачення спадщини колективу.На задані питання група відповіла таким чином:
Питання №1: «Як довго ви відвідуєте ансамбль єврейського танцю«Мааян»?» показало, що:
На питання №2: «Звідки Ви дізналися про існування колективу?» ми отримали таку відповідь:
На питання №3 «Чи вважаєте Ви колектив сучасним?» учасники дали таку відповідь:
Відповіді були підкріплені такими аргументами:
Питання №4 «Чи вважаєте Ви колектив активним?» показало такі результати:
Свої відповіді респонденти підкріпили такими аргументами:
Щодо питання №5 «З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»?» ми отримали такі відповіді:
З питання №6 «Якої Ви національності?» ми дізналися, що:
Питання №7 «Чи є у Вас єврейське коріння?» показало, що:
Питання №8 «Чи знали Ви до приходу в общинний центр про своє походження?» довело, що:
Задавши питання №9 «Після чого Ви почали шукати єврейськекоріння?», ми отримали такі відповіді:
З питання №10 «Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій – людьми з іншими яскраво-вираженими рисами своєї національності? » ми отримали такі відповіді:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №11 «Як Ви ставитесь до вільного спілкування людей різних національностей?» показало, що:
Анкетовані аргументували свою відповідь наступними словами:
Питання №12 «Чи вважаєте ви, що ансамбль єврейського танцю«Мааян» є інтеркультурним ансамблем єврейського танцю?» показало такі результати:
Свої відповіді анкетовані підкріпили такими аргументами:
Задавши питання №13 «Як, на Вашу думку, ансамбль єврейського танцю«Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину?», ми отримали такі відповіді:
Анкетування середньої групи дітей віком від 7 до 13 років показало, що учасники цієї групи не ведуть активного спілкування із учасниками інших національних колективів, але є дуже наполегливими й мають власні ідеали серед свого колективу – це танцівники групи молоді, що діляться із ними своїм досвідом та допомагають у хореографічному зростанні. Щодо інтеркультурного впливу цієї групи на культурну спадщину Мелітопольщини, можемо сказати, що середня група ансамблю єврейського танцю «Мааян»впливає на інтеркультурну Мелітопольщину за допомогою безпосереднього, чистого, дитячого виконання хореографічних композицій, які у свою чергувиховують в них повагу до своєї культури, допомагають зрозуміти певні цінності.
Молодшій групі – дітям віком до 6 років анкетування було дано частково через межу у віці. Їм було задано питання лише під номерами: 1,2,5,6,7.
Питання №1: «Як довго ви відвідуєте ансамбль єврейського танцю«Мааян»?» показало, що:
На питання №2: «Звідки Ви дізналися про існування колективу?» ми отримали таку відповідь:
Щодо питання №5 «З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»?» ми отримали такі відповіді:
З питання №6 «Якої Ви національності?» ми дізналися, що:
Питання №7 «Чи є у Вас єврейське коріння?» показало, що:
З питання №10 «Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій – людьми з іншими яскраво-вираженими рисами своєї національності? » ми отримали такі відповіді:
Діти та їх батьки аргументували свою відповідь наступними словами:
Анкетування молодшої групи віком до 6 років показало, що ця група ансамблю єврейського танцю «Мааян» – майбутнє колективу, яке засновує нову історію ансамблю єврейського танцю «Мааян», але не забуваючи своїх попередників. Навіть для наймолодших учасників ансамблю єврейського танцю «Мааян», колектив є другою родиною для кожного, навіть не зважаючи на те, що в цій родині панує не одна національність. На сьогоднішній день учасники цієї групи поки що небагато спілкуються з учасниками інших общинних організацій. Але присутній такі дітлахи, що, не зважаючи на свій малий вік, вже беруть активну участь у виступах колективу та у його житті. Тому, можемо сказати, що молодша група ансамблю єврейського танцю «Мааян» на даний момент започатковує своє новітнє бачення єврейського танцю інтеркультурної спадщини Мелітопольщини.
Проаналізувавши результати анкетування, можемо зробити загальну відсоткову таблицю (таблиця 2.1) результатів всього колективу (додаток Б).
Побудувавши таблицю, можемо проаналізувати її:
Проаналізувавши результати анкетування,можемо зробити загальний висновок: ансамбль єврейського танцю «Мааян» є впливовою жилкою в культурі Мелітопольщини, має неабиякий вплив на неї. Мелітополь – інтеркультурне місто, де налічується 32 національності, які є інтеркультурними між собою. Мелітопольська єврейська община також є інтеркультурною, адже ансамбль єврейського танцю «Мааян», який працює при єврейській общині, активно підтримує спілкування з іншими національними колективами Мелітопольщини.78,75%ансамблю єврейського танцю «Мааян» спілкуються з учасниками інших общинних організацій, обмінюючись особливостями своєї культури, розвиваючи інтеркультурність Мелітопольщини. Ансамбль єврейського танцю бере участь чи не в усіх міських заходах, включаючи інтеркультурні зустрічі національних колективівМелітопольщини. Тому ансамбль єврейського танцю «Мааян» має інтеркультурний вплив на культуру Мелітопольщини.
|
Рис. 2.1ансамбль єврейського танцю «Мааян» |
Ансамбль єврейського танцю «Мааян» належить до організації Мелітопольської єврейської громадської організації (МГЕО). Нами було проведено інтерв’ювання із головою Мелітопольського міського єврейського МГЕО общинного центру– Ганною Володимирівною Стаценко.
Інтерв’ю з Ганною Стаценко, головою Мелітопольського міського єврейського МГЕО громадського центру
Власенко Валерія: Чим є ансамбль єврейського танцю «Мааян» для єврейського громадського центру? Що він робить для нього?
Ганна Стаценко: Ансамбль єврейського танцю «Мааян» – це один з ідентифікаторів єврейської громади. Це той флагман, котрий ми завжди підіймаємо й презентуємо.За рахунок ансамблю єврейського танцю «Мааян» Мелітопольська єврейська громада та життя центру відома не лише в Мелітополі а й далеко за його межами.
Власенко Валерія: Чи можна ансамбль єврейського танцю «Мааян» назвати зв’язком поколінь? Чому?
Ганна Стаценко: Так. Тому, що ансамбль єврейського танцю «Мааян» є інтеграційним, так як у нас, в «Мааяні» об’єднані всі соціальні групи, у тому числі й вікові. Від п’яти років до 80+.
Власенко Валерія: Чи є в ансамблі єврейського танцю «Мааян» перспективи на ріст та розвиток?
Ганна Стаценко: Як у кожному колективі, звісно є перспектива на розвиток та є перспектива на його зростання. Чим більше людей буде залучено до ансамблю, тим більше колектив буде розвиватися. Але все загалом залежить, звісно, від запалу керівника. Якщо керівник ансамблю зацікавлений тим, щоб просувати свій колектив – то звісно ж колектив буде рости й розвиватися таперед ним будуть відкриватися величезні перспективи.
Власенко Валерія: Як, на вашу думку, ансамбль єврейського танцю «Мааян» впливає на культуру Мелітопольщини?
Ганна Стаценко: Ансамбль єврейського танцю«Мааян» це явний представник національної єврейської культури. Ми відроджуємо загублені, забуті танці ашкіназів, несемо культуру ідеша в танцях а також сучасної держави Ізраїлю. Яким чином впливає? Не побоюсь сказати, щоансамбль єврейського танцю «Мааян» є найчисельнішим та кращим колективом міста серед національних культурних товариств. По різноформатності, по різновидності костюмів і загалом по історії вивчення, дослідження танцю і культури звичаїв нашого народу, котрий проживав у Мелітополі і був дуже численним в межах Мелітопольщини.
РОЗДІЛ3ТВОРЧІСТЬ АНСАМБЛЮ ЄВРЕЙСЬКОГО ТАНЦЮ «МААЯН»
3.1Єврейський танець та його різновиди
Єврейський танець зародився завдяки манерам та характерним рухам євреїв. На початку історії іудаїзму, танець використовувався для вираження різних емоцій. Євреї споконвіку танцювали, щоб висловити свою радість, скорботу і будь-які інші емоції, застосовані до конкретного часу і події. Деякі з цих танців дожили і до сьогоднішніх днів, наприклад, на весіллях часто виконується традиційний танець у супроводі відомої клезймерськоїмузики.Єврейські танці формувалися і розвивалися протягом багатьох століть, поєднуючи традиції як самих євреїв, так і традиції язичників, з якими вони жили поруч. Існує великий різновид єврейської хореографії.
Фрейлехс – це найвідоміший (за фільмами і пластинок, мюзиклів і балетних постановок) колективний танець євреїв Східної Європи, танець єврейського містечка. Ще цей танець називається карагод, рейдл і навіть «Сім-сорок».Танцюютьфрейлехс на весіллях і бар-мицвах. Ви можете зустріти його у старих фільмах, там він танцюється зазвичай характерний ритм " раз-два-три, раз-два-три, раз-два — тобто в тактовому розмірі 8/8 = 3/8 + 3/8 + 2/8. Цікаво, що цей же ритмічний малюнок (без єврейської інтонації в мелодії, тільки рухи ніг, без рук і голови) потім перейшов в модний танець твіст, той самий стильний танець середини та кінця ХХ століття, який, наприклад, розучували герої у фільмі Леоніда Гайдая «Кавказька полонянка». За ритмом це містечковий фрейлехс, але тільки з ритму.
Принцип фрейлехса дуже простий. Люди стають в одну лінію або у коло, і кожен рухається під музику. Є певний набір рухів, своєрідна хода. Коло може рухатися вліво або вправо, як би звиваючись. Деякі можуть виходити на середину кола, якщо вони особливо майстерно танцюють. Чим більше народу бере участь, тим краще [2, с.4]. Крім цього, є ще багато різних типів традиційного єврейського танцю, але в основному виділяють три найвідоміших жанри:
Ізраїльський танець часто вважають однією з форм народного танцю, який супроводжується музикою з Ізраїлю. Він спочатку утворився під час богослужінь при створенні нової культури в стародавньому світі, в результаті поєднання різноманітних форм танцю поряд з традиційними кроками. Ізраїльський народний танець включає в себе навіть балетні рухи.
Сучасний ізраїльський танець – це суміш енергії, запалу та позитиву. Це не просто танець, це – ціла культура, що має свій одяг, свої звички, свої рухи. Тому неможливо просто взяти й навчитися танцювати хаву-нагілу. Чому? Слід жити цією культурою, носити цей одяг, любити цю музику.
Улюблений ізраїльський танець, ХаваНагіла спочатку був народною піснею на івриті, яка означає "давайте радіти". На відміну від багатьох єврейських танців, лейтмотивом яких є віра і свобода, ХаваНагіла дуже популярна і в єврейських громадах, які не настільки прихильні народним традиціям, як ортодокси. Це соціальний, святковий танець, який відомий по всьому світу.
Хора - це круговий танець, який спочатку був придуманий в Румунії. Хору часто розглядається як найпопулярніший круговий танець серед євреїв у всьому світі. Хору дуже часто можна побачити на єврейських весіллях, бар-мицве, а також інших релігійних обрядах. Цей танець, "Хору", прижився миттєво. Задерикуватий, стрімкий, він відповідав самому духу часу, він відкривав в репатріантів 20-30-х років ХХ століття таку життєву силу, про яку вони самі не підозрювали. Єврейські свята – весілля, бар-міцва, фестиваль народного танцю, будь-яке велике торжество – немислимі без цих запальних звуків, вони стали частиною радості народу, що будував, що побудувала і живе в своїй державі вже більше 60 років [5].
|
|
Рис. 3.1 «Хора» у виконанні групи «Золотий вік». Фестиваль «Бе-Яхад», 2017 |
У колективі всі танці поділяють на 4 види: дебка, лінійний танець, єменський танець, хора. (додаток 5) Учасники колективу, крім танців вчать ще й їх видів. Тобто танцювальна грамота присутня також.
