Навчальна програма "Досліджуємо історію і суспільство"

Про матеріал
Навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство. 5 клас (інтегрований курс)» укладена на основі модельної програми «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Васильків І.Д., Димій І.С., Шеремета Р.В.)
Перегляд файлу

Навчальна програма

«Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)»

укладена на основі модельної програми «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Васильків І.Д., Димій І.С., Шеремета Р.В.)

 

№ теми

Тема заняття

Зміст теми

  Види навчальної діяльності

Очікувані результати

                

    Розділ І. УКРАЇНА – СУЧАСНА ЄВРОПЕЙСЬКА ДЕРЖАВА

1

Досліджуємо історію і суспільство. Вступ до курсу

1.1. «Я», «Ми», «суспільство». Будьмо знайомі!

1.2. Що таке історія

1.3. Хто і як досліджує історію

 

Поняття і терміни: суспільство (соціум), спільноти, історія, історики

 

Персоналії: Геродот,

М. Грушевський

 

  • Створення асоціативного куща або хмари слів «Історія»;
  • Складання власної візитівки;
  • Робота з текстом підручника;

 

 

  • виокремлює основне і другорядне в тексті;
  • формулює запитання щодо достовірності інформації з

різних    джерел;

  • пояснює сутність історії як науки;
  • формулює судження про потребу історичних досліджень;
  • ідентифікує себе як частину спільноти;

 

2

Україна – молода держава з великим минулим

2.1. Україна – країна і держава.

2.2. Державні символи України.

2.3. Державна мова.

 

Дати:

24 серпня 1991 року – день Незалежності України, 1187 р. – перша згадка назви Україна, 1996р. – запровадження гривні.

 

Поняття і терміни: держава, незалежність, суверенітет, державні символи, грошова одиниця, державна мова.

 

Персоналії:

М. Вербицький,

П.Чубинський, Л. Лук’яненко

 

  • Створення короткого самостійного письмового повідомлення, інтернет-повідомлення про Україну;
  • Створення усного «сценарію» відеоролика про Україну, презентація ідей;
  • Створення самостійного короткого письмового висловлення про українську мову;
  • Формулювання запитань до тексту;

 

 

  • емоційно долучається до заходів, які спрямовані на утвердження цінності незалежності і територіальної цілісності України;
  • добирає інформацію за заданими критеріями;
  • визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства;

 

  • виокремлює основне і другорядне в тексті;
  • формулює питання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел;

 

3

Територія нашої держави

3.1. Територія України та її адміністративний устрій

3.2. Назви українських земель в минулому та сьогоденні

3.3. Україна на мапі світу.

 

Дати: 2014 р. – війська Російської Федерації окупували Кримський півострів і частину Луганської та Донецької областей.

 

Поняття і терміни: адміністративно-територіальний устрій, етнографічні регіони, тимчасово окуповані території.

 

  • Визначення території України та її сусідів на картах Європи і світу. Ігри онлайн із картою;
  • Робота із контурною картою: нанесення кордонів України та кордонів сусідніх держав. Позначення столиці України;
  • Створення простих візуальних медіапродуктів (фото, листівка, комікс, книжечка, стіннівка, колаж тощо) самостійно та в групі про територію України;
  • Складання готової мапи-пазла адміністративних одиниць України (настільної гри чи онлайн);

 

 

  • виокремлює основні елементи карти та пояснює їх значення;
  • пояснює і доцільно застосовує терміни, поняття, які вжито в запропонованих джерелах;
  • визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів за допомогою вчителя;
  • застосовує критерії визначення достовірності інформації (з допомогою вчителя);
  • розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;
  • визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження;

 

4

Людина в Україні

4.1. Мешканці і громадяни.

4.2. Права громадянина.

4.3. Обов’язки громадянина.

 

Поняття і терміни: людина, особа, громадянин, населення, іноземці, громадянство, права людини, права дитини, обов’язки громадян.

 

  • Обговорення інформації про населення України, Конституцію держави;
  • Формулювання запитань до тексту;
  • Відображення отриманої інформації графічно (схеми, таблиці, діаграми);
  • Написання «конституції» класу;
  • Запис власних міркувань про права та обов’язки;

 

 

  • Виокремлює основне і другорядне в тексті;
  • формулює питання різного типу до тексту/ медіатексту, візуальних джерел;
  • пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема права, право/ закон) з допомогою вчителя;
  • аргументує потребу спільних правил і законів, а також необхідність їх дотримуватися;
  • обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та
  • дотримуватися обов’язків громадянина

 

5

Управління державою

 

5.1. Україна – республіка

5.2. Конституція – основний закон держави

5.3. Вибори

 

Дати:

28 червня 1996 р. – ухвалення Конституції України;

1 грудня 1991 р. – Всеукраїнський референдум на підтвердження Акта проголошення незалежності України.

 

Поняття і терміни: Конституція, закон, республіка, Верховна Рада України, Президент України, Кабінет Міністрів України, народний депутат України, вибори, демократія, референдум.

 

  • Створення схеми/таблиці «Органи державної влади в Україні»;
  • Пошук інформації в інтернеті про органи державної влади в Україні за запропонованими параметрами;
  • Складання запитань до тексту;

 

 

  • розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб;
  • пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема демократія, свобода) з допомогою вчителя;
  • виокремлює основне і другорядне в тексті;

 

  • формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел

6

Господарство нашої країни

6.1.  Природні багатства

6.2.  Господарство країни

6.3. Сталий розвиток

 

Поняття і терміни:

Природні багатства, сталий розвиток, господарство країни, галузі господарства, господарська діяльність

 

 

  • Виготовлення колажу «Природні багатства України»;
  • Створення простих мультимедійних продуктів за підтримки вчителя/ вчительки, членів сім’ї або інших учнів «Екологічні питання мого регіону»;
  • Складання маршруту уявної мандрівки Україною;

 

 

  • Критично осмислює ризики, пов’язані зі шкодою для навколишнього середовища;
  • обговорює те, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку;
  • виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних середовищах;
  • діє для збереження навколишнього середовища;

 

7

Здобутки та труднощі нашої країни.

7.1. Історична пам’ять

7.2. Українське військо

7.3. Захист держави

 

Дати:

22 січня 1919 року -  Проголошення Акту злуки українських земель;

2014 р. – початок Російської агресії проти України;

14 жовтня-День захисників та захисниць

20 січня-День пам’яті кіборгів.

 

 24 серпня 1991 року – День Незалежності;

 

Поняття і терміни:

Історична пам'ять, бездержавність, війна

 

 

  • Волонтерська акція (малюнок, відеоповідомлення, лист) для Захисників України;
  • Укладання «листа в майбутнє»/самостійного письмового повідомлення/інтернет-повідомлення про сьогоднішню Україну;
  • Запис власних міркувань про важливість захисту держави;

 

 

 

 

  • Застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій;
  • формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел;

Розділ 2. ВІД РОДИНИ – ДО УКРАЇНИ

8

Моя маленька Батьківщина

8.1 Батьківщина – «мала» та «велика»

8.2 Моя вулиця

8.3 Отчий дім

(материнська хата, рідний дім)

 

Поняття та терміни:

Мала Батьківщина, адреса, приватна власність

 

  • Пошук краєзнавчої інформації;
  • Відвідування місцевого музею;
  • Створення реклами, логотипу рідного краю;
  • Укладання плану екскурсії рідною вулицею;
  • Підбір матеріалів для колажу «Мій край у давнину і сьогодні»;

 

  • Гнучко та конструктивно взаємодіє з новими людьми, адаптується до нових місць та ситуацій;

 

  • дотримується визначених правил і пропонує в разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку;

 

  • наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

 

  • виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів);

 

  • позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

9

Я і моя сім’я. Родовід.

9.1. Сім’я, родина, родовід

9.2. Біографія

9.3. Родинні звичаї і традиції

 

Поняття та терміни:

Сім’я, покоління, родина, біографія, династія

  • Створення самостійного письмового повідомлення, інтернет-повідомлення «Моя суперсила та сила моєї родини»;
  • Укладання схеми свого родоводу і впорядкування його опису;
  • Наведення прикладів для наслідування серед осіб своєї родини, сусідів;
  • Запис власних міркувань щодо власної гідності, меж особистого простору;

 

  • Установлює послідовність історичних подій (подій свого життя) за допомогою лінії часу;

 

  • розташовує події у хронологічній послідовності, укладає хронологічну таблицю;

 

  • обґрунтовує унікальність та неповторність кожної людини;
  • визначає негативні емоції та застосовує способи їх опановування та реакції на них;

 

  • дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті;

 

  • детально описує та характеризує в цілому себе та інших осіб за різними ознаками (інтереси, світогляд тощо);

 

  • поводиться з повагою до гідності інших осіб;

 

  • дотримується вимог щодо непорушення особистого простору інших осіб;

 

10

Громада. Моя шкільна громада

10.1. Громада

10.2. Правила співжиття в громаді

10.3. Громадський простір

 

Поняття та терміни:

Громадські справи, шкільне самоврядування

 

  • Проєкт «Лідерство та шкільна активність»;
  • Проведення дослідження про роботу шкільного самоврядування;
  • Запис власних думок про реальні та майбутні громадські справи свого класу, шкільної громади

 

  • Демонструє сміливість та рішучість в обстоюванні справедливості в середовищі закладу освіти з дотриманням прав інших учасників освітнього процесу; бере участь у виборах до органів самоврядування закладу освіти, аналізує та оцінює їх роботу;
  • аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема недискримінації) та поваги до гідності людини;
  • намагається зрозуміти краще своїх друзів, уявляючи, як та чи інша ситуація виглядає з їх погляду;

11

Дотримання прав людини

11.1. Порушення прав людини

11.2. Конфлікти та способи їх подолання

11.3. Захист прав дитини

 

Поняття та терміни:

Конфлікт, дитина, мова ворожнечі, дискримінація,  толерантність

 

  • Тренінгове заняття з базових прав людини (зокрема дитини);
  • Укладання переліку (чи візуалізації) прав людини.
  • Створення повідомлення «Як діяти, коли порушують мої права»;
  • Інтерактивні вправи на перевірку розуміння булінгу;
  • Ситуативні вправи на вироблення навичок безпечної поведінки у конкретній ситуації;
  • Опрацювання практик подолання конфліктів;
  • Формулювання запитань та
  • пошук інформації щодо причин конфліктів та проявів мови ворожнечі;

 

  • Пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина;
  • пояснює, як держава забезпечує реалізацію прав людини (зокрема дитини);
  • називає порядок дій у випадку порушення прав дитини;
  • обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватись обов’язків громадянина;
  • переконує інших у перевагах поведінки, заснованої на повазі до прав людини і повазі до гідності людини;
  • обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми;
  • виявляє мову ворожнечі;
  • ідентифікує випадки дискримінації (зокрема утисків), булінгу (цькування) та визначає їх наслідки для особи і групи осіб, до якої ця особа належить;
  • конструктивно реагує на випадки утисків, насилля та вияви нерівності або несправедливості, не замовчує їх;
  • зважає на емоції та почуття інших осіб у своїй поведінці;

12

Світ інформації

12.1. Інформаційний простір

12.2. Що таке дезінформація

12.3. Історичний факт, подія, процес

 

Поняття та терміни:

Факт, дезінформація, інформаційний простір, історичний факт, історичний процес

 

  • Вправи на визначення видів джерел інформації та медіаграмотності;
  • Учнівська активність «Соціальні мережі і я»;
  • Наведення прикладів фактів та суджень у текстах медіа;

 

  • Розрізняє джерела інформації за видами (матеріальні/ нематеріальні, первинні/вторинні, текстово-візуальні тощо);
  • пояснює способи нагромадження та пошуку інформації;
  • формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел;
  • розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах;

13

Я – особистість

13.1. Мій саморозвиток

13.2. Гідність

13.3. Особистий простір

 

Поняття та терміни:

Гідність, самовизначення, особистий простір

 

 

Розділ 3. УКРАЇНА – СВІТОВІ, СВІТ – УКРАЇНІ

14

Україна: погляд крізь час

14.1. Розвиток освіти в Україні

14.2. Скарби України

14.3. Досягнення в сфері інформаційних технологій

 

Поняття та терміни:

Університет, вища школа, ІТ-сфера

 

Дати:

1576р- заснування Острозької школи.

 

Персоналії:

Сергій Глушков, Сергій Лебедєв, Катерина Ющенко,

 

  • Укладання запитань для уявного/реального інтерв’ю з митцем/спортсменом/ науковцем.
  • Укладання переліку «Ними гордиться Україна і світ»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Пошук інформації в інтернеті за запропонованими параметрами
  • Створення віртуальної стіни «Унікальні винаходи українців»
  • Проведення міні дослідження про одного із запропонованих винахідників
  • Укладання переліку всесвітньовідомих винаходів за шкалою «лінія цінностей»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Складання «десятки» («20») відомих українців
  • Пошук інформації для відповідей на запитання «Чому ми про це вивчаємо?»
  • Перегляд відеоматеріалів про відомих українців
  • Виокремлення ключових фактів із текстів Вікіпедії про відомих українців
  • Формулювання запитань до тексту

 

 

  • обґрунтовує користь обміну досвідом та взаємонавчання; пояснює значення освіти в житті людини
  • визнає успіхи та досягнення інших осіб
  • порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення
  • визначає тему і походження запропонованого джерела історичної та суспільної інформації
  • формулює питання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • висловлює власне судження про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей
  • визначає риси/ознаки артефакту (музейного об’єкта), писемного та візуального джерела
  • виокремлює основне і другорядне в тексті
  • пояснює, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • зіставляє джерела інформації щодо достовірності та повноти
  • розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах
  • визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)
  • пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ

 

15

Спортивні звитяги минулого й сьогодення

15.1. Зародження спортивного руху

на західноукраїнських землях

15.2. Перша Київська олімпіада

15.3. Спортивні здобутки сьогодення

 

Поняття та терміни: спорт, руханка, олімпіада

 

Дати:

Серпень 1913 р.- Перша Київська олімпіада

16

Українське мистецтво: дивуємо світ

16.1. Театр, кіно, музика

16.2. Пам’ятки архітектури

16.3. Шедеври образотворчого мистецтва

 

Поняття та терміни: самобутнє мистецтво, мистецький шедевр

 

Персоналії: Марія Заньковецька, Богдан Ступка, Соломія Крушельницька, Микола Леонтович, Іван Марчук, Олег Шупляк

17

Світові винаходи та Україна

17.1. Технічні винаходи та відкриття українців

17.2. Здобутки в галузі медицини

17.3. Український космос

 

Поняття та терміни: інформаційна ера, винахід, інновації.

 

Персоналії:

Ігор Сікорський, Левко Симиренко, Петро Прокопович, Микола Бенардос, Євген Патон, Ілля Мечников, Микола Скліфосовський, Валентина Радзимовська, Юрій Вороний, Микола Амосов, Юрій Кондратюк, Сергій Корольов

18

Відомі вихідці з України

18.1. Українська діаспора

18.2. Наука та мистецтво

18.3. Туризм та спорт

 

Поняття та терміни: українське коріння, діаспора

 

Персоналії:

Голда Меїр, Христина Фріланд, Нік Голоняк, Любомир Романків, Стів Возняк, Серж Лифар, Квітка Цісик, Боб Ділан, Енді Воргол, Мілла Йовович, Петро Яцик, Ярослав Окуневський, Софія Яблонська, Микола Миклухо-Маклай, Вейн Грецкі, Террі Савчук

 

Розділ 4. СТОРІНКИ НАШОГО МИНУЛОГО. ШЛЯХ ДО НЕЗАЛЕЖНОСТІ

19

Русь-Україна.

Королівство Руське. Крим

19.1. Народи, що проживали на території України

в давнину

19.2. Княжа Русь-Україна

19.3. Королівство Руське. Кримське ханство

 

Поняття та терміни:

Слов’яни, літопис, князь/княгиня, король

 

Персоналії: Вікентій Хвойка, Аскольд, Олег, Ігор, Ольга, Святослав, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Роман Мстиславович, Данило Галицький, Костянтин Острозький, Костянтин-Василь Острозький

 

Дати: 1896р.- відкриття Трипільської культури;

988р.-Хрещення Русі;

1199р.-Утворення Галицько-Волинського князівства;

1441р. Утворення Кримського ханства

 

 

 

 

  • Написання повідомлення для інтернет-спілкування на обрану тему
  • Створення постера про визначного діяча (на вибір) княжого/іншого періоду
  • Онлайн-екскурсія на Січ/Крим
  • Уявне інтерв’ю з історичною постаттю (укладання запитань та відповідей)
  • Рольова гра «Оживи історичну постать» (учні уявно перевтілюються в діяча української культури, правителя тощо)
  • Перегляд відеоінформації про історичних діячів
  • Створення короткого самостійного письмового висловлення на запропоновану тему
  • Написання «Листа в минуле» до певного історичного діяча
  • Укладання колажу зображень пам’яток певних періодів,
  • Спроба систематизації за «прив’язкою» до місцевості, періоду чи діяча

 

  • Послідовно викладає інформацію, будує виступ з дотриманням структури
  • описує перебіг історичних подій та визначає тяглість в історичному процесі
  • співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо)
  • формулює запитання щодо можливого впливу тих чи інших подій на життя суспільства, окремих груп людей
  • визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історичним періодом (у межах теми)
  • добирає приклади, які розкривають поняття/терміни, що використовуються в межах теми
  • формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду
  • зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів
  • пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне розмаїття України та світу
  • виявляє розбіжності в тлумаченнях минулого та сучасного на конкретних прикладах
  • використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів
  • описує й характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури
  • пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ
  • визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

20

Козаччина.

Втрата державності

20.1. Українське козацтво

20.2. Гетьманщина

 

Поняття та терміни:

Козаки, гетьман, Запорозька Січ, конституція

 

Персоналії:

Дмитро Вишневецький,

Петро-Конашевич Сагайдачний,  Богдан Хмельницький, Іван Мазепа, Пилип Орлик, Маруся Чурай, Григорій Сковорода, Іван Котляревський, Тарас Шевченко, и Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький, Леся Українка, Іван Франко, Андрій Шептицький

 

Дати:

 1489р.-перша згадка про козаків;

1556р.- Заснування Січі на о. Хортиця;

1621р.-Хотинська битва;

1648р.- Початок Національно-визвольної війни під проводом Б. Хмельницького;

1649р.- Зборівський договір, утворення д-ви Військо Запорозьке;

1709р.- Полтавська битва;

1837р . Перше видання «Русалки Дністрової»;

1863р. Емський указ

21

Спроби відродження

української державності

в 1917—1921 роках

21.1. Перша світова війна і початок Української

революції. Українська Народна Республіка

21.2. «Українська Держава» Павла Скоропадського.

Відновлення УНР. Поразка визвольних змагань

21.3. Західноукраїнська Народна Республіка

 

Поняття та терміни:

Світова війна, універсал, революція

Персоналії:

Михайло Грушевський

Павло Скоропадський

Володимир Винниченко

Симон Петлюра

Дмитро Вітовський, Євген Петрушкевич, Кость Левицький

Дати:

1914р.- Початок Першої світової війни

22 січня 1918р. -Четвертий універсал, проголошення УНР

29 квітня 1918р. – постала «Українська держава» на чолі з П. Скоропадським.

22 січня 1919р. Злука УНР та ЗУНР

 

  • Створення фотоколажу історичних подій ХХ століття/ презентація фотовиставки «Історія України в об’єктиві камери»
  • «Читання» легенди карти
  • Укладання повідомлення (усного чи письмового) про перебіг певної історичної події.
  • Перегляд відеоматеріалів про відповідні історичні події.
  • Обговорення їх змісту.
  • Екскурсії/віртуальні екскурсії
  • до музеїв України
  • Складання календаря пам’ятних дат України
  • Створення самостійного короткого письмового повідомлення про обрану подію
  • Складання запитань до тексту

 

  • Розрізняє тексти соціального та історичного змісту
  • формулює висновок, судження на основі наведених фактів, використовує пошукові системи для отримання інформації, дізнається значення незнайомих слів
  • формулює судження про вчинки історичних осіб та сучасних діячів, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду
  • висловлює припущення стосовно можливого перебігу історичних подій
  • зіставляє картографічну інформацію різних історичних періодів
  • Виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини і приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів
  • розпізнає прояви маніпулювання інформацією на конкретних прикладах
  • пояснює вплив вчинків окремої людини на її найближче оточення, місцеву громаду, Україну та світ
  • встановлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх віддаленість одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)
  • визначає значущість історичної та сучасної події для людини і суспільства
  • застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій
  • наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання
  • обґрунтовує небезпеку замовчування порушення прав людини
  • наводить приклади протидії порушенням прав людини
  • бере до уваги зміни, оцінює їх ризики та переваги для власного життя та життя спільноти
  • наводить приклади змін у житті суспільства, пов’язаних із різними чинниками; пояснює їх вплив на людину, конкретні соціальні групи та суспільство в цілому в минулому та сьогоденні
  • пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їх життя, станом суспільства
  • зіставляє культури, їх цінності, традиції, спосіб життя
  • наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо
  • взаємодіє з людьми з відмінними ідеями та цінностями

22

Україна у складі СРСР

22.1. Встановлення влади більшовиків в Україні

22.2. «Розстріляне Відродження»

22.3. Чому потрібно пам’ятати

про Голодомор 1932—1933 років?

 

Поняття та терміни:

Терор, геноцид, українізація, «Розстріляне відродження»

Персоналії:

Микола Хвильовий, Микола Зеров, Михайло Драй-Хмара, Лесь Курбас

Дати:

1922р. Включення українських земель до СРСР

1932-1933- Голодомор

23

Друга світова війна

та Україна

23.1. Події Другої світової війни

на території України

23.2. Рух Опору

23.3. Голокост. Праведники світу

 

Поняття та терміни:

Ідеологія, концтабір, Голокост, окупація, Рух Опору, остарбайтери

 

Персоналії:

Євген

Коновалець, Андрій Мельник, Степан Бандера, Роман Шухевич

 

Дати:

1939-1945-Друга світова війна

18—20 травня 1944 року -Депортація кримських татар

 

 

24

Розвиток України

в повоєнний період

24.1. Повоєнні десятиліття

24.2. Русифікація (росіянізація) в часи СРСР

24.3. Розпад СРСР

 

Поняття та терміни:

Дефіцит, русифікація

 

Персоналії:

Василь Симоменко, Ліна Костенко, В’ячеслав Чорновіл, Іван Дзюба, Левко Лук’яненко, Сергій Параджанов, Володимир Івасюк

 

Дати:

1954р.- Передача Кримської області УРСР

26 квітня 1986р. Аварія на Чорнобильській АЕС

1991р. Проголошення незалежності України

 

 

 

25

Перші кроки

незалежної України

25.1. Проголошення незалежності України

й перші кроки державного будівництва

25.2. Розвиток громадянського суспільства

 

Поняття та терміни:

Громадська організація, економічна криза, олігарх

Персоналії:

Леонід Кравчук, Леонід Кучма, Віктор Ющенко,

Дати:

16 липня 1990р.- Верховна Рада України проголосила Декларацію про державний суверенітет УРСР

1 грудня 1991р.- Акт проголошення незалежності України

28 червня 1996р.- ухвалення Конституції України

1995р.- входження України до Ради Європи

22 листопада 2004р.- Початок Помаранчевої революції

2008р.- входження України до СОТ

 

26

Україна

сучасна

26.1. Революція Гідності. Небесна Сотня

26.2. Російсько-українська війна. «Кіборги»

26.3. Україна, Європа, світ. Виклики сучасності

 

Поняття та терміни:

Гідність, майдан, агресія, окупація, кіборги

Персоналії:

Віктор Янукович, Петро Порошенко, Володимир Зеленський

Дати:

21 листопада 2013р.- початок Революції Гідності

20 лютого 2014р.-

«Чорний четвер»

лютий 2014р.- Анексія Криму

квітень 2014р.- початок АТО

24 лютого 2022- початок російсько-української війни

 

27

Зробимо цей світ кращим!

 

  • Вправа «Лист собі у майбутнє» («Мої мрії»)
  • Створення командного мініпроєкту для класу, школи, громади
  • Віртуальна екскурсія та «репортаж» про «відвідані» об’єкти
  • Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження
  • описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури
  • пояснює, як людина впливає на різні спільноти і державу своєю діяльністю
  • визначає, що влаштовує/не влаштовує в знайомому оточенні пропонує, як можна змінити те, що його/її не влаштовує
  • адаптує свою поведінку до нових ситуацій, зважаючи на набутий досвід
  • пояснює, що вдалося та не вдалося досягти під час виконання роботи

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Богуцька Тетяна Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коваленко Олена Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 серпня 2022
Переглядів
4394
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку