11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

Засідання народознавчої студії "Хата моя, біла хата"

Про матеріал

Розвиток компетентностей дітей в сучасній школі-одне з головних завдань кожного вчителя. Знати минуле свого народу, його звичаї та обряди-це наш патріотичний обов'язок. Плануючи проведеня такого позакласного заходу, хотілося б доторкнутися до струн дитячої душі, зацікавити життям предків та викликати бажання свято берегти народні традиції, виховувати любов до народної пісні, цінувати народну мудрість.

Перегляд файлу

Засідання народознавчої студії

«Хата моя, біла хата»

 

 

Підготувала вчитель початкових класів

 І кваліфікаційної категорії

Гвоздь Наталія Володимирівна

Франківського НВК

Чорнобаївської районної ради

 

Мета заходу:ознайомити дітей із стародавніми традиціями забудови хати, її оздобленням та звичаями, пов’язаними з хатою. Закріплювати уміння працювати в групі. Розвивати навички імпровізувати, акторські здібності та любов до народного мистецтва. Виховувати шанобливе ставлення до народних традицій, до людей праці, до старшого покоління.

 

 

 

Місце проведення оздоблене макетом хати, криницею-журавлем, іконами у вишиваному рушнику, кущем калини, глечиками на кілочку, мальвами, тощо.

 

Вчитель: Сьогодні у нас відбудеться цікаве засідання, адже на ньому ви зможете багато чого дізнатись. Тема засідання «Хата моя, біла хата»

Старі люди розповідають про звичаї обирати місце для нової хати. То цілий ритуал, красивий і мудрий. Кожна жива істота має свою хатину. Звір-нору, пташка-гніздечко, а людина –оселю.

Завдання

-Доберіть слова-синоніми до слова «оселя» (хата, споруда, будівля, домівка, обійстя, світлиця, будинок)

-Створіть асоціативний кущ до слова «хата»-сім’я, жителі, родина, лелеки, добробут, меблі, посуд…

 

-Найкраще місце для кожного з нас-це там, де народився і живеш.

Моє село із кетягом калини,

А на узбіччі- хата дорога.

В моїм селі найкращая родина,

Хто дивоцвіт на цій землі збира.

Прийду в село, щоб збудувати хату,

Навколо сад вишневий зацвіте.

Жоржини в вікна  будуть заглядати,

А я з любов’ю дбатиму про те,

Щоб множивсь рід, раділи діти,

Було удосталь хліба і вина.

Цвіли несамовито гарні квіти

І не спішила в коси сивина.

 Гарне наше село влітку і взимку, навесні та восени.

Завдання «Барвограй»

-Доберіть кольори свого настрою та «розфарбуйте» наше село згідно пори року

-Вулиці в селі рівненькі, рядочками стоять хати. За останні роки мало хто збудував новий дім. Але село живе, бо збігається веселими зграйками малеча до навчального закладу. Та є в нашому районі села, де смутно дивляться в світ сумними очима-віконцями самотні хатини. Залишились хутори без господарів…

В світі є різні будинки: хмарочоси, котеджі, вілли,  палаци, а також юрти, мазанки, хижі. Найстаріша хата в нашому селі Галенко Оксани (І дорога). Колись це була початкова школа. Про свої хати діти склали твори-мініатюри.

(зачитують їх)

Заходять Господар і Господиня, роздивляються, де обрати місце будувати хату.

Господар

Збудуємо хату вікнами  й дверима до сонця, щоб не водилось зло.

Господиня

Подивлюся, чи немає на цьому місці коріння, бо будуть ходити невдоволені хатні .

Господар

А ще ж треба роздивитись, чи немає бодай маленької стежини, бо тоді в хаті не доробишся, а доробишся- за вітром піде.

Господиня

Будуватимемо хату подалі від межі, бо коли хата на межі- родину все розділятиме. (Ставляє по кутках наміченого місця по тарілці, наливає по 9 ложок води.)

