Навчальна мета: удосконалити та розширити знання про системи позиціювання об’єктів на місцевості (географічні та прямокутні координати), способи визначення відстаней, напрямків, ви

Про матеріал
Навчальна мета: удосконалити знання учнів про карти, особливості їх математичної основи; узагальнити й систематизувати знання про способи та особливості зображення географічних об’єктів та явищ на картах; удосконалювати вміння і навички роботи з картою. Розвивальна мета: розвивати аналітичне, просторове мислення, удосконалювати картографічну компетентність. Виховна мета: виховувати відповідальність, повагу до товаришів.
Перегляд файлу

11 клас

 

Урок №4

 

Дата:

 

СУЧАСНІ КАРТОГРАФІЧНІ ТВОРИ.

МАТЕМАТ ИЧНА ОСНОВА КАРТ.

СПОСОБИ КАРТОГРАФІЧНОГО ЗОБРАЖЕННЯ ОБ’ЄКТІВ

І ЯВИЩНА ЗАГАЛЬНОГЕОГРАФІЧНИХ І ТЕМАТИЧНИХ

КАРТАХ. СУТЬ ГЕНЕРАЛІЗАЦІЇ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 3. ВИЗНАЧЕННЯ ЗА ГРАДУСНОЮ

СІТКОЮ ГЕОГРАФІЧНИХКООРДИНАТ ТОЧОК, АЗИМУТІВ, ВІДСТАНЕЙ У ГРАДУСАХ І КІЛОМЕТРАХ

МІЖ ТОЧКАМИ НА РІЗНИХ ЗА ПРОСТОРОВИМ

ОХОПЛЕННЯМ КАРТАХ.

 

Навчальна мета: удосконалити знання учнів про карти, особливості їх математичної основи; узагальнити й систематизувати знання про способи та особливості зображення географічних об’єктів та явищ на картах; удосконалювати вміння і навички роботи з картою.

Розвивальна мета: розвивати аналітичне, просторове мислення, удосконалювати картографічну компетентність.

Виховна мета: виховувати відповідальність, повагу до товаришів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, різноманітнівиди карт, глобус, креслярськеприладдя.

Опорні та базовіпоняття: карта, масштаб, картографічнапроекція, картографічніспотворення, спосібкартографічногозображення, легенда карти, рамка карти.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

II. Мотиваціянавчальної та пізнавальноїдіяльності

За час навчання у школі, напевно, уже ні в кого не виникаєпитаннянеобхідностікарти на урокахгеографії, історії, окремих уроках іншихдисциплін, під час якихпотрібнопредставитипросторовепоширенняпевнихоб’єктів, явищ, процесів. А ось у подальшомужитті вони потрібнічині? Так. І миусе більшекористуємося ними, тількиубільшсучасномувигляді, в інших формах. У ваших смартфонах є різноманітнікартографічнідодатки. Ми вжезгадувалипрокадастровікарти. Зізбільшеннямможливостейсамостійнихподорожейзростає попит на їхкартографічнезабезпечення — жоденвербальнийопис не надастьвізуалізаціюпросторовихособливостейвідвідуванихмісць, країн, континентів. Усе частішепід час прогнозу погоди демонструють не тількиадміністративну карту, а й синоптичну. Не забудьмо про професійні потреби. Тожчимбільшекартографічнихзнань й умінь будеу кожного — тимбільшеможливостейкарти ми можемовідкрити на користьсобі.

 

ІII. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів

-Зазначтепринциповівідмінностітопографічних карт відіншихвидів карт.

-Якікласифікації карт вам відомі?

- У чому суть проекціїтопографічних карт?

 

IV. Удосконалення, узагальнення та систематизаціязнань

 

1.Сучаснікартографічні твори

Незважаючи на багатовіковуісторіюрозвиткукартографії, актуальнимизалишаютьсяусібудьколистворенівиди карт. На сучасномуетапі активно використовують як карти, що по сутіаналогічніпервинним картам (відображеннязагального образу земноїповерхні на аркушіпаперу), так і високотехнологічнікартографічнімоделі на цифровихносіяхізнадзвичайно великим змістом і оперативнимиможливостями. Карта є унікальнимвинаходомлюдства, що є одночасно і відображенням,і способом дослідженняпросторовогорозміщення, взаємозв’язківзмін у часіприродних і суспільнихоб’єктів, явищ, процесів.

 

2.Математична основа карт

Математична основа карт — база, до якоїприв’язаний увесь змісткарти. Цекартографічнапроекція, масштаб, геодезична основа карти і компонування.

 

Проекції за допоміжноюгеометричноюфігурою

Проекції

Вид проекції

Загальнийвиглядпаралелей і меридіанів

Циліндричні

нормальна (вісьфігуризбігається з віссюЗемлі)

прямілінії

поперечна

коса

кривілінії

Конічні

нормальна

прямі лінії меридіанів і дугоподібні паралелі

поперечна

кривілінії

коса

Азимутальні

нормальна (поверхнядотичнадо полюса)

меридіани — прямілінії, щовиходять з однієїточки, паралелі — концентричні кола

поперечна

кривілінії, екватор та середніймеридіан —прямі

коса

кривілінії, середніймеридіан — пряма

Довільні (на умовну, складнуповерхню)

нормальна

кривілінії, окремі — прямі

поперечна

коса

 

Проекції за характером спотворень

Властивості

відображення

Кути

Лінії

Лінії

Рівнокутні

не спотворюються

спотворюються

спотворюються

Рівновеликі (еквівалентні)

спотворюються

спотворюються

не спотворюються

Довільні

спотворюються

спотворюються

спотворюються

 

На картах вказуютьголовний масштаб довжин. Вінвластивийтількитиммісцям, де відсутніспотворення, зумовленікартографічноюпроекцією. Тому масштаб не натопографічних картах використовують для загальноїоцінкивідстаней. Масштаб може бути відображений у трьох видах.

Компонуваннякарти — розташування рамки картивідноснотериторії, яка на нійзображується,іншихінформаційнихелементів (додатковікарти, діаграми, вставки тощо).

 

3.Способикартографічногозображенняоб’єктів і явищ на загальногеографічних і тематичних картах.Суть генералізації

Способи: значковий, ареалів, якісного фону, кількісного фону, ізоліній, лінійруху, картограм,картодіаграм, точковий.

Картографічнагенералізація — цевідбір і узагальненнязображуваних на картіоб’єктіввідповідно до їїпризначення, масштабу, змісту і особливостейтериторіїкартографування.

 

V. Виконаннявправ

Практична робота 3визначення за градусною сіткоюгеографічнихкоординат точок, азимутів, відстаней у градусах і кілометрах між точками на різних за просторовим охопленням картах.

 

VI. Рефлексійно-контрольнийетап

Ознайомтесяіззображеннямиматериків й океанів на різних видах проекцій (наприклад, https://www.mapthematics.com/ProjectionsList.php?Projection=72).

Порівняйтерозмірикраїн на світових картах у вашомуатласі з розмірами Африки. Перегляньтекарту порівняння Кая Краузе (http://kai.sub.blue/en/africa.html). Перегляньте карту ХадзімеНарукава (https://www.g-mark.org/award/describe/44527). Зробітьвисновки.

 

VIІ. Підсумки уроку

 

VIIІ. Домашнє завдання

- Опрацювати§ 5.

- Виконати практичне завдання до параграфу.

- Ознайомтесяізсучасними видами проекцій, використовуючиможливостіІнтернету.

1

docx
Додано
5 квітня 2020
Переглядів
463
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку