Навчальна програма. Досліджуємо історію і суспільство. 6 клас (інтегрований курс). НУШ. Розроблена на базі модельної програми авторів Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз

Про матеріал
ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ І СУСПІЛЬСТВО НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 КЛАСУ Розроблена на основі модельної програми «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти» (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.)
Перегляд файлу

ЗАТВЕРДЖЕНО

Рішення педагогічної ради

від «____»_____2023 р.

 

 

 

ДОСЛІДЖУЄМО ІСТОРІЮ І СУСПІЛЬСТВО

НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА ДЛЯ 6 КЛАСУ

Розроблена на основі модельної програми

«Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)»

для закладів загальної середньої освіти»

(автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік


І. Вступ

Пропонована навчальна програма – комплексний освітній документ, який у 6-х класах реалізовує наступність між початковою і базовою середньою освітою у вигляді інтегрованого курсу «Досліджуємо історію і суспільство».

Програма розроблена на основі Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795)

Освітньою метою курсу «Досліджуємо історію і суспільство» є розвиток в учнів самоідентичності, почуття власної гідності через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, приналежності до України, українського народу, спільних історичних, політичних і духовно-культурних цінностей, формування активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини.

Завдання курсу:

– особистісний розвиток учнів, задоволення їх потреб у самопізнанні, потягу до дослідницької діяльності, комунікації і творчості;

– усвідомлення учнями єдності минулого, сучасного та майбутнього, взаємозалежності та взаємовпливів людей, соціальних груп, різних сфер життя суспільства;

– осмислення учнями ролі і місця людини у спільнотах (родині, соціальних верствах, націях, громадських об’єднаннях тощо);

– пізнання тих культурних здобутків і цінностей суспільства, знання яких є необхідною умовою приналежності до певної етнічної спільноти, української політичної нації, спільноти європейських народів та основою формування самоповаги, честі, гідності, патріотизму та європейської цивілізаційної орієнтації;

– вироблення умінь використовувати різні джерела інформації, щоб отримати знання про історію і сучасність суспільства, застосовувати ці знання, вживаючи термінологію суспільних наук.

Курс зумовлює ознайомлення учнів з навчальним матеріалом. В учнів формуються основні поняття історії за допомогою адаптованих до віку учнів коротких характеристик суспільних інституцій у їх розвитку та найбільш значимих для людства, українського суспільства, територіальної громади історичних процесів та постатей. Ознайомлення школярів із витоками найважливіших елементів суспільного життя та основними соціальними змінами забезпечує інтеграцію змісту знань з історії та громадянської освіти.

У структурі курсу поєднуються лінійний і концентричний підходи.

Види навчальної діяльності учнів, визначенні основними видами навчальної діяльності учнів та їх повторюваність слугує основою технології навчання учнів 6 класів історії та громадянської освіти. Адже постійне залучення учнів в активну різноманітну діяльність може забезпечити реальне досягнення планованих у програмі результатів. Учитель, організовуючи освітній процес, може диференціювати/ускладнювати кожний із пропонованих видів діяльності за рахунок зменшення допомоги учням аж до їхньої повної самостійності чи ускладнення завдань, пропонуючи їм оперувати більшим обсягом інформації чи складнішими способами діяльності. Кожний вид навчальної діяльності формує компетентності й наскрізні вміння учнів як на історичному, так і громадянознавчому змісті курсу.

Навчання у 5–6 класах спрямоване на формування вимог, визначених Державним стандартом базової середньої освіти, а саме:

історико-хронологічного мислення – здатності орієнтуватися в історичному часі, встановлювати причиннонаслідкові зв’язки між подіями, явищами і процесами, діяльністю людей та її результатами в часі, розуміти зміни в житті суспільства;

геопросторового мислення — уміння орієнтуватися в соціально-історичному просторі, виявляти взаємозалежність розвитку суспільства, господарства, культури і навколишнього природного середовища;

критичного мислення — умінь працювати з різними джерелами інформації та формулювати обґрунтовані запитання до них;

системного мислення — виявлення взаємозв’язку, взаємозалежностей і взаємовпливів історичних подій, явищ, процесів, постатей у контексті відповідних епох; розуміння множинності трактувань минулого і сучасного й уміння зіставляти їх інтерпретації.

Модельна програма курсу «Досліджуємо історію і суспільство» структурована за такими принципами:

• науковості, відповідно до якого зміст і очікувані результати навчання відповідають основам сучасної науки;

• доступності, тобто врахування вікових особливостей, фізичного, психічного й інтелектуального розвитку дітей 10–12 років;

• системності, коли історія і суспільство розглядаються як комплекси компонентів, зокрема, культурно-історичних епох, процесів (економічних, політичних, соціальних, духовних), явищ (війни, революції, народи, цивілізації), подій та ідей, на які впливають зовнішні чинники, природні і соціальні;

• спадкоємності, пов’язаності матеріалу, що вивчається, з вивченим у початковій школі, зокрема в межах курсу «Я досліджую світ»;

• україноцентризму, який передбачає, що історія України повсякчас проступає з історії світу, а світова історія великою мірою твориться в Україні.

Програма складається з пояснювальної записки, структурованих за розділами очікуваних результатів навчання учнів/учениць, виписаних через зміст та види навчальної діяльності, навчального матеріалу як основи для досягнення конкретних результатів навчання. 

Курс «Досліджуємо історію і суспільство»  сприятиме:

– усвідомленню власної гідності, здатності реалізувати власні права і свободи, повазі до прав і гідності інших осіб, схильності виявляти толерантність і протидіяти проявам дискримінації;

– умінню дотримуватися демократичних принципів, конструктивно взаємодіяти з іншими особами, спільнотою закладу освіти, місцевою громадою, намірам долучатися до розв’язання місцевих, загальнонаціональних і глобальних проблем, усвідомленню необхідності утвердження верховенства права й дотримання правових норм для забезпечення сталого розвитку суспільства.

З урахуваннями теми уроку в освітній процес доцільно включати такі види діяльності учнів:

підготовка учнями коротких (1–2 хв) усних повідомлень, які підвищують їхню зацікавленість матеріалом та сприяють розвитку низки наскрізних умінь і ключових компетентностей;

пошукові завдання: пошук учнями інформації у різних джерелах (підручнику, довідниках, інтернет-джерелах тощо), систематизація, оцінювання якості та достовірності інформації з допомогою вчителя та/або за ґрунтовною його інструкцією з дотриманням учнями такого алгоритму: 1) пошук/опрацювання інформації з різних джерел щодо тлумачення поняття; 2) обговорення набутої інформації в класі; 3) вироблення з допомогою вчителя визначення поняття; порівняння його з підручником, словником тощо;

практичні завдання: розв’язання і складання хронологічних задач, креслення схем і таблиць, заповнення контурних карт, створення медіатекстів із допомогою вчителя тощо за зразком та самостійно;

завдання для розвитку критичного та системного мислення: аналіз і оцінка інформації різноманітних джерел; формулювання запитань до джерела в цілому та поданої в ньому інформації; розрізнення фактів і суджень у запропонованому тексті/медіатексті; оцінка достовірності, надійності та повноти запропонованих/знайдених джерел;

творчі завдання: створення нових навчальних продуктів, поєднуючи набуті знання і вміння з особистісними поглядами на історичне минуле й сьогодення: віртуальні екскурсії; усні/письмові твори-роздуми, малюнки, макети, рольові, імітаційні ігри тощо;

обговорення та дискусії на основі відкритих та контроверсійних питань історії та суспільного життя: висловлення власних суджень щодо тих чи тих історичних особистостей, вчинків людей, підбір аргументів для захисту власної позиції, участь в обговоренні з дотриманням правил дискутування, діалоги з переконанням інших;

індивідуальні/групові проєкти: планування власної діяльності на певний проміжок часу, планування співпраці з іншими у проєкті, дослідницька діяльність, співпраця з реалізації проєкту та досягнення результатів, презентація результатів проєкту.

Водночас пропоновані програмою зміст предмета та види навчальної діяльності жодним чином не обмежують автономію і творчість учителя. Програмові положення лише застерігають від одноманітності в організації діяльності учнів, небажаної монологічності й однотипності їхньої діяльності.

Знання:

• основних прав і свобод людини, її загальнолюдських та громадянських обов’язків;

• найбільш вживаних термінів, необхідних для вивчення історії та громадянської освіти;

• родинних, місцевих і національних пам’яток;

• родинних, регіональних національних традицій;

• відомих осіб рідного краю та України.

Розуміння:

• необхідності відстоювати свої демократичні права і свободи, шанувати права інших людей, виконувати загальнолюдські та громадянські обов’язки;

• існування різниці між сьогоденням і попередніми етапами розвитку різних елементів суспільного життя;

• мотивів звернення людей до минулого та власної відповідальності за збереження пам’яті про минуле, історичних пам’яток рідного краю;

• взаємозв’язку історії родини, рідного краю, Батьківщини і людства;

• основних історичних понять (історичне джерело, історичний час, історичний простір, історична закономірність, цивілізація тощо);

• наявності альтернативних варіантів розвитку історичних і суспільних подій;

• своєї приналежності до певного роду, територіальної та етнічної громад, української політичної нації;

• змісту європейського цивілізаційного вибору України.

Вміння:

• орієнтуватись в історичному часі, розташовувати події в хронологічному порядку;

• орієнтуватись в історичному просторі, користуватись історичною та політичною картами, виконувати завдання на контурній карті;

• аналізувати доступні історичні джерела й інші джерела інформації;

• оперувати найбільш вживаними термінами суспільних наук;

• встановлювати спільні й відмінні ознаки суспільних інституцій, історичних подій і явищ;

• встановлювати окремі причинно-наслідкові зв’язки між історичними подіями та явищами;

• давати моральну оцінку подіям сучасного та минулого суспільного життя, діям окремих історичних осіб;

• усно й письмово викладати власну думку, аргументовано відстоювати свою точку зору;

Ставлення:

• усвідомлення певних цінностей і світоглядних аспектів суспільного розвитку;

• формування пaтpioтичної, громадянської і морально-етичної позиції людини, яка шaнyє зaгaльнoлюдcькi тa нaцioнaльнi цiннocтi й з пoвaгoю cтaвитьcя дo iншиx нapoдiв і кyльтyp.

Компетентнісний потенціал курсу відповідає переліку ключових компетентностей та спрямований на формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь:

• читання з розумінням;

• висловлення власної думки усно й письмово;

• критичне та системне мислення;

• творче продукування нових ідей;

• логічне обґрунтування позиції;

• ініціативність;

• розв’язання проблем;

• прийняття рішень;

• оцінка ризиків;

• співпраця з іншими людьми.

Програму пропедевтичного курсу викладено у формі таблиці. У першій частині визначені Очікувані результати вивчення кожної теми відповідно до вимог Державного стандарту та Критеріїв оцінювання діяльності учнів. Друга частина визначає Пропонований зміст інтегрованого курсу, а третя частина — відповідні очікуваним результатам та змісту Види навчальної діяльності. Пропонований зміст навчання та види навчальної діяльності є орієнтовними. Вчитель може враховувати пропозиції повністю або частково, а також модифікувати відповідно до інтересів і здібностей учнів, освітніх завдань, Освітньої програми та матеріальних умов навчального закладу.

Шляхи реалізації програми:

• поєднання компетентнісного, особистісно зорієнтованого та діяльнісного підходів до організації дослідження історії та суспільства;

• системне застосування технологій інтерактивного навчання та розвитку критичного мислення;

• створення дидактичних ситуацій, які дають змогу учням/ученицям системно працювати з навчальними текстами й історичними джерелами, використовуючи відповідний поняттєвий апарат;

• створення позитивної атмосфери навчання, спирання на особистий життєвий досвід учня/учениці. У програмі немає розподілу навчальних годин за розділами.

У межах загальної річної кількості годин учитель може самостійно визначати час для роботи над кожним розділом програми, орієнтуючись на визначені програмою очікувані результати навчання.

Отже, особливостями організації освітнього процесу з курсу є:

– системне застосування технологій інтерактивного навчання, розвитку критичного мислення, проєктної та технології дидактичної гри;

– створення позитивної атмосфери навчання та ефективного освітнього середовища.

Учителю історії та громадянської освіти, адміністрації закладу варто звернути увагу на те, що освітній заклад здійснює процес спрямованої соціалізації учня/учениці, тому певною мірою відповідає за їхній громадянський розвиток. Навчання учнів буде більш успішним за умови панування в освітньому закладі демократичної атмосфери, рівності у взаємовідносинах учасників освітнього процесу, побудованих на партнерських засадах і взаємоповазі.

Нормативно – правова база:

1. Закон України «Про освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 

2.  Закон України «Про повну загальну середню освіту» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

 3.  Постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#n16

4.  Про затвердження типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти Наказ МОН від 19.02.2021 № 235 https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-tipovoyi-osvitnoyi-programi-dlya-5-9- klasiv-zagalnoyi-serednoyi-osviti 

5. Про надання грифа «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» модельним навчальним програмам для закладів загальної середньої освіти Наказ МОН від 12.07.2021 № 795 (у редакції наказів МОН від 10.08.2021 №898, від 29.09.2021 №1031, від 13.12.2021 №1358, від 02.02.2022 №96, від 09.02.2022 №143, від 11.04.2022 № 324) https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-vnesennya-zmin-u-dodatok-do-nakazu-ministerstva-osvitii-nauki-ukrayini-vid-12-lipnya-2021-roku-795

6. Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти Наказ МОН від 01.04.2022 № 289 https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-metodichnih-rekomendacijshodo-ocinyuvannya-navchalnih-dosyagnen-uchniv-5-6-klasiv-yakizdobuvayut-osvitu-vidpovidno-do-novogo-derzhavnogo-standartu-bazovoyiserednoyi-osviti

Наказом затверджено рекомендації щодо оцінювання учнів 5-6-х класів НУШ, надано зразок Свідоцтва досягнень та запропоновані загальні критерії оцінювання результатів навчання. Інноваційний освітній проєкт всеукраїнського рівня за темою «Розроблення і впровадження навчально-методичного забезпечення для закладів загальної середньої освіти в умовах реалізації Державного стандарту базової середньої освіти» https://imzo.gov.ua/osvita/nush/vseukrains-kyy-eksperyment-nush-5-9-kl/  На сайті ІМЗО розміщено нормативні документи щодо реалізації проєкту та досвід пілотних шкіл.

7. Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В.) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) https://osvita.ua/doc/files/news/831/83124/Doslidzhuyemo_istoriyu_susp_5-6-kl_inteh_1.pdf

Обов’язкові результати навчання

Встановлення зв’язків між подіями, діяльністю людей та її результатами у часі, пояснення значення пам’ятних для себе та інших громадян України дат (подій)

1.1

Орієнтується в історичному часі

Пояснює, як відбувається відлік часу в історії

1.1

Орієнтується в історичному часі

Демонструє знання перебігу подій в часі в межах теми, локалізує події в часі

1.1

Орієнтується в історичному часі

Встановлює віддаленість та тривалість подій

1.2

Розкриває тривалість і варіативність подій в часі

Пояснює зв’язок між подіями, розрізняє причини, приводи, результати і наслідки подій

1.2

Розкриває тривалість і варіативність подій в часі

Пояснює присутність минулого в сучасному суспільному просторі

1.3

Виявляє і прогнозує суспільні (історичні) зміни

Співвідносить з вивченим періодом (епохою) відомі історичні події та особи, визначає сфери суспільного життя, які зазнавали змін

1.3

Виявляє і прогнозує суспільні (історичні) зміни

Пояснює, як життя людини і суспільства залежить від природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин

Орієнтація у знайомому соціальному середовищі, долучення до його розвитку, пояснення впливу природи та діяльності людей на нього

2.1

Орієнтується у соціальному середовищі

Використовує карту як джерело інформації

2.1

Орієнтується у соціальному середовищі

Визначає географічне розташування відповідних/ указаних природних і соціальних об’єктів

2.2

Виявляє взаємозв’язок природного і соціального середовищ

Пояснює, як географічне положення впливає на спосіб життя і світогляд людей

2.2

Виявляє взаємозв’язок природного і соціального середовищ

Виявляє вплив діяльності людини на навколишнє середовище

2.3

Формує разом з іншими особами громадський простір

Пояснює, що таке громадський простір та його значення для суспільства

Робота з різними джерелами соціальної та історичної інформації, аналіз змісту джерел, їх критична оцінка

3.1

Добирає джерела історичної та суспільно значущої інформації

Розрізняє джерела інформації за видами

3.1

Добирає джерела історичної та суспільно значущої інформації

Добирає інформаційні джерела за пропонованою тематикою та походженням

3.2

Аналізує соціальну (історичну) інформацію

Використовує історичну та суспільно важливу інформацію із запропонованих ресурсів

3.2

Аналізує соціальну (історичну) інформацію

Пояснює походження історичного, медійного джерела за зовнішніми ознаками

3.3

Оцінює достовірність соціальної (історичної) інформації

Розрізняє факт і судження в запропонованому тексті/ медіатексті

3.3

Оцінює достовірність соціальної (історичної) інформації

Оцінює інформацію щодо її достовірності, надійності і повноти

Узагальнення інформації з різних джерел, розповідь про минуле і сучасне

4.1

Систематизує та узагальнює соціальну (історичну) інформацію

Упорядковує відомості про особу, подію, явище, процес, пам’ятку історії (за заданими критеріями)

4.1

Систематизує та узагальнює соціальну (історичну) інформацію

Розрізняє пам’ятки історії та культури, історичні події, осіб та їх вчинки, соціальні об’єкти та явища за певними ознаками

4.2

Розповідає про минуле і сучасне

Використовує джерела для опису історичних подій, явищ, процесів, діяльності людей

4.2

Розповідає про минуле і сучасне

Аргументовано пояснює перебіг і сутність історичних і сучасних подій, явищ, процесів, діяльності людей

Представлення аргументованих суджень про відомі факти історії та історичних осіб, а також про події суспільного життя

5.1

Формулює та представляє судження, добираючи аргументи

Пізнає себе як неповторну особистість, наділену гідністю

5.1

Формулює та представляє судження, добираючи аргументи

Ідентифікує себе як члена різних спільнот, громадянина України

5.1

Формулює та представляє судження, добираючи аргументи

Пояснює правила, яких має дотримуватися у цих спільнотах

5.1

Формулює та представляє судження, добираючи аргументи

Пояснює своє право на особистий простір (приватність) і право інших осіб на це

Усвідомлення почуття власної гідності, діяльність з урахуванням власних прав і свобод, повага до прав і гідності інших осіб, протидія дискримінації та нерівному ставленню до особистості

6.1

Формує себе як особистість, утверджує власну гідність

Дотримується колективно встановлених правил

6.1

Формує себе як особистість, утверджує власну гідність

Бере участь у процедурах самоврядування закладу освіти/ класу та прийнятті рішень

6.1

Формує себе як особистість, утверджує власну гідність

Дотримується стандартів доброчесної поведінки

6.2

Захищає права людини

З допомогою вчителя долучається до розв’язання проблем різних спільнот, враховуючи інтереси їх представників

6.2

Захищає права людини

Розвиває емпатію

6.3

Протидіє і запобігає проявам дискримінації та нерівності

Описує минуле та сучасне, використовуючи громадсько-політичні поняття: демократія, свобода, права, право/ закон тощо

 

 

 

 

 

 

ІІ. Зміст навчання Досліджуємо історію і суспільство

Номер

теми

Блок, тема

Запитання

Діяльність

Очікувані результати

Вступ. (2 год.)

1.

Людина. Суспільство. Історія.

Як пов’язані людина, суспільство, держава?

Що я вже знаю про історію стародавнього світу?

Де я зустрічаюсь із пам’ятками історії стародавнього світу?

Для чого варто вивчати історію давніх народів і держав?

Якою є роль історичних джерел у дослідженні історії стародавнього світу?

 - Фронтальна робота (розповідь, пояснення, бесіда, шкільна лекція, перегляд фільму тощо) в поєднанні з проблемним, інформаційним і пояснювально-ілюстративним викладом навчального матеріалу;

-           «Мозковий штурм», обмін думками – активне спілкування;

-           Дидактичні ігри, історичне лото, «хмаринки слів»;

-           Читання вголос та пояснення (коментування) тексту, ознайомлення із рубриками підручника;

Початок укладання історичного словника.

Визначає суспільство як форму взаємодії людей, що склалася історично

Встановлює зв’язки (з допомогою вчителя) між людиною і суспільством, юдиною і державою, суспільством і державою

Формулює судження щодо безперервності історичного процесу

Співвідносить дату події зі століттям і тисячоліттям

Розрізняє системи літочислення, пояснює їх на прикладах

Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки, візуальні джерела тощо)

Розрізняє історичні джерела з історії стародавнього світу за видами

Визначає риси/ознаки артефакту, писемного та візуального джерела з історії стародавнього світу

Формулює судження про своєрідність епохи стародавнього світу

Наводить приклади історичних пам’яток та інших проявів присутності минулого в сьогоденні – топоніміка, лексика, фольклор, соціальні практики тощо

1.1.

Людина, суспільство, держава: історія та сьогодення

 

2.

Тяглість і тривалість історії. Час і простір в історії

 

 

Розділ 1. Людина і суспільство у первісні часи (7 годин)

2.

Розділ 1. Людина і суспільство у первісні часи

Які виклики стояли перед людьми за

первісних часів?

Яке значення для людства мало виникнення землеробства, скотарства та ремесла?

Якими були первісні спільноти людей? Яке значення вони відігравали в первісному суспільстві?

Що означає жити в суспільстві?

Яку роль відіграють правила в моєму/нашому житті?

Учні зможуть виконувати пошукові завдання, а саме:

З’ясування значення та застосування понять «кам’яний вік», «homo sapiens (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «родова община», «плем’я», «суспільні відносини», «правила», «норми», складання речень-прикладів, ребусів, кросвордів на матеріалі розділу

Учні зможуть виконувати практичні завдання, а саме:

-розв’язувати хронологічні задач/завдань із тем розділу.

-робити креслення і позначки на лінії часу, пов’язані, зокрема, і з місцевою історією

-читати легенди карти, опрацювання контурних карт за темами розділу

Виконувати творчі завдання, а саме: (індивідуально, в парах/групах)

Створювати уявна екскурсію етнографічними регіонами України, робити історико-літературний екскурс

«Як облаштувати суспільне життя на безлюдному острові»; «Суспільство без правил»

Виконувати творчі завдання: проекти-презентації: 

-Мистецтво первісних людей;

-Історична візуальна реконструкція трипільського поселення

-Значення для людства винаходів первісної доби

-Пам’ятки первісної доби в музеях України та мого краю

-Трипільська культура – пам’ятка світового значення

-Звичаї, традиції, релігійні норми в житті людей у минулому і сьогоденні

- Фронтальна робота (розповідь з елементами бесіди, обговорення);

-  Групова робота (створення алгоритму роботи над колективним проєктом/дослідженням історії родоводу);

Індивідуальна робота (презентації)

Пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу і співвідносить їх (рік – століття – тисячоліття)

Установлює одночасність подій в історичному просторі, тривалість подій, явищ, процесів та їх часову віддаленість

одних від одних (у межах теми, з допомогою вчителя)

Установлює послідовність етапів первісності за допомогою лінії часу

Висловлює припущення стосовно походження людини

Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів)

Пояснює, що таке суспільство, спільнота, наводить приклади спільнот з історії та сьогодення

Вирізняє та аналізує суспільні відносини, наводить приклади

Розповідає про появу правил співжиття людей та визначає їх призначення

Висловлює власне ставлення щодо необхідності правил у людській спільноті та їх значення в суспільному житті

Визначає на карті стоянки первісних людей на території України і територіальні межі Трипільської культури

Співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки, візуальні джерела тощо)

Описує і характеризує з допомогою

вчителя пам’ятку первісності, Трипільської культури

Послідовно викладає інформацію про духовний світ людей за первісної доби, будує виступ із дотриманням структури

Оцінює роль первісності для подальшого розвитку суспільства

2.1

Походження людини, розселення та спосіб життя первісних людей

2.2

Соціум. Перші людські спільноти (община, рід, плем’я)

2.3

Людина в суспільних відносинах: від первісності до сучасності

2.4

Правила співжиття. Звичаї, традиції, релігія первісних людей

2.5

Первісні люди на території України. Трипільська культура

2.6

Практична робота.

Духовний світ людини у первісні часи

2.7

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 1. Людина і суспільство у первісні часи

3

Розділ 2. Людина і суспільство Давнього Сходу (9 годин)

 

 

Розділ 2. Людина і суспільство Давнього Сходу

Чому перші в історії людства держави виникали в долинах великих річок?

Де і як виникали давні держави?

У чому особливості історичних джерел держав Давнього Сходу?

Як природно-географічні умови вплинули на світогляд людей Давнього Сходу?

Яку роль відігравала релігія в житті людини? (на прикладі однієї з держав Давнього Сходу на вибір)

Який внесок цивілізацій Давнього Сходу в історію людства?

Навіщо потрібна влада в суспільстві?

Як люди взаємодіяли та взаємодіють із владою?

Як і навіщо створюють закони?

Що пов’язує людину і державу?

Яке значення наукових відкриттів та винаходів Давнього Сходу в минулому і тепер?

Як жили та навчалися діти в державах Давнього Сходу? (на прикладі однієї держави на вибір)

Яку роль відігравала писемність у державах Давнього Сходу?

Учні вміють робити повідомлення, а саме:

Будівництво пірамід; величні споруди, винаходи Давнього Сходу

Учні виконують пошукові завдання:

З’ясування значення, застосування та ілюстрування прикладами понять «релігія», «міфологія», «суспільна

Учні виконують пошукові завдання, а саме:

З’ясування способів пошуку та нагромадження інформації для характеристики цивілізаційного внеску народів Давнього Сходу у світову історію

Учні вміють роботи, а саме:

Самостійний добір історичних/громадянознавчих джерел для розв’язання запропонованого завдання з тем розділу за заданими критеріями. Пошук і розрізнення первинних і вторинних джерел

Термінологічні вправи з визначення, застосування, ілюстрування прикладами понять

Учні виконують практичні завдання для розвитку критичного та системного мислення

Формулювання запитань до джерела в цілому та поданої в ньому інформації (у межах розділу)

Розрізнення фактів і суджень в запропонованому тексті/медіатексті. Оцінка достовірності, надійності і

повноти джерел

Створення медіатексту з тем розділу для обговорення з однокласниками його особливостей

Учні створюють хмарини слів, кластерів до понять. Складають ребуси, кросворди із тем розділу, вміють робити речення-приклади

-                Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення, коментоване читання тексту, вправи «Дискусія», «Мозковий штурм», інсценізація, «Метод-прес»);

-                Групова робота (робота в парах, трійках, малих або великих робочих групах: «Аналіз ситуацій», «Ажурна пилка», «Акваріум», груповий проєкт «Місто/село: минуле та сучасність»);

 Індивідуальна робота (робота з підручником, робота з джерелом/документом, проблемні запитання, складання хронологічної таблиці, робота зі шкалою часу, складання термінологічного словника).

- Фронтальна робота (бесіда з елементами обговорення);

- Групова робота (вправи «Корабель очікувань», «Мозковий штурм», «Вирішення проблем», «Займи позицію»);

Індивідуальна робота («Аналіз ситуації», «Аналіз джерел», «Навчаючись вчусь»; дослідницький проєкт: «Моя шкільна громада»);

Встановлює одночасність, тривалість подій, явищ, процесів у державах Давнього Сходу (у межах тем розділу з допомогою вчителя)

Виявляє (з допомогою вчителя) і пояснює виклики, які стоять перед людиною, суспільством у різних природних

середовищах

Розрізняє природні, економічні, політичні, соціальні та культурні зміни в цивілізаціях Давнього Сходу та наводить приклади впливу цих змін на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому

Визначає на карті територіальні межі, важливі територіальні зміни держав Давнього Сходу (у межах розділу)

Співвідносить дані карт із розповіддю учителя та текстом підручника

Визначає ознаки, що пов’язують документи, артефакти (музейні об’єкти) та ілюстративний матеріал з історією Давнього Сходу (у межах розділу)

Пояснює з допомогою вчителя зміст громадсько-політичних понять (зокрема, право/закон/держава/влада) на історичних прикладах; застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних дій та подій

Визначає призначення влади в суспільстві та державі, зв’язок між владою і державою, ілюструє прикладами з минулого й сьогодення

Порівнює поняття «право» і «закон» (з

допомогою вчителя); оцінює право як регулятор суспільних відносин

Висловлює судження щодо ролі права і закону в житті суспільства сьогодні і в минулому

Досліджує, як погляди та потреби людей у минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства

Порівнює однотипні пам’ятки історії та культури (писемності, архітектурних споруд, творів мистецтва) різних держав Давнього Сходу

Описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку історії та культури Давнього Сходу

Послідовно викладає інформацію про спосіб життя населення, організацію суспільства та влади, духовний світ людей Давнього Сходу

Оцінює внесок народів Давнього Сходу в історію людського суспільства 

3.1

Взаємодія людини і природи.

3.2

Практична робота. Екскурсія

«Пам’ятки історії Давнього Сходу в музеях України, Європи і світу»

3.3

Влада і держава в минулому і сьогоденні.

3.4

Метрополії та колонії

3.5

Право і закон у житті держави і суспільства в минулому і

сьогоденні

3.6

Практична робота.

Уявний репортаж про повсякденне життя представників різних верств населення держав Давнього Сходу

3.7

Духовний світ людини Давнього Сходу

3.8

Практична робота. Опис способу життя населення держав Давнього Сходу на основі історичних реконструкцій та історичних джерел

3.9.

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 2.  

 

4.

Розділ 3. Людина і суспільство за античної Греції (14 годин)

 

Розділ 3. Людина і суспільство за античної Греції

Як у міфології відображені уявлення давніх греків про навколишній світ та особливості їхнього способу життя?

Чим відрізняються сучасні Олімпійські ігри від давньогрецьких? Що в них спільного?

Яку добу називають «зустріччю

цивілізацій»?

Які вияви демократії є в моєму житті, класній та шкільній спільноті?

Навіщо мені/нам громадський простір?

Що може зробити громада для доступності громадського простору людей з особливими потребами чи маломобільних груп населення?

У чому проявляється взаємозв’язок громадянина і держави? 

Короткі повідомлення учнів

Герої грецьких міфів; одна з битв греко-перських війн; спосіб життя кіммерійців та скіфів

Пошукові завдання

З’ясування значення та застосування понять «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «права та обов’язки громадянина», «громадський простір»; (самостійно та/або з допомогою вчителя). Створення хмарин слів, кластерів до понять; складання речень-прикладів, ребусів, кросвордів

Самостійний добір джерел для характеристики суспільних змін у Давній Греції

Практичні завдання для розвитку критичного та системного мислення

Розв’язання/складання хронологічних задач/завдань на обчислення часу (у межах тем розділу з допомогою вчителя)

Опрацювання карт/контурних

Формулювання запитань до джерела в цілому та його окремих частин (у межах тем розділу)

Визначення на карті положення історико-географічних об’єктів (у межах тем розділу)

Застосування отриманої з різних джерел інформації про зв’язок минулого і теперішнього

Учні можуть зробити у вигляді проектної роботи

Історико-літературний екскурс «Грецьке суспільство за поемами Гомера»

 

Розташовує у хронологічній послідовності події історії античної грецької цивілізації та України цього періоду

Формулює причини, приводи, результати і наслідки історичних подій, явищ, процесів (у межах розділу з допомогою вчителя)

Розрізняє на карті історико-географічні об’єкти античної цивілізації; визначає на карті місця історичних подій (у межах розділу); позначає територіальні межі розселення кіммерійців, скіфів та сарматів, напрями Великої грецької колонізації

Виявляє чинники, що впливали на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів) на Балканському півострові та в Північному Причорномор’ї

Використовує пошукові системи для отримання інформації; визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів з допомогою вчителя; формулює запитання щодо достовірності інформації з різних джерел

Добирає приклади, які розкривають поняття/терміни тем розділу

Пояснює значення громадсько-політичних понять (зокрема, «демократія», «права», «право», «закон») з допомогою вчителя, застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних та сучасних подій

Визначає демократію як загальнолюдську цінність; наводить приклади проявів демократії в давньогрецькому суспільстві

Показує на прикладах взаємозв’язок громадянина і держави

Пояснює, що таке права та обов’язки громадянина і навіщо вони потрібні

Висловлює власне ставлення до демократичного устрою суспільства, прав і обов’язків громадян

Наводить приклади і розповідає про призначення об’єктів громадського простору в минулому і сучасності

Пояснює з допомогою вчителя відмінності між громадським та особистим простором

Пояснює потребу доступності громадського простору для людей з інвалідністю або маломобільних груп населення

Наводить приклади історичних пам’яток античності на теренах України, проявів присутності античної спадщини в сьогоденні, порівнює однотипні пам’ятки історії та культури античної грецької цивілізації і пояснює їх значення

Описує і характеризує історичні джерела, пам’ятки історії та культури, артефакти (музейні об’єкти) за певним алгоритмом

Формулює оцінні судження про вчинки історичних осіб, події, явища, процеси з урахуванням отриманих знань та власного досвіду (у межах тем розділу)

Оцінює внесок античної грецької цивілізації, кімерійців, скіфів та сарматів у світову історію

 

4.1

Вплив природно-географічних умов на спосіб життя та заняття населення Давньої Греції та її сусідів

4.2

Кіммерійці, скіфи, сармати на українських землях, їхні взаємини з античними полісами Північного Причорномор’я

 

4.3.

Суспільне, господарське та духовне життя населення в античних полісах Північного Причорномор’я

 

4.4

Практична робота:

Пам’ятки історії античної Греції, кіммерійців, скіфів та сарматів у музеях мого краю, України, Європи, світ

4.5

Демократія – загальнолюдська цінність. Давньогрецьке суспільство. Боротьба демосу і знаті

4.6

Афінський та спартанський поліси

4.7

Практична робота:

Історичні портрети Перікла та Александра Великого

4.8

Простір громадського життя у минулому і тепер

4.9

Громадянин і держава: права та обов’язки.

4.10

Духовне життя у Давній Греції. Античні Олімпійські ігри

4.11

Як у міфології відображені уявлення давніх греків про навколишній світ та особливості їхнього способу життя?

4.12

Практична робота.

Афоризми та крилаті давньогрецькі вирази в українській мові

4.13

Зустріч античної і давньосхідних цивілізацій

4.14

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 3 Людина і суспільство за античної Греції

5.

Розділ 4. Людина і суспільство за Стародавнього Риму (11 годин)

 

Розділ 4. Людина і суспільство за Стародавнього Риму

Які події, природні чинники впливають на людей, їхні заняття і спосіб життя?

Як люди творять історію?

Яка інформація дає змогу пояснити безперервність та зміни в історії й сьогоденні?

Як змінювалися освіта і школа від минулого до сьогодення?

Короткі повідомлення учнів

Розповідь про одного з давньоримських богів, значення давньоримського крилатого виразу

Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та ілюстрування прикладами понять «республіка», «державна влада», «політичний устрій», «орган влади», «патриції», «плебеї», «християнство», «Велике переселення народів» (самостійно та/або з допомогою вчителя). Створення хмарин слів, кластерів до понять, складання речень, ребусів, кросвордів із тем розділу

Практичні завдання для розвитку критичного та системного мислення

Розв’язання/складання хронологічних задач/завдань з обчислення часу (у межах теми з допомогою вчителя)

Опрацювання карт/контурних карт за темами розділу

Формулювання запитань до історичного джерела з теми розділу

Аналіз, синтез, застосування інформації з історичних/ громадянознавчих джерел для порівняння республіки та імперії в

Римі, пояснення сутності і наслідків військової експансії Риму

Виявлення причин та наслідків християнізації Римської імперії

Формулювання суджень про призначення об’єктів громадського простору Стародавнього Риму; про діяльність історичних осіб (у межах тем розділу)

Складання порівняльних, причиново-наслідкових схем, таблиць, інфографіки з тем розділу

Самостійний добір джерел для виконання завдань із тем розділу

Опис повноважень органів державної влади

Усний опис/складання схеми «Гілки влади в Україні»

-           Фронтальна (бесіда з елементами обговорення, коментоване читання тексту, вправи «Займи позицію», «Незакінчені речення», «Метод-прес»);

-           Групова (робота в трійках, малих або великих робочих групах: «Мозковий штурм», «Снігова куля», груповий проєкт «Повсякденне життя у нашій громаді);

Індивідуальна (робота з підручником, робота з джерелом, складання хронологічної таблиці, робота зі шкалою часу, розв’язання хронологічних завдань, складання словника;

Установлює послідовність подій історії

Стародавнього Риму за допомогою лінії часу

Встановлює одночасність подій у державах Давнього Сходу та Стародавнього Риму, тривалість подій, явищ, процесів (у межах розділу з допомогою вчителя)

Описує перебіг історичних подій Стародавнього Риму

Виявляє і розрізняє з допомогою вчителя причини, результати і наслідки важливих історичних подій

Виокремлює на карті історико-географічні об’єкти Стародавнього Риму, визначає на карті місця історичних подій (у межах розділу); позначає територіальні межі розселення давніх слов’ян, напрямки Великого переселення народів

Виявляє чинники (клімат, географічне розташування, доступ до природних ресурсів), що вплинули на заняття і світогляд людей, організацію влади і соціальний устрій

Пояснює значення понять (зокрема, «державна влада», «політичний устрій», «органи влади»); застосовує відповідні поняття в порівняльному описі історичних

та сучасних дій та подій

Описує повноваження окремих органів влади стародавніх і сучасних держав; розрізняє повноваження органів влади і приватних осіб

Висловлює власне ставлення до ролі державних органів у житті суспільства

Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, музейні експозиції, власні спостереження

Формулює запитання різного типу до тексту/медіатексту, візуальних джерел

Визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів із допомогою вчителя

Описує і характеризує пам’ятки історії та культури Давнього Риму за певним алгоритмом

Групує історичні пам’ятки римської цивілізації та слов’ян на теренах України за обраним критерієм, визначає прояви присутності їх спадщини в сьогоденні

Добирає інформацію про історичних осіб за заданими критеріями

Формулює оцінні судження про вчинки

історичних осіб, події, явища, процеси на основі наведених фактів (у межах розділу)

Оцінює внесок Римської цивілізації в історію людства

 

 

5.1

Вплив природно-географічних умов на спосіб життя та заняття населення Стародавнього Риму та його сусідів

5.2

Політичний устрій суспільства: від минулого до сучасності. Органи влади в державі, їх повноваження

5.3

Римська республіка. Державна влада і людина. Права та обов’язки римського громадянина

5.4

Проблеми демократії в минулому та сьогоденні. Падіння республіки і встановлення імперії

5.5

Духовний світ людей Давнього Риму

5.6

Практична робота.

Військове мистецтво давніх римлян і слов’ян

5.7

Громадський простір у Римі

5.8

Розпад Римської імперії. Початок Великого переселення народів

5.9

Практична робота.Віртуальна екскурсія Давнім Римом

5.10

 Матеріальне, суспільне і духовне життя давніх слов’ян

5.11

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 4. Людина і суспільство за Стародавнього Риму

6

Розділ 5. Людина в природі, суспільстві, громаді, державі

 

Розділ 5. Людина в природі, суспільстві, громаді, державі

Чому людина має берегти навколишнє середовище?

Сталий розвиток – обмеження чи ощадливість?

Чому цілі сталого розвитку є глобальними?

Чому варто перебудувати власне життя на засадах сталого розвитку?

Які моделі поведінки є дружніми до навколишнього середовища?

Що таке самоідентифікація людини?

У чому полягає небезпека замовчування порушення прав людини/дитини?

Що означає поціновувати права людини?

Чому права людини є основою демократії?

Яку роль відіграє ініціатива людини в захисті власних прав та інтересів?

Що для мене значить громада?

Про що розповідає Статут нашої школи?

Як ми творимо історію і майбутнє?

Як минуле впливає на майбутнє?

Короткі повідомлення учнів

Значення природи та її ресурсів для людини, взаємозв’язок повсякденного життя, потреб людини і стану довкілля; освітній заклад, академічна доброчесність; права людини, толерантність

Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та ілюстрування прикладами понять «сталий розвиток», «Глобальні цілі сталого розвитку», «природні ресурси», «громадські ініціативи», «академічна доброчесність». Створення хмарин слів, кластерів до понять

Практичні завдання

Інтерв’ювання батьків/представників родини, однокласників: Як можна реалізувати ідеї сталого розвитку

-           Фронтальна (бесіда з елементами обговорення, дискусія);

-           Групова (робота в парах, рольова гра, вправа «Карусель», «Коло ідей»);

Індивідуальна (робота з джерелом, робота з підручником, укладання таблиці, проблемні завдання, укладання словника);

Наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи

Визначає наслідки впливу людини на довкілля у минулому і сьогодні

Критично осмислює ризики, пов’язані із шкодою для навколишнього середовища

Розповідає про цілі сталого розвитку

Обговорює те, як громадяни та уряди можуть сприяти сталому розвитку

Діє для збереження навколишнього середовища

Бере до уваги і зважає у власній поведінці на інтереси класної та інших спільнот, до яких належить

Оперує поняттям «самоврядування», наводить приклади з історії та сьогодення

Спільно з однолітками усвідомлено бере участь у громадських заходах

Аналізує правила та процедури закладу освіти з погляду дотримання прав людини (зокрема, недискримінації) та поваги до гідності людини

Визначає способи власної співучасті в житті класу/закладу освіти/родини/місцевої спільноти

Характеризує академічну доброчесність як чесноту людини

Дотримується принципів академічної доброчесності в навчанні та повсякденному житті

Пояснює, чому і якими правами від народження наділена кожна людина

Обговорює важливість поваги прав людини всіма людьми

Обґрунтовує необхідність захищати права людини і громадянина та дотримуватися обов’язків громадянина; небезпеку замовчування порушення прав людини

Наводить приклади забезпечення і порушення прав людини/дитини; протидії порушенням прав людини

Називає порядок дій у випадку порушення прав дитини

Визнає відповідальність за свою поведінку,

якщо вона призводить до порушення гідності інших людей чи до неможливості реалізації їх прав

Пояснює, що таке толерантність (з допомогою вчителя), наводить приклади її прояву

Визначає види дискримінації

Наводить історичні та сучасні приклади виявів дискримінації та її подолання

Виявляє мову ворожнечі

Виявляє взаємозв’язки людини і суспільства, людини і держави, суспільства і держави у минулому і сучасності, наводить приклади з історії та сьогодення

Оцінює вплив діяльності конкретної людини на спільноту, суспільство, державу

6.1.

Вплив людини на довкілля в минулому і тепер

 

6.2.

 

Сталий розвиток – від ідеї до повсякдення. Глобальні цілі і поведінка людини

6.3

Спільнота, громада в минулому і тепер. Самоврядування.

Громадські ініціативи

6.4.

Шкільна спільнота. Правила та процедури освітнього закладу. Академічна доброчесність

6.5.

Становлення прав людини. Права людини як загальнолюдська цінність.

6.6.

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 5. Людина в природі, суспільстві, громаді, державі

 

 

 

Досліджуємо історію і суспільство інтегрований курс, 6 клас

Всього – 68  годин

1 семестр 34  години, 2 год. на тиждень

2 семестр 34  годин, 2 год. на тиждень

 

№ уроку

Дата

проведення

Теми уроку

Очікувані результати

Дистанційне

Примітки

Д.з

І семестр

Вступ. Людина. Суспільство. Історія.

  1.  

 

Людина, суспільство, держава: історія та сьогодення

 

 Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та ілюстрування прикладами понять «стародавній світ», «ера», «археологія»

Практичні завдання з розвитку критичного та системного мислення

Розв’язання/складання хронологічних задач/завдань з обчислення часу, встановлення тривалості 

 

 

 

 

Прочитай підручник

§ 1 стор. 6-10

  1.  

 

Тяглість і тривалість історії. Час і простір в історії

 

 

 

Прочитай підручник

§ 2 стор. 11-15

Розділ 1. Людина і суспільство у первісні часи

  1.  

 

Походження людини, розселення та спосіб життя первісних людей

Короткі повідомлення учнів

Первісні мисливці, землероби, скотарі, ремісники; винаходи первісної доби, їх вплив на спосіб життя людей

Пошукові завдання

З’ясування значення та застосування понять «кам’яний вік», «homo sapiens (людина розумна)», «стоянка первісних людей», «родова община», «плем’я», «суспільні відносини», «правила», «норми», складання речень-прикладів, ребусів, кросвордів на матеріалі розділу

Самостійний добір історичних/громадянознавчих джерел для розв’язання запропонованого завдання за заданими критеріями з тем розділу

Практичні завдання з розвитку критичного та системного мислення

Розв’язання/складання хронологічних задач/завдань із тем розділу

Опрацювання карт/контурних карт за темами розділу

Письмовий/усний опис способу життя первісних людей на основі історичних реконструкцій та речових джерел

Аналіз візуальних джерел щодо релігійних вірувань і мистецтва первісних людей (за запропонованим алгоритмом)

Характеристика пам’яток Трипільської культури (за запропонованим алгоритмом або з допомогою вчителя)

Зіставлення даних карти з текстом підручника та іншими джерелами для пояснення впливу природного середовища на спосіб життя первісних людей

 

 

Прочитай підручник § 3 стор. 15-20

  1.  

 

Соціум. Перші людські спільноти (община, рід, плем’я)

 

 

Прочитай підручник § 4 стор. 20-24

  1.  

 

Людина в суспільних відносинах: від первісності до сучасності

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Правила співжиття. Звичаї, традиції, релігія первісних людей

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Первісні люди на території України. Трипільська культура

 

 

Прочитай підручник § 5 стор. 24-31

  1.  

 

Практична робота.

Духовний світ людини у первісні часи

 

 

Прочитай підручник § 6 стор. 31-35

  1.  

 

Практична робота. Суспільні відносини в первісному світі.

 

 

Прочитай підручник § 7 стор. 35-39

  1.  

 

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 1. Людина і суспільство у первісні часи

 

 

Творчі завдання

Розділ 2. Людина і суспільство Давнього Сходу

  1.  

 

Взаємодія людини і природи.

Короткі повідомлення учнів Будівництво пірамід; величні споруди, винаходи Давнього Сходу

Пошукові завдання

З’ясування значення, застосування та ілюстрування прикладами понять «релігія», «міфологія», «суспільна

верства», «закон», «колонія», «метрополія», «Біблія», «буддизм», «імперія», «влада», «право», «закон» (самостійно та/або з допомогою вчителя). Створення хмарин слів, кластерів до понять. Складання ребусів, кросвордів із тем розділу, речень-прикладів

З’ясування способів пошуку та нагромадження інформації для характеристики цивілізаційного внеску народів Давнього Сходу у світову історію 

 

 

Прочитай підручник § 8 стор. 40-45

  1.  

 

Практична робота. Екскурсія

«Пам’ятки історії Давнього Сходу в музеях України, Європи і світу»

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Влада і держава в минулому і сьогоденні.

 

 

Прочитай підручник § 9 стор. 46-50

  1.  

 

Практична робота. Метрополії та колонії

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

 Практична робота.

Уявний репортаж про повсякденне життя представників різних верств населення держав Давнього Сходу

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

 Практична робота. Держави Месопотамії

 

 

Прочитай підручник §10 стор. 50-56

  1.  

 

Практична робота. «Ізраїльсько-Юдейське Царство». Фінікія. Культура Месопотамії.

 

 

Творчі завдання

Прочитай підручник §11 стор. 56-61

  1.  

 

Практична робота. Стародавній Китай

 

 

Прочитай підручник §12 стор. 61-67

  1.  

 

Практична робота. Стародавня Індія. Держава Хараппі.

 

 

Прочитай підручник §13 стор. 68-74

  1.  

 

Право і закон у житті держави і суспільства в минулому і

сьогоденні

 

 

 

Прочитай підручник §14 стор. 74-79

  1.  

 

Духовний світ людини Давнього Сходу

 

 

Прочитай підручник §15 стор. 80-86

  1.  

 

Практична робота. Опис способу життя населення держав Давнього Сходу на основі історичних реконструкцій та історичних джерел

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота. Розвиток архітектури і мистецтва в країнах Давнього Сходу.

 

 

Прочитай підручник §16 стор. 86-93

  1.  

 

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 2.  Людина і суспільство Давнього Сходу

 

 

 

Завдання на повторення

Розділ 3. Людина і суспільство за античної Греції

  1.  

 

Вплив природно-географічних умов на спосіб життя та заняття населення Давньої Греції та її сусідів

Короткі повідомлення учнів

Герої грецьких міфів; одна з битв греко-перських війн; спосіб життя кіммерійців та скіфів

Пошукові завдання

З’ясування значення та застосування понять «поліс», «громадянин», «демос», «аристократія», «тиранія», «демократія», «права та обов’язки громадянина», «громадський простір»; (самостійно та/або з допомогою вчителя). Створення хмарин слів, кластерів до понять; складання речень-прикладів, ребусів, кросвордів

Самостійний добір джерел для характеристики суспільних змін у Давній Греції 

 

 

Прочитай підручник §17 стор. 94-99

  1.  

 

Практична робота. Греція у VІІІ-VІ ст. до н.е.

 

 

Прочитай підручник §18 стор. 100-104

  1.  

 

Практична робота. Велика грецька колонізація.

 

 

Прочитай підручник §19 стор. 104-108

  1.  

 

Суспільне, господарське та духовне життя населення в античних полісах Північного Причорномор’я

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота:

Пам’ятки історії античної Греції, кіммерійців, скіфів та сарматів у музеях мого краю, України, Європи, світ

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Демократія – загальнолюдська цінність. Давньогрецьке суспільство. Боротьба демосу і знаті

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота. Урок узагальнення та корекції знань.

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Афінський поліс

 

 

Прочитай підручник §20 стор. 109-114

  1.  

 

Спартанський поліс

 

 

Прочитай підручник §21 стор. 114-120

  1.  

 

 Простір громадського життя у минулому і тепер

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Кіммерійці, скіфи, сармати на українських землях, їхні взаємини з античними полісами Північного Причорномор’я

 

 

Прочитай підручник §22-23 стор. 120-127

  1.  

 

Практична робота. Віртуальна екскурсія. Спадщина античності в сьогоденні. Урок узагальнення та корекції знань 

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота. Громадянин і держава: права та обов’язки. Греко-Перські війни.

 

 

Прочитай підручник §24 стор. 128-132

  1.  

 

Зустріч античної і давньосхідних цивілізацій. Утвердження демократії в Афінах.

 

 

Прочитай підручник §25 стор. 133-137

  1.  

 

Духовне життя у Давній Греції. Античні Олімпійські ігри

 

 

Прочитай підручник §27 стор. 143-146

  1.  

 

Практична робота. Як у міфології відображені уявлення давніх греків про навколишній світ та особливості їхнього способу життя?

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота. Системи виховання в Спарті і Афінах.

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Практична робота.

Афоризми та крилаті давньогрецькі вирази в українській мові

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Держава Александра Македонського

 

 

Прочитай підручник §28 стор. 147-151

  1.  

 

Елліністичні держави

 

 

Прочитай підручник §29-30 стор. 151-158

  1.  

 

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 3. Людина і суспільство за античної Греції

 

 

Творчі завдання

Розділ 4. Людина і суспільство за Стародавнього Риму

  1.  

 

Вплив природно-географічних умов на спосіб життя та заняття населення Стародавнього Риму та його сусідів

Розрізняє природні, економічні, соціальні, технологічні та культурні зміни та наводить приклади їх впливу на життя людини і суспільства в минулому і теперішньому

Пояснює, як життя людини і суспільства залежить від природних змін, науково-технічних винаходів, соціальних обставин

Виявляє чинники, що впливають на заняття людей, спосіб ведення господарства, соціальний устрій (клімат, географічне

розташування, доступ до природних ресурсів)

Використовує в поясненнях інформацію з різних джерел, зокрема тексти та відеоматеріали, усні історичні свідчення, музейні експозиції, власні спостереження

Формулює висновок, оцінні судження на основі наведених фактів

Визначає придатність отриманої інформації для добору аргументів з допомогою вчителя

Послідовно викладає інформацію, будує виступ із дотриманням структури

 

 

Прочитай підручник §31 стор. 159-164

  1.  

 

Практична робота. Рим та Карфаген.

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Політичний устрій суспільства: від минулого до сучасності. Органи влади в державі, їх повноваження

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Римська республіка. Державна влада і людина. Права та обов’язки римського громадянина

 

 

§32 стор. 164-170

  1.  

 

Проблеми демократії в минулому та сьогоденні. Падіння республіки і встановлення імперії

 

 

Прочитай підручник §33-34 стор. 171-177

  1.  

 

Урок корекції та узагальнення знань

 

 

Завдання на повторення

  1.  

 

Період Римської імперії

 

 

Прочитай підручник §35 стор. 178-182

  1.  

 

Духовний світ людей Давнього Риму

 

 

Прочитай підручник §36 стор. 182-186

  1.  

 

Практична робота.

Військове мистецтво давніх римлян і слов’ян

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Громадський простір у Римі

 

 

Прочитай підручник §37 стор. 187-191

  1.  

 

Розпад Римської імперії. Початок Великого переселення народів

 

 

Прочитай підручник §38 стор. 192-196

  1.  

 

Практична робота. Виникнення християнства.

 

 

Прочитай підручник §39 стор. 196-201

  1.  

 

Практична робота. Віртуальна екскурсія Давнім Римом

 

 

Прочитай підручник §40 стор. 202-208

  1.  

 

 Матеріальне, суспільне і духовне життя давніх слов’ян

 

 

Прочитай підручник §42-43 стор. 213-222

  1.  

 

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 4. Людина і суспільство за Стародавнього Риму

 

 

 

 

Творчі завдання

Розділ 5. Людина в природі, суспільстві, громаді, державі

  1.  

 

Вплив людини на довкілля в минулому і тепер

Наводить приклади етнічного, релігійного, культурного та іншого розмаїття в Україні та світі в минулому і сьогоденні

Пояснює причини та наслідки розмаїття в сучасній Україні, аналізує культурне

розмаїття України та світу

Висловлює власне ставлення про культурне розмаїття та його цінність для суспільства, виявляє зацікавленість переконаннями інших людей

Визначає на карті положення географічних об’єктів, культурно-історичних пам’яток, місця історичних подій

Позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані

Описує і характеризує за певним алгоритмом пам’ятку природи, історії та культури

Порівнює однотипні пам’ятки історії, природи та культури і пояснює їх значення

Послідовно викладає інформацію, будує виступ із дотриманням структури

Дотримується визначених правил і пропонує у разі потреби зміни до них під час організації подорожей для пізнання пам’яток історії та культури, туристичних об’єктів, а також для прогулянок і відпочинку

Оцінює значення події, явища, цінність пам’ятки культури для конкретного

історичного періоду

Пояснює, як погляди та потреби людей сьогодні і в минулому пов’язані з подіями їхнього життя, станом суспільства, як пов’язані минуле, теперішнє і майбутнє в житті кожної людини і суспільства у цілому

 

 

Прочитай підручник §44-45 стор. 226-229

  1.  

 

Сталий розвиток – від ідеї до повсякдення. Глобальні цілі і поведінка людини

 

 

Творчі завдання

  1.  

 

Спільнота, громада в минулому і тепер. Самоврядування.

Громадські ініціативи

 

 

Прочитай підручник §46 стор. 230-233

  1.  

 

Шкільна спільнота. Правила та процедури освітнього закладу. Академічна доброчесність

 

 

Прочитай підручник §47 стор. 234-238

  1.  

 

Становлення прав людини. Права людини як загальнолюдська цінність.

 

 

 

Прочитай підручник §48-49 стор. 238-244

  1.  

 

Урок узагальнення та корекції знань з Розділу 5. Людина в природі, суспільстві, громаді, державі

 

 

 

 

  1.  

 

Як живе різноманітне суспільство

 

 

 

Прочитай підручник §50 стор. 244-248

  1.  

 

Подорож шляхами минулого і сьогодення

 

 

 

Прочитай підручник §51 стор. 249-256

 

ІІІ. Перелік навчально-методичного та матеріально-технічного забезпечення навчального процесу

1. Підручник  для 6-го кл. загальноосвітнього навчального  закладу  автори  Пометун О.І., Ремех Т.О., Малієнко Ю.Б., Мороз П.В. 2023 р.

2. Ноутбук

 

IV. Система оцінювання результатів навчання

Система оцінювання результатів навчання має базується на положеннях Рекомендацій щодо оцінювання навчальних досягнень учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 01 квітня 2022 р за. № 289 та Загальних критеріях оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти (додаток №2 до наказу №289).

Зважаючи на особливості змісту та види навчальної діяльності, передбачені модельною навчальною програмою курсу «Досліджуємо історію і суспільство. 5-6 класи (інтегрований курс)»:

Характеристика результатів навчальної діяльності:

Навчальний предмет/інтегрований курс

Результати навчання

Рівень досягнення результатів навчання

І семестр

ІІ семестр

Рік

Вступ до історії та громадянської освіти

Орієнтується в історичному часі й просторі

 

 

 

Працює з інформацією історичного змісту

Виявляє повагу до гідності людини та соціальну активність

Загальна оцінка результатів навчання

Загальні критерії оцінювання результатів навчання учнів 5-6 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти

Рівні результатів навчання

Бал

Загальна характеристика

І. Початковий

1

Учень/учениця  розрізняє об'єкти вивчення

2

Учень/учениця відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Учень/учениця відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою вчителя виконує елементарні завдання

ІІ.Середній

4

Учень/учениця  з допомогою вчителя відтворює основний навчальний матеріал, повторює за зразком певну операцію, дію

5

Учень/учениця  відтворює основний навчальний матеріал, з помилками й неточностями дає визначення понять, формулює правило

6

Учень/учениця виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу; відповідає правильно, але недостатньо осмислено; застосовує знання при виконанні завдань за зразком

ІІІ.Достатній

7

Учень/учениця  правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, наводить окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Учень/учениця має достатні знання, застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність; відповіді логічні, хоч і мають неточності

9

Учень/учениця добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, аналізує й систематизує інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

ІV. Високий

10

Учень/учениця має повні, глибокі знання, використовує їх у практичній діяльності, робить висновки, узагальнення

11

Учень/учениця  має гнучкі знання в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, знаходить інформацію та аналізує її, ставить і розв'язує проблеми

12

Учень/учениця має системні, міцні знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях; самостійно аналізує, оцінює, узагальнює опанований матеріал, самостійно користується джерелами інформації, приймає обґрунтовані рішення

 

 

 

 V. Література та інформаційні ресурси:

а) для вчителя

1. Платформа НUMAN

2. Google форми

3. Платформа «Мій клас»

 

б) для учнів

1. Платформа НUMAN

2. Google форми

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Пуца Світлана Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Половик Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дуда Ольга Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 серпня 2023
Переглядів
12559
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку