Тема: Наукові знання та винаходи Стародавніх цивілізацій.
Мета: ознайомити учнів із науковими знаннями та винаходами Стародавніх цивілізацій; підвести до розуміння важливості цих знань і винаходів для Стародавніх цивілізацій; сприяти розумінню їх впливу на подальший розвиток суспільства; формувати мовленнєву компетентність – навчити характеризувати особливості наукових знань, писемності і винаходів давніх цивілізацій; інформаційну компетентність – навчити користуватись довідковою літературою, Інтернетом для виконання випереджальних завдань, виховувати естетичні смаки учнів; розвивати історичну компетентність (хронологічну, просторову, інформаційну, логічну, аксіологічну); виховувати засобами історії інтерес до минулого людства.
Очікувані результати. Після цього уроку учні будуть: описувати особливості наукових знань і їх винаходів країн Стародавнього Сходу; оцінювати внесок давніх цивілізацій до світової культури.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, інтернет-сервіс- https://learningapps.org.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Перевірка домашнього завдання. Учні виконують вправу «класифікація» «Виховання і навчання у Стародавніх цивілізаціях» за допомогою інтернет-сервісу https://learningapps.org/watch?v=ppvbip51324.
Пропонується учням самостійно чи у парах попрацювати із помилками та оцінити себе самостійно.
Актуалізація опорних знань
Робота із роздатковим матеріалом.
Розгляньте картинки, подумайте, які винаходи та науки, на вашу думку є придуманими Стародавніми цивілізаціями, а які більш сучасні. Назвіть їх.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя
Бажання людини зрозуміти довколишній світ сприяло виникненню наукових знань. Єгиптянин Імхотепа, який був вищим чиновником при дворі фараона Джосера (2630—2611 до н. е.), запропонував зводити ступінчасті піраміди. Його лікарські знання та уміння були відомі далеко поза межами рідного Єгипту. Греки шанували його як покровителя медицини Асклепія, й самі єгиптяни згодом повірили, що Імхотеп був сином бога Пта.
Імхотеп був жерцем. Саме представники цього стану насамперед були носіями наукових знань. Вони вивчали астрономію, складали календарі та перші мапи зоряного неба, проте часто астрономія розвивалася поруч із астрологією.
У Вавилоні астрономами були особливі писарі, які спостерігали за рухом зірок і планет. Вони записували свої спостереження, а потім розповідали цареві про те, як побачені на небі знамення можуть вплинути на майбутнє держави.
Водночас майстри та ремісники мали власні секрети. Єгиптян вважають винахідниками скла, яке вони навчилися виготовляти із розігрітого в печі піску.
Оскільки річка Ніл відігравала особливу роль у житті єгиптян, будівництво кораблів було вкрай важливим. Єгиптяни майстрували човни з ліванського кедра і навіть з очерету-папірусу. Цікаво, що човен із папірусу зміг перепливти Атлантичний океан (експедиції Тура Хейєрдала 1960 і 1970 років)! Археологи зуміли реставрувати віднайдений біля піраміди Хеопса човен, конструкція якого відома із зображень у гробницях, що ілюструють загробну подорож фараона до бога сонця Ра. Важливими були будівельні таємниці. Знання геометрії й точні обчислення давали змогу єгипетським архітекторам зводити вічні піраміди. Так само вавилонські знавці математичних обрахунків будували величні і священні вежі-зіккурати, на вершинах яких, як вважалося, жили боги.
Робота із підручником с. 183, 184.
Огляньте малюнки, що вас зацікавило або здивувало в них? Подумайте. Грунтуючись уже на вивчених темах. Як ви вважаєте, чому саме ці речі винайшли цивілізації Давнього Сходу?
Робота із зошитом. Спільне коспектування.
10 винаходів Стародавнього Єгипту які актуальні і сьогодні
1. Математика
2. Боулінг Єгиптяни грали в гру, дуже схожу на сучасний боулінг. ...
3. Алфавіт ...
4. Папір і лист ...
5. Перуки ...
6. Медичні записи ...
7. Хірургія ...
8. Дверні замки
9. Зубна паста
10. Скло
Робота із підручником с. 185
Учні опрацьовують матеріал підручника «Знання і винаходи Стародавнього Китаю» .
Інтерактивний метод «Коло думок»
Учні по черзі після опрацювання підручника оголошують винахід, що винайшли китайці і конспектують у зошит (за допомогою вчителя).
Розповідь вчителя
Винаходи Стародавньої Індії.
Робота в парах чи малих групах
І група - розвиток науки у Давній Греції (с. 185-186)
ІІ група – розвиток науки у Давньому Римі (с. 186-187)
Учні у групах опрацьовують матеріал підручника, виписують у зошит винаходи Греції і Риму та презентують їх на клас.
Закріплення вивченого матеріалу.
Метод «Займи позицію»
Проблемне питання на обговорення: Чи є важливими винаходи і знання Стародавнього світу в наш час. Чому?
Підсумок. Рефлексія.
Капелюхи Де Боно
Домашнє завдання
Прочитати підручник с. 183-187; виконати вправу Корисна гра «Видатні науковці старовини» с. 187.
Роздатковий матеріал
\