У репертуарі ансамблю єврейського танцю «Мааян» налічується близько 30 концертних номерів та близько 200 танців, які виконуються на заняттях та належать до репетиційного матеріалу і є зародком для нових концертних композицій. Перелік номерів ансамблю єврейського танцю «Мааян» навіть присутній в Інтернеті. (додаток 6)
Манера творчості колективу відрізняється від інших. У чому вона полягає? Вона полягає в єврейському колориті. «Мааян» має багатий спектр емоційних кольорів, підкреслюючи ту чи нішу емоцію в тому чи іншому танці. Наприклад, до спокійних танців можна віднести сучасні ізраїльські танці з елементами класичної хореографії, а до веселих, зі справжнім єврейським колоритом – хора або єменський. Яка ж манера у єврейських танцях? Єврейський народ дуже розумний, але є в них манера – різко змінювати своє рішення, свій вибір, тобто передумувати. В єврейських танцях дуже яскраво вимальовується образ цієї манери. Ця манера є чи не в кожній композиції. В чому суть руху та як показати те, що ви різко передумали? Наприклад, танцюємо хору (танець по колу) в одну сторону, а потім різко змінюємо напрямок і йдемо вже в іншу сторону, ніби нічого й не сталося. Ця манера присутня майже у всіх жанрах єврейського танцю. Не присутня лише в єврейському танці разом з елементами балету або класичного танцю. Наступна манера в танці – це те, що м завжди просимо у Всевищого чогось або дякуємо за щось. Так як євреї – дуже віруючий народ, вони моляться зранку й ввечері, а деякі – увесь день, перегортаючи сторінки Танаха (абревіатура: Тора) одну за одною. З цими діями й пов’язані манери в танці: чи то ми просимо , чи то ми дякуємо, чи то ми ніби читаємо священну книгу – Тору. Кількаслів на тему того, чи можливо взагалі прославляти Бога в танці? Чи це Не є чимось завідомо недуховним? Особисто я вважаю, що Бога Ізраїлю подобається, коли віруючі вихваляють Його на танцях. Чому я так думаю? Ну, хоча б тому, що в Писанні існують заклики (!) славити Бога в танцях. Ось невеличка добірка місць з Біблії, де в оригіналі стоїть слово «танець, хоровод»: «І Ти звернув зідхання моє, радість, зняв з мене веретище і одягнув мене радістю», «Радість» — тут, це «танець, хоровод». Як бачите, з цього вірша, Сам Бог перетворив сумне становище в радісний танець!
«Так хвалять ім'я Його з ликами, на бубні та гуслах та співають Йому». Ми ще не забули, що все Писання – Слово Бога? Так от, Сам Всевишній вказує на те, як треба Його славити. «Хвалять з ликами» тут – це вихваляють в хороводі:«Хваліте Його на бубні та танцем, хваліте Його на струнах і органі». Саме так треба славити Всевишнього. І теж саме слово «танець, хоровод», як і в попередніх витягах з Біблії. Сьогоднішні віруючі, в основній масі своїй, нічого не мають проти органу в прославленні, різних струнних інструментів, проти труб і барабанів. Але, от щодо танців вони мають упередження. Чи не дивно?Далі, розглянемо місця Писання, де слово, у наведених раніше витягах з Біблії перекладене, як «образ, зображення», вже перекладається безпосередньо, як «хоровод». Пророк Єремія віщує відновлення Ізраїлю в дуже важкий для євреїв час. В одній з глав він пророкував про Новий завіт. Тобто, Бог через пророка Єремію каже, що під час дії Нового завіту, встановленого, як ми знаємо, через жертву Ієшуа Месії, Ізраїль знову буде виходити в хороводі щасливих людей. Більш детально це буде відбуватися так:«Тоді дівчина буде веселитися в хороводі, і юнаки і старці разом; і зміню печаль їх на радість і заспокою їх, та потішу їх після скорботи їх»[6]. Також євреї мають таку рису характеру, як сором’язливість, невпевненість, іноді навіть все це перетворюється на страх чогось або когось. Так, в танці також присутня манера, яку можна назвати «крадькома» або побоюючись та застерігаючись чогось або когось. Так, скромності євреям не займати!
В колективі «Мааян» є ще одна родзинка – це вітальний поклін, який придумала Марина Кучеренко. Він складається з чотирьох рухів, які з часом придбали власні найменування. Перший рух – права рука до Всевищого, другий – до себе, до серця, третій – від себе, ніби віддаючи щось і четвертий – показуємо, що все добре, а сам рух називаємо «все окей». Цей поклін – такий собі символ колективу, знахідка, відмінність.
3.2. Хореографія із сенсом
Заснування ансамблю єврейського танцю «Мааян» відбулось через нескінченне бажання керівника колективу – Марини Кучеренко висловити повагу своєму діду. Дід Марини Олексіївни – єврей. Як розповідає Марина: «Усім відомо, що євреїв у ті складні часи розстрілювали за національність. Наум Маркович був дуже сміливою людиною, він ніколи не соромився й ніколи не приховував те, що він єврейської національності. Одного разу, посеред білого дня всіх євреїв вивели на вулицю й приставилидо голови зброю, сказавши: «Хто визнає,що він – єврей, зробіть три кроки вперед». Усі здогадувались, що зараз всіх, хто вийдуть вперед розстріляють. Мій дід – один з перших, хто зробив ці три кроки, не побоявшись зізнатися, що він єврейської національності. Це дуже сміливий вчинок, він вартий уваги та поваги, подумала я. Саме тоді в мене виникло бажання віддячити своєму дідусю, зробивши композицію «Долгая дорога лета», яку я присвятила саме йому. Ця композиція про те, хто такі євреї, яке ставлення до них було під час війни, в ті часи: їх катували, вбивали, дітей залишали без матерів, а матерів без рідної кровинки. Саме ця композиція стала початком танцювального колективу.Зараз я можу сказати, що дід, мною пишався б! Поставивши цю композицію, я не могла та й просто не мала права не станцювати в ній. Справді. Цей танець дуже важкий для мене душевно, він дуже багато для мене значить, я вклала всі зусилля, всі емоції, всі переживання, коли робила цю композицію. Танцюючи «Долгую дорогу лета» я ніби проживала життя, а точніше виживання людей з національністю – єврей: це було важке, душетріпочуще життя єврейського народу, життя, коли ти не певний навіть в сьогоднішньому дні, ти не знаєш, чи залишать тебе сьогодні живим, чи вб’ють за національність…»
|
|
У науковій роботі систематизовано і узагальнено матеріал про ансамбль єврейського танцю «Мааян» та його вплив на інтеркультурну Мелітопольщину. Досліджено основні віхи його творчості,з’ясовано манеру творчості колективу.
Під час дослідження доробкуансамблю єврейського танцю «Мааян» в документалістиці нами встановлено, що ансамбль єврейського танцю «Мааян» – мелітопольський хореографічний колектив зі світовим іменем, який відомийне лише за межами міста, області, але й за межами країни. Колектив неодноразово був нагороджений грамотами і кубками, має звання зразкового ансамблю єврейського танцю.Створюючи колектив, керівник ансамблю Марина Кучеренко доклала чимало зусиль, вивчаючи історію, культуру, манери та хореографію єврейського народу. Нами підкреслено, що визначну роль у формуванні ансамблю єврейського танцю «Мааян» зіграло саме враження дитинства, етнічна картина міста, вплив родини, історичні, соціально-політичні умови, особисте життя засновника колективу – Марини Кучеренко.
З’ясовуючи манеру творчості ансамблю, нами зазначено, що поява в Мелітополі ансамблю єврейського танцю «Мааян» бажана і своєчасна, оскільки його творчість виникла у періодсучасноїісторії мистецтва Мелітополя, коли людям була необхідна підтримка, був необхідний «ковток свіжого повітря». Мелітопольський хореограф Марина Кучеренко продовжила традиції єврейської культури, а саме єврейського танцю та єврейської історії, шануючи пам'ять про своїх предків. Вона здивувала Мелітополь своїми постановками, які неймовірно відрізнялися одна від одної. Це були як ліричні та душевні композиції, так і веселі композиції з національним єврейським колоритом, характером, манерами, поведінкою, що було передано рухами у танці.У Мелітопольському єврейському общинному центрі зберігається понад 50 нагород колективу. Крім того, в ансамблі єврейського танцю «Мааян» зберігається доробок єврейського одягу, крізь який ілюструються традиції, колорит, манери.
Нами з’ясовано, що головною рисою творчості ансамблю єврейського танцю «Мааян» була неповторність, колорит єврейської культури, адже в Україні більше немає жодного ансамблю єврейського танцю. Фірмовий знак колективу – це те, що колектив виконує лише єврейський танець. Це можуть бути як народні танці, так і сучасні, але виключно єврейські, ізраїльські.Це й зацікавило нас до написання наукової роботи.
Отже, можемо зробити загальний висновок, що ансамбль єврейського танцю «Мааян», має неабиякий вплив на культуру Мелітопольщини та її інтеркуьтурність, беручи участь у всіх заходах, що відбуваються в місті та за його межами, співпрацюючи та спілкуючись з учасниками інших національних общин Мелітополя. Деякі заходи ансамбль єврейського танцю «Мааян» влаштовує самостійно, наприклад, благодійні концерти, акції, ярмарки. З’ясувавши вплив ансамблю єврейського танцю «Мааян» на інтеркультурність Мелітопольщини, можемо сказати, що культура Мелітопольщини, його інтеркультурний розвиток, як і спадщина ансамблю єврейського танцю «Мааян» – вічні.
ДОДАТКИ
Додаток А
Таблиця 1.1
№ |
Назва заходу |
Місто проведення заходу |
Назва нагороди, рік |
1 |
Танцювальний марафон «С любовью к Мелитополю» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2003 |
2 |
Конкурс «Восходящаязвезда» |
м. Дніпро |
Лауреат І премії, 2004 |
3 |
Конкурс «Восходящаязвезда» |
м. Дніпро |
Лауреат І премії, 2005 |
4 |
Конкурс «Шалом, Україна» |
м. Київ |
Лауреат ІІ премії, 2008 |
5 |
Конкурс «Восходящаязвезда» (1) |
м. Дніпро |
Лауреат І премії, 2010 |
6 |
Конкурс «Восходящаязвезда» (2) |
м. Дніпро |
Лауреат І премії, 2010 |
7 |
Фестиваль «ПолётТерпсихоры» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2011 |
8 |
Фестиваль «ПолётТерпсихоры» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2012 |
9 |
Танцевальный марафон «С любовью к Мелитополю» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2013 |
10 |
Регіональний молодіжний фестиваль мистецтв національних культур |
м. Приазовське |
Учасник, 2013 |
11 |
Фестиваль-конкурс «Інтер-фольк» |
п.г.т. Приазов’є |
Учасник, лауреат І премії, 2013 |
12 |
Танцевальный марафон «С любовью к Мелитополю» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2014 |
13 |
Конкурс «Ми-Українські» |
м. Приморськ |
Лауреат ІІ премії, 2014 |
14 |
Фестиваль «KarmielDance Festival-2014» |
м. Карміель |
Учасник, 2014 |
15 |
Танцевальный марафон «С любовью к Мелитополю» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2015 |
16 |
Фестиваль-конкурс «Таврійська родина» |
м. Генічеськ |
Учасник, Лауреат І премії, 2016 |
17 |
Танцевальный марафон «День міста» |
м. Мелітополь |
Учасник, 2016 |
Презентація нагород ансамблю єврейського танцю «Мааян»
Додаток Б
Таблиця 2.1
№ питання |
|
Варіанти відповідей; % |
|||
1 |
Як довго Ви відвідуєте «Мааян». |
||||
Група |
До року 29% |
1-3 роки 30,4% |
5-10 років 31,6% |
Більше 10 років 9% |
|
|
1 |
80% |
20% |
0% |
0% |
|
2 |
30% |
70% |
0% |
0% |
|
3 |
10% |
15% |
70% |
5% |
|
4 |
20% |
40% |
30% |
10% |
|
5 |
5% |
7% |
58% |
30% |
Результати анкетування учасників ансамблю єврейського танцю «Мааян»
2 |
|
Звідки Ви дізналися про існування колективу? |
|||
З мережі Інтернет 11% |
Від друзів 66% |
Оголошення 9% |
Зі ЗМІ 14% |
||
|
1 |
20% |
45% |
20% |
15% |
|
2 |
10% |
70% |
10% |
10% |
|
3 |
5% |
95% |
0% |
0% |
|
4 |
15% |
50% |
5% |
30% |
|
5 |
5% |
70% |
10% |
15% |
3 |
|
Чи вважаєте Ви колектив сучасним? |
|
Так 76,25% |
Ні 23,75% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
60% |
40% |
|
3 |
95% |
5% |
|
4 |
70% |
30% |
|
5 |
80% |
20% |
4 |
|
Чи Ви вважаєте колектив активним? |
|
Так 90% |
Ні 10% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
70% |
30% |
|
3 |
100% |
0% |
|
4 |
95% |
5% |
|
5 |
95% |
5% |
5 |
|
З чим Ви можете порівняти ансамбль єврейського танцю «Мааян»? (найрозповсюдженіші відповіді) |
|||
Родина29% |
Подорож52% |
Рослина6% |
Скарб13% |
||
|
1 |
Родина 80% |
Подорож 5% |
Рослина 5% |
Скарб 10% |
|
2 |
Родина 15% |
Подорож 50% |
Рослина 15% |
Скарб 20% |
|
3 |
Родина 10% |
Подорож 80% |
Рослина 0% |
Скарб 10% |
|
4 |
Родина 20% |
Подорож 75% |
Рослина 0% |
Скарб 5% |
|
5 |
Родина 20% |
Подорож 50% |
Рослина 10% |
Скарб 20% |
6 |
|
Якої Ви національності? (найрозповсюдженіші відповіді) |
|||
Євреї 54% |
Богари 18% |
Татари 7% |
Інші національності 19% |
||
|
1 |
40% |
10% |
10% |
40% |
|
2 |
40% |
25% |
5% |
30% |
|
3 |
65% |
20% |
5% |
10% |
|
4 |
45% |
30% |
10% |
15% |
|
5 |
80% |
5% |
5% |
0% |
7 |
|
Чи є у Вас єврейське коріння? |
|
Так 54% |
Ні 46% |
||
|
1 |
40% |
60% |
|
2 |
40% |
60% |
|
3 |
65% |
35% |
|
4 |
45% |
55% |
|
5 |
80% |
20% |
8 |
|
Чи знали Ви до приходу в общинний центр про своє походження? |
|
Так 57,5% |
Ні 42,5% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
70% |
30% |
|
3 |
70% |
30% |
|
4 |
50% |
50% |
|
5 |
40% |
60% |
9 |
|
Після чого Ви почали шукати єврейське коріння? |
|
1 |
Питання не задавали |
|
2 |
«Ми з мамою почали шукати єврейське коріння після того, як я почала питати в неї, бо у нас в групі це питання обговорювалось» |
|
3 |
«Після того, як, прийшовши до «Мааяну», я вирішив, що хочу жити в Ізраїлі» |
|
4 |
«Після перегляду фільму про євреїв в єврейській общині» |
|
5 |
«Після приходу до єврейської общини» |
10 |
|
Чи спілкуєтесь Ви з учасниками інших общинних організацій? |
|
Так 78,75% |
Ні 21,25% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
60% |
40% |
|
3 |
95% |
5% |
|
4 |
90% |
10% |
|
5 |
70% |
30% |
11 |
|
Як Ви ставитесь до питання щодо спілкування людей різних національностей? |
||
Позитивно 78,75% |
Негативно 16,25% |
Нейтрально 5% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
60% |
40% |
0% |
|
3 |
100% |
0% |
0% |
|
4 |
85% |
15% |
0% |
|
5 |
70% |
10% |
20% |
12 |
|
Чи вважаєте Ви, що «Мааян» є інтеркультурним ансамблем єврейського танцю? |
|
Так 96,25% |
Ні 3,75% |
||
|
1 |
Питання не задавали |
Питання не задавали |
|
2 |
95% |
5% |
|
3 |
100% |
0% |
|
4 |
100% |
0% |
|
5 |
90% |
10% |
13 |
|
Як, на Вашу думку, «Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину? |
|
1 |
Питання не задавали |
|
2 |
«Ми – колективи різних національностей, спілкуємось між собою і розвиваємо культуру Мелітопольщини, роблячи культуру Мелітопольщини інтеркультурною» |
|
3 |
«Як на мене, відданість глядачів – краща нагорода для артиста, а коли інші артисти інших національностей в своїх національних костюмах після концерту, коли «Мааян» починає танцювати просто посеред танцювального майданчику, приєднуються до нас, до нашої народної хореографії – це вдвічі приємніше, саме такі спільні танці і об’єднують національності, впливаючи на інтеркультурну Мелітопольщину» |
|
4 |
«Я вважаю, що «Мааян» впливає на інтеркультурну Мелітопольщину за допомогою своєї творчості, адже серед переліку нашої хореографії існують постановки і євреїв-хасидів, і євреїв-ашкеназів, і грузинських євреїв, і єврїв-індусів» |
|
5 |
«Мелітопольщина налічує багато національних общин і національностей, за допомогою яких організовуються багато концертів у Мелітополі. «Мааян» є неодмінною складовою цих заходів» |