Залишу на ніч. Якщо води прибуде-на добро, а коли зменшиться-на зло. Господар

(Посипає попелом місце)

Вранці прийду подивлюся, чий буде слід. Якщо пташиний-вестиметься хатнє господарство, рукоділля; звіриний-господарю повезе. І не дай Бог людський-значить ходять злі духи.

(Виходять)

Вчитель

Починали будувати хату навесні. Прив’язували корову на тому місці і давали їсти. Якщо гарно їстиме, а потім ляже-хороший знак. А коли не лягатиме, необхідно вибирати інше місце для забудови. Коли здіймали крокви, господарі чіпляли по боках вишиті хустини, щоб дочки вчасно заміж виходили.. Також вішали два зв’язані кукурудзяні качани, щоб рід розмножувався, ставили букет чорнобривців- на веселощі. А на покутному стовпі клали копійки, щоб гроші водилися. Не можна уявляти будівництво без толоки, на яку сходилось майже все село. Працювали від душі, безкоштовно. Будівництво завершували до заходу сонця.

   Хату обов’язково освячували. На входини скликали тільки рід, бо в нову хату нічого від чужих не приймалося. В кожній оселі були такі обереги: рогачі, кочерга, коцюба, рушники. На сволоці та вхідних дверях малювали чи випалювали свічкою хрест, щоб зберегти дім від злих духів.

Виконується пісня «Хата моя, біла хата»

 

Л.Полтава

Хата

У всьому є своя краса

(краса ж завжди крилата)

Ні, не летить у небеса

Оця звичайна хата.

Вона-не палац золотий,

Не хмародеру буря,

Але росли уній, росли

Шевченко і Петлюра.

Усі віки у ній живі,

У ній молилась мати…

Будуймож палаци нові

І не забудьмо.. хати!

Виконується пісня «Материнські світлиці»

 

Марія Людкевич

Крила білої хати

Ой чия ж то хата, біла-біла,

Біля річки тихо-тихо лопотіла.

Склала крила у траві, щоб відпочити,

І лишилася назавше в квітах жити?

Пролітали ластівки тут недалечко:

-Ми зів’ємо над віконечком гніздечко.

Пропливала чорна хмара, наче пава,

І дощем густим весняним заспівала.

Покружляли в небі гуси-гусенята,

Певно, хтіли мене взяти на крилята.

Вийшла баба та й у сльози: «Ох, дитино,

Ти на кого нас на старості покинеш?»

А я думаю, що ми, коли спимо,

В білій хаті над світами летимо.

І дивується земля: «Ну звідки сон цей?

Біла хата в рушниках летить до сонця.

Жаль мені садка і річки, й сиву м’яту,

Буде разом пильнувати нашу хату.»

Вчитель

Гарні українські хатки. Біленькі, мов дощем умиті. І не знайдеш в цілому світі таких, як у нас. Підведені червоним кольором (а значить захищені від зла), вони схожі на вродливу дівчину в червоних чобітках.

-Збудована нова хата. Отож завітаймо у її світлицю.

 

Попереду йде дочка. Вона до хати впускає кота.

Батько вхату заносить відро з водою.

Мати на рушнику несе хліб і сіль.

Син слідом іде, сипле під ноги просо, щоб очистити дорогу від злого.

 

Господиня

Дякую тобі, Боже, за цей хліб ясний, та вклоняюсь матері землі, що його зростила. Нехай ніколи не переводиться хліб у нашій хаті.

(Кладе хліб на столі, хреститься до образів)

-А йди-но, доню, допоможеш вареників наліпити. (Ліплять вареники)

Дочка

 

Мамо, ой гарно в новій хаті. І в печі ясно горить- жити буде радісно. А можна піч розмалювати?

Господиня

Розмалюй, моя дитино. Гарно буде, весело.

 Дочка

А було б ще веселіше, якби в нашій хаті прозвучала весела, жартівлива пісня та закружляв вихром танок. Побіжу покличу дівок та парубків.

Господар

А я піду догляну худобу та нарубаю дров. (виходить)

(Чути сміх, пісні. Заходять хлопці та дівчата)

Хлопець

-Чим хата багата?

Господиня

-Хлібом і родиною.

-А звідки у вас сонце сходить?

 Господиня

-Із хати.

Хлопець

-А хліб?

 Господиня

-Із пічної діжі!

Дівчина

-Доброго здоров’я всім, хто живе в цій хаті. Життя вам довгого і щасливого.

Хлопець

Гарна у Вас хата, тітко Василино. Та й у хаті, мов у вінку.

Дівчина

Поспіваємо в цій хаті та потанцюємо, щоб завжди тут радісно було.

(Дівчата і хлопці співають та пританцьовують)

1.Ой піду я на гулянку,

Взую черевички,

У неділю ранесенько

Підмалюю личко.

Ой, гоп ,черевички,

Ой, гоп, черевички,

Гоп, черевички,

Підмалюю личко.

                                2.Ой на горі калина,

                                   Ой на горі калина,

                                   Калина, калина.

                                   Комарики-дзюбрики калина

Там дівчина ходила,

Там дівчина ходила,

Ходила, ходила,

Комарики-дзюбрики ходила.

 

3.Ой на горі суха груша гуде(2)

Ой гуде,гуде,гуде,

Ой гуде.

Там хлопчина пару коней веле(2),

Ой, веде, веде, веде,

Ой веде

На дівчину задивляється(2),

Виділь,виділь

Задивляється.

Ой, дівчино, серденя ти моє,(2)

Чи ти підеш, чи ти підеш за мене?

Ой не піду, ой не піду за тебе(2)

Бо не люблю,

Бо не люблю я тебе.

Ой на горі суха груша гуде(2)

Ой гуде,гуде,гуде,

Ой гуде.

 

(Виконують танок «Полька» або «Краков’як»)

 

Х-Добрий вечір, дівчино, куди йдеш?(2)

     Скажи мені правдоньку, де живеш?(2)

Д-Отам моя хатонька, край води(2)

    З високого дерева, з лободи.(2)

    Я ж до хати сінечки приплету(2)

    З високого дерева, з черету.(2)

Х-Тепер же я догадався, чия ти(2)

    Пусти ж мене, серденько, до хати.(2)

Д-Чи то ж бо я розуму не мала(2)

    Щоб тебе у хатоньку пускала(2)

Господиня

Діточки, гарно повеселили. Пригощайтесь гаряченькими вареничками. Тут із вишнями, капустою , калиною та сиром.

 

Яр Славутич

Камінець із батькової хати 

Йдучи у світ, лишаючи Вітчизну,

Беруть на спомин у дорогу грізну

Пучок євшану. У добрі чи злі

Вони серця потугою снажили.

Зазнав і я тієї долі-сили,

Узявши в свій порожній гаманець

Черленовидий красний камінець

Із підмурівка батьківської хати.

Який тепер я радий і багатий1

Зі мною  в парі обходивши світ,

Мене зберіг той камінець-граніт. 

(Словникова робота) 

Пісня у виконанні мами учениці «Душі криниця»

Висиха  душі криниця

І життя як не було,

Якщо раз, чи два на місяць

Не поїду у село.

Як побачу рідну хату,

Завеснію, наче цвіт.

Здрастуй, мамо, здрастуй, тату,

І мого дитинства слід.

 

Вчитель

-Повідмирали прадідівські хати, відійшли. Як корінь. Не забряжчить клямкою хвіртка біля надвірних дверей, не ступиться ногою на ганок, не всядеться у Святвечір статечний дідусь на покуті, бо і покуті уже нема-найпочеснішого місця для старійшин під образами….

Разом з прадідівською хатою повідлітали і прадідівські звичаї. Тиняється зневажена старина по кутках…

  Живете в сучасних будинках, сповнених достатку. Дбайте, щоб у ваших хатах було завжди затишно, а у дворі-як у вінку. Хай вам, люди добрі, щасливо живеться у ваших оселях і дзвенить у них веселий дитячий сміх, жарти та лине українська пісня.

Зустрічайте залюбки гостей. І хай прийдуть до Вас добро, милосердя, достаток і гідність та сядуть на покуті!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лукіяненко Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 березня 2018
Переглядів
541
